Gå til innhold

Hvordan få en bedre hverdag med vår sønn?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har en liten gutt som blir 2 i februar. Han er en god gutt men han er VELDIG krevende. Absolutt ALT er en kamp. Påkledning, bleieskift, tannpuss, mat, medisiner osv. Han er også veldig aktiv. Han peller, klatrer på alt. Sier man nei eller at det ikke er greit så bare ler han å fortsetter. Får han det ikke som han vil så slenger han seg ned sånn at han dunker hode i gulvet og skriker. Han er en stor gutt og jeg klarer snart ikke å redde han fra vonde fall lenger. Leker og ting blir kastet og han slår oss foreldre. Jeg har prøvd alt fra bestikkelser til avledninger. Noen ganger fungerer det og noen ganger ikke. Han har også flere oppvåkninger om natta. Han sier ofte Neeeeei med sutrestemme bare vi ser på han. Jeg elsker han og vil gjerne være en god mor for han, men føler meg som verdens verste mor om dagen som bare går rundt å sier nei. Det er sikkert fra meg han har lært å si nei foresten..Uff, vet ikke mine arme råd! I barnehagen er han ikke sånn. De beskriver han som en aktiv, positiv og kosete gutt. Han liker å sitte på fanget å kose der, men aldri hjemme. Han ligger helt stille på stellebordet og han kler gjerne på seg der. Hva gjør jeg feil??

Håper noen har noen råd til en oppgitt, trist og frustrert mor.

Anonymkode: 39fbc...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når begynte han med denne oppførselen?

Anonymkode: 14a6b...267

Skrevet

Jeg ville tatt opp dette med barnehagen. 

Hva gjør dere ulikt? 

Det er mulig å få veiledning, det er ofte lite som trengs endres. 

Skrevet

Veiledning og COS kurs fra helsestasjon. 

Anonymkode: 97087...912

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når begynte han med denne oppførselen?

Anonymkode: 14a6b...267

Han har alltid vært en aktiv gutt, men det begynte vel litt i det små når han startet i barnehage i januar, men nå har det blitt veldig ille. Før kunne han holde på med en leke eller noe annet under påkledning og bleiskift. Nå kaster han det bare fra seg.

Ts

Skrevet
8 timer siden, stan skrev:

Jeg ville tatt opp dette med barnehagen. 

Hva gjør dere ulikt? 

Det er mulig å få veiledning, det er ofte lite som trengs endres. 

Takk for svar. Ja, det har jeg tenkt til. Det er foreldresamtaler snart.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veiledning og COS kurs fra helsestasjon. 

Anonymkode: 97087...912

Finnes det i alle kommuner? Vi bor i Drammen.

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, det har jeg tenkt til. Det er foreldresamtaler snart.

Mange kommuner har foreldreveiledning. Vi hadde det, en veldig hyggelig dame kom hjem og observerte oss litt. Hun hadde noen små enkle tips, og når vi gjorde som hun sa så fungerte ting mye bedre.

Marte meo veiledning kaller dem det her.

Skrevet

Her virker det som dere er inne i en ond sirkel. Gutten din er i en krevende alder (den mest krevende, etter min erfaring), så det er bare å prøve å takle det på best mulig måte. Husk at han har det vanskelig når han reagerer sånn!

Noen råd:

- Prøv å unngå å si "nei!" hele tida. Ordet mister etterhvert sin virkning og fører bare til at barnet går i vranglås. Prøv å heller fokusere på hva dere vil at gutten skal gjøre. F.eks. "gå ned fra sofaen" i stedet for "nei, ikke hopp i sofaen"

- Ta kontrollen i vanskelige situasjoner selv om det fører til store utbrudd og protester. Det er ikke farlig at gutten blir sint. Vis forståelse for følelsene, men stå fast på det dere har bestemt at skal skje (for eksempel at han skal skifte bleie). Ta bort leker som kastes. Hold hånda hans hvis han slår, eller gå unna.

- Ta ham ut av situasjonen hvis han slår seg helt vrang. Ta ham med til et nøytralt sted og la ham roe seg før du snakker med ham om det som har skjedd. Igjen - vis forståelse for følelsene, men ikke la ham få viljen sin.

- Vær mye ute! Der er det rom for å pirke og klatre. :) 

- Gi mest mulig oppmerksomhet for bra oppførsel og minst mulig oppmerksomhet for dårlig oppførsel.

Avledning kan du spare til de situasjonene der det er eneste alternativ. Unngå bestikkelser og forhandlinger. Det blir bedre med tida!

• Liker 4
Skrevet

Les om Marte meo prinsippene, cos og dialog. Mange tips dere kan ta med derfra 

Skrevet

Vi har vært på foreldrekurs via PPT. Duå. Mulig dere kan være med på ett slikt tilbud? 

Anonymkode: 4d4e7...4e9

Skrevet

Du må bryte mønsteret, sette hardt mot hardt ( strenge grenser med konsekvenser ) likevel-fokuser på positiv adferd.

Anonymkode: 9adc0...c4d

Skrevet

Barnas stasjon har vel COS i kurs i Drammen mener jeg å huske.

