Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28 år og har en datter i skolealder som er hos meg annenhver uke. Etter jeg fikk henne, har jeg slitt med å få jobb.
Når hun omsider begynte i barnehagen, klarte jeg å få praksisplass i en kantine, etter ett jobbsøkerkurs via Nav. Så var jeg der, til jeg klarte å få en 50% stilling som bartender/servitør. Har jobbet på samme sted i snart 2 år nå, men jobber kun der de ukene jeg ikke har datteren min.
Før gikk det greit, det var bare en jobb, og jeg fikk resterende penger av Nav. Men siden mars i år, har jeg levd av penger jeg har arvet, og prøver nå å klare meg helt selv. Men det går mer penger ut enn det kommer penger inn.. Og bar-jobben er ikke godt betalt.
Mens jeg har jobbet i baren, har jeg hele tiden søkt andre jobber. Enten dagjobber som jeg kan kombinere med bar-jobben eller fulltidsjobber, som kan overta for bar-jobben.

Via ett vikarbyrå, fikk jeg ett oppdrag som lagermedarbeider, det var en 100% stilling. Men etter 6 uker var oppdraget slutt.

Jeg søker alt av jobber, jeg er ikke kresen. Jeg har aktiv bruker på alle vikarbyråene her jeg bor, og tar også kontakt med byråene, med jevne mellomrom, for at de skal huske meg til ledige oppdrag de får inn.
Jeg har også sendt ut mange åpne søknader til ulike lager, varehus, renholds-firmaer; steder hvor de har mange ansatte, samt leverer åpne søknader i butikk.
Jeg har også nådd høyt i prosessen hos en stor butikk-kjede og hos Statoil, men når liksom aldri heeeelt opp og blir satt på vent "hvis det ikke skulle fungere med den som fikk jobben". 

Nå begynner jeg å bli desperat. Det er snart jul og fra januar mister jeg også leiligheten, om jeg ikke har klart å få meg en 100% stilling.
I tillegg begynte jeg på førerkort for noen måneder siden, men etter oppdraget mitt på lageret ble avsluttet, måtte jeg også sette førerkort på vent, pga. økonomi. Jeg må få pengene mine til å vare til hvertfall etter jul! 

Det søkes også mye fleksible ekstrahjelper og deltidsansatte til kjøpesentre, men pga. arbeidstider, vet jeg ikke hvor mye jeg egentlig klarer å stille opp der og om det er verdt å miste bar-jobben for.
Hadde jeg enda fått en 100% stilling med dumme arbeidstider, kunne jeg ansatt en dagmamma el, men økonomisk kan jeg ikke gjøre det for å være "ringehjelp", el.

Hva kan jeg gjøre? Hvor kan jeg henvende meg? Skal det være så vanskelig å få en jobb, for oss som virkelig ønsker å jobbe?

Anonymkode: 79894...5ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du står på. Det er beste du kan gjøre.

Har du høy husleie? Du kunne kanskje bo billigere hvis?

Flere steder har de bruk for vikar/ekstrahjelp etter behov. Det er jo ikke noe fast, men noe du kan si deg villig til inntil du får noe fast? Du kan sikkert ikke basere deg på å ikke ha noe fast, men bedre enn ingenting i tillegg til faste 50% stilling i bar? Kanskje de liker deg så godt at du får noen faste vakter etter hvert hvis behov?

Jeg begynte selv som ringehjelp. Etter hvert fikk jeg noen faste vakter.

Skrevet

Det er nok mange som sliter med halve og halvveise stillinger rundt ca den alderen som du befinner deg i nå. Det er ikke uvanlig. I tillegg befinner vi oss i en veldig rar global økonomisk situasjon for tiden, som nok gjør at det er en slags jobbtørke, spesielt i de bransjene du nevner. På denne måten kan du være trygg på at det er ikke fordi du er en dårlig arbeidstaker, eller fordi du gjør noe feil, at du sliter akkurat nå. Jeg tror du skal fortsette som før, se deg om etter jobber. Det er viktig å bruke nettverk og bekjentskapskrets for hva det er verdt. Ikke bare stole på NAV og jobbannonser, men faktisk si til de du kjenner. Venner, familie, kollegaer og bekjente, at du er på jakt etter en hundre prosent stilling. Det er ofte gjennom å bruke nettverket, at man til slutt får klaff i arbeidslivet.

Skrevet

Har du utdannelse? Hvis ikke er det kanskje på tide å få seg en som skaffer deg jobb?

Anonymkode: 51c64...07b

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du utdannelse? Hvis ikke er det kanskje på tide å få seg en som skaffer deg jobb?

jeg er uenig. ikke alle trenger utdannelse. Man blir sterk og smidig av å gå livets skole, og det å ha småjobber kan være en bra vei inn i en stor og bra jobb...

Skrevet

Utdannelse kan være veien inn i fast jobb men det kan og være en klamp om foten faktisk. Å søke assistentjobber ol er håpløst med en bachelor i ryggen, man blir rett og slett for dyr å ansette. 

• Liker 1
Skrevet

Kudos til deg for god innsats! Er NAV involvert noe nå, eller har de vært helt "ute av bildet" siden mars?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen utdannelse. Startet ett 2-årig nettstudie i 2015 som helsesekretær, men så fikk jeg problemer med Nav, som plutselig ville at jeg skulle fullføre studiet raskere enn jeg kunne klare, for "å bli raskere tilgjengelig på jobbmarkedet igjen", så hele studiet gikk rett til h.... Så nå er alt fokus på å tjene penger også får utdanning komme senere når jeg har økonomi/tid til å fullføre.
TS

Skrevet
32 minutter siden, sunflower skrev:

Kudos til deg for god innsats! Er NAV involvert noe nå, eller har de vært helt "ute av bildet" siden mars?

Nav har vært helt ute av bildet siden mars, ja :)
TS

Skrevet

Hva med å ha flere deltidsjobber? For eksempel fast annenhver helg, også ta ekstravakter. Det er lettere å skaffe flere ringevikar stillinger enn 1 fast 100% jobb uten utdanning. 

Anonymkode: bfc7f...632

Skrevet

synes argumentet ditt om at du må ha fast jobb for å ha dagmamma er dårlig - det er da fullt mulig å ha en avtale med en (eller to) dagmødre om at du ringer samme dag du trenger pass? 

de fleste dagmødre jeg kjenner er uansett hjemmeværende mødre som ikke har problemer med å tilpasse seg litt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ha flere deltidsjobber? For eksempel fast annenhver helg, også ta ekstravakter. Det er lettere å skaffe flere ringevikar stillinger enn 1 fast 100% jobb uten utdanning. 

Anonymkode: bfc7f...632

Det er selvfølgelig det jeg prøver å finne, men nå jobber jeg allerede fast man-søn i baren, og den uken jeg har datteren min, kan jeg i utgangspunktet kun jobbe mellom kl. 8-16. 
TS

Skrevet
9 minutter siden, Nuith skrev:

synes argumentet ditt om at du må ha fast jobb for å ha dagmamma er dårlig - det er da fullt mulig å ha en avtale med en (eller to) dagmødre om at du ringer samme dag du trenger pass? 

de fleste dagmødre jeg kjenner er uansett hjemmeværende mødre som ikke har problemer med å tilpasse seg litt.

Da må det jo først og fremst lønne seg økonomisk? De fleste ønsker gjerne min. 100,-/t, så det blir jo som å bruke alt jeg tjente på èn dag til å betale for barnepass..:) 
Hadde jeg jobba fulltid, og vi hadde hatt en fast løsning, er det aktuelt. Men sånn som situasjonen er nå, med en deltidsjobb og om jeg evt. hadde fått en ringevikar-jobb, så er det ikke nok til å leve av, og da kan man ikke begynne å betale for barnepass i tillegg. Jeg har desverre heller ikke familie/venner som kan hjelpe meg.
TS

Skrevet

Einaste du kan gjere er å vere aktiv i jobbsøkinga, og det verka det som du er. Kan ikkje du ta nettstudier eller noko kurs som kan gjere det lettare for deg å søke jobb seinare? :) 

Skrevet
2 timer siden, Olaug Olsen skrev:

jeg er uenig. ikke alle trenger utdannelse. Man blir sterk og smidig av å gå livets skole, og det å ha småjobber kan være en bra vei inn i en stor og bra jobb...

Det hjelper ikke å kose seg i ufaglærte småjobber når det ikke er noen småjobber å få. De fleste steder, utkant som by, trenger f.eks sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehagelærer, o.l. Det er også studier som kan tas på deltid, og gir rett itl støtte i lånekassen. 

• Liker 5
Skrevet

Har du meldt deg som vikar i barnehager og skoler/SFO.

Her har de som oftest behov for folk. Dette er også veien å gå om du ønsker fast jobb. De fleste starter som vikar, er de dugende får de jobb på sikt.

Lykke til.

Anonymkode: 97fb1...1dc

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å kose seg i ufaglærte småjobber når det ikke er noen småjobber å få. De fleste steder, utkant som by, trenger f.eks sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehagelærer, o.l. Det er også studier som kan tas på deltid, og gir rett itl støtte i lånekassen. 

Aberet er bare at når man går på Nav, får man ikke støtte til utdanning. Man kan gå voksenopplæring, som er gratis, men da er man plutselig ikke tilgjengelig for å jobbe dagtid igjen, som er min eneste mulighet.. Så det er en ond sirkel😏

TS

Skrevet

Du må bare fortsette å stå på som du gjør, det løser seg etter hvert. Ikke tenk på utdanning, det kan du ta om 10 år om du vil. Jeg er førskolelærer i en liten by, har en jobb jeg mistrives enormt i og har søkt på andre jobber i tre år og det er faktisk ikke enkelt å få jobb. Jeg søker i barnehager og institusjoner men det er mange søkere, på en kommunal institusjon var det 251 søknader på 9 stillinger....jeg søkte på alle 9 og var enten under- eller overkvalifisert så det ble nei igjen. Jeg er imponert over hvor mye du står på i denne prosessen. Jeg klarer ikke å være så pågående som søker rett og slett fordi jeg har en angst som setter litt sperrer. Enn så lenge er jeg hjemme pga det ble for tøft med angsten på jobb så o. Du er nære nok så skal jeg hjelpe deg ut med barnepass billig. 

Skrevet

Nå for tiden da Norge er på full fart inn i en usikker økonomisk tid så er det nesten ingen som sier opp jobben sin. Dette gjør det selvsagt vanskelig å komme inn i arbeidslivet.

Det er sjeldent jeg anbefaler dette, men hva med å prøve noe helt annet? Hva med å prøve å få jobb som assistent ved et sykehjem/ omsorgsbolig? Vet at det er ukurante arbeidstider, men du har jo muligheten til å jobbe å når du ikke har datteren din. Du vil ha muligheten til å tjene litt ekstra på røde dager når datteren din ikke er hos deg. Ta kontakt med noen helsehus og meld din interesse, så skal du se det dukker opp en mulighet. Men også disse stedene begynner å bli mettet for assistenter da personer som skal integreres i landet blir plassert der. Det er jo Nav som betaler deres lønn, så som nordmann så kommer man lenger bak i køen også der. 

Idag virker det som at det er vanskelig å få full fast jobb, og de fleste begynner som vikar eller får en liten stilling, også jobber man seg oppover. Ser ut til at du også må det. 

Anonymkode: 03f00...249

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aberet er bare at når man går på Nav, får man ikke støtte til utdanning. Man kan gå voksenopplæring, som er gratis, men da er man plutselig ikke tilgjengelig for å jobbe dagtid igjen, som er min eneste mulighet.. Så det er en ond sirkel😏

TS

Nei alvorlig talt, det må da være grenser for hva du forventer å få av nav! Du må selvfølgelig søke støtte i lånekassen som alle andre studenter, det er derfor lånekassen eksisterer. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...