Gå til innhold

Beskytte sofa mot urin med tisselaken? Andre ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en syk katt, ja har vært til dyrlege, som har en lei tendens til å tisse i sofaen.

Det skjer ikke så ofte, men hender likevel at det skjer. Da er det så slitsomt å hver gang desperat prøve å fjerne urinen og lukta med vasking, spraying, tørking og alt som følger med. I tillegg har jeg en hund som ofte drar inn gjørme og vann utenfra, noe som ikke akkurat hjelper den stakkars sofaen.

Tenkte da kanskje jeg kunne prøve å dekke sofaen med et tisselaken, for så å dekke over det igjen med et stort pledd eller lignende. (Som selvsagt kan vaskes når uhellet først er ute.)

Men nå aner jeg rett og slett ikke hvordan et tisselaken fungerer, og har ikke funnet så mye gjennom Google heller. Er det helt tett, med et slags plastikklag? Eller er det bare som en slags håndduk? Finnes det noe annet lurt jeg kan bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt en katteseng. Dyr skal l utgangspunktet ikke være oppå møblene uansett. 

Anonymkode: 097a0...131

• Liker 3
Skrevet

Du kan bruke en kladd, som absorberer væsken. (Google tena kladd feks)

Anonymkode: c80db...c0d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kjøpt en katteseng. Dyr skal l utgangspunktet ikke være oppå møblene uansett. 

I ditt hus ja, men ikke i mitt hus. :) 

Og katteseng/hus har de, men likevel hopper han opp på sofaen når jeg ikke er her og tisser. Så tror ikke det hadde hjulpet.

Og tusen takk til den andre AB, en kladd har jeg aldri hørt om. Virker lovende!

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, PaperFlower skrev:

I ditt hus ja, men ikke i mitt hus. :) 

Sikkert deilig for besøkende med masse dyrehår på klærne :)

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sikkert deilig for besøkende med masse dyrehår på klærne :)

Hva feiler det deg? Har du virkelig ikke noe interessant å komme med kan du finne en annen tråd å skrive i. Skjønner at du sikkert er ensom og kjeder deg på morgenen, du virker ikke som en herlig person skal jeg være helt ærlig, men sett på TVn eller noe da. Du kjenner ikke til min situasjon, du vet ikke om vi har katteseng eller ikke, du vet ikke om vi har besøkende eller ikke, du vet ikke om vi har flere sofaer/flere stuer, du vet ikke en gang om vi har en katt/hund med eller uten pels! Ta deg en bolle.

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om det går an å ta av trekket på sofaen? Er så leit når det blir sånn med dyra, de klarer jo ikke formidle at de har vondt heller :( vil bare si at jeg håper ting ordner seg ❤️

Skrevet

Siden vi med småbarn av og til har brukt noen engangskladder som heter Dry Nite's så kan jeg anbefale disse. De selger dem i dagligvarebutikkene og de kan absorbere brukbart med tiss i barnesenga iallefall.

Gjest Naturbarn1
Skrevet
35 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jeg har en syk katt, ja har vært til dyrlege, som har en lei tendens til å tisse i sofaen.

Det skjer ikke så ofte, men hender likevel at det skjer. Da er det så slitsomt å hver gang desperat prøve å fjerne urinen og lukta med vasking, spraying, tørking og alt som følger med. I tillegg har jeg en hund som ofte drar inn gjørme og vann utenfra, noe som ikke akkurat hjelper den stakkars sofaen.

Tenkte da kanskje jeg kunne prøve å dekke sofaen med et tisselaken, for så å dekke over det igjen med et stort pledd eller lignende. (Som selvsagt kan vaskes når uhellet først er ute.)

Men nå aner jeg rett og slett ikke hvordan et tisselaken fungerer, og har ikke funnet så mye gjennom Google heller. Er det helt tett, med et slags plastikklag? Eller er det bare som en slags håndduk? Finnes det noe annet lurt jeg kan bruke?

Tror jeg ville tatt meg en tur på apoteket og fått i et plastlaken, til og legge på den puta katta ligger på. ( Et slik blått laken, så man bruker under vanlig laken i senger,)

Skrevet
2 minutter siden, Nuttery skrev:

Vet ikke om det går an å ta av trekket på sofaen? Er så leit når det blir sånn med dyra, de klarer jo ikke formidle at de har vondt heller :( vil bare si at jeg håper ting ordner seg ❤️

Jo, det går ann å ta av trekket, men problemet er at det renner gjennom trekket (er bare tøytrekk) og skumputene blir helt våte også. I tillegg hender det at det "renner" ut til siden og ned putene, og trekket på selve sofaen kan ikke tas av.

Og ja, det er så dumt at han ikke kan si ifra når det er vondt og noe er galt, men nå som vi har funnet ut årsaken og han spiser spesialfôr er iallefall det en god start. :) 

1 minutt siden, Mammabamma skrev:

Siden vi med småbarn av og til har brukt noen engangskladder som heter Dry Nite's så kan jeg anbefale disse. De selger dem i dagligvarebutikkene og de kan absorbere brukbart med tiss i barnesenga iallefall.

Takk for tipset, da vet jeg iallefall hvor jeg skal begynne å lete! :) 

Skrevet
Akkurat nå, Naturbarn1 skrev:

Tror jeg ville tatt meg en tur på apoteket og fått i et plastlaken, til og legge på den puta katta ligger på. ( Et slik blått laken, så man bruker under vanlig laken i senger,)

Nok en gang er dette noe jeg aldri har hørt om før. :fnise: Så takk for tipset til deg og!

Gjest Naturbarn1
Skrevet
12 minutter siden, PaperFlower skrev:

Hva feiler det deg? Har du virkelig ikke noe interessant å komme med kan du finne en annen tråd å skrive i. Skjønner at du sikkert er ensom og kjeder deg på morgenen, du virker ikke som en herlig person skal jeg være helt ærlig, men sett på TVn eller noe da. Du kjenner ikke til min situasjon, du vet ikke om vi har katteseng eller ikke, du vet ikke om vi har besøkende eller ikke, du vet ikke om vi har flere sofaer/flere stuer, du vet ikke en gang om vi har en katt/hund med eller uten pels! Ta deg en bolle.

Må si meg enig med den personen som nevner det med og sitte i en sofa med dyrehår. Liker ikke og sitte i sofaer der dyr har ligget selv. det feiler ikke oss noe. Vik bare påpeker et problem i hus med dyr.:dry: kan du ikke se det fra andre folk sin side også?

Skrevet
3 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jo, det går ann å ta av trekket, men problemet er at det renner gjennom trekket (er bare tøytrekk) og skumputene blir helt våte også. I tillegg hender det at det "renner" ut til siden og ned putene, og trekket på selve sofaen kan ikke tas av.

Og ja, det er så dumt at han ikke kan si ifra når det er vondt og noe er galt, men nå som vi har funnet ut årsaken og han spiser spesialfôr er iallefall det en god start. :) 

Takk for tipset, da vet jeg iallefall hvor jeg skal begynne å lete! :) 

Går det an å dekke de med en type plast og sette på trekket igjen?

Skrevet
Akkurat nå, Naturbarn1 skrev:

Må si meg enig med den personen som nevner det med og sitte i en sofa med dyrehår. Liker ikke og sitte i sofaer der dyr har ligget selv. det feiler ikke oss noe. Vik bare påpeker et problem i hus med dyr.:dry: kan du ikke se det fra andre folk sin side også?

Selvsagt kan jeg det, men det den personen sa hjelper ikke meg og min situasjon i det hele tatt. Jeg har en syk katt som pleier å tisse utenfor kattedoen når jeg ikke er hjemme. Hva skal jeg gjøre da? Kaste ut sofaen hver gang jeg forlater huset?

I tillegg vet mine venner og bekjente godt at jeg har både katt og hund. Jeg inviterer aldri folk hit som jeg ikke er sikker på er klar over dette. De skjønner da at med det følger det med kattehår og hundehår. Men det var nå heller ikke diskusjonen, ikke en gang i nærheten av diskusjonen. Og siden personen to ganger etter hverandre bestemte seg for å svare helt off-topic, bare komme med stikk etter stikk mot meg personlig, valgte jeg å svare på den måten.

Hvis de vil starte en diskusjon om hvorvidt dyr skal være i møbler, får de lage en egen tråd.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Nuttery skrev:

Går det an å dekke de med en type plast og sette på trekket igjen?

Jo, det er jo selvsagt en ide. Men da må jeg alltid ta av trekket og vaske det hver gang et uhell er ute, noe som jeg hadde håpet å unngå. Men skal ha det i bakhodet, ikke en dum ide. :) 

Skrevet

Du får kjøpt helt fine tisselaken i barneavdelingen på Ikea. De absorberer og kan vaskes i maskinen. Størrelsen tror jeg er helt ok til sofa og ikke knirker de heller. Du kan fint dekke sofaen med et slikt laken og et pledd, lett å fjerne igjen når du har gjester også (så blir alle disse folkene her på KG også fornøyde... selv om de neppe skal sitte i sofaen din, så virker det som det plager dem voldsomt at der ute i verden finnes det sofaer som dyr har sittet i..). 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville kjøpt Tena kladder på apoteket, det er billigere enn Dry Nites. Oppå der kan du legge et teppe, også koster du kloden og vasker teppet dersom uhellet er ute. Tisselaken fra IKEA kan også være en løsning, men siden disse ikke er engangs ville jeg kjøpt nok til å dekke sofaen to ganger slik at du kan hive på et nytt med en gang dersom katten tisser på seg (så slipper du å få tiss rett på sofaen dersom uhellet er ute igjen før du får vasket tisselaknet) 

Jeg satt selv på kladder fra Tena i sofaen da jeg var høygravid og syk, i tilfelle vannet skulle gå :fnise: 

• Liker 1
Skrevet

Takk for flere tips. Tror jeg stikker innom apoteket og ser etter sånne "kladder" som første løsning, da nærmeste IKEA er et stykke unna. :)

Har likevel notert meg de andre løsningene hvis jeg skulle trenge de. Og hvis noen har flere smarte løsninger må dere bare komme med de, da jeg kommer til å følge med tråden uansett!

Skrevet

På sykehjemmet tar vi av trekket og pakker inn puta med tisse laken og tar på trekker igjen.

Anonymkode: 0bc58...691

Skrevet

Man får kjøpt store vaskbare laken (beregnet på dobbeltseng) hos Ikea (kanskje også på nettbutikken deres)  som beskytter mot væsker.

Hva med å ha et slikt stort et, og tre det over hele sofaen, og deretter tre et løst vaskbart sofatrekk over der igjen

Anonymkode: 5c0ab...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...