AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Har en diskusjon med typen ang om Obama kan bli valgt som president om 4 år? Han har vært president i 8 år og dermed ikke kan bli valgt denne valg kampen. Men kan han bli valgt til å være president om 4 år? Anonymkode: 49e28...2ef
Z.Z Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Nei, så fremst det ikke skjer noe svært spesielt de neste månedene er dette slutten på hans periode. En president skal i utgangspunktet bare sitte i maksimalt åtte år og aldri bli gjenvalgt. Unntak har skjedd ved at de har blitt sittende over tiden pga. krisetider som Franklin D. Roosevelt gjorde under andre verdenskrig. Obama er uansett alt for upopulær til å klare å bli en ny Putin med reformer i gjenvalgsreglene.
The Kitten Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, Z.Z skrev: Nei, så fremst det ikke skjer noe svært spesielt de neste månedene er dette slutten på hans periode. En president skal i utgangspunktet bare sitte i maksimalt åtte år og aldri bli gjenvalgt. Unntak har skjedd ved at de har blitt sittende over tiden pga. krisetider som Franklin D. Roosevelt gjorde under andre verdenskrig. Obama er uansett alt for upopulær til å klare å bli en ny Putin med reformer i gjenvalgsreglene. Satt ikke Roosevelt før regelen om maks 8 år / 2 perioder trådde i kraft? Mulig jeg tar feil her altså, men mener å ha hørt det for lenge siden.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Nei. Presidenten i USA kan sitte maks 10 år. Anonymkode: bb1f1...d23
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg er fullt klar over at han ikke kan bli valgt NÅ, men hva med etter hillary om 4 år? kan han stille til valg da? Anonymkode: 49e28...2ef
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fullt klar over at han ikke kan bli valgt NÅ, men hva med etter hillary om 4 år? kan han stille til valg da? Anonymkode: 49e28...2ef Nei. Anonymkode: bb1f1...d23
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 En president kan bare inneha vervet i maksimalt to perioder. Én periode varer i fire år. Obama har sittet i to. Dvs. at han ikke kan inneha vervet i flere peridoer. At hans to perioder kom etter hverandre har ingen betydning. George Bush Sr. satt bare én periode fra 1988-1992. Han kan dermed stille til valg for én periode til hvis han vil. Anonymkode: 3175c...e32
Z.Z Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 15 minutter siden, The Kitten skrev: Satt ikke Roosevelt før regelen om maks 8 år / 2 perioder trådde i kraft? Mulig jeg tar feil her altså, men mener å ha hørt det for lenge siden. Du har nok rett i det, men ingen president har sittet lenger enn Roosevelt og har heller ikke avgått for så i innta presidentskapet igjen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Presidents_of_the_United_States_by_time_in_office
The Kitten Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 5 minutter siden, Z.Z skrev: Du har nok rett i det, men ingen president har sittet lenger enn Roosevelt og har heller ikke avgått for så i innta presidentskapet igjen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Presidents_of_the_United_States_by_time_in_office Jeg var ikke uenig med deg altså, bare litt dårlig til å formulere meg. For jeg var egentlig helt enig i svaret ditt.
Z.Z Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, The Kitten skrev: Jeg var ikke uenig med deg altså, bare litt dårlig til å formulere meg. For jeg var egentlig helt enig i svaret ditt. Jeg vet det. Det ser ut som valgloven ble endret i 1947, sannsynligvis nettopp fordi Roosevelt var den første presidenten til å sitte over to termer: https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty-second_Amendment_to_the_United_States_Constitution
Kjetil E Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 29 minutter siden, The Kitten skrev: Satt ikke Roosevelt før regelen om maks 8 år / 2 perioder trådde i kraft? Mulig jeg tar feil her altså, men mener å ha hørt det for lenge siden. Frem til Roosvelt var det vel et såkalt gentlemanns agrement at en president kun skulle kunne velges 2 ganger. Etter Roosvelt ble det lovfestet. Merk at vedkommende kun kan velges 2 ganger, så hvis vedkommende har startet som Visepresident for så å tre inn i rollen som president i løpet av perioden kan han fortsatt velges 2 ganger og slik sett sitte mer enn 8 år som President.
