AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #1 Skrevet 16. oktober 2016 Hei. Jeg har en sønn på fire år. Han har helt siden han var seks måneder ligget helt oppunder/på den øverste kurven i vekstskjemaet (både på vekt alene og på vekt sett i sammenheng med høyde.) Vi har helt siden han ble født hatt fokus på et sunt kosthold. Masse grønnsaker, begynte ikke med godteri før han var tre år osv., aldri kjeks/saft/andre usunner greier (med mindre han er på besøk hos andre og det blir servert) og generelt et sunt fokus. Nå veide jeg ham og målte høyden og plottet dataene inn i et KMI-skjema for barn. Han ligger akkurat i toppskiktet på normalvektig, men hadde han veid 100 gram til hadde han blitt karakterisert som overvektig. Bør jeg bekymre meg? Hva kan jeg evt. gjøre for at vekta skal stabilisere seg der han er nå? Han spiser stort sett det jeg regner med er normale porsjoner for barn når det kommer til middag, og i perioder er han også veldig småspist. Vi er aktive i helgene og han er med på svømming og allidrett. Ser ikke hva jeg skulle kunne gjort annerledes. Det skal legges til at jeg har vært overvektig selv hele livet, fra jeg var fem år eller noe, og har slitt i et mobbehelvete hele oppveksten. Det unner jeg ikke min verste fiende en gang. Derfor ønsker jeg iallefall å bidra med det jeg kan sånn at sønnen min ikke må oppleve det samme. Anonymkode: 11ec2...41f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #2 Skrevet 16. oktober 2016 Du har det i genene da tydeligvis... Vær et aktivt treningsforbilde!! Anonymkode: 16450...330 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 Ja, det er nok noe genetisk også, pluss at mamma og pappa nok ikke var de flinkeste på sunt kosthold da jeg var liten. Men trodde ikke at genene skulle ha SÅ mye å si. Prøver å være så gode forbilder som vi bare kan. Trener selv flere ganger i uka nå, og sønnen er vant til at jeg drar på trening. Driver også og later som han er på trening. Så føler vi er på rett vei akkurat på den fronten. Men likevel, om det er andre ting jeg kan gjøre, gjør jeg det gjerne. Anonymkode: 11ec2...41f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #4 Skrevet 16. oktober 2016 Noen må ligge på den øverste kurven også, så akkurat det er nok ingen grunn til bekymring. Ser han overvektig ut eller er det bare tallet på vekta som gjør at du tenker på dette? Selv aner jeg faktisk ikke hva barna veier, men jeg ser jo at de er slanke og aktive. Tror du at du ville tenkt på dette hvis du ikke visste hva sønnen din veier? Hvis svaret er ja så er det jo først og fremst kostholdet du må se på. Blir det mye brød, ris, pasta, juice osv? Egg metter gjerne mer enn brødmat, som et eksempel. Nok fett er også viktig for å holde seg mett og unngå å overspise. Passer dere på at mat kun er til måltidene og ikke mellom? De fleste fireåringer er jo aktive, men det skader nok ikke å være mer ute og herje sammen, hvis dere har noe å gå på der. Anonymkode: 06298...0ff
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #5 Skrevet 16. oktober 2016 Han ser vel ikke overvektig ut. Han har fortsatt den karakteristiske "babymagen/babykulen", men ellers ser man både ribbeben og alt annet gjennom huden. Han er ikke noe beinrangel, kraftig bygd, men ville ikke tenkt overvektig om jeg så et annet barn som var lik ham. Vil si vi har et veldig variert kosthold, der det meste er laget fra bunnen av. Jeg har selv fulgt Grete Roede-kostholdet (altså statens anbefalinger) i flere år nå, og det meste vi spiser til middag er GR-inspirert. Han spiser nok mest brød og knekkebrød til frokost/kvelds, men det er snakk om en skive brød til frokost og to skiver brød til lunsj + grønnsaker ved siden av. Han har også et fruktmåltid hver dag i barnehagen. Der får han av og til en yoghurt ved siden av, men det er snakk om et par ganger i måneden. Juice drikker vi så og si aldri i huset vårt, det går i vann og melk (Ekstra lett). Han får ikke mat mellom måltidene og spiser stort sett etter klokka, bortsett fra i helgene hvor frokost blir litt senere. Han er ikke den mest viltre fireåringen, absolutt ikke en sånn "høyt-og-lavt-unge." Det kan nok ha noe å si? Han liker å pludre med bilene sine eller legoen sin på gulvet. På ettermiddagene føler jeg ikke at det alltid er tid til så mye aktiv utetid, da vi er så sent hjemme, men i helgene gjør vi alltid noe aktivt. Anonymkode: 11ec2...41f
