Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare et lite spørsmål. Vi holder på å sitte i gang med prosessen å kjøpe et hus med tre soverom. Vi skal til banken og få all informasjonen vi trenger selvfølgelig, men jeg er litt ivrig og fikk lyst til å spørre dere.

Vi er tre voksne som skal kjøpe et hus sammen. Det er meg og min mann, pluss svigermor. Jeg er den eneste som har egen kapital på litt over 250 000kr, men jeg er også den eneste som ikke har fast jobb. Jeg er student. Svigermor og mannen min tjener rundt 300 000kr i året, det er ikke all verdens men det er ikke heller.

Hvor mye tror dere vi kan få i lån? Jeg vet dere ikke kan si noe konkret, men vil gjerne høre hva dere tror. Dette blir vårt første huskjøp, så jeg er veldig gira på å komme i gang. Første stopp er jo selvfølgelig banken når alle får koordinert en dag det passer. 

Anonymkode: 0bbf4...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med bare 250 000 i egenkapital får dere neppe mer enn 1,4 mill i lån.

Finnes det hus med tre soverom i den prisklassen dere dere bor?

Skrevet

Skal dere bo med svigermor???? 

Anonymkode: 07bb8...25e

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare et lite spørsmål. Vi holder på å sitte i gang med prosessen å kjøpe et hus med tre soverom. Vi skal til banken og få all informasjonen vi trenger selvfølgelig, men jeg er litt ivrig og fikk lyst til å spørre dere.

Vi er tre voksne som skal kjøpe et hus sammen. Det er meg og min mann, pluss svigermor. Jeg er den eneste som har egen kapital på litt over 250 000kr, men jeg er også den eneste som ikke har fast jobb. Jeg er student. Svigermor og mannen min tjener rundt 300 000kr i året, det er ikke all verdens men det er ikke heller.

Hvor mye tror dere vi kan få i lån? Jeg vet dere ikke kan si noe konkret, men vil gjerne høre hva dere tror. Dette blir vårt første huskjøp, så jeg er veldig gira på å komme i gang. Første stopp er jo selvfølgelig banken når alle får koordinert en dag det passer. 

Vanskelig å si, men 3 voksne med lave inntekter og potensielt kort tidshorisont. Jeg vil gjette 3x inntekt.. kanskje mindre.. dvs 900.000 i lån, men dette kan sprike vilt mht hva slags skjønn banken utviser.. 

Skrevet
8 timer siden, nojac skrev:

Med bare 250 000 i egenkapital får dere neppe mer enn 1,4 mill i lån.

Finnes det hus med tre soverom i den prisklassen dere dere bor?

Ja, vi skal kjøpe hus som ikke skkurat er sentralt, men 1.4 mill var litt lite ja. Håper det er noen snille banker der ute. Jeg er også ferdig utdannet til neste år, så kanskje det vil virke inn?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det et problem? 

Ts

Skrevet

Her var det pessimisme. Jeg mener dere burde få mer i lån enn det som er nevnt. Eksakt hvor mye er vanskelig å si. Det handler vel litt om hvor "grei" banken er. Men 3 mill burde vel være innafor. Tar du en utdanning der du er "garantert"  jobb burde det og spille inn. Jeg hadde 200 000 i egenkapital og fikk 2,1 i lån med en inntekt på ca 450 000. Dette var i fjor. Vet ikke om det er blitt enda strengere nå. Måtte dog i 2 banker for å få det til. Jobber i helsevesenet og dette så de på som en sikker jobb, nå som arbeidsmarkedet er som det er. Så det talte til min fordel. Så mitt råd er å ta kontakt med flere banker om dere ikke nødvendigvis får positivt svar på første forsøk.

Anonymkode: c0d9f...62b

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det et problem? 

