AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #1 Skrevet 16. oktober 2016 Har malt smartpanelplater med Jotun pure color. Malingen sitter veldig dårlig, den flasser av bare man såvidt kommer borti.. Noen som har noe erfaring med dette? Kan man prøve å male over med en annen type maling eller må malingen rett og slett skrapes av? Anonymkode: 0dd7c...49a
dillyduzit Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 Ville nok ikke prøvd å male rett på, da kan du risikere at alt flasser igjen. Du kan selvfølgelig prøve å vaske et lite område som du ikke ser så godt hver dag (bak en soffa f.eks.) og prøve et strøk til, for å se om det går. Hvis ikke, skrap bort alt, prøve med heftgrunn først også maling.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #4 Skrevet 16. oktober 2016 Flassing betyr dårlig grunnarbeid. Alt som sitter dårlig må fjernes før du behandler videre. Skraap av eller bruk slipemaskin. Riktig grunnarbeid er å vaske med fettløselig vaskemiddel (salmiakk og varmt vann er det jeg bruker), deretter slipe lett over med slipepapir 100 og støvsuge nøye. For best resultat grunner du med heftgrunn og to strøk med akrylmaling. Anonymkode: c210e...a08
Gjest star123 Skrevet 16. oktober 2016 #5 Skrevet 16. oktober 2016 Er det nye plater? Eller er det ferdig malte fra fabrikk som du vil ha i en annen farge?
Akay Skrevet 16. oktober 2016 #6 Skrevet 16. oktober 2016 Tror jeg ville valgt oljemaling jeg siden det faktisk er tre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 Fjern alt, og begynn med heftgrund. Underarbeidet er for dårlig, derfor flasser det. Ingenting kan hjelpe å føre på nå. Anonymkode: 6c1b1...e6e
Leo Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 På 16.10.2016 den 17.17, Akay skrev: Tror jeg ville valgt oljemaling jeg siden det faktisk er tre. Smartpanel er ikke heltre. Det er MDF. Atså en form for sponplater. Slike som er ferdigmalt fra fabrikk har svært glatt overflate og vil flasse dersom man bare maler rett på slik som TS nå erfarer. Her må derfor alt gjøres om igjen. Så mye som mulig av malingen må skrapes av igjen og veggen(e) må pusses. Deretter vaskes med salmiakkvann før det males minst ett strøk med heftgrunn. Og så er det klart for å male igjen. Mye arbeid, men det er slikt man lærer av!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 Tusen takk for svar dere! Endte opp med å skrape av all malingen, for så å pusse med sandpapir og vaske med salmiakkvann. Neste dag var det på med heftgrunn, deretter 2 strøk maling! Det som skulle ta oss en dag med jobb, tok oss istedet tre dager, haha.. Jaja, lesson learned! Ts. Anonymkode: 0dd7c...49a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå