Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber bare som vikar og har ingen stillingsprosent. Kan jeg blir beordret på jobb når jeg bare er ekstrahjelp?

Anonymkode: 4e311...8bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da skal det virkelig være ille på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Nei det kan han ikke. Ikke i det offentlige iallfall. 

Anonymkode: 0fef1...4d8

• Liker 3
Skrevet

I praksis så må man hoppe når sjefen sier hopp ja. 

Anonymkode: a703d...65d

Skrevet

Ok. Takk for svar.

Sjefen ringte meg nettopp og jeg ble beordret på jobb sa han. Så nå er jeg på vei til jobb.
Dumt av meg å ikke sjekke opp i det først men ble rett og slett så sjokkert. Var på trening da han ringte.

Skrevet

Nei jeg tror ikke du kan beordres når du ikke har fast stilling

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I praksis så må man hoppe når sjefen sier hopp ja. 

Anonymkode: a703d...65d

Feil 

Anonymkode: bb792...b78

• Liker 4
Skrevet

Som tilkallingsvikar så kan man si nei til å jobbe. Men man risikerer jo å havne lenger ned på ringelista til neste gang de trenger folk... Enkelte har liten forståelse for at ikke alle kan hive fra seg det de har i hendene for å stille opp på veldig kort varsel...

Anonymkode: f5403...bc1

• Liker 14
Skrevet

Takk for svar dere. Er det noen som vet det helt sikkert at det ikke er lov?

Jeg sier alltid ja til å jobbe, men i dag passet det rett og slett dårlig. Det var min eneste fridag på en hel uke og jeg var sliten.
Synd om sjefen utnytter meg slik.

Skrevet

Man kan bli beordret selvom man har et vikariat.  Men jeg vet ikke om det går an hvis man er ringevikar

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke bli beordret hvis du ikke er fast ansatt.

Ikke er det ok å jobbe 7 dager på rappen heller. 

Anbefaler deg å melde deg inn i fagforening. 

Anonymkode: 9b33c...145

• Liker 14
Skrevet

Ok. Takk for svar igjen.

Han truet meg med oppsigelse om jeg ikke kom meg på jobb. Så nå er jeg på jobb.

Skrevet

Jeg kan med 100% sikkerhet si at du ikke kan beordres hvis du er ringevikar.

Men det gjelder dersom du ikke på forhånd har takket ja til denne vakten, for så senere sagt den fra deg uten godkjennelse eller gyldig grunn.

Dersom du har en arbeidsavtale som tilsier at du skulle tatt den vakten, for eksempel bundet deg opp til en hvis prosent, så kan saken også være annerledes.

Du skal som ringevikar også være innenfor lovlig turnusordning, og ha minst en fridag i uken som innbefatter minst 35 timer sammenhengende fri i løpet av en uke.

Anonymkode: 680d0...d73

• Liker 8
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier alltid ja til å jobbe, men i dag passet det rett og slett dårlig. Det var min eneste fridag på en hel uke og jeg var sliten.

Har du skrevet under på noe der det står at du går med på å møte på kort varsel, uansett tid og sted? Nei? Da kan ikke sjefen kreve at du gjør det.

Men som ringevikar må man jo ta det man får, og det høres det ut som du gjør.

Du kunne egentlig bare lagt på og fortsatt treningen, men da ville du nok ikke blitt tilkalt igjen.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forsikre deg om ingen har lov/retten på sin side ift å beordre en ringevikarer.

🙂

Anonymkode: 3f88f...113

Skrevet

Takk for svar. Jeg har ikke takket ja til denne vakten. Heller ikke sagt ja for så og si nei igjen.

Dette var min fridag som jeg ville ha for meg selv. Men da vet jeg det. Da utnytter han meg bare. 

• Liker 5
Skrevet

Du kunne bare nektet. Da hadde sjefen neppe gitt deg flere vakter senere. Så enkelt er det. Vil du ha mer jobb, må du være litt fleksibel. Du var på TRENING, ikke som om du skulle noe veldig viktig. 

Hvis du spør på en hyggelig måte, får du sikkert fri i morgen isteden. 

Han utnytter deg vel ikke, du får jo lønn? 

Anonymkode: f3636...30b

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kunne bare nektet. Da hadde sjefen neppe gitt deg flere vakter senere. Så enkelt er det. Vil du ha mer jobb, må du være litt fleksibel. Du var på TRENING, ikke som om du skulle noe veldig viktig. 

Hvis du spør på en hyggelig måte, får du sikkert fri i morgen isteden. 

Han utnytter deg vel ikke, du får jo lønn? 

Anonymkode: f3636...30b

Jeg nektet! Men da sa han at det ikke var lov fordi jeg MÅTTE komme på jobb, da det sto mellom liv og helse. (Jobber i helsevesenet). Vi diskuterte i sikkert ti minutter før jeg måtte gi meg. Han truet med oppsigelse om jeg ikke møtte på jobb.

Og vet du hva. Jeg er fleksibel! Jeg sier alltid ja når jeg kan, men denne gangen så var jeg rett og slett sliten. Poenget er ikke hva jeg gjorde på når han ringte, poenget er om han bare kan kreve at jeg skal møte på jobb.

Hva om jeg satt i et møte eller hadde en legetime som jeg måtte møte på? 

• Liker 11
Skrevet

Jeg har selv vært ringevikar på et sykehjem. Jeg sa nesten alltid ja,men det hendte faktisk at det passet veldig dårlig og jeg måtte takke nei. Det ble aldri noen surere miner av dette,og de fortsatte å ringe meg. Mener å huske at noen måte bli beordret på jobb en gang det var krise,og ingen ringevikarer kunne,eller var allerede på jobb. Da var det vel snakk om å beordre en med fast stilling som var lavere enn 100%. Eventueltkunne de beordre en med 100% og gi avspasering dagen etter. Sjefen din høres ikke mye sympatisk ut.

Anonymkode: f982a...f3a

• Liker 6
Skrevet

For å bli beordret så må du ha fast stilling. Anbefaler deg å organisere deg sånn at du ikke utsettes for lignende igjen. 

Anonymkode: f730d...4f3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...