The Kitten Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 7 minutter siden, Kjetil E skrev: Frem til Roosvelt var det vel et såkalt gentlemanns agrement at en president kun skulle kunne velges 2 ganger. Etter Roosvelt ble det lovfestet. Merk at vedkommende kun kan velges 2 ganger, så hvis vedkommende har startet som Visepresident for så å tre inn i rollen som president i løpet av perioden kan han fortsatt velges 2 ganger og slik sett sitte mer enn 8 år som President. Så i teorien kan man altså da f.eks sitte perioden 2016-2020 og deretter 2032-2036?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 Som noen så korrekt har svart: Obama kan aldri velges igjen, med mindre loven endrer seg. En president kan sitte i max 2 perioder, og hver periode er på 4 år. Det er det samme om disse to periodene rett etter hverandre eller med andre kandidater i mellom. Det er altså ikke bare to perioder på RAD man max kan sitte, men to perioder TOTALT. Anonymkode: a86aa...420
Leifr Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 13 minutter siden, Kjetil E skrev: Frem til Roosvelt var det vel et såkalt gentlemanns agrement at en president kun skulle kunne velges 2 ganger. Etter Roosvelt ble det lovfestet. Merk at vedkommende kun kan velges 2 ganger, så hvis vedkommende har startet som Visepresident for så å tre inn i rollen som president i løpet av perioden kan han fortsatt velges 2 ganger og slik sett sitte mer enn 8 år som President. Stemmer. Det var en tradisjon etablert av George Washington, som mente at å først bli valgt for en periode og deretter gjenvalgt for en periode til var nok ære for en enkelt mann. Og så var det ingen som følte seg berettiget til å bryte med den tradisjonen, før FDR. (Og etter ham endret de loven.) Flaks for den unge republikken, slik unngikk de å få livstidspresidenter, som har forpestet og ødelagt så mange andre statsdannelser. Som allerede nevnt kan en president maksimalt sitte i 10 år; dette fordi loven tillater en visepresident (eller evt. annen person i line of succession) å tiltre stillingen hvis den valgte presidenten skulle falle fra og tjene opptil en halv periode uten at det telles.
Gjest Sukkerbit Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 Men Michelle Obama kan stille som president, og det er mange som tror hun kan komme til å gjøre det om en stund, kanskje allerede om 4 år?
kvinneguiden123 Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) . Endret 15. oktober 2016 av kvinneguiden123
Kjetil E Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) 31 minutter siden, The Kitten skrev: Så i teorien kan man altså da f.eks sitte perioden 2016-2020 og deretter 2032-2036? Vist nok i maks 10 år, hvis han har vært president i mer enn 48 mnd før han kan innsettes som valgt president for første gang så kan han ikke velgen ennå en gang. Så maks 10 år som president. Endret 15. oktober 2016 av Kjetil E
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #18 Skrevet 15. oktober 2016 50 minutter siden, The Kitten skrev: Så i teorien kan man altså da f.eks sitte perioden 2016-2020 og deretter 2032-2036? Ja Anonymkode: 3175c...e32
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #19 Skrevet 16. oktober 2016 Nei, det kan han ikke. Enkelt og greit. Det er helt korrekt linket til det 22. grunnlovstillegg over her, og reglene i det er like tydelige som er ufravikelige. Veldig fornuftig, igrunn. Det er ganske vanlig med en begrensning som gjelder livet ut, men det finnes unntak. I Russland, for eksempel, kan en som tidligere har sittet to presidentperioder komme tilbake etter en pause. Putin satt i to perioder, så gikk han over til å være statsminister (som riktignok i praksis hadde stor kontroll over hva president Medvedev foretok seg), og så kom han tilbake som president igjen. Anonymkode: 4b69c...c4b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #20 Skrevet 16. oktober 2016 Nei, han kan ikke stille til valg om 4 år etter Trump. Anonymkode: f9977...848 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå