Gå til innhold

Havsalt i vannglass som "koker" over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde vannet ville fordampe og saltet ligge igjen i bunnen av glasset. Hadde 50/50 vann fra springen og havsalt i et shotglass som jeg satte på en asjett. Etter noen dager var det fremdeles vann i glasset, men saltet hadde spredd seg langs kanten og på utsiden av glasset og i bunnet av asjetten. Nesten som stivnet melis. Jeg hørte om dette og ble nysgjerrig, og lurer på hvilken kjemisk prosess som har påvirket dette?

Anonymkode: 80f4e...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
På 16.10.2016 den 10.06, AnonymBruker skrev:

http://www.kjemi.no/spor/?svar=764

Det er en krystallisering og virker ikke i et fuktig rom. Ny måte å måle fukt på kanskje?

Har også lest at noen mener det viser at rommet blir renset for dårlige energier.

Ts

Skal du komme med en god forklaring på fysiske prinsipper, så hold kvasifysikken unna.

TIl TS. Ha vannet over et større areal, så fordamper det fortere og saltet blir igjen.

Anonymkode: 47194...5fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tipper TS fikk et resultat lik dette:

HMvhw5ccpPppNJt7Bzi2rKxka7jPr-qbFDXEBcHYwgiNl5AhC7PKU2KHdmYJHKv310BKWs4k_i6GCEFf5bIwB5OWwhd7K1ZYoqfRlQP9aKoVnutzVCd9zLuuW3a5Zpbqy3e-zLfNI-MBYntxkUcltLkUOO3Oxd-OGETyBMLkrDoM45JLDGm7WVXh9PynZ4vautA8qS-PT6m3oTyE85di3SET-pdxU7JZHJney6bbeYXYsQVtIOkd9fqkACz3Dfy0b8EkEZnI6uWnXAHij6za8VTtasYe7soRRjuPe3ZOfkdAZTeHlowAdlO--fOBc7lNKS0G815Pxw7prcZkabE7NOn40nqPoTylOZCIt5g6vBtmvPG_fw0hg50C7iruAvV9wpFhrh2qeSCFDEqhAkG3SNzRNhkin29aWYyO8CO7cru_D1wiX9j3TH5VfexKDFWQhsR134ZajEfTrSABE7-cK2EnzIR3QUZ7FGtgIjZihRIsVXqDvVBzaQXKOVUzZE8K-Bj_gjh_1NYT6TZBY8pC9A4wo63hqim88vUg3C1-TA62d02W3CGip3HQOFOXOdrKQGoTS7Y7v1Lc0UHD-qyHgkSB4IPxceX5q-pRcBjapRi7vDVPDw=w1688-h949-no

Vi ser at saltet har jobbet seg over kanten av glasset og nedover på utsiden.

At det er en krystallisering er det jo ingen tvil om.

Men hvordan har saltet kunnet klatre opp til kanten av glasset?

Jeg har et nytt glass på gang, og et par hypoteser om hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. oktober 2016 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde vannet ville fordampe og saltet ligge igjen i bunnen av glasset. Hadde 50/50 vann fra springen og havsalt i et shotglass som jeg satte på en asjett. Etter noen dager var det fremdeles vann i glasset, men saltet hadde spredd seg langs kanten og på utsiden av glasset og i bunnet av asjetten. Nesten som stivnet melis. Jeg hørte om dette og ble nysgjerrig, og lurer på hvilken kjemisk prosess som har påvirket dette?

Det er litt som når man får saltutslag i kjellerveggene, vann med salter fordamper, saltet krystalliserer seg og nytt saltvann kommer bakenifra, det krystalliserer seg osv....

Dette er ingen kjemisk prosess i og for seg, salt vil alltid krystalliseres på kontaktflater, dvs glassets kanter. Siden saltkrystallene blir bygd opp etter en bestemt kubisk struktur ( her prater vi NaCl) vil krystallen bli bygd opp fra undersiden. 

For oss nerder: salt i seg selv blir ikke påvirket av fukt, det er magnesium som forurensing i saltet som gir denne egenskapen  ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Honnikorn skrev:

For oss nerder: salt i seg selv blir ikke påvirket av fukt, det er magnesium som forurensing i saltet som gir denne egenskapen  ;)

Hva mener du er magnesium gjør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magnesium binder fukt, var nevnt noe om det av ab innlegg nr to oppi her. Har egentlig ingenting med saken å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Honnikorn skrev:

Magnesium binder fukt, var nevnt noe om det av ab innlegg nr to oppi her. Har egentlig ingenting med saken å gjøre ;)

Magnesiumklorid vil reagere med vann og danne krystallvann, men det forklarer fortsatt ikke hvordan saltet klatret opp glassveggen. Jeg tror overflatespenningen øker når vannet blir så salt, slik at vannet drar seg opp langs glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...