Gå til innhold

Kan man slutte kontakt med venninne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne, vi har hatt god kontakt i nesten ti år, og vi kjenner familiene til hverandre og søsknene etc. 

Etter hun giftet seg, og jeg giftet meg, har ting blitt annerledes. Hun har blitt mer og mer egoistisk, og jeg føler meg dårlig behandlet. Mannen min har påpekt at hun er urettferdig, men i begynnelsen trodde jeg ham ikke og tenkte at "det er sånn hun er..". For eksempel..hun drar aldri ut for å møte meg, respekterer ikke klokkeslett (ligger og sover og forventer at jeg heller skal komme hjem til henne og det er langt..), tar ikke kontakt, og når jeg tenker etter har hun alltid vært litt sånn småegoistisk. Hun vil aldri høre på hva jeg har å si, men jeg hører alltid på henne om hennes hendelser og det ene og det andre. Men siden vi snakker lett sammen, kjenner hverandre og hun er hyggelig å være med, har jeg oversett det. 

Jeg vet ikke hvordan hun er med de andre venninnene sine, men har fått vite at hun reiser utenbys for å møte dem, men drar aldri ut av døra for å møte meg.

Jeg gidder ikke det tullet lenger, fordi jeg har en dårlig følelse hver gang jeg har vært med henne. Jeg er heller ikke en type person som konfronterer andre, og føler at det beste er å ta avstand og avslutte kontakt (unofficially). 

Er det dårlig gjort, eller innafor? 

Anonymkode: 96481...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er unofficially et ord?

Anonymkode: e673b...5ac

Veit ikke! Men forstår du det likevel eller? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er unofficially et ord?

jepp :) google it.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er heilt innanfor å "fade ut" slike venninner. Dersom ho saknar kontakt, kan ho ta initiativ. Du kan slappe litt av;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS! 

Det er helt innafor å bryte ut av det vennskapet. Det å "slå opp" med venner er ikke så lett, og kanskje hennes avvisenhet ovenfor deg er hennes måte å si at hun ikke får det samme ut av vennskapet lenger? 

Hvis du syns det er ekkelt med konfrontasjon, kan det være en ide å sende en sms. Noen ganger så har man relasjoner man tar så for gitt at man glemmer å pleie det, og bare viser sin egoistiske side, uten en gang å være klar over det. Send en sms om hvordan du opplever det, og hvis hun er interessert i at dere fortsatt skal ha kontakt, så får dere ta en dialog om det. Voksne mennesker burde klare såpass :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sms? Nei det blir feil, bare la være ta kontakt - ha ting på planen når hun evt tar kontakt og svar ærlig på evt direkte spørsmål hvis det kommer noen. Personlig tror jeg det vil gå ganske greit hvis venninnen er av den egoistiske typen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ta det opp med henne slik at hun får en mulighet til å endre seg!

Anonymkode: 5cad2...84f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg ikke er greit. Jeg syns du bør ta det opp med henne. Jævlig dårlig gjort og ikke minst feigt å bare fade ut noen. Kanskje hun går igjennom noe du ikke vet om som depresjon eller lignende fks.

Anonymkode: 649aa...f22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd alle sammen:) 

Jeg vet at hun ikke har noe form for depresjon eller annet, da ville det vært ganske slemt å snu ryggen til henne. 

Jeg har fått inntrykk av at jeg for henne er ei hun kan skryte til, at jeg er the ugly friend, og hun vet at jeg ikke sladrer videre eller noe sånt. Og jeg gidder ikke det. Tidene forandrer seg og jeg har vært naiv og vært "snill", men føler det begynner å gå langt.  

Jeg har bestemt meg for å ikke ta initiativ, og hvis hun kontakter meg erjeg selvfølgelig hyggelig mot henne, og konfronterer hun meg så kan jeg selvfølgelig si det rett ut som det er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor plutselig bruke engelsk? Hvis det er et ordentlig ord, finnes det sikkert på norsk, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sån UOFFISIELT så er det selvfølgelig helt kurant å la vennskapet koke vekk i kålen. Vennskap bør være gjensidige. Tenker spesielt på dette med å evne lytte til hverandre og engasjere seg i hverandres liv. Ofte en lei tendens til at den ene parten har monopol på samtalene, hvor begge parter engasjerer seg mest i den ene personens temaer og problemer. Dårlige vennskap innebærer en ubalanse mellom å gi og ta. Den ene er grenseløs mht å ta seg til rette ovenfor andres tid og energi, mens den andre er dårlig på å sette grenser ovenfor andre. Så bra at du klarer kjenne etter på hvordan kontakten med henne får deg til å føle deg. Så bra at du har lyst til å sette grenser for deg selv etter å ha kjent på disse følelsene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun aldri tar kontakt med deg uansett så er det jo bare å slutte å kontakte henne. Et vennskap skal være gjensidig, og når hun bare prater om seg selv og aldri gidder å ta seg bryet med å komme til deg, så syns jeg faktisk det er helt greit å fade henne ut. Høres ikke ut som du er så viktig for henne, og jeg ville ikke tatt meg bryet med å konfrontere henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, Arabella skrev:

Hvorfor plutselig bruke engelsk? Hvis det er et ordentlig ord, finnes det sikkert på norsk, også.

Ja du har nok rett, men alle er ikke like gode i å snakke rent. Uansett er kommentaren din irrelevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for råd alle sammen:) 

Jeg vet at hun ikke har noe form for depresjon eller annet, da ville det vært ganske slemt å snu ryggen til henne. 

Jeg har fått inntrykk av at jeg for henne er ei hun kan skryte til, at jeg er the ugly friend, og hun vet at jeg ikke sladrer videre eller noe sånt. Og jeg gidder ikke det. Tidene forandrer seg og jeg har vært naiv og vært "snill", men føler det begynner å gå langt.  

Jeg har bestemt meg for å ikke ta initiativ, og hvis hun kontakter meg erjeg selvfølgelig hyggelig mot henne, og konfronterer hun meg så kan jeg selvfølgelig si det rett ut som det er. 

Det er sånne ting man aldri kan være helt sikker på. Mange fremstår som veldig samlet og lykkelige, men er det ikke likevel. Nå er det ikke sikkert det er tilfellet i det hele tatt, selvsagt.

Hvis du bare later som ingenting hvis/når hun kontakter deg, så er du jo like langt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 2shy skrev:

Det er sånne ting man aldri kan være helt sikker på. Mange fremstår som veldig samlet og lykkelige, men er det ikke likevel. Nå er det ikke sikkert det er tilfellet i det hele tatt, selvsagt.

Hvis du bare later som ingenting hvis/når hun kontakter deg, så er du jo like langt?

Ja, du har nok rett i det. Jeg får prøve å ta avstand og heller si nei hvis det skulle skje at hun.inviterte meg på noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...