Gå til innhold

Huseier går over streken, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har leid i en underetasje i ca 4 mnd nå, og mener huseier går over streken for det som er "akseptabelt" i forhold til leieboere.
Med dette mener jeg blant annet at de ringer oss svært mye, ofte bare for å "høre åssen det går" eller om vi vet om en strand som er like ved. I tillegg dukker de også opp på døra rimelig jevnlig, ofte en gang i uken eller annenhver uke, nå sist var det for å høre om vi kunne mate kattene deres. Min samboer er snekker, og de vil veldig gjerne ha han til å gjøre diverse oppgaver her og der, og når han har sagt ja, så har de mast mange ganger på meldinger selv om han har sagt at han ikke hadde mulighet med en gang men skulle fikse når han hadde tid.

De skal ofte inn her for å ordne ting, det har vært mye tull med oppvarmingen i huset, og den skal fikses nå for tredje gang neste uke. De tar strømmen med en gang de hører torden langt borte, og det spraker ut av sikringsskapet vårt når det lyner, selv når ALT er skrudd av og dratt ut. Da jeg nevnte dette, mente hun det var tull, og fikk en elektriker til å se på dette. Han mente alt var i orden, men jeg syns ikke det var noe hyggelig og ville selvfølgelig si ifra om dette.

Rørene under vasken lekker, varmekablene på badet fungerer bare på en liten flekk av flisene, og slangen til vaskemaskinen lekker som bare det. Heldigvis fikk vi kjøpt en ny og byttet den ut, vi orket ikke engang si ifra siden det har vært så mye siden vi flyttet inn.

Forrige måned fikk vi brev på døra der det sto at de gjerne ville sette opp husleien med 500 per måned i vinterhalvåret da oppvarmingen de har i huset (gammelt hus fra rundt 55) er dyrt. Vi godtok dette.

En søndag her for litt tilbake hadde hun tatt strømmen tidlig om morgenen, og fikk beskjed på melding som vi så da vi våknet senere på morgenen. Da skulle hun inn her for å se på sikringsskapet vårt og vi sto der kjempeforvirret og skjønte ingenting.

Jeg har prøvd å lese litt i husleieloven, og tenkte jeg skulle sjekke det ut litt nærmere. Jeg føler at de tramper over grensene våre, og de kikker stadig inn her når de parkerer utenfor. Vi har fått oss lystette rullegardiner, men det skulle ikke vært nødvendig å ha de nede hele tiden bare for å få privatliv. De kommer også stadig med kommentarer som at vi må "droppe å ha den stuelampen" fordi den bruker så mye strøm. Det er en helt vanlig stålampe og vi har ikke noe annet å bruke per dags dato.

Er det noe konkret jeg kan gjøre her? Jeg begynner å bli rimelig lei og sliten nå!

Vi er begge 24.

Takk!

Anonymkode: a241d...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde rett og slett bare sagt opp og funnet en annen leilighet. Sier du ifra risikerer du at de blir sure og rett og slett gjør det enda mer ubehagelig for dere å bo der, fordi mange av klagemomentene går på huseierne som personer, og sånt tar folk, ja, personlig.

Anonymkode: 53067...a79

• Liker 13
Skrevet

Jeg skjønner dette, men vi vil helst unngå å skifte leilighet akkurat nå. Jeg skulle ønske problemene bare kunne ordnes opp i isteden. Og mange av klagene er absolutt ikke på de som personer, men måten ting blir gjort på, som ikke skulle vært sånn i utgangspunktet. TS

Skrevet

Hvorfor godtok dere at de setter opp leien?? Dette her er ulovlig. Man skal følge indeks og man skal ha bodd i leiligheten i minimum 1 år før en i det hele tatt kan sette opp leien. Håper ikke dere har betalt det. Det de holder på med er ikke greit. Finn dere et nytt sted å bo, for de kommer aldri til å endre seg... Tro meg.

Anonymkode: 92e63...b86

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor godtok dere at de setter opp leien?? Dette her er ulovlig. Man skal følge indeks og man skal ha bodd i leiligheten i minimum 1 år før en i det hele tatt kan sette opp leien. Håper ikke dere har betalt det. Det de holder på med er ikke greit. Finn dere et nytt sted å bo, for de kommer aldri til å endre seg... Tro meg.

De satte den ikke opp på den måten, de kom med en ny kontrakt hvor det sto tillegg, og at fordi de ikke kan sette opp leien første året vil de ha ekstra fordi varmen er så dyr i oktober-mars. Vi har betalt jo.

Skrevet

Hadde dere ikke eget sikringsskap?

Anonymkode: 61cc9...b2c

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere ikke eget sikringsskap?

Jo, men kun stue/sov og komfyr går her nede. Alt annet er oppe hos huseier.

Skrevet

Ja, da skjønner jeg. Så dumt.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De satte den ikke opp på den måten, de kom med en ny kontrakt hvor det sto tillegg, og at fordi de ikke kan sette opp leien første året vil de ha ekstra fordi varmen er så dyr i oktober-mars. Vi har betalt jo.

Dette vil jeg ikke tro er lovlig... Slutt å betal med en gang, og se etter ny leilighet! Om dere har betalt mye, kan dere kreve å få det tilbakebetalt. Virkelig, kom dere vekk fra disse useriøse tullingene!

• Liker 6
Skrevet

Kom dere vekk, søk etter nytt bosted snarest. Disse folka er komplett useriøse drittsekker som forsøker å utnytte dere og spesielt samboeren din, respekterer ikke varlingsplikten man har som huseier (man kan bare ta seg inn i leietakers leilighet ved akutt krise, dvs. vannlekasje som er akutt og som må tettes der og da for å ikke skade huset/bygningen). Slike møkkafolk leier man ikke fra. 

Anonymkode: 8b62e...6ed

• Liker 6
Skrevet

Det første som må skje er at samboeren din slutter å være gratis-snekker for dem. Bare si NEI klart og tydelig. Umiddelbart! Altså, hvorfor har dere sagt ja til noe så dumt i utgangspunktet? Ser dere ikke selv at dere utnyttes, både ift. tjenester og husleie? Når dere er så dumme at dere går med på en ulovlig kontrakt (du kan ikke justere husleien på den måten der, nei), han jobber svart for dem, og de på toppen av det hele kommer og går og holder oppsyn med dere (heller ikke lovlig) - OG de ikke utbedrer feil som er deres ansvar, altså.. Jeg gir meg over. Er dette første gangen dere leier, eller..?

Jeg hadde aldri i verden funnet meg i verken å bli overvåket (hadde ikke sluppet dem inn i leiligheten overhodet, ei heller tatt telefonen hvis de ringte ofte), lekt hobbysnekker gratis (det er for øvrig også ulovlig å DRIVE svart arbeid..), og jeg hadde definitivt IKKE godtatt sånne dumme "tilbud" som den økningen i husleie osv. Og er ikke leiligheten i forskriftsmessig stand skal dere selvfølgelig ikke betale full leie - det sier seg selv at man ikke skal betale for en tjeneste eller vare man ikke får. Skrur huseier av strømmen er det en mangel ved leiligheten; fungerer ikke vasken på badet, dusjen eller whatever, er det en mangel. 

Dere lar dere utnytte, og jeg undres på om grunnen er latskap. Er det at dere ikke gidder å finne ny leilighet, eller? Pengene deres går jo i dass her, og dere virker ikke spesielt løsningsorienterte. Er dere (eller minst en av dere) student kan dere søke om parleilighet via studentsamskipnaden. Det er billigere, bedre, og utleier er stabil og profesjonell.

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi har leid i en underetasje i ca 4 mnd nå, og mener huseier går over streken for det som er "akseptabelt" i forhold til leieboere.
Med dette mener jeg blant annet at de ringer oss svært mye, ofte bare for å "høre åssen det går" eller om vi vet om en strand som er like ved. I tillegg dukker de også opp på døra rimelig jevnlig, ofte en gang i uken eller annenhver uke, nå sist var det for å høre om vi kunne mate kattene deres. Min samboer er snekker, og de vil veldig gjerne ha han til å gjøre diverse oppgaver her og der, og når han har sagt ja, så har de mast mange ganger på meldinger selv om han har sagt at han ikke hadde mulighet med en gang men skulle fikse når han hadde tid.

De skal ofte inn her for å ordne ting, det har vært mye tull med oppvarmingen i huset, og den skal fikses nå for tredje gang neste uke. De tar strømmen med en gang de hører torden langt borte, og det spraker ut av sikringsskapet vårt når det lyner, selv når ALT er skrudd av og dratt ut. Da jeg nevnte dette, mente hun det var tull, og fikk en elektriker til å se på dette. Han mente alt var i orden, men jeg syns ikke det var noe hyggelig og ville selvfølgelig si ifra om dette.

Rørene under vasken lekker, varmekablene på badet fungerer bare på en liten flekk av flisene, og slangen til vaskemaskinen lekker som bare det. Heldigvis fikk vi kjøpt en ny og byttet den ut, vi orket ikke engang si ifra siden det har vært så mye siden vi flyttet inn.

Forrige måned fikk vi brev på døra der det sto at de gjerne ville sette opp husleien med 500 per måned i vinterhalvåret da oppvarmingen de har i huset (gammelt hus fra rundt 55) er dyrt. Vi godtok dette.

En søndag her for litt tilbake hadde hun tatt strømmen tidlig om morgenen, og fikk beskjed på melding som vi så da vi våknet senere på morgenen. Da skulle hun inn her for å se på sikringsskapet vårt og vi sto der kjempeforvirret og skjønte ingenting.

Jeg har prøvd å lese litt i husleieloven, og tenkte jeg skulle sjekke det ut litt nærmere. Jeg føler at de tramper over grensene våre, og de kikker stadig inn her når de parkerer utenfor. Vi har fått oss lystette rullegardiner, men det skulle ikke vært nødvendig å ha de nede hele tiden bare for å få privatliv. De kommer også stadig med kommentarer som at vi må "droppe å ha den stuelampen" fordi den bruker så mye strøm. Det er en helt vanlig stålampe og vi har ikke noe annet å bruke per dags dato.

Er det noe konkret jeg kan gjøre her? Jeg begynner å bli rimelig lei og sliten nå!

Vi er begge 24.

Takk!

Anonymkodea241d...c66

Utleier har rett til adgang til husrommet hvis han skal foreta tilsyn, gjennomføre pliktig vedlikehold eller foreta loviige forandringer eller annet arbeid som må til for å forhindre skade. Så flere ting du beskriver gir huseire rett til adgang. Og slik bør det også være. 

Når det gjelder arbeidet de vil ha din samboer til å utføre så bør dere være litt smarte. Krever dere betaling / reduksjon i husleie for det arbeidet han gjør for utleier? Hvis ikke så bør dere begynne med det. 

Når det gjelder økning av husleie så kan den økes i henhod til KPI og tilpasning til gjengs leie. Tilpasning til gjengs leie skal skje 6 måneder i forveien. Du kan lese mer her http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleieøkning.aspx

Men en venninne av meg og samboeren hennes leide en gang hos en fyr som drev og videoovervåket dem, så det finnes folk som har hatt verre utleiere. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så mye dere får gjort med lovboken under armen. Gale innpåslite menesker må man bare fjerne seg fra. Flytt nå!

Anonymkode: 17945...198

Skrevet

Har kommet frem til at vi må nok bare slutte å være så greie. Det skulle ikke være nødvendig å dukke opp på døren til de du leier til så ofte, så vi får heller bare la vær å åpne døren også får de sende en melding om det er noe viktig. Skal prøve å holde meg konsekvent til dette, så får vi se om det blir bedre over tid, vi vil prøve dette fremfor å flytte akkurat nå. Takk for alle svar. TS

Skrevet
På 15.10.2016 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Dette er å sette opp leia, og er ikke lov. Leier de ut inklusive strøm må de selv ta støyten for dette. 

Hvis du har lyst til å ta kampen fremfor å flytte får dere slutte å ta telefonen, be dem sende melding dersom det er viktig. Nekt å åpne døra hvis ikke besøket er avtalt rimelig tid i forveien, og opplys om dette. Sutring over strøm besvares med at de har selv valgt å leie ut inklusive strøm. Angående snekkerarbeidet får dere si at dere har fått vite at dette går som svart arbeid, og at dere derfor ikke vil gjøre det, men at det kan avtales mot reduksjon i husleie, som han fører på selvangivelsen sin, dersom de ønsker det, og samboeren din gidder. 

Og når det gjelder at de driver og skrur av strømmen så må dere si ifra at dere ikke betaler husleie for de periodene strømmen er skrudd av. Dere har vel kjøleskap, og kanskje en fryser? Mat kan bli ødelagt, man får ikke brukt pc, vaskemaskiner kan bli avbrutt osv. 

Anonymkode: f7ec2...13f

• Liker 3
Skrevet
På 15.10.2016 den 22.45, The Kitten skrev:

Utleier har rett til adgang til husrommet hvis han skal foreta tilsyn, gjennomføre pliktig vedlikehold eller foreta loviige forandringer eller annet arbeid som må til for å forhindre skade. Så flere ting du beskriver gir huseire rett til adgang. Og slik bør det også være. 

Når det gjelder arbeidet de vil ha din samboer til å utføre så bør dere være litt smarte. Krever dere betaling / reduksjon i husleie for det arbeidet han gjør for utleier? Hvis ikke så bør dere begynne med det. 

Når det gjelder økning av husleie så kan den økes i henhod til KPI og tilpasning til gjengs leie. Tilpasning til gjengs leie skal skje 6 måneder i forveien. Du kan lese mer her http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleieøkning.aspx

Men en venninne av meg og samboeren hennes leide en gang hos en fyr som drev og videoovervåket dem, så det finnes folk som har hatt verre utleiere. 

Om det ikke er akutt skade (som sprekk i vannrør som står i umiddelbar skade for å skade husrom og inventar) så kan ikke huseier ta seg inn uten videre, da skal det gis beskjed i forkant av når vedlikeholdet skal utføres. 

Anonymkode: 8b62e...6ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...