Gå til innhold

Deres beste sparetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utrolig lyst å bli flinkere å spare, og lurer på deres beste sparetips?

Anonymkode: edd54...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Storhandling 1x i uka hos Rema 1000.

Også sette opp månedsbudsjett og følge det. 

Har mange ulike kontoer og del inn pengene der. 

Ha en konto uten kort hvor du overfører et fast beløp til. 

Jeg har mitt i Dnb og det er mye styr å ta ut pengene derfra uten kort. Derfor ligger pengene trygt der.

Lykke til!

Skrevet
6 minutter siden, Freshsister skrev:

Storhandling 1x i uka hos Rema 1000.

Også sette opp månedsbudsjett og følge det. 

Har mange ulike kontoer og del inn pengene der. 

Ha en konto uten kort hvor du overfører et fast beløp til. 

Jeg har mitt i Dnb og det er mye styr å ta ut pengene derfra uten kort. Derfor ligger pengene trygt der.

Lykke til!

Takk for gode tips :) jeg må virkelig bli flinkere til å holde budsjett. Men jeg syns det er så vanskelig å sette opp, for jeg føler det alltid kommer noe uforutsett. 

• Liker 2
Skrevet

Jepp. 

Faste avdrag som trekkes på lønningsdagen.

Og gjør det "gøy" å spare, for meg er det gøy å se på ulike tilbud, se hvor billig jeg kan få en middag osv. Er student, så det er rett og slett nødvendig.

Skrevet

Jeg tok en måned i fjor høst, hvor jeg bestemte meg for at jeg var nødt til å få lest en del bøker som bare hadde blitt liggende. Og da så jeg plutselig hvor mye penger jeg bruker på kaffe on the go, dill og dall, kafebesøk osv. når jeg farter rundt hele tiden. 

Anonymkode: f1906...8de

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips :) jeg må virkelig bli flinkere til å holde budsjett. Men jeg syns det er så vanskelig å sette opp, for jeg føler det alltid kommer noe uforutsett. 

Du kan gå til budsjettrådgiving hos Nav. 

De kan dette!

Ellers kan du se på SIFO sitt standard budsjett. 

Du bør også lage deg en årsplan hvor du skriver alle månedene på et A4 ark (eller i excel). 

Uforutsette utgifter finnes ikke. 

Under månedene skriver du alle regninger som kommer i denne måneden, feks NRK lisens i juli og januar, årsavgift i mars osv. Og alle vanlige regninger som kommer hver måned. 

Så summerer du alt og deler på 12. Beløpet du får må du overføre fra lønnskonto til regningskontoen når du får lønn. Noen måneder vil det ligge litt igjen og dette skal hope seg opp slik at du har råd til de store regningene når de kommer. 

Bestiller du ting fra nettet bør du betale de med engang med kort, ikke på avbetaling. 

I tillegg blr du bygge deg opp en buffer på 5000-10000. I tilfelle vaskemaskinen ryker eller noe slikt. 

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Handle mat en gang i uka

Prøv å ha som mål å ikke kaste mat så du får brukt alle rester

Lag det meste fra bunnen

Frys ned noen middagsporsjoner

Frys ned pålegg og porsjoner kjøtt og brødskiver i plastposer før du fryser det ned 

Frys ned oppskjært frukt som ferdig porsjonerte smoothieblandinger, dette kan du ta opp og kose deg med om kvelden så går du ikke på en godtesmell

Ta en stor gjennomgang av månedlige utgifter, 99 kroner her og 299 der blir det fort store summer av.

Kjøp kun en ny interiørting eller klesplagg om gangen. Bestem deg på forhånd om det er noe du trenger feks et par nye høstsko eller jakke og se i flere butikker hvor du kan få en god deal. 

Skrevet

Mitt mest effektive er å gå uten bankkort. Jeg har ikke kort til min brukskonti, kun mat/husholdning konto. Den deler jeg med samboer så "lure" meg minimalt å bruke det korte på ting som ikke trengs. Så fører jeg over alt jeg har til overs etter at regningkontoen har fått sine penger til en felles sparekonto. Da "koster" det meg mer å hente disse for noe unødvendig.

Det hjelper også på at jeg har lite interesse for god mat eller bake, interiør, velvære og pleie, klær, opplevelser, status, men bruker likevel unødvendig mye penger på klær til barna, det skal jeg innrømme, men det er min "luksus". Vi kjøper også sjeldent leker og duppe dingser til barna, det hører til jul, bursdag og hvis andre føler for å gi noe. Bursdagsgave og jul holder vi på 500 kr hvis vi klarer det så lenge de ikke trenger f.eks sykkel osv, men de kan få små ting til 100 lapper her og der, og noen nye ute leker når sommeren kommer, men det er likevel ikke ofte. Har heller ingen hobby som koster, ikke mannen heller. Han klør heldigvis ikke etter å svi opp større beløper på unødvendige ting.

Jeg slutter å spise snop annen hver 6. mnd. i 6 mnd. så sparer en del der, og brus får vi bare kjøpe til huset hvis det er noe som skjer. Besøk, selskap o.l. Jeg har også mange avtaler med meg selv på hva som "ikke er lov" til å kjøpe på butikken, som f.eks 0,5 liter brus. DET ER SYKT RAN. Sjokolade til bare meg, nei. Priser ser jeg også på og lager "regler". Enkelte ting kjøper jeg aldri til fullpris så lenge det ikke er nødvendig ut i fra planer vi har. Som f.eks kjøttdeig, store sjokoladeplater, pizza ... Hvis jeg kjøper noe godt spontant som f.eks bolle, kjeks, is så har jeg ikke "lov" å bruke mer enn 20,- Velger også som regel de rimeligste merkene så lenge det ikke er tilbud, og det går mye i coop sitt kneip brød til 8 kroner lrns. Jeg kjøper minimalt med lunsj på jobb, det går i skiver. Storhandler 1 gang i mnd når lønnen kommer og kaster også lite mat

Anonymkode: f38f4...257

Skrevet

Handle x 1 I uka. Bruk maten en har og lag reste middag.  Ta med niste så slipper en å kjøpe lunsj. Unngå kjøp av små brus , sjokolade m.m  . Det blir fort dyrt. Unngå kafé og restaurant besøk. Finnes jo mange spare muligheter men det spørs hvor drastisk du er villig til å gå til verks. Så på tv et program som het extreme cheapskates.  Der var det folk som lot være å trekke ned I doen for å spare vann og vasket tøy I dusjen samt "dumpsterdiving". Mange muligheter 😀

Skrevet

Du kan sette opp prosenten du skatter litt. Det blir en slags tvungen sparing som blir utbetalt en gang i året og du får garantert ikke baksmell på skatten:tommelopp:

Skrevet

Se også denne tråden med mange gode tips

Anonymkode: 0e0ee...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...