Surriball Skrevet 16. oktober 2016 #6 Skrevet 16. oktober 2016 Noen må ligge i det øvre sjiktet også for at snittet skal være et snitt. Hvis du har en normalt aktiv unge som spiser normale mengder variert mat, så ville jeg ikke bekymret meg. Det er lov å være stor på samme måte som at det er lov å være liten. 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #7 Skrevet 16. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han ser vel ikke overvektig ut. Han har fortsatt den karakteristiske "babymagen/babykulen", men ellers ser man både ribbeben og alt annet gjennom huden. Han er ikke noe beinrangel, kraftig bygd, men ville ikke tenkt overvektig om jeg så et annet barn som var lik ham. Vil si vi har et veldig variert kosthold, der det meste er laget fra bunnen av. Jeg har selv fulgt Grete Roede-kostholdet (altså statens anbefalinger) i flere år nå, og det meste vi spiser til middag er GR-inspirert. Han spiser nok mest brød og knekkebrød til frokost/kvelds, men det er snakk om en skive brød til frokost og to skiver brød til lunsj + grønnsaker ved siden av. Han har også et fruktmåltid hver dag i barnehagen. Der får han av og til en yoghurt ved siden av, men det er snakk om et par ganger i måneden. Juice drikker vi så og si aldri i huset vårt, det går i vann og melk (Ekstra lett). Han får ikke mat mellom måltidene og spiser stort sett etter klokka, bortsett fra i helgene hvor frokost blir litt senere. Han er ikke den mest viltre fireåringen, absolutt ikke en sånn "høyt-og-lavt-unge." Det kan nok ha noe å si? Han liker å pludre med bilene sine eller legoen sin på gulvet. På ettermiddagene føler jeg ikke at det alltid er tid til så mye aktiv utetid, da vi er så sent hjemme, men i helgene gjør vi alltid noe aktivt. Anonymkode: 11ec2...41f Høres ikke ut som det er noen grunn til bekymring! Anonymkode: 06298...0ff 1
RompeRusk Skrevet 16. oktober 2016 #8 Skrevet 16. oktober 2016 Slapp aaaaaav. Blir helt svett av å lese. Du gir han sunne matvarer og er en aktiv familie. Mer enn dette trenger ikke et barn. Han vil ta større skade av å ha en mor som besatt av vekten hans (noe du er på godt vei med allerde, da du anser han som normal/overvektig ut fra tall på et papir). Barn strekker seg raskt. Kjenner flere som var knallrunde som 4-6 åringer som ble slanke i tenårene. Og som ansatt i bhg ser jeg flere 4 åringer med denne babykulen. Ingenting å bekymre seg for. Ro deg ned, for sønnen din sin skyld. Han merker fort om du er opphengt i vekta hans. 9
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2016 #9 Skrevet 17. oktober 2016 Dette tar vel helsesøster opp på 4-årskontrollen om hun mener det er grunn til bekymring? Men mente du at han er tung også i forhold til egen høyde, eller at han også er høy? Jeg har en på 2,5 som også alltid har vært stor i forhold til andre barn (han ble også født stor). Han er riktignok også litt høy, men jeg syns han ser veldig bollete ut i forhold til en del andre. Han er også normalt aktiv, men samtidig mindre aktiv en storebroren, og han spiser mer kjøtt, mens storebror gjerne foretrekker grønnsaker. Jeg har ikke tenkt noe spesielt på det, annet enn at han kanskje ikke er ment å være strektynn, som storebroren (som også var en del smalere på samme alder). Om man spiser normalt sunt og barna er aktive, er det jo ikke så mye annet å gjøre? Alle barn må jo ikke være supersmale, det er forskjell på å være litt kraftig og å være overvektig fordi man spiser for mye usunt og sitter inne og spiller hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 Dette ville jeg overhodet ikke bekymret meg over, dere har et godt kosthold og er i aktivitet. Anonymkode: 9f2f2...068
Arkana Skrevet 17. oktober 2016 #11 Skrevet 17. oktober 2016 Så lenge dere spiser variert mat, er aktive og han ellers har det bra ville jeg ikke bekymret meg.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #12 Skrevet 17. oktober 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok noe genetisk også, pluss at mamma og pappa nok ikke var de flinkeste på sunt kosthold da jeg var liten. Men trodde ikke at genene skulle ha SÅ mye å si. Prøver å være så gode forbilder som vi bare kan. Trener selv flere ganger i uka nå, og sønnen er vant til at jeg drar på trening. Driver også og later som han er på trening. Så føler vi er på rett vei akkurat på den fronten. Men likevel, om det er andre ting jeg kan gjøre, gjør jeg det gjerne. Anonymkode: 11ec2...41f Hva med å bruke den tiden på å være ute og i aktivitet med barnet? Å dra fra barnet og selv dra på trening gjør jo lite nytte for den som er hjemme. Anonymkode: 940c3...602
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #13 Skrevet 17. oktober 2016 @Vera Vinge; Han er nok høy også (pappaen hans er 2 meter, så har litt å slekte på), men det er en kurve på helsestasjonen som viser hvordan vekta er med tanke på høyde også, og også der er han høyt oppe. Anonym: Jeg trener aldri når han er våken. Jeg verner om tiden etter barnehagen, og trener alltid etter han har lagt seg. Så det går ikke bort noe tid for at jeg skal trene på egenhånd. Anonymkode: 11ec2...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå