AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Hvor dårlig råd skal man ha for at det blir grunn nok til abort? Jeg er gravid med vårt 3 barn, og er usikker på vår økonomi. Nett nå klarer vi oss bra, men ingenting er sikkert fremover. Om min samboer ikke får mye jobb fremover, så har han dagpenger (bare utbet 20k). Jeg er nå student, men er ferdig i desember. Jeg vil starte min egen bedrift, men er redd dette kommer til å ta tid. jeg bor på en liten plass, som gjør at det er få jobb muligheter. Jeg har og en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan ta hva som helst. så i aller aller verste fall vil vi da sitte med 20k i mnd, og et boliglån på 18k. Det betyr 2000 kr til alle andre utgifter i mnd. Er det lov å ha så lite i Norge? Anonymkode: 63c30...cea
ArtyFarty Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Det er ingen lov som sier hvor mye man må sitte igjen med nei. Men dere får jo barnetrygd og litt annet sånn også, og så kan dere be om avdragsfrihet på boliglånet i de periodene han har lite inntekt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Grunn nok til abort overfor hvem? Du trenger ingen annen grunn til å ta abort enn at du vil ta abort. Anonymkode: dee4a...49a 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Hvordan i alle dager har dere klart å få et så stort boliglån når dere har så lav inntekt?? Rent bortsett fra det så er det jo ingen som har noe med hvorfor du tar abort, så lenge det er før 12. uke... Anonymkode: b8442...79b 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 I Norge ville jeg aldri tatt abort pga økonomi. Vi har et velfredssystem som garanterer et minimumsnivå som sikrer en helsetjenester, tak over hodet og det aller nødvendigste som mat og klær. Overhode ikke fett, men jeg tenker at dere har mye å til by barnet - dere er to, barnet får søsken, dere bor på en liten plass og anser mulighetene for å "overleve der" som bedre enn i Oslo for eksempel pga boligpriser og krav om fritidsaktiviteter, motepress mv. Konjunkturene fremover er ikke så verst, så det er vel håp om at mannen din fortsatt får jobb? Anonymkode: 1152f...e91 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Oj ps til den siste - be om avdragsfrihet fra banken. De fleste banker vil akseptere det.. Anonymkode: 1152f...e91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #7 Skrevet 16. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager har dere klart å få et så stort boliglån når dere har så lav inntekt?? Rent bortsett fra det så er det jo ingen som har noe med hvorfor du tar abort, så lenge det er før 12. uke... Anonymkode: b8442...79b Det at vi hadde fått så lite et i aller verste fall. Min samboer var ikke permittert når vi tok lånet, og hadde over det dobbelte utbetalt. Jeg vet ikke helt hva spørsmålet mitt er, jeg er vel aller mest forvirret og lei nett nå :/ Anonymkode: 63c30...cea
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #8 Skrevet 16. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I Norge ville jeg aldri tatt abort pga økonomi. Vi har et velfredssystem som garanterer et minimumsnivå som sikrer en helsetjenester, tak over hodet og det aller nødvendigste som mat og klær. Overhode ikke fett, men jeg tenker at dere har mye å til by barnet - dere er to, barnet får søsken, dere bor på en liten plass og anser mulighetene for å "overleve der" som bedre enn i Oslo for eksempel pga boligpriser og krav om fritidsaktiviteter, motepress mv. Konjunkturene fremover er ikke så verst, så det er vel håp om at mannen din fortsatt får jobb? Anonymkode: 1152f...e91 Det er veld etter jeg ønsker mest å høre. At ting kommer til å gå bra. Vi håper så klart ikke på at det verst tenkelige vil skje, men jeg vil bare forsikre meg om at vi kommer til å klare oss uansett. Vi er vant til å leve et liv uten at vi har trengt å spare på så mye, og jeg vet at dette bekymrer samboeren min. Vi reiser til utlandet, kjøper noe nytt uten å tenke så mye på det osv. Det var ikke før han ble permittert et par måneder i fjor vinter at vi faktisk merket at ting kan forandre seg. Vi hadde et par tøffe måneder, med over 20k mine utbetalt i mnd. Anonymkode: 63c30...cea
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #9 Skrevet 16. oktober 2016 Hvis du ikke vil ha et barn til, abort. Vil du ha barn, behold. Økonomisk overlever dere, selv om det blir trangt. Anonymkode: f982c...cec 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #10 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg ville ikke tatt abort på bakgrunn av dette. Dersom du er ferdig med skole i desember, kan du melde deg opp til noen fag etterpå og få stipend under permisjonen? Det er ingen regler for hvor lite man kan sitte igjen med i måneden, bor dere for dyrt er det der dere må begynne å kutte ned. Enten ved å søke avdragsfrihet på lånet eller ved å flytte til noe billigere dersom den økonomiske situasjonen ikke bedrer seg. Har du mulighet til å jobbe noe før du går ut i permisjon slik at du får permisjonspenger? Anonymkode: c8d5d...27e 1
ArtyFarty Skrevet 16. oktober 2016 #11 Skrevet 16. oktober 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er vant til å leve et liv uten at vi har trengt å spare på så mye, og jeg vet at dette bekymrer samboeren min. Vi reiser til utlandet, kjøper noe nytt uten å tenke så mye på det osv. Da må dere rett og slett snu på det og begynne å leve sparsommelig nå. Sett opp budsjett, ikke kjøp noe uten at dere faktisk trenger det, og i så fall så sjekk om dere kan skaffe det brukt først. Spar opp en buffer, kvitt dere med eventuelle kredittkort og kredittkortgjeld. Siden dere har to barn fra før så er det sannsynligvis mye dere allerede har til den lille, slik at det ikke trenger å merkes direkte at det kommer en til i starten. Er han permittert så må fokuset være på å skaffe ny jobb så fort som mulig, selv om det kanskje betyr at han ikke får drømmejobben. Dere klarer dette
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #12 Skrevet 16. oktober 2016 Om dere aldri kan reise på ferier lenger, og økonomi blir et tema + at sexlivet reduseres så kan det være tøft for et forhold altså. Det er slike ting som i noen tilfeller fører til brudd. Dere må ihvertfall begge to være 100% innstilt på at det blir veldig vanskelig slik at dere husker å ta vare på hverandre og ikke ødelegger hverandre over krangler om pengebruk. Anonymkode: b11bd...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #13 Skrevet 16. oktober 2016 Er ikke dette noe du heller bør diskutere med sambo? For all del ikke la fremmede på internett påvirke om du skal ta abort eller beholde, utover rent praktisk informasjon. Anonymkode: 4da2a...b28 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå