AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg sitter og sjekker litt hva vi bruker penger på, og sjekket samtidig hva SIFO mener vi skal bruke på de ulike postene. Noen poster bruker vi mer på og noen mindre. Ikke så overasskende. Men totalsummen stemmer egentlig utrolig godt. Plusser jeg på kommunale avgfter + avdrag/renter på lån og sparing kommer jeg opp i omtrent den summen vi har i inntekt. Overraskende hvor godt det stemte! Men jeg ønsker å spare litt mer pr mnd, så nå må jeg bare finne ut hvor vi kan spare inn litt :D Hvordan er det med dere? Ligger dere mye over eller under? hvilke poster stemmer minst, og hvilke stemmer best? Anonymkode: f06da...0bf
Anglofil Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Synes SIFO-budsjettet er mye mer enn det vi bruker. Vi er 2 voksne (og 2 katter). For å gå gjennom post for post: Mat og drikke: 5030 kr. Stemmer høvelig bra. Har satt av 6000 kr til mat, men bruker stort sett 5000 kr. Klær og sko: 1630 kr Dette var jo en voldsomt stor post. Nå skal det sies at vi shopper stort sett 2-3 ganger i året, og da heller flere ting på en gang enn litt hver måned. Og det tar vi heller av feriebudsjettet (vi shopper mest på ferier og lignende) enn egen klespost. Så dette stemmer ikke. 1630 kr synes jeg var veldig mye. Personlig pleie: 1 270 kr Dekkes av matposten hvis det skulle være noe, men i det store og det hele er det nesten ingen penger som blir brukt på dette da ingen av oss bruker noe særlig med sminke (jeg bruker mascara, og det kjøper jeg stort sett et lite lager av på taxfree hver gang jeg reiser utenlands). Lek og mediebruk: 2 360 Se senere post. Men denne kan i grunn strykes i sin helhet. Reise (kollektivt): 1 380 Dette er faktisk akkurat den summen vi bruker per måned på kollektivt, da vi har ett månedskort hver oss. Andre dagligvarer: 300 Går i mat- og drikkeposten. Husholdningsartikler: 390 Dekkes av matposten. Møbler: 390 Riktignok kjøpte vi møbler for 40 000 kr (vi manglet det meste etter å ha flyttet fra 29 til 85 kvadrat) da vi flyttet inn i leiligheten for over to år siden, men vi kjøper lite nytt av møbler og interiør generelt, og tviler på at vi kommer til å gjøre det på en stund. Vi bruker svært sjelden penger på møbler. Vi handler også møbler brukt ved behov. Per dags dato er denne posten nå på 0 kr per måned. Mediebruk og fritid: 2 060 Langt unna det vi bruker per måned. Eneste vi bruker penger på er Netflix, HBO, Spotify og ViaPlay. Jo, så kommer selvsagt lisensen da, men allikevel er det lagt unna dette per måned. Betaler verken for mobil eller bredbånd. Har ingen fritidsinteresser som koster noe, da vi har treningsrom hjemme, og aktivitene vi driver med koster/noe vi gjerne ønsker oss i gaver eller lignende. Mvh Yvonne Endret 15. oktober 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 tja. vi har 27.000 kr inn totalt, 7000 i låneutgifter og SIFO mener vi bruker 17.000 på resten. fordelingen stemmer ikke helt men totalen er ikke så gal. Anonymkode: 28508...fdd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #4 Skrevet 16. oktober 2016 9 timer siden, Yvonne skrev: Synes SIFO-budsjettet er mye mer enn det vi bruker. Vi er 2 voksne (og 2 katter). For å gå gjennom post for post: Mat og drikke: 5030 kr. Stemmer høvelig bra. Har satt av 6000 kr til mat, men bruker stort sett 5000 kr. Klær og sko: 1630 kr Dette var jo en voldsomt stor post. Nå skal det sies at vi shopper stort sett 2-3 ganger i året, og da heller flere ting på en gang enn litt hver måned. Og det tar vi heller av feriebudsjettet (vi shopper mest på ferier og lignende) enn egen klespost. Så dette stemmer ikke. 1630 kr synes jeg var veldig mye. Personlig pleie: 1 270 kr Dekkes av matposten hvis det skulle være noe, men i det store og det hele er det nesten ingen penger som blir brukt på dette da ingen av oss bruker noe særlig med sminke (jeg bruker mascara, og det kjøper jeg stort sett et lite lager av på taxfree hver gang jeg reiser utenlands). Lek og mediebruk: 2 360 Se senere post. Men denne kan i grunn strykes i sin helhet. Reise (kollektivt): 1 380 Dette er faktisk akkurat den summen vi bruker per måned på kollektivt, da vi har ett månedskort hver oss. Andre dagligvarer: 300 Går i mat- og drikkeposten. Husholdningsartikler: 390 Dekkes av matposten. Møbler: 390 Riktignok kjøpte vi møbler for 40 000 kr (vi manglet det meste etter å ha flyttet fra 29 til 85 kvadrat) da vi flyttet inn i leiligheten for over to år siden, men vi kjøper lite nytt av møbler og interiør generelt, og tviler på at vi kommer til å gjøre det på en stund. Vi bruker svært sjelden penger på møbler. Vi handler også møbler brukt ved behov. Per dags dato er denne posten nå på 0 kr per måned. Mediebruk og fritid: 2 060 Langt unna det vi bruker per måned. Eneste vi bruker penger på er Netflix, HBO, Spotify og ViaPlay. Jo, så kommer selvsagt lisensen da, men allikevel er det lagt unna dette per måned. Betaler verken for mobil eller bredbånd. Har ingen fritidsinteresser som koster noe, da vi har treningsrom hjemme, og aktivitene vi driver med koster/noe vi gjerne ønsker oss i gaver eller lignende. Mvh Yvonne Du vet at dette er snittet? Så når dere bruker masse penger på lek og fritid eller tøy på reisene deres, eller 40000 på møbler(møbler for de neste 8 årene) så er det ikke riktig å si at dere bruker langt under sifo sitt estimat. Anonymkode: 14615...250 10
Ny Bruker Skrevet 16. oktober 2016 #5 Skrevet 16. oktober 2016 Mat og drikke, dagligvarer 6000 kr Vi bruker 4300 kr Klær og sko 1630 kr Vi bruker 1000 kr Personlig pleie 1270 kr Vi bruker 200 kr. Tar man med helseutgifter så blir det 1200 kr. Lek og mediebruk 2360 kr Møbler 390 kr 0 kr hittil i år. Mediebruk og fritid 2060 1600 kr som dekker trening, kino/konserter, ferier i og utenfor Norge. Bil 4540 kr Min bil koster meg 1100 kr i mnd. Tipper at mannen sin blir det samme. Så 2 200 kr her. Har ikke billån.
Eliza Doalot Skrevet 16. oktober 2016 #6 Skrevet 16. oktober 2016 Vi er 2 voksne og 2 barn: Mat og drikke: Budsjettet sier kr 6640. Hvis jeg legger til de posten som også handles i dagligvarebutikken som andre dagligvarer og husholdningsartikler, samt halvparten av posten for personlig peie er vi oppe i kr 8540. Vi bruker ca kr 2-3000 mer enn det. Vi er glade i god mat, og bruker gjerne penger på det. I posten min ligger også øl/vin og andre polvarer, og det er så vidt jeg vet ikke en særlig stor post i referansebudsjettet. Klær og sko: Kr 2208 i budsjettet. Jeg har ikke finregnet på dette, men jeg antar vi går over her også. Med to barn med så stor aldersforskjell at arving ikke har vært noe stort tema, går det en del på klær. I tillegg går minsten i utebarnehage og må derfor ha flere skift av dyrt yttertøy tilgjengelig. Altså, det er ingen som stiller krav til at tøyet skal være dyrt, men gode sko og dresser, ørten sett med ullundertøy og vottepar (hvor i alle dager blir alle dem av?) koster en del. Det merkes også at eldste nærmer seg tenårene. Nå skal jeg på ingen måte legge all skyld på ungene, for jeg er har nok en forkjærlighet for fine klær i god kvalitet. Jeg kjøper ikke så ofte, men når jeg først handler er det ikke det billigste. På den positive siden da, så handler mannen omtrent ikke et klesplagg før jeg tvinger ham Jeg tipper total kr 4-5000 i gjennomsnitt pr mnd Personlig pleie: Budsjettert kr 1504 - kr 750 i matposten = kr 754. Det er nok ikke så galt, men noen hundrelapper ekstra er det nok. Består stort sett av noen frisørbesøk i året for meg og barna, samt noe sminke og hudpleieprodukter til meg. Ingen av oss bruker penger på annen personlig pleie som jeg kan komme på. Lek og mediebruk: Kr 3152. Begge vi voksne har mobilabonnement betalt av jobben og får nye telefoner ved behov. Det samme gjelder internettabonnement og PC/nettbrett. Eldste har et billig abonnement og en gammel telefon samt eget nettbrett. Vi betaler for kanalpakke på TV + lisens + SUMO/Viaplay ved behov. I løpet av de 6 årene vi har vært sammen har vi ikke kjøpt noe nytt på lyd/bildeforonten, men det vil nok komme etterhvert. Om vi ser bort fra størreinvesteringer går det med ca 1000 kr pr mnd, Hva som går inn under Lek er jeg ikke helt sikker på, men hvis det handler om ting vi gjør med barna, kino, teater, konserter, fornøyelsesesparker osv utgjør kanskje det 1000 kr pr mnd. Totalt på posten ca kr 2000 pr mnd, altså godt under budsjett. Reise, kollektivt: kr 1725. Pga bosted er posten liten. Fast kr 200 i busskort til eldste + en og annen sporadisk togtur. Max kr 500 pr knd. Møbler: Kr 610. Her går det mye mer. Vi pusser opp et gammelt hus, og møblerer rom ettersom de blir ferdige. Vi kjøper møbler som er beregnet å vare i mange år, og da er ikke 6-7000 i året særlig mye. Hvor mye vi bruker avhenger av hva vi har pusset opp. Mediebruk og fritid. Kr 2200. Redegjorde for endel over. Vi betaler et treningsabonnement på ca 350 + fritidsaktiviteter til barna på ca 300 pr mnd. Den store posten her for vår del er nok ferie/reise. Vi er glade i å reise, og har gjerne noen ferieturer i året. I tillegg har vi nær familie vi må fly til. Antatt kostnad pr år kr 60-100 000, altså mye mer enn budsjettet. Bil: kr 4540. Vi har to nye biler, hvorav en el-bil så kostnadene pr måned er relativt lave. Forsikring, årsavgift, avsetting til fremtidig vedlikehold, nye dekk osv, ca 3000 pr mnd. Det er på ingen måte overraskende at vi bruker mer enn SIFO-budsjettet. Har ingen problem med det.
Anglofil Skrevet 16. oktober 2016 #7 Skrevet 16. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet at dette er snittet? Så når dere bruker masse penger på lek og fritid eller tøy på reisene deres, eller 40000 på møbler(møbler for de neste 8 årene) så er det ikke riktig å si at dere bruker langt under sifo sitt estimat. Anonymkode: 14615...250 Selvfølgelig vet jeg det, jeg svarte på det ts spør om. Mvh Yvonne
_popcorn_ Skrevet 16. oktober 2016 #8 Skrevet 16. oktober 2016 jeg er alene med pus. mat og drikke: budsjett sier 2230, jeg bruker vel 4500-5000,- klær og sko: budsjett sier 840, jeg bruker maks 500,- personlig pleie: budsjett sier 710, jeg ligger vel mer mot 300,- Mediebruk: budsjettet sier svimlende 3240, jeg bruker 872 på telefon, spotify, netflix og internett, pluss 1-200 om man legger inn telefonkjøp. Reise: budsjettet sier 690, som dekker ett halvt månedskort for meg... 1299 for månedskort her. andre dagligvarer og husholdning så sier budsjettet 600,- til sammen, i år stemmer den grunnet flytting, men ellers ligger denne summen på 100-150,- møbler vil nok stemme med 350,- framover, grunnet leilighetskjøp budsjettet sier jeg skal leve på 8670, hvilket stemmer temmelig bra.