Skrevet

Høres ut som vår snart toåring ;) 

Jeg tenker at barn er forskjellige og at denne alderen også er ganske krevende. Vår er og veldig aktiv, peller og plukker på alt, klatrer på alt, liker ikke ta på eller av klær og hyler som en stukken gris om vi skal gå på badet for å skifte bleier. Han bryr seg fint lite om at det ikke er lov å hoppe i sofaen eller banke på glass-skapet i stua og enda vi har samme rutine hveeer dag i barnehagen med av og påkledning vil han helst bare løpe inn med sko eller ut uten sko. Vi er likevel konsekvente, følger rutinene våre og forbereder han på det som skal skje, "nå skal vi ta på sko" osv, noe annet tror jeg ikke det er å gjøre. Vår er litt eldre enn din og vi merker noe bedring som følge av at han blir eldre og språkforståelsen øker. Det er hardt å bære tålmodig, men det er det du må være. Vær heller konsekvent igjen og igjen enn å bestikke han. Avledning er ikke så dumt i den alderen der synes jeg da.

Anonymkode: 05424...73f

Skrevet

En del barn i den alderen er jo ganske krevende, fordi de driver og utforsker sin egen selvstendighet. Og det er helt naturlig at dette tas mer ut hjemme enn i barnehagen Og heldigvis for det, tenker jeg, ellers hadde det blitt krevende for barnet å være i barnehagen. Det trenger ikke å bety at du gjør noe som er direkte feil. Selv om det godt kan være du kan plukke opp noen tips.

For mange hjelper det når språket bedrer seg, både at de selv kan uttrykke seg (slipper en del frustrasjon rundt å ikke få ordentlig uttrykk for ting) og de forstår beskjeder fra oss bedre. Samt at en del får mindre mark i beina etter hvert. Rundt 2-års-alderen er det jo mange som har fryktelig mye energi, men jeg har sett selv svært energiske barn roe seg når de blir litt eldre.

• Liker 1
Skrevet

Uff, det høres slitsomt ut, men hvis det er til noe hjelp, tror jeg ikke dere er alene om å ha det sånn. Vi har ei frøken på 2 år som kan være en liten nøtt også (selv om der kanskje ikke er så voldsomt som du beskriver) og senest i dag la hun seg ned på asfalten og hyyylte da vi skulle hente storesøster på SFO. De ansatte på SFO hørte henne på lang avstand, og lo godt der jeg kom helt svett inn. Det som fungerer her, er å være i forkant. Altså hele tiden forberede henne litt. For eksempel si at "nå er vi snart framme på SFO for å hente storesøster" istedenfor at hun bare plutselig skal ut av bilen. Søndag kveld snakket jeg med henne om at det begynner å bli vinter og at hun derfor må ha på seg varme klær, jakke etc (påkledning er vanligvis ganske utfordrende), og det har utrolig nok gått fint å få på henne ull og jakke nå. I dag tidlig sa hun selv at hun måtte ha det! Ellers er det for oss viktig med jevnt påfyll av mat. Men mange ganger fungerer det best å bare be til høyere makter om at hun snart tar til fornuft og slutter å protestere på absolutt alt! 

Anonymkode: 2cd08...00f

Skrevet

Forresten (jeg som svarte her over); vår ble litt mer medgjørlig da språket kom, men hun har nå et meget bra språk, og bruker det til å argumentere med 😄. Ellers tror jeg ikke det er uvanlig at unger er mer medgjørlige i bhg. Våre barn har et veldig nært forhold til sine besteforeldre, men de tar allikevel ikke ut frustrasjon etc på samme måte der som hjemme.

Anonymkode: 2cd08...00f

Skrevet

Tror du har gjort masse rett jeg :), et trygt barn tester ut grensene hjemme. Du har jo tydeligvis lært ham hvordan han skal te seg siden han kan det borte :)

Må være marerittet å gå I "for autoritær foreldre fellen", hvor de er engler hjemme og tester grensene borte fordi det er tryggere....

2 åringer er slitsomme, skader aldri å ta et kurs eller to for å få flere verktøy hvis du føler deg litt opprådd, men ikke føl at  du ikke får det til, de andres 2 åringer er ikke så snille, rene og blide som de ser ut på Facebook :)

Skrevet

ah det hørtes kjent ut. :) hehe
Husker jeg følte meg ganske hjelpesløs en stund selv.... Det gikk over.

Men selvsagt... man kan jo ikke bare vente på at stormen skal seile forbi.
Kanskej han snart er stor nok for belønningsskjema? Det funket meeeget godt på jenta her da hun var «på sitt verste» om det er lov å si. 
NEI funket bare ikke. Hun måtte liksom bli fortalt hva hun skulle gjøre istedenfor alt hun ikke skulle gjøre. 
Men vær kosekvent, men ikke FOR mye. Man må ikke være standhaftig på alt. Neon ganger lønner det seg å møtes litt på midten. 
Prøv til en viss grad og overse «selvskadingen» (mener ikke høres ekstrem ut) men håper du fortår poenget. Han har nok skjønt at dette er noe som trigger deg og ser en reaksjon vil jeg tro?
Skryt MASSE av de gode tingene. For hver beskjed du gir som han gjør, forklar hvor bra det er og HVORFOR det var så bra! «takk for at du hørte på beskjeden» osv. 
Og si alltid «Nå skal vi kle på, pusse, legge, lese osv» Istedenfor å spørre han «Skal vi gå å pusse nå?» Det er jo allerede bestemt, så han trenger ikke det valget. 
Og forbered. om 5 minutter skal vi skru av, legge bort, kle på, pusse osv......

Men klart han er jo relativt liten ennå, så pass på litt å ikke gi for mye beskjeder og. Mye av det her tok vi mere aktivt i bruk når hun var 2,5-3 mener jeg. Det funker gull. 
Men det er nok lurt å komme ut av dette mønsteret nå, spesielt før vinteren. Ellers blir mørketiden så fryyyyktelig lang, når det ikke er like lett å gå ut på ttermiddagen og aktivisere osv :P hehe

Skrevet

Sånn er det å ha barn.

Når skal dere ha nummer to?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...