AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg fikk høre at med alt så blir det hva man gjør det til selv. Det er det dummeste og det mest tragiske jeg har hørt på lenge. Personen mente at folk med kreft, og andre alvorlige sykdommer kunne takke seg selv og kunne skape og lage seg selv frisk med tankene. For en slem ting å si - og at noen i det hele tatt er i de tankebaner er skremmende. Det sier mye om en sånn person. Hvis noen har kreft så er det vel "det blir hva du gjør det til selv" det siste noen vil høre. Hvis man skal i fra et sted til et annet men ikke når og rekker frem fordi det står en bom midt i veien så kan man da vitterlig meg ikke takke seg selv hvis man ikke når frem. Jeg merker at når folk sier: Da kan man takke seg selv, eller dette blir hva man gjør til selv er helt på tryne i forhold til overnevnte eksempler. Det eneste stedet man kan være enig i det er at man kan velge å la være å gråte i en begravelse eller lignende, men teori og praksis er to forskjellige ting. Har noen virkelig et sånt tankesett? Snakk om å være ufin. Og bare sånn at det er klart: Den evige optimisten gidder ikke hjelpe folk altså, for alt skapes og blir til hva man gjør ut av en situasjon selv. Nå skal jeg logge av å ta en optimistisk tur inn på nettbanken. Anonymkode: 5e7b9...d76 1
Andreas8 Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Folk sier slikt for å slippe å vise empati, medfølelse, med andre. Stemoren sa til meg når jeg gikk gjennom en økonomisk krise at, "tenk på de fattige i Afrika, tenk så ille de har det, da føler du deg litt bedre". To uker senere ble hun frastjålet lommebok med diverse kredittkort. Du kan tenke deg det fristet meg å si det hun hadde sagt. Men nei, så ufin er jeg ikke, selv om jeg var slem nok til å tenke det. Men hun gråt og ujjet seg. Ingen tanker på de fattige i Afrika når det gjaldt henne nei. Har møtt ei som er "evig optimist", også. Det er hun kun og bare på andres vegne. Når det går andre ille vil hun de skal se det positive i det. Når det går henne ille, da vil hun ha medfølelse og forståelse. Folk sier slikt for å slippe å vise empati, medfølelse, med andre. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 30 minutter siden, Andreas8 skrev: Folk sier slikt for å slippe å vise empati, medfølelse, med andre. Stemoren sa til meg når jeg gikk gjennom en økonomisk krise at, "tenk på de fattige i Afrika, tenk så ille de har det, da føler du deg litt bedre". To uker senere ble hun frastjålet lommebok med diverse kredittkort. Du kan tenke deg det fristet meg å si det hun hadde sagt. Men nei, så ufin er jeg ikke, selv om jeg var slem nok til å tenke det. Men hun gråt og ujjet seg. Ingen tanker på de fattige i Afrika når det gjaldt henne nei. Har møtt ei som er "evig optimist", også. Det er hun kun og bare på andres vegne. Når det går andre ille vil hun de skal se det positive i det. Når det går henne ille, da vil hun ha medfølelse og forståelse. Folk sier slikt for å slippe å vise empati, medfølelse, med andre. Det tror ikke jeg. Det er trolig innbarkede meninger som de seriøst mener. Anonymkode: 5e7b9...d76
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Noen har et slikt tankesett. Jeg tenker det gjør det lettere for dem å takle at f.eks andre får kreft. De kan jo bare være positive, og så hender ikke ille ting dem, ikke sant? Men hvis de faktisk må ta innover seg at livet iblant er urettferdig, at det skjer fæle ting vi ikke har kontroll over, og at det også kan hende dem, uansett hvor positivt de tenker- da mister de kontrollen over sin egen skjebne. Så de serverer dette en-positiv- tankegang-fikser-alt-våset. I andre enden av skalaen har man jo de som fullstendig gir seg hen til offerrollen, og det er jo ikke bra, det heller. Det gyldne middelvei kommer man nok lengre med. Anonymkode: 6155a...69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå