Gå til innhold

Negative tanker, vansker med å holde på motivasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ikke ned så veldig mye (10 kg), og jeg har klart å holde meg innenfor planen jeg har lagt for kosthold og trening så langt inn i dette prosjektet (en måneds tid), men jeg har veldig problemer med å holde på motivasjonen. Det er fordi jeg vet at det vil ta meg laaang tid å gå ned disse kiloene, hvis det i det hele tatt går. Jeg sliter med negative tanker, føler at det er håpløst å forsøke og at jeg aldri vil få det til. Jeg vet at jeg bør tenke positivt, fokusere på fremgang og ta det dag for dag, men jeg sitter rett og slett med et dårlig selvbilde angående kroppen min. Jeg er ikke overvektig, men hver gang jeg ser meg i speilet ser jeg bare det som er feil og ekkelt, og da føler jeg meg bare nedstemt og at jeg aldri vil klare å få tilbake kroppen jeg hadde før. Jeg blir motløs av tanken på at jeg må følge et regime (selv om det ikke er så veldig strengt) til punkt og prikke i mange måneder før jeg nærmer meg kroppen jeg vil ha. 

Hvordan klarer dere å holde på motivasjonen og slippe taket i et negativt tankemønster? Jeg hadde satt veldig pris på tips!

Anonymkode: c975e...ab3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg oppfatter deg riktig, ville jeg ha tatt tak i de to tingene som ser ut som problemene: 1) Din oppfatning av egen kropp som "ekkel", og tristheten din. Søk profesjonell hjelp. Folk går til psykolog for "mindre" enn dette, 2) Selv en ikke så veldig streng plan er for streng hvis du blir motløs av tanken på å følge den. Man kan gjøre ganske mye ubehagelig i en begrenset periode, men det som teller er det du kan og vil gjøre for resten av livet, og dermed kommer til å fortsette med. Legg opp til et moderat kaloriunderskudd mens du går ned, og spis mat du liker og mat du kan spise sammen med venner og familie.

• Liker 1
Skrevet

Men kan du ikke sette opp et treningsprogram som gjør at det går litt fortere da? I alle fall i begynnelsen sånn at du får en pang-start?

Jeg vet i alle fall at for meg fungerer det best når jeg virkelig legger hele sjela inn i det og virkelig står på ( i hvert fall de første 5 kg) så går det litt mer av seg selv etter det :) 

Skrevet
16 timer siden, Pringle skrev:

Hvis jeg oppfatter deg riktig, ville jeg ha tatt tak i de to tingene som ser ut som problemene: 1) Din oppfatning av egen kropp som "ekkel", og tristheten din. Søk profesjonell hjelp. Folk går til psykolog for "mindre" enn dette, 2) Selv en ikke så veldig streng plan er for streng hvis du blir motløs av tanken på å følge den. Man kan gjøre ganske mye ubehagelig i en begrenset periode, men det som teller er det du kan og vil gjøre for resten av livet, og dermed kommer til å fortsette med. Legg opp til et moderat kaloriunderskudd mens du går ned, og spis mat du liker og mat du kan spise sammen med venner og familie.

Takk for svar.

Jeg har tenkt på det samme selv, jeg tror ikke disse negative tankene om meg selv er normale. Kjæresten min elsker kroppen min og synes den er fantastisk som den er, men jeg ser liksom kun det som skal forbedres. 

Jeg synes det er et godt poeng at jeg kanskje må gjøre planen min mindre streng og mer overkommelig, og bare akseptere at dette er en langsiktig livsstilsendring og ikke noe som kan/bør oppnås på kort tid. Jeg tar til meg det du sier.

TS

Skrevet
12 timer siden, mjauritz skrev:

Men kan du ikke sette opp et treningsprogram som gjør at det går litt fortere da? I alle fall i begynnelsen sånn at du får en pang-start?

Jeg vet i alle fall at for meg fungerer det best når jeg virkelig legger hele sjela inn i det og virkelig står på ( i hvert fall de første 5 kg) så går det litt mer av seg selv etter det :) 

Det høres ut som en lur ide, men jeg kan lite om trening og forskjellige øvelser, og har ikke råd til å få PT for øyeblikket. Jeg har tenkt å prøve meg på kettlebells, så har googlet litt rundt angående øvelser jeg kan gjøre, men jeg kvier meg litt for å prøve dette på treningssenteret da jeg ikke er sikker på om jeg gjør det riktig. 

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som en lur ide, men jeg kan lite om trening og forskjellige øvelser, og har ikke råd til å få PT for øyeblikket. Jeg har tenkt å prøve meg på kettlebells, så har googlet litt rundt angående øvelser jeg kan gjøre, men jeg kvier meg litt for å prøve dette på treningssenteret da jeg ikke er sikker på om jeg gjør det riktig. 

TS

Jeg skjønner usikkerheten din, det er vanskelig når man ikke vet om man gjør det riktig :) Men hva med å i begynnelsen prøve apparatene på treningssenteret? De som er veldig lette å forstå altså, som beinpress, nedtrekk, osv. Altså sånne som man på en måte ikke "kan" gjøre feil på :) Det er jo en god start til du selv kommer mer inn i det! 

Så kan du samtidig se litt hva andre gjør og kanskje kopiere dem litt? 

Skrevet

Gjennomsnittsnordmannen spiser ca 430 kilo mat hvert år. Menn spiser mer enn snittet mens damer spiser mindre. Personers kosthold varierer veldig mye, noen spiser sunt mens andre spiser usunt,

Når vi snakker om hva personer spiser i løpet av ett år så snakker vi om store kvantum. I 1998 spiste den gjennomsnittslige nordmann bl.a. 10 kilo egg, 6,8 kilo fløte og rømme, 21,1 kilo margarin og smør , 45,3 kilo sukker, 74 kilo frukt og bær, 59,6 kilo grønnsaker, 51,4 kilo poteter blant annet.

Jeg skal her skru tilbake tiden og ta utgangspunkt i et oppdiktet kosthold som like gjerne kunne vært reelt, som du ser spiste gjennomsnittsnordmannen den gang 74 kilo frukt og bær samt 59,6 kilo grønnsaker i året, eksempelet jeg skal bruke er en som spiser lite grønnsaker samt frukt og bær (er mange som spiser fint lite av det så eksempelet er ikke urealistisk). Dog spiser personen mer søtt og jeg skal lage ett eksempel med en som spiser dobbelt så mye søtt som gjennomsnittsnordmannen. Andre matvaner skal jeg bare taste inn tilfeldig men tallene skal ikke fravike så mye fra hva vi spiste den gangen og nå - er bare at vedkommende er glad i søtt og spiser lite grønt jeg skal fylle inn.

Eksempelpersonen spiser hvert år:

• 14 kilo frukt og bær
  • 12,5 kilo grønnsaker
  • 51,4 kilo poteter
  • 90,6 kilo sukker
  • 25 kilo margarin og smør
  • 8,2 kilo fløte og rømme
  • 10 kilo egg
  • 85 kilo kornprodukter
  • 64 kilo kjøtt og fjærkre
  • 31 kilo fisk
  • Pluss andre matvarer

Noen spiser mer sukker enn det hvert år, noen spiser også mindre frukt og grønt enn vår eksempelperson. Således er ikke denne eksempelpersonen urealistisk.

Med sin livsstil og sitt kosthold vil eksempelpersonen vår kanskje være noe overvektig, spørs jo hvilken kjønn det er og høyde samt aktivitetsnivå - men vi tar utgangspunkt i at eksempelpersonen med det kostholdet jeg satt opp har kilo for mye som med hell kunne vært tatt av.

Som deg ville forsøkspersonen følt oppgitthet og vært litt umotivert, følt at veien var lang og vanskelig.

Det er det INGEN grunn til, men jeg skjønner den oppgittheten og maktesløsheten veldig godt. Men det er enklere for personen å endre kostholdet voldsomt positivt og oppnå utrolig flotte resultater. Uten at det er umenneskelig.

Her er hva forsøkspersonen kunne gjort:

I stedet for å spise 90,6 kilo sukker i året så kunne forsøkspersonen ta vekk 1 av 3 enheter, altså spise 60,4 kilo sukker i året i stedet for 90,6 kilo, da ville personen spist 30,2 kilo mindre sukker i løpet av ett år. Det er en stor forskjell bare det!! Fortsatt ville personen spist 2 enheter sukker for hver enhet som ble tatt bort, og selv med kjempeforbedringen så ville personen fortsatt spist nær 15 kilo mer sukker enn gjennomsnitts-personen i Norge. Ergo, for mange er det en kjempeforbedring selv om dem ikke er like flink som snittpersonen.

Si nå at at 25 kilo av de 85 kilo kornproduktene var i form av kaker og småkaker, vedkommende spiste også mye loff - en ide kunne vært å prøve å spise halvparten så lite kaker og kjeks (12,5 kilo mindre der) og skifte fra fine brødvarer til grovere. Det ville på alle måter vært ett veldig positivt steg som hadde hatt mye å si. Personen kunne dog fortsatt spist en grei del kaker og kjeks så ulevelig er det jo ikke å gjøre en slik forandring.

Personen dobler grønnsaksinntaket samt frukt og bær, eller gjerne mer enn det også.

Vedkommende bestemmer seg for å i stedet for å bruke 25 kilo margarin og smør så skal dette endres til bare 20 kilo i året - noe som betyr litt mindre stekefett, mindre smør på skivene etc. er bare 1/5 del mindre så så stor forskjell er det jo ikke. Men er 5 kilo nesten rent fett vedkommende luker ut da.

Potetforbruket vårt er slik at over halvparten av potetinntaket vårt er i form av bearbeidede potetprodukter. Altså er mer enn 50% av potetinntaket svært kaloririkt, som i Pommes Frit, Chips, Fløtegratinerte poteter etc. Der skal personen forsøke å få inntaket under 20 kilo, ikke uoppnåelig målsetning og det er fortsatt rom for mye chips og pommes frit.

----

Ser du noe her? Nemlig at vedkommende kan gjøre en kjempeforandring fra ett år til ett annet, bare ved å gjøre små endringer som ikke betyr all verdens forskjell til eller fra på enkeltdager.

Eller er du uenig med meg at det ikke var utrolige endringer? Jeg synes definitivt det er store endringer i alle fall...

Og det er fult ut gjennomførbart for forsøkspersonen, uten at alt snus på hodet - vedkommende må bare se at slik er det og tro på at små forandringer kan utgjør en stor forskjell for helheten.

Når noen kutter den ene sjokoladen så merker dem ingen forskjell fra eller til, men kutter du ut hver tredje enhet snop så utgjør det en stor forskjell i løpet av ett år.

Det er det du må tro på, du skal ikke ta av all verden så det er ikke all verden du trenger å snu totalt på hodet heller - snarere tvert imot så er det eneste du trenger å gå inn og om møblere litt på kostholdet ditt og gjøre endringer som påvirker den store helheten.

Det klarer du, for det er ikke mye mindre av diverse du skal spise, dessuten kan du supplere det du tar bort med å spise mer av annet - ergo handler ikke om møbleringen om å spise mindre enn tidligere, bare litt annerledes så den store helheten blir litt endret til det bedre som bringer deg mot ditt mål og holder deg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...