Ts

:fnise::fnise:

• Liker 3
Skrevet

som enslig ingeniør (i meget trygg ingeniør-stilling) med ca 400 000 i inntekt, 400 000 i egenkapital, så satt de fleste banker ett maks lånebeløp på 1,5 mill på meg...
Byttet kontor innenfor hovedbanken min, og fikk da 2,1 mill...

noen hovedregler dem ser etter da: egenkapital bør være 75% av prisantydning.
i tillegg skal man ikke låne mer enn * ganger inntekt.
At du er ferdig utdannet neste år, kan ha mye innvirkning, men det kommer helt ann på hvilken utdanning du tar.
Regnestykket blir litt "sett sammen alle inntekter, se på ett lån med 8,5% rente, og se om dere overlever da"

Anonymkode: 86b1b...6d7

Skrevet
53 minutter siden, strawberry skrev:

:fnise::fnise:

Ikke skjønner jeg hvorfor du ler, men hos oss er det ikke et problem. Men nå har vi en litt annen kultur der det er helt vanlig å bo sammen med foreldre. Både mannen min og jeg er halvt norsk og halvt fra et annet land. Svigermor ble kjempe glad når vi spurte fordi hun har leid en leilighet med ett soverom i lang, lang tid nå. Hun har ikke hatt muligheten til å kjøpe alene. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her var det pessimisme. Jeg mener dere burde få mer i lån enn det som er nevnt. Eksakt hvor mye er vanskelig å si. Det handler vel litt om hvor "grei" banken er. Men 3 mill burde vel være innafor. Tar du en utdanning der du er "garantert"  jobb burde det og spille inn. Jeg hadde 200 000 i egenkapital og fikk 2,1 i lån med en inntekt på ca 450 000. Dette var i fjor. Vet ikke om det er blitt enda strengere nå. Måtte dog i 2 banker for å få det til. Jobber i helsevesenet og dette så de på som en sikker jobb, nå som arbeidsmarkedet er som det er. Så det talte til min fordel. Så mitt råd er å ta kontakt med flere banker om dere ikke nødvendigvis får positivt svar på første forsøk.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som enslig ingeniør (i meget trygg ingeniør-stilling) med ca 400 000 i inntekt, 400 000 i egenkapital, så satt de fleste banker ett maks lånebeløp på 1,5 mill på meg...

At du er ferdig utdannet neste år, kan ha mye innvirkning, men det kommer helt ann på hvilken utdanning du tar.
Regnestykket blir litt "sett sammen alle inntekter, se på ett lån med 8,5% rente, og se om dere overlever da"

Jeg blir ferdig utdannet som barneverns pedagog til våren og er foreløpig ganske garantert jobb da det er et stort behov. Jeg regner med at behovet ikke endrer deg iløpet av det neste året, så da skal nok det gå bra. 

Takk for gode svar!

Ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ferdig utdannet som barneverns pedagog til våren og er foreløpig ganske garantert jobb da det er et stort behov. Jeg regner med at behovet ikke endrer deg iløpet av det neste året, så da skal nok det gå bra. 

Takk for gode svar!

Ts

Så bra at arbeidsmarkedet har endret seg!
De fleste jeg kjenner som gikk bv.ped tok ny utdannelse etter noen år, videreutdanning eller jobber som assistent, siden det stort sett har vært klin umulig få fast jobb innenfor yrket i mange år.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 person med 450.000 i årslønn har mye mer disponibel inntekt enn 3 personer med 600.000 i samlet inntekt..

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen gjør ting som må til for å få boligdrømmen til å klaffe. Ikke alle har råd til dyre hus og leiligheter i bykjernen. Da finnes det folk som bor med svigers, eller selger bilene sine, tar ekstravakter for å øke inntekten; ja, you name it.

Syntes ikke man trenger å komme med litt nedverdigende kommentarer pga noe slikt. For alt du vet er det pga helsen til en av partene.

• Liker 1
Skrevet

Som den over meg sier, man kan ikke sammenligne én person med 450 000, og tre med 600 000. Det koster mer å være tre, enn én. I tillegg er det også et krav til 15% EK (enten i form av penger eller kausjonist), og jeg fikk i hvert fall beskjed om i fjor at det hadde de blitt enda strengere på fra juni/juli i fjor. 

Har egentlig svigermor og mannen din full jobb når de tjener såpass dårlig..? 

Her tjener vi ca 900 000,- og vi har lån på 2,1. Vi kunne fått høyere lån, sannsynligvis rundt 3 mill +- (har to barn). 

Anonymkode: 05d84...f09

Skrevet

Nå tuller du vel litt? Egenkapital på 75% skulle tatt seg ut om de krevde. Ikke mange hadde kunnet kjøpe seg bolig da, gitt.

Det er 15% av boligens pris som er kravet til egenkapital. Ikke 75%!

• Liker 1
Skrevet

Hvis du som ingeniør tjener 400 000 i året, hadde jeg seriøst vurdert å bytte jobb. Du er underbetalt så det holder.

Anonymkode: ac727...913

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som den over meg sier, man kan ikke sammenligne én person med 450 000, og tre med 600 000. Det koster mer å være tre, enn én. I tillegg er det også et krav til 15% EK (enten i form av penger eller kausjonist), og jeg fikk i hvert fall beskjed om i fjor at det hadde de blitt enda strengere på fra juni/juli i fjor. 

Har egentlig svigermor og mannen din full jobb når de tjener såpass dårlig..? 

Her tjener vi ca 900 000,- og vi har lån på 2,1. Vi kunne fått høyere lån, sannsynligvis rundt 3 mill +- (har to barn). 

Anonymkode: 05d84...f09

Det er vell rundt 325 000-350 000 i året. Jeg husker ikke det eksakte tallet, men nei de har ikke de best betalte jobbene, dessverre. Med overtid osv. Så varierer det jo litt, i hvertfall for svigermor siden hun jobber på en fabrikk. 

Ts

Skrevet

Husk samboerkontrakt og at du skal ha tilbake egenkapitalen din ved et eventuelt brudd! 

Anonymkode: a343f...eb5

Skrevet

Snakk med mannen og svigermor. Hvis de har i hvert fall noen "ekstra" penger på konto, så hjelper det også. Kanskje de har 20-40 000 kr i buffer. Det er jo allikevel noe tillegg til din egenkapital. 

Regelen er ofte at dere kan få 3 ganger samlet årsinntekt. I deres tilfelle er det 3*600 000= 1800 000 kr. Men da må dere også ha 600 000kr i egenkapital. 

Med bare din egenkapital kan dere få kjøpe til 1000 000 der 750 000kr er boliglånet. Har dere mer oppsparte midler, så kan dere låne mer fordi inntektene tillater det.

Du sier du ikke har noe fast jobb. Har du deltidsjobb da?  Hvis ikke, så prøv å skaffe deg jobb inntil du finner 100% stilling.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk samboerkontrakt og at du skal ha tilbake egenkapitalen din ved et eventuelt brudd! 

Anonymkode: a343f...eb5

Vi har allerede en, men vi skal selvfølgelig skrive en ny en. Men takk uansett! 

11 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Snakk med mannen og svigermor. Hvis de har i hvert fall noen "ekstra" penger på konto, så hjelper det også. Kanskje de har 20-40 000 kr i buffer. Det er jo allikevel noe tillegg til din egenkapital. 

Regelen er ofte at dere kan få 3 ganger samlet årsinntekt. I deres tilfelle er det 3*600 000= 1800 000 kr. Men da må dere også ha 600 000kr i egenkapital. 

Med bare din egenkapital kan dere få kjøpe til 1000 000 der 750 000kr er boliglånet. Har dere mer oppsparte midler, så kan dere låne mer fordi inntektene tillater det.

Du sier du ikke har noe fast jobb. Har du deltidsjobb da?  Hvis ikke, så prøv å skaffe deg jobb inntil du finner 100% stilling.

Ja de har jo litt sparepenger hver, så litt kan vi jo legge til i egenkapitalen. Jeg er bare ekstra hjelp nå på grunn av at jeg går siste året og vil ha ekstra fokus på studie. Det er minimalt med timer i måneden, så jeg får utbetalt rundt 2000kr i måneden.  

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...