Gå til innhold

Bør kvinner få fri fra jobb pga menstruasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg snakker ikke om alle, men: Enkelte kvinner opplever mye ubehag og smerte ved starten av menstruasjonsperioden. Dette kan være svimmelhet, vondt i magen, hodepiner, pms etc. Dette er plager som ikke preger menn. I følge arbeidsmiljøloven (?) kan man benytte egenmelding 4 ganger i løpet av et kalenderår. Hvis man er plaget av menstruasjonssmerter er dette noe som inntreffer 12 ganger i året i tillegg til all annen sykdom. 

Bør arbeidsplasser legge til rette for personene dette gjelder? 

Endret av smartipants
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man er ekstremt plaget (enorme blødninger og kramper, spying og besvimelser) og legen heller ikke finner noen løsning som kan forhindre eller dempe plagene kraftig, så burde det kanskje tilbys en spesialavtale om egenmelding, eller eventuelt hjemmekontor der man styrer dagen selv.
I de fleste tilfeller finnes det løsninger for å dempe plagene eller bli kvitt dem, så første bud er å gå til legen og bli grundig utredet.

• Liker 6
Skrevet

Og hvordan hadde du tenkt t denne tilretteleggingen skulle finne sted da?

Om du er 100% arbeidsudyktig når du har mensen så må du få deg legeattest på det, og ta det opp med arbeidsgiver. Så må du da være oppmerksom på at du ikke akkurat blir de fleste arbeidsgiveres førstevalg.

Mange av oss knasket Naprosyn (som nå selges under navnet Naproxen) i reseptutgave 2-3 dager hver måned, men på jobb var vi.

Anonymkode: 2c734...768

• Liker 4
Skrevet

Kanskje. Kjenner folk som har besvimt pga. menssmerter, da er det ikke så lett å jobbe. 

De fleste jeg kjenner som får så vondt går på p-piller eller lignende for å dempe smertene. 

Så idk, har ikke tenkt over det før. 

Skrevet

Synes det er drøyt at spying og besvimelser er grensa for å være borte fra jobb. Men ja, det finnes mange smertestillende. Min erfaring er at de får du ikke tatt før du allerede sliter, og dermed kan det bli kjipt. Men vet at mange har en ganske høy terskel for å ta sykedager. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan hadde du tenkt t denne tilretteleggingen skulle finne sted da?

Om du er 100% arbeidsudyktig når du har mensen så må du få deg legeattest på det, og ta det opp med arbeidsgiver. Så må du da være oppmerksom på at du ikke akkurat blir de fleste arbeidsgiveres førstevalg.

Mange av oss knasket Naprosyn (som nå selges under navnet Naproxen) i reseptutgave 2-3 dager hver måned, men på jobb var vi.

Hehe, den dagen Naproxen hjelper skal jeg juble vilt! 

Jeg har i alle år med menstruasjon måtte vært hjemme fra skole og jobb de første 2-3 dagene under hver mens. Jeg er altså så dårlig at jeg er sengeliggende, og har null dårlig samvittighet for det. Jeg tilpasset ved å bytte vakter en del, for å ikke ha noen når jeg visste mensen kom. De siste ti årene har jeg stått på minipiller som gjør at jeg ikke får mensen, og jeg har i tillegg blødningsdempende, sterke smertestillende og andre hormon-piller klare hvis mens skulle bryte gjennom. Når jeg en gang vil ha barn har jeg avtale om hjelp fra gynekolog for at jeg skal ha så få menstruasjoner som mulig før jeg blir gravid, siden jeg er så plaget. 

De som Naproxen/paracet/ibux virker på er ikke de dette gjelder, dere har bare vanlige menssmerter, altså tilsvarende hodepine som blir borte av paracet. De som trenger slik tilrettelegging er de som sliter mer enn vanlig, altså kraftige smerter (og da mener jeg sterkere smerter enn hva naproxen etc klarer å fjerne altså), store blødninger osv.

Anonymkode: 9b69d...dd7

• Liker 7
Skrevet

Og hvordan har du tenkt kvinner skal likestilles i arbeidslivet dersom de har 1 sykeuke per måned?

Anonymkode: d6f2a...6e5

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan har du tenkt kvinner skal likestilles i arbeidslivet dersom de har 1 sykeuke per måned?

Anonymkode: d6f2a...6e5

Ofte er det som ABdd7 over her skriver, 1 eller 2 dager på starten av perioden. Hvordan kvinner skal likestilles? Nei det blir vel på basis av at de gjør like mye så lenge de er friske. Det er faktisk ikke kvinnen sin feil at de lider av denne "sykdommen", og dermed bør vel det legges til rette for?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, smartipants skrev:

Synes det er drøyt at spying og besvimelser er grensa for å være borte fra jobb. Men ja, det finnes mange smertestillende. Min erfaring er at de får du ikke tatt før du allerede sliter, og dermed kan det bli kjipt. Men vet at mange har en ganske høy terskel for å ta sykedager. 

Man skal jo ha en høy terskel for å ta sykedager, det er en del av det å ha god arbeidsmoral. Men det betyr også at dersom man er for dårlig til å fungere på jobb, må man holde seg hjemme. Hvis det er så ille at man ikke fungerer på jobb i noen dager må man snakke med legen og finne ut om det finnes hjelp. De fleste blir bedre ved hjelp av p-piller/minipiller, blødningedempende medikamenter, sterke smertestillende eller inngrep (fjerning av polypper og muskelknuter, utskrapning av livmorslimhinne eller fjerning av emdometriosevev). Dersom det er så ille at ingenting hjelper og man er tilnærmet arbeidsufør en gang i måneden, er det vel ikke stort mer å gjøre enn å bytte til en jobb som går an å tilpasse syklusen til ved å bytte vakter, jobbe hjemme o.l.
Alt kommer an på hvor dårlig man er og hva som er hovedproblemet; smerter eller store blødninger.

Skrevet
1 minutt siden, Ardwinna skrev:

Man skal jo ha en høy terskel for å ta sykedager, det er en del av det å ha god arbeidsmoral. Men det betyr også at dersom man er for dårlig til å fungere på jobb, må man holde seg hjemme. Hvis det er så ille at man ikke fungerer på jobb i noen dager må man snakke med legen og finne ut om det finnes hjelp. De fleste blir bedre ved hjelp av p-piller/minipiller, blødningedempende medikamenter, sterke smertestillende eller inngrep (fjerning av polypper og muskelknuter, utskrapning av livmorslimhinne eller fjerning av emdometriosevev). Dersom det er så ille at ingenting hjelper og man er tilnærmet arbeidsufør en gang i måneden, er det vel ikke stort mer å gjøre enn å bytte til en jobb som går an å tilpasse syklusen til ved å bytte vakter, jobbe hjemme o.l.
Alt kommer an på hvor dårlig man er og hva som er hovedproblemet; smerter eller store blødninger.

Herlighet så mye enkelte må gå gjennom for å leve normalt *sukk*. Men ja, enig i det du sier. Håper arbeidsplasser er flinke til å være fleksible, eksempelvis med hjemmekontor osv når det skulle være behov. 

Skrevet

Det hadde bare fungert på arbeidsplasser hvor kvinner utgjør en liten andel av de ansatte.

Som kjent så synkroniserer kvinner menstruasjonen med andre kvinner de er i nærheten av. Blant annet kollegaer.

Hvis kvinner skulle fått fri, ville alle blitt borte samtidig. Og bedriften risikerer å stoppe opp.

Anonymkode: 85b32...a59

Skrevet

Jeg har selv ekstremt vondt i ryggen og kroppen generelt de 1-2 første dagene, men med mindre jeg puster og bærer meg som en fødende mor (noe som skjer 1-2 ganger i året..) for å håndtere smertene så går jeg på jobb :laugh: Kvinner som ofte opplever sterke smerter, besvimelse eller oppkast dersom menstruasjon burde helt klart oppsøke lege og få en eller annen form for legeerklæring som innebærer flere sykedager dersom det er nødvendig. 

Anonymkode: 060d0...72b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde bare fungert på arbeidsplasser hvor kvinner utgjør en liten andel av de ansatte.

Som kjent så synkroniserer kvinner menstruasjonen med andre kvinner de er i nærheten av. Blant annet kollegaer.

Hvis kvinner skulle fått fri, ville alle blitt borte samtidig. Og bedriften risikerer å stoppe opp.

:fnise:

Anonymkode: 060d0...72b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du har lest (og forstått) hele hovedinnlegget? Spørsmålet er ikke om alle kvinner skal få fri hver gang de har mensen.

Anonymkode: dc64a...7f5

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, den dagen Naproxen hjelper skal jeg juble vilt! 

Jeg har i alle år med menstruasjon måtte vært hjemme fra skole og jobb de første 2-3 dagene under hver mens. Jeg er altså så dårlig at jeg er sengeliggende, og har null dårlig samvittighet for det. Jeg tilpasset ved å bytte vakter en del, for å ikke ha noen når jeg visste mensen kom. De siste ti årene har jeg stått på minipiller som gjør at jeg ikke får mensen, og jeg har i tillegg blødningsdempende, sterke smertestillende og andre hormon-piller klare hvis mens skulle bryte gjennom. Når jeg en gang vil ha barn har jeg avtale om hjelp fra gynekolog for at jeg skal ha så få menstruasjoner som mulig før jeg blir gravid, siden jeg er så plaget. 

De som Naproxen/paracet/ibux virker på er ikke de dette gjelder, dere har bare vanlige menssmerter, altså tilsvarende hodepine som blir borte av paracet. De som trenger slik tilrettelegging er de som sliter mer enn vanlig, altså kraftige smerter (og da mener jeg sterkere smerter enn hva naproxen etc klarer å fjerne altså), store blødninger osv.

Anonymkode: 9b69d...dd7

Du merket deg at det stod r-e-s-e-p-t pliktig? 500 mg tabletter av den utgaven som ikke har blitt solgt de siste 20 årene.

Men, for all del, du er den eneste som plages. Vi snakker ikke om ibux og naproxen uten resept. Paracet og ibux virker ikke på årsaken til smertene. 

Hvordan skulle hjemmekontor fungere dersom du ligger i forsterstilling i senga under dyna? Da snakker vi jo om gjemmekontor, ikke om hjemmekontor. Og ikke alle har en jobb hvor de kan gjemme seg på hjemme-/gjemmekontoret.

Skrevet
3 minutter siden, smartipants skrev:

Herlighet så mye enkelte må gå gjennom for å leve normalt *sukk*. Men ja, enig i det du sier. Håper arbeidsplasser er flinke til å være fleksible, eksempelvis med hjemmekontor osv når det skulle være behov. 

Ja de mennene som eplekjekt sier at det er urettferdig om kvinner skal få fri fordi de har mensen, hadde nok neppe takket ja til å bytte et par arbeidsdager i måneden mot et par hjemmedager med dundrende hodepine, spying, besvimelser og/eller fossblødninger fra underlivet ;) Nå gjelder dette bare noen få kvinner, men for dem det gjelder er det nok ikke særlig festlig. Tror nok de lett hadde valgt å gå på jobb om de hadde kunnet velge.
Men man må da selvsagt ha legeerklæring på at man har unormalt store mensplager, ellers kan jo damer med dårlig arbeidsmoral ta seg fri i noen dager bare for å tusle rundt i joggebuksa med litt vondt i hodet og magen. Legeerklæring vil også forhindre at de det gjelder blir beskyldt for å være late unnasluntrere.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, siden bare noen ytterst få kvinner blir så dårlig av å ha mensen ville det kanskje vært én ansatt som ble borte. Menstruerende kvinner synkroniserer ofte syklusen sin, men de adopterer ikke mensplagene til hverandre ;)

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke alle har en jobb hvor de kan gjemme seg på hjemme-/gjemmekontoret.

Nei det er klart, det er veldig mange som ikke kan ta hjemmekontor. Men personlig vet jeg at smertene kommer som rier, og går over for en stund osv, hadde vært villig til å jobbe litt gjennom dagen hvertfall. Løsningen for resten blir jo da medisinering osv, evt bare bli liggende hjemme.

• Liker 1
Skrevet

En løsning kunne vært at arbeidsplassen lager et hvilerom hvor kvinner kunne trukket seg tilbake og menstruert i fred for en stund.

Et rom innredet som et hotellrom. Med eget bad utstyrt med det vanlige menstruerende kvinner trenger.

Hva skal hun gjøre hjemme som hun ikke kan gjøre på et slikt rom?

Skrevet

Det bør vel gå an å få en form for sykemelding eller et samarbeid med arbeidsgiver de dagene eller timene hvor smertene er som verst. Jeg har selv episoder hvor smertene er så voldsomme at jeg nesten besvimer, men det får over etter et par timer. Foreløpig har det heldigvis ikke skjedd på jobb, og jeg forsøker å forebygge ved å ta smertestillende og helst litt ekstra når jeg er på jobb. 

Anonymkode: c2c6a...57e

Skrevet

Ikke fri fra jobb, men alle kan få sykmelding dersom de trenger det. Jeg har selv vært sykmeldt i 2 dager et par ganger på grunn av dette. Jeg har svært sterke menstruasjonssmerter i perioder, og må da ta så sterke smertestillende at jeg heller ikke er i stand til å være på jobb når jeg blir så kraftig "neddopet" om man kan kalle det det.  

Veldig mange kvinner kan bli bedre hvis de får behandling (ved endometriose kan man gi hormonbehandling som gjør at man mister menstruasjon 1 års tid, for eksempel Provera) og man kan også prøve forskjellige typer p-piller. Spiral skal pgså hjelpe godt på smerter. Veldig mange blir bedre etter de har fått barn og blir anbefalt å få barn tidlig. 

Anonymkode: 3f652...c76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...