Gå til innhold

Hva slags bille er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette,men siden de kommer inn i huset så tar jeg det her.

Jeg tør rett og slett ikke å google siden jeg blir fysisk uvel av å se på bilder av biller :(

I hvert fall så satt jeg med pc'en i går,og la merke til en lyd. Da ser jeg en bille på teppet,og den hadde falt på ryggen og lagde da lyd. En slags gnisselyd. Den hadde noen oransje flekker på ryggen og var sånn medium stor. Vet ikke om dette var noen god forklaring. Haha,føler meg teit nå.

Nå nettopp hørte noen lignende lyder som kom med jevne mellomrom,og jeg vet ikke om det er jeg som er paranoid. Men ble redd for at det kommer flere.

Det jeg lurer på med denne merkelige tråden er om det kan komme inn mange av disse,og hva jeg gjør da? Kan vel være at jeg overdriver nå,men er oppriktig redd for disse krypene.

Anonymkode: bbfa5...df3

Skrevet

Som oftest er det ikke skade dyr. Og det er veldig sjeldent at insekter er giftige. Det du kan gjøre er å ringe skadedyr kontrollen og beskrive billen for de. De har nok svar :)

Anonymkode: e8069...df4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som oftest er det ikke skade dyr. Og det er veldig sjeldent at insekter er giftige. Det du kan gjøre er å ringe skadedyr kontrollen og beskrive billen for de. De har nok svar :)

Anonymkode: e8069...df4

Ok,nå turte jeg meg inn på en skadyrside(uff),og det var ikke avbildet der heldigvis. Håper den bare forvillet seg inn her,og at den ikke har flere kamerater.

Anonymkode: bbfa5...df3

Skrevet (endret)

Er det denne? (artikkel med bilde)

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/biller/fleskeklanner/

Hvis du vet hvilken bille det er er det lettere å vite om det kan komme flere. Det som er bra med biller er at du kan ta dem ut uten at de begynner å kravle rundt, slik som edderkopper gjør. De legger seg som regel helt stille når noen forstyrrer dem. Ta et glass oppå den og før en papp-bit under den slik at du fanger den inni glasset og så tar du den ut på den måten.

Endret av Hapi
Skrevet

Så de oransje flekkene litt ut som puslespillbiter? To på hver side? 

Anonymkode: 1705c...f34

Skrevet

Det høres ut som en tege, en rødfottege kanskje?

Skrevet

De fleste insekter blir litt forvirret nå på høsten og søker seg mot steder der de kan finne ly gjennom vinteren, det betyr ikke at du kommer til å få huset fullt av biller bare fordi du har oppdaget én. 

Hvor stor i cm vil du si en "mellomstor" bille er? Hvor store var flekkene? Hvor mange? Hvordan var de plassert? 

Det første jeg tenkte meg er en 'likgraver' som er en ganske vanlig bille i Norge og helt ufarlig for oss mennesker tross det litt uhyggelige navnet. Den kan bli et par cm lang og har fire oransje felt på dekkvingene, resten av kroppen er mørk brun/sort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...