Gå til innhold

Far svikter ungene på julaften, sier han skal være hos kjæresten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 26 år på rad har vi feiret julaften sammen med ungene våre. Vi ble skilt for 4 år siden, og far fant en ny ung dame for snart to år siden. Han har alikevell feiret julaften med ungene, slik som han pleier. I går kveld fortalte han at han skulle feire jul med denne nydama, og jeg gruer meg til å si dette til barna, og jeg gruer meg til jul...føler at alle tradisjoner blir brutalt ødelagt.

Jeg skjønner jo at far ønsker å dele denne kvelden med henne, men hun har helt sikkert andre hun kan feire med.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget....er bare så skuffet på barnas vegne.

Hvordan kan vi løse dette til beste for barna? Hva skal jeg si til dem?

Anonymkode: a8a17...1a3

Videoannonse
Annonse
Gjest H Smith
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I 26 år på rad har vi feiret julaften sammen med ungene våre. Vi ble skilt for 4 år siden, og far fant en ny ung dame for snart to år siden. Han har alikevell feiret julaften med ungene, slik som han pleier. I går kveld fortalte han at han skulle feire jul med denne nydama, og jeg gruer meg til å si dette til barna, og jeg gruer meg til jul...føler at alle tradisjoner blir brutalt ødelagt.

Jeg skjønner jo at far ønsker å dele denne kvelden med henne, men hun har helt sikkert andre hun kan feire med.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget....er bare så skuffet på barnas vegne.

Det er han som bør fortelle ungene det. Men i og med at dere har feiret med ungene i 26 år, så er ikke ungene barn går jeg ut fra? 

Skrevet

Tenker at dette er en naturlig utvikling. Mamma og pappa hadde samme opplegg som dere, før han etter hvert valgte å være sammen med kjæresten sin og invitere oss annethvert år, etter ca. like mange år som du beskriver her. Etter hvert som årene gikk ble det mer og mer unaturlig at han var sammen med oss og mamma på julaften også, vi visste jo at det ikke egentlig var god stemning, så alt ble påtatt og anstrengt, til tross for at de både smilte og lo. Vi eldste barna begynte jo etter hvert å skjønne av oss selv at det ville være mer naturlig for pappa å feire med kjæresten sin. 

Legg minst mulig dramatikk i det når du snakker med barna, men snakk med far først slik at du vet om det blir slik at far på ett eller annet vis feirer jul med barna neste år (noe annet ville jeg synes er dårlig gjort av ham). Forøvrig trenger ikke du å ta denne samtalen med dem, det kan/bør han gjøre selv, eller dere kan gjøre det sammen. 

• Liker 10
Skrevet

Kanskje du syns dette er sårt fordi det minner deg litt om bruddet, og at du syns det er trist at ting endrer seg?

Jeg tror nok ungdommene vil forstå, og dere kan jo fortsatt ha en veldig koselig jul dere sammen :)

Anonymkode: e3e77...119

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner jeg også lurer veldig på hvor gamle disse "barna" egentlig er. 

Anonymkode: 6e7ef...26b

• Liker 19
Skrevet

Kan du invitere henne hjem til dere? Blir vel ikke det samme, men barna får hvertfall feire med pappa!

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Svikter"? Nei, nå må du gi deg. Dette er en helt naturlig utvikling som følger av at dere har vært skilt i hele fire år og han ble sammen med en ny person for to år siden. Dersom han har en meningsfull og langvarig relasjon til en ny person, tenk på hvordan det vil oppleves at han feirer jul med sin ekskone.

Si meg, helt ærlig, synes du dette er verst for deg eller "barna" (som på dette tidspunkt bør være ganske voksne)?

Anonymkode: c2da9...c3e

• Liker 38
Skrevet
2 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Barna...? De må jo være voksne for flere år siden hvis dere har feiret sammen med dem de siste 26 årene. Da er det faktisk helt forståelig at mannen ønsker å gå videre i livet. Og hva har det egentlig med saken å gjøre at den nye dama er ung? 

Benytt anledningen til å gå videre i livet du også. Skap nye tradisjoner. 

De to eldste er voksen, den yngste av dem har to egene barn. Yngstegutten går enda på videregående. Men uansett, tror juletradisjoner er like viktig for ungene uansett alder, og barnebarna også. De feirer også jul hjemme hos meg, og de er bare 4 og 3.

• Liker 1
Skrevet

I og med at barna er minst 26 år gammel, så vil jeg tro de takler helt fint at pappa ønsker å feire sammen med kjæresten sin i år. 

Anonymkode: 1b642...248

• Liker 30
Skrevet
5 minutter siden, H Smith skrev:

Det er han som bør fortelle ungene det. Men i og med at dere har feiret med ungene i 26 år, så er ikke ungene barn går jeg ut fra? 

Ja, han har sagt det til ett av barna, jeg ba han vente og tenke seg om før de to andre fikk vite dette.

Skrevet

Altså, jeg er 26 og voksen, men hadde blitt skuffet hvis pappa for første gang ikke skulle feiret jul med oss. Som voksen forstår jeg greia, men hadde satt pris på om han i det minste fortalte det selv. 

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, Ananas. skrev:

Tenker at dette er en naturlig utvikling. Mamma og pappa hadde samme opplegg som dere, før han etter hvert valgte å være sammen med kjæresten sin og invitere oss annethvert år, etter ca. like mange år som du beskriver her. Etter hvert som årene gikk ble det mer og mer unaturlig at han var sammen med oss og mamma på julaften også, vi visste jo at det ikke egentlig var god stemning, så alt ble påtatt og anstrengt, til tross for at de både smilte og lo. Vi eldste barna begynte jo etter hvert å skjønne av oss selv at det ville være mer naturlig for pappa å feire med kjæresten sin. 

Legg minst mulig dramatikk i det når du snakker med barna, men snakk med far først slik at du vet om det blir slik at far på ett eller annet vis feirer jul med barna neste år (noe annet ville jeg synes er dårlig gjort av ham). Forøvrig trenger ikke du å ta denne samtalen med dem, det kan/bør han gjøre selv, eller dere kan gjøre det sammen. 

Han har allerede snakket med en av dem, og sagt at hun er velkommen hjem til dem i julen. Det er min tur til å ha yngstebarnet hos meg i år, og han har ikke sagt noe om han kan være hjemme hos han og kjæresten neste jul. Jeg må nesten spørre...

Det er vanskelig å ta samtalen med dem sammen, da vi skjelden møtes alle sammen. Ungene har sitt liv, han har sitt, og han besøker dem skjelden når de er hjemme hos meg...

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De to eldste er voksen, den yngste av dem har to egene barn. Yngstegutten går enda på videregående. Men uansett, tror juletradisjoner er like viktig for ungene uansett alder, og barnebarna også. De feirer også jul hjemme hos meg, og de er bare 4 og 3.

Hjelpes, nu er det nok på tide å skape andre juletradisjoner ja. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har allerede snakket med en av dem, og sagt at hun er velkommen hjem til dem i julen. Det er min tur til å ha yngstebarnet hos meg i år, og han har ikke sagt noe om han kan være hjemme hos han og kjæresten neste jul. Jeg må nesten spørre...

Det er vanskelig å ta samtalen med dem sammen, da vi skjelden møtes alle sammen. Ungene har sitt liv, han har sitt, og han besøker dem skjelden når de er hjemme hos meg...

Du er klar over at "yngstebarnet" bestemmer helt selv? Det er ikke noe noen av dere "har" på omgang.

• Liker 29
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ber du far snakke med alle barna om det, enkelt og greit. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke blande deg, verken med å si noe til han og dem. Barna er tydelig så store at dette får de løse med faren sin selv. 

Skrevet

Så i din verden skal aldri fars kjæreste bli en del av familien? Hun skal aldri feire jul med barna, og hvis de til og med gifter seg skal far la nykona sitte hjemme alene på julaften, for han må feire med eksen? Det blir for dumt. Når dere valgte å skille dere var det slutt på kjernefamilien. Ja, dere vil alltid være forbundet via barna, men livet går videre og ting må endre seg. 

Hva er du mest redd for? At nå får du barna bare annen hvert år?

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, Wanda Maximoff skrev:

Du skal ikke blande deg, verken med å si noe til han og dem. Barna er tydelig så store at dette får de løse med faren sin selv. 

De er jo ikke barn lenger, de er voksne, og den som går på vgs er semivoksen. Forøvrig helt enig i at TS ikke skal blande seg i dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...