Million Skrevet 16. oktober 2016 #9 Skrevet 16. oktober 2016 Som med flere andre her, er det visse ting i ref. budsjettet jeg ligger over, andre ligger jeg under. Har nylig flyttet for meg selv sammen med tenåringssønnen min, så jeg er ikke helt kommet inn i rutinene mht hvor mye vi bruker på hva. Men jeg vet at vi (eller jeg....) bruker mer på klær enn budsjettet til SIFO forespeiler. SIFO sier ca 1500,- og jeg har brukt i snitt 2100,- pr mnd det siste halvåret. Det skal ned. Nå er det shoppestopp, så sant ikke noe går i stykker da og man er nødt til å ha det. Jeg vet f.eks. ikke sikkert hva SIFO budsjettet mener med "personlig pleie"..? Lege? Frisør? Kosmetikk? Jeg har ikke kjøpt noe annet enn shampoo og balsam de siste tre månedene. Ikke vært hos frisør. Gutten har vært, men det var mens han var hos faren sin, så det betalte ikke jeg. Lege har både jeg og sønnen vært hos èn gang hver siden vi flyttet hit. 200 kr pr person pr gang = 400 kr.i legeutgifter. Noe mer på medisiner osv.pr mnd. Mat og drikke... det har jeg sjekket forbruket mitt på fra før av i nettbanken, og jeg ligger (pga utstrakt brusdrikking) en tusenlapp til 1100-1200 over SIFOs moderate budsjett for oss to. SIFO sier 5050,- i måneden på mat og drikke, virkeligheten viser at vi bruker 6100,- Det meste av det overskytende skyldes min brusdrikking, men det har jeg ikke tenkt å slutte med! Reise/kollektivt iflg SIFO er det 1035, men jeg bruker nesten ikke noe (er ufør og derfor hjemmeværende), annet enn en enkelt billett nå og da hvis jeg skal noe, men det er uansett halv pris pga uføretrygdede får det. Det eneste vi i husholdningen bruker til reiseutgifter i måneden er 350,- til ungdomskort på t-banen til guttungen (til/fra skole). Vi reiser ikke på ferie. Eller jeg gjør ikke det. Gutten reiser på ferie med sin far. (vi er skilt) Lek og mediebruk er iflg SIFO 2300,- Det vet jeg ikke helt hva de mener med, men summen var drøy. Hos oss bruker jeg kanskje 500,-på internett i mnd, og gutten får kanskje en hundrelapp eller to i mnd å spille for på nett. Han har ingen fritidsinteresser eller sport som koster noe. Så på den posten ligger vi langt under. Eller "mediebruk"... mener de tv også? Tv-lisensen pr mnd blir vel i snitt ca 240,- Hvis alt det teller, bruker vi 940 i mnd på medier. Vi har ingen abonnementer på Viaplay eller Netflix e.l. Guttungen har Spotify, men det betaler faren hans for han. Mediebruk og fritid er ført opp som en post også, hele 2060 kr her. Forbruket vårt er vel dekket av posten over. Ser ikke helt forskjellen på de to. Så det blir null fra oss her. Møbler står oppført som en egen SIFO-post, kr 390,- pr mnd. Der har jeg naturlig nok mye, mye høyere beløp i år, siden jeg faktisk skilte meg og flyttet inn i egen leilighet i sommer. Det ble da kjøpt inn møbler og inventar for mellom 70 og 80.000 kr. Fordelt på de tre månedene jeg har bodd her, blir det i snitt 26.600,- i måneden i forbruk i møbler. Litt feil å regne sånn da alt stort sett ble kjøpt i juli og august. Alt fra sengetøy til sofa og speil og nye gryter osv. Mye jeg trengte. Men dette er nå kjøpt inn, og fra neste år vil den posten bli langt lavere. Husholdningsartikler er oppført som en post, og jeg vet ikke hva denne innebærer? Vaskemidler? Det er innbakt i "Mat og drikke" posten for oss, det er alt som kjøpes på dagligvarebutikken inkl i den summen jeg nevner ovenfor. SIFO nevner også en post som heter "Andre dagligvarer"...300,- ? Hva er det? SIFO fører opp bil, det har vi ikke, så det blir null.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 Nå vet jeg ikke helt med postene, men sifo viser at vi burde hatt rundt 10 000, og vi har 6000 til rådighet Trangt, men det går. Anonymkode: 08951...475
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 Budsjettet viser at vi skal bruke 28775,- For oss stemmer nok dette ganske bra, i og med at bla bo- og ferieutgifter kommer i tillegg. Vi betaler inn totalt 35' til felleskontoen hver mnd og 15' av dem er boligrelaterte utgifter. Resten går til ting i SIFO-budsjettet. st vi i snitt bruker oppunder 9' mer slik at vi kommer opp i budsjettet tror jeg nok er riktig. Klær og egenpleie betaler vi hver for oss utenom felleskontoen og ved større innkjøp av møbler osv skyter vi også inn ekstra. Når det gjelder fordelingen bruker vi mer på mat, klær og egenpleie enn SIFO. Videre bruker vi mindre på kollektiv, bil og lek/medie/fritid. Anonymkode: b0a2d...081
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 På 16.10.2016 den 11.58, Yvonne skrev: Selvfølgelig vet jeg det, jeg svarte på det ts spør om. Mvh Yvonne Du har glemt å ta med ferieutgifter. Anonymkode: 65495...603 1
Anglofil Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har glemt å ta med ferieutgifter. Anonymkode: 65495...603 Nei. Alt etter at forbruk og regninger er betalt settes på en sparekonto. Har vi nok på sparekontoen drar vi på ferie, eventuelt bruker av feriepenger og skattepenger. Det er ikke en spesifikk utgift vi har per måned. Mvh Yvonne
uranus Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 36 minutter siden, Yvonne skrev: Nei. Alt etter at forbruk og regninger er betalt settes på en sparekonto. Har vi nok på sparekontoen drar vi på ferie, eventuelt bruker av feriepenger og skattepenger. Det er ikke en spesifikk utgift vi har per måned. Mvh Yvonne Det er jo snittet per måned. Hvis du bruker 12 000 i juli blir det 1000 i måneden i budsjettet. Spiller ingen rolle om det kommer fra sparekonto eller ferie/skattepenger. Det er hva som brukes av det totale dere har av penger som gjelder i budsjettet 3
Anglofil Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, uranus skrev: Det er jo snittet per måned. Hvis du bruker 12 000 i juli blir det 1000 i måneden i budsjettet. Spiller ingen rolle om det kommer fra sparekonto eller ferie/skattepenger. Det er hva som brukes av det totale dere har av penger som gjelder i budsjettet Jeg skjønner det, men alle penger utover det som er listet opp går i sparekontoposten, ikke til reiser. Jeg kan gå med på å sette opp at resten av pengene går til sparekonto, men å si at det går til ferie er feil, fordi det gjør det ikke. Dessuten er det også slik at reisene våre ofte blir finansiert via bonuspoeng og kickback slik at vi slipper å bruke penger på dette. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #16 Skrevet 18. oktober 2016 10 minutter siden, uranus skrev: Det er jo snittet per måned. Hvis du bruker 12 000 i juli blir det 1000 i måneden i budsjettet. Spiller ingen rolle om det kommer fra sparekonto eller ferie/skattepenger. Det er hva som brukes av det totale dere har av penger som gjelder i budsjettet Jeg tror dette går litt over hodet på stakkars Yvonne. At hun ikke skjønner at postene for møbler osv, er et snitt av forbruket over et år eller flere er jo bare til å le av. Anonymkode: ec039...b23 1
Anglofil Skrevet 18. oktober 2016 #17 Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror dette går litt over hodet på stakkars Yvonne. At hun ikke skjønner at postene for møbler osv, er et snitt av forbruket over et år eller flere er jo bare til å le av. Anonymkode: ec039...b23 Joda, jeg skjønner det. Men det at vi har brukt da snitt på 3300 kr i møbler i 2015 betyr dog ikke at vi gjør det i 2016 (ref møblene vi måtte kjøpe da vi flyttet). I år er dette snittet på 0 per måned fordi vi ikke har kjøpt verken møbler eller interiør siden. Og det var også poenget med min kommentar. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #18 Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, Yvonne skrev: Joda, jeg skjønner det. Men det at vi har brukt da snitt på 3300 kr i møbler i 2015 betyr dog ikke at vi gjør det i 2016 (ref møblene vi måtte kjøpe da vi flyttet). I år er dette snittet på 0 per måned fordi vi ikke har kjøpt verken møbler eller interiør siden. Og det var også poenget med min kommentar. Mvh Yvonne Nei, du skjønner ikke hva et gjennomsnitt er. Gjennomsnittet for møbler kan være et snitt over flere år, da de færreste investerer i ny sofa årlig. Anonymkode: ec039...b23 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #19 Skrevet 18. oktober 2016 Det budsjettet er helt på tryne.Skulle jeg ha levd etter det hadde jeg gått i minus hver måned. Er ufør. Anonymkode: 71cf8...08d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #20 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg bruker langt under, om jeg hadde brukt SIFO sitt budsjett hadde jeg gått 2000 minus hver eneste måned. Heldigvis med mitt eget budsjett så får jeg 5000 på pluss siden istedet. Anonymkode: 4d86b...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå