Gå til innhold

Hva synes dere om politisk korrekte mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de smartere enn personer som ikke er politisk korrekt?

Anonymkode: fdce5...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk som ikke tåler å bli kalt freppere er så politisk korrekte at jeg får fnatt.

Å være politisk korrekt = å være feig for å si noe som fornærmer. Slik freppere ikke tør si at liberalismen har slått totalt feil og rasert vår velferdsstat. De er for politisk korrekte til å si det.

Anonymkode: ff254...76e

• Liker 2
Skrevet

Forbanna irriterende.

De har jo null peiling på hva som egentlig skjer i verden!

Anonymkode: 2abf0...be1

Skrevet

Livet er fort kort til å ikke ha egne meninger :) Likevel vil jeg tro at det er smartere å fremstå som litt politisk korrekt i diverse situasjoner der man ønsker å forbeholde seg noe nøytral 

Anonymkode: b5a61...04f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de er faktisk dummere. 
Du vet, den dumme tror den vet alt, den kloke vet at den kan lære mer.

Jeg har merket meg at de som alltid er politisk korrekte kun ser en side av saken. De har ikke evne til å analysere og se flere side av saken, å tenke selv rett og slett. De har lest at sånn er det, så sånn må det være. Det kreves ingen intelligens.
De som er kloke, de tenker selv og danner seg sine egne meninger, og de er åpne for at en sak kan ha flere sider.

Anonymkode: dbca6...069

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

En saue flokk som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp.

Skrevet

Folk som bruker "du er bare politisk korrekt" som argument er dummere enn de som ikke bruker det

Anonymkode: e8c2b...e74

Skrevet

Jeg vet ikke alltid hva folk mener når man sier politisk korrekt, og får litt inntrykk av at uttrykket gjerne kommer til bruk som et lett argument. Gjerne er det brukt om at man ikke skal støte. Av og til tror jeg det kan føre til at man går for langt i ikke å kritisere holdninger som er til skade for andre. Men likevel vil jeg påstå at det å ikke støte også kan ha en viktig side. F eks ved at man ikke sier ting som kan ødelegge andre menneskers selvbilde, som at man trakasserer noen for å være tjukke eller ha et handikapp. For min del pleier jeg ikke da å si at man er politisk korrekt, men at man har emosjonell intelligens og sosiale 'antenner'. Jeg liker John Cleese sine ord om politisk korrekthet, fordi det er mye fornuft å finne der. Når man bare blankt påstår at folk er politisk korrekte, blir det gjerne en påstand uten innhold. Jeg liker at ord har en mening.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et meningsløst spørsmål. PK brukes jo ofte som en hersketeknikk når noen mer mot høyre er uenige med noen mer mot venstre, og gir ikke mening utover det. En mener det en mener. 

Anonymkode: 46ba0...a28

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de er faktisk dummere. 
Du vet, den dumme tror den vet alt, den kloke vet at den kan lære mer.

Jeg har merket meg at de som alltid er politisk korrekte kun ser en side av saken. De har ikke evne til å analysere og se flere side av saken, å tenke selv rett og slett. De har lest at sånn er det, så sånn må det være. Det kreves ingen intelligens.
De som er kloke, de tenker selv og danner seg sine egne meninger, og de er åpne for at en sak kan ha flere sider.

Anonymkode: dbca6...069

For noe tøv. Jeg blir beskyldt for å være pk når jeg prøver å svare fornuftig og nyansert på spørsmål om innvandring for eksempel. Da får jeg gjerne tilbakemeldinger som "SKJØNER DU IKE AT INN VANDRERE HATER ÅSS???". Da vil jeg heller være pinlig politisk korrekt, for det å ha bestemt seg for riktig svar på forhånd er ikke å se flere sider av en sak.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tøv. Jeg blir beskyldt for å være pk når jeg prøver å svare fornuftig og nyansert på spørsmål om innvandring for eksempel. Da får jeg gjerne tilbakemeldinger som "SKJØNER DU IKE AT INN VANDRERE HATER ÅSS???". Da vil jeg heller være pinlig politisk korrekt, for det å ha bestemt seg for riktig svar på forhånd er ikke å se flere sider av en sak.

Det er riktig. En historiker ville kunnet skrive under på det, tror jeg. 

Skrevet
7 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg vet ikke alltid hva folk mener når man sier politisk korrekt, og får litt inntrykk av at uttrykket gjerne kommer til bruk som et lett argument. Gjerne er det brukt om at man ikke skal støte. Av og til tror jeg det kan føre til at man går for langt i ikke å kritisere holdninger som er til skade for andre. Men likevel vil jeg påstå at det å ikke støte også kan ha en viktig side. F eks ved at man ikke sier ting som kan ødelegge andre menneskers selvbilde, som at man trakasserer noen for å være tjukke eller ha et handikapp. For min del pleier jeg ikke da å si at man er politisk korrekt, men at man har emosjonell intelligens og sosiale 'antenner'. Jeg liker John Cleese sine ord om politisk korrekthet, fordi det er mye fornuft å finne der. Når man bare blankt påstår at folk er politisk korrekte, blir det gjerne en påstand uten innhold. Jeg liker at ord har en mening.

Jeg beskyldes ofte for å være politisk korrekt. Jeg spør alltid hva de som beskylder meg for å være det mener, og begrunnelsene er alltid varianter av/peker alltid i en av tre retninger:

1: Min overbevisning sammenfaller tilfeldigvis med det vi som internasjonalt samfunn kaller grunnleggende menneskerettigheter. Dette er visstnok noe jeg føler kun fordi jeg har lyst til å fremstå som PK, og det er visstnok veldig feil at blant annet muslimer burde ha grunnleggende menneskerettigheter. 

2: Jeg spiser ikke kjøtt. Dette er visstnok noe jeg bare er for å gi andre mennesker dårlig samvittighet og det er uansvarlig fordi jeg kommer til å koste norsk helsevesen enorme summer pga de mangelsykdommene jeg visstnok kommer til å få. At jeg ikke har en eneste mangelsykdom og at grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er fordi jeg ikke tåler det og aldri har gjort det, endrer tydeligvis ingenting. 

3: Jeg lar være å kommentere andre menneskers hudfarge, religion, overbevisning, funksjonshemninger eller andre lyter, legning, utseende eller stil negativt "bare for å gjøre det" når enn jeg får lyst, og jeg har til og med forsøkt å stoppe flere tilfeller av alvorlig mobbing. Med andre ord, jeg er imot mobbing og  jeg bruker emosjonell intelligens og sosiale antenner (slik Mari Y skriver) istedenfor å inneha et ukontrollerbart behov for å såre eller drite ut andre. 

For å oppsummere hva det å være politisk korrekt altså tydeligvis betyr:

Å anerkjenne FN's menneskerettighetserklæring. Å være intolerant mot enkelte typer mat. Å være imot mobbing. Å eie og bruke emosjonell intelligens og/eller sosiale antenner. 

Jeg våger meg rett og slett på å påstå at selve uttrykket politisk korrekt er en ren hersketeknikk. 

Anonymkode: b765a...6d6

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som bruker "du er bare politisk korrekt" som argument er dummere enn de som ikke bruker det

Enig, folk som ikke har bedre argumenter tyr veldig ofte til den :)

Skrevet

Det kommer veldg an på om det er fordi de mener det de sier eller om de bare prøver å score billige poeng.

Anonymkode: 3df47...429

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beskyldes ofte for å være politisk korrekt. Jeg spør alltid hva de som beskylder meg for å være det mener, og begrunnelsene er alltid varianter av/peker alltid i en av tre retninger:

1: Min overbevisning sammenfaller tilfeldigvis med det vi som internasjonalt samfunn kaller grunnleggende menneskerettigheter. Dette er visstnok noe jeg føler kun fordi jeg har lyst til å fremstå som PK, og det er visstnok veldig feil at blant annet muslimer burde ha grunnleggende menneskerettigheter. 

2: Jeg spiser ikke kjøtt. Dette er visstnok noe jeg bare er for å gi andre mennesker dårlig samvittighet og det er uansvarlig fordi jeg kommer til å koste norsk helsevesen enorme summer pga de mangelsykdommene jeg visstnok kommer til å få. At jeg ikke har en eneste mangelsykdom og at grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er fordi jeg ikke tåler det og aldri har gjort det, endrer tydeligvis ingenting. 

3: Jeg lar være å kommentere andre menneskers hudfarge, religion, overbevisning, funksjonshemninger eller andre lyter, legning, utseende eller stil negativt "bare for å gjøre det" når enn jeg får lyst, og jeg har til og med forsøkt å stoppe flere tilfeller av alvorlig mobbing. Med andre ord, jeg er imot mobbing og  jeg bruker emosjonell intelligens og sosiale antenner (slik Mari Y skriver) istedenfor å inneha et ukontrollerbart behov for å såre eller drite ut andre. 

Å anerkjenne FN's menneskerettighetserklæring. Å være intolerant mot enkelte typer mat. Å være imot mobbing. Å eie og bruke emosjonell intelligens og/eller sosiale antenner. 

Jeg våger meg rett og slett på å påstå at selve uttrykket politisk korrekt er en ren hersketeknikk. 

Jeg synes det kommer litt ann på hva man henviser til. Du har et veldig godt poeng. Man MÅ ikke krenke bare for å krenke. John Cleese hadde en god måte å si det på, da han påpekte at delvis er det anstendig å være politisk korrekt, men så kan det gå over en grense til at man ikke kritiserer harmfulle praksiser. Da har man noe reflektert å komme med, dersom man kritiserer dette. Men så bruker folk det gjerne uten at det er noe hold i det. Folk blir gjerne fremstilt som det, selv om det de mener, er deres meninger. I tillegg skjønner ikke jeg hvorfor folk tror de har bruk for å være stygge og ekle, bare for å være det. 

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.  Politisk korrekthet er å la være å påpeke forskjeller som kan være reelle, men som samtidig kan sette minoriteter i dårlig lys.  Feks å la være å påpeke at nesten samtlige overfallsvoldtekter blir begått av personer fra ikke-vestlige land.  Politisk korrekthet er å sette følelser foran fakta.

Endret av Mannebjørn
Skrevet

Politisk korrekte mennesker er voldsomt forskjellige, hva som er politisk korrekthet er også forskjellig alt fra hvor man er, så er vanskelig å svare...

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det.

Noen slenger det ut hver gang de mener at deres mening er så mye bedre og ærlige. Uttrykket blir ofte kun brukt som et angrep og ikke i sin rette forstand.

Det er også vanskelig å vite om noen faktisk er politisk korrekte eller om de bare er sånn som person. Ikke alle har voldsomt radikale eller ekstreme meninger, men det betyr jo ikke at man ikke er politisk korrekt. Det er jo også veldig lett å ikke være politisk korrekt på nettet, men tipper at mange av de som er så "ærlige" på nettet ikke er det i virkeligheten.

Jeg har et litt negativt forhold til uttrykket og synes egentlig ikke noe særlig om det.

Anonymkode: f469c...603

Skrevet

Jeg synes det er for mange av dem. Når nesten alle er av det slaget blir det ikke tenkt mange nye tanker, og det kan føre til en kollektiv handlingslammelse som gjør skade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...