Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sparkly
Skrevet

Jeg har det siste 1,5 året gått nattevakter, og jeg er så mye syk. Jeg har feks 19 egenmeldinger på disse 1,5 årene og det er mye 🙈 Jeg sover dårlig etter nettene det skal sies men ikke mer enn at jeg fungerer. Siden jeg startet og jobbe har jeg har maks 5 stk egenmeldinger i året (da jeg gikk dag og kveld).

Det er absolutt ikke slik at jeg er bort for jeg er litt slakk heller, jeg går og hangler store deler av tida. Bare noen er forkjøla og ser på meg så blir jeg syk med feber og temlig slakk i kroppen.

Andre som har opplevd dette etter oppstart av nattevakter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske godt kjent at nattevakter (og generelt turnusordninger som innebærer nattarbeide) er mer belastende enn dag og kveldsvakter (at man ikke arbeider natten men kun i tidsrommet 07-23). Det har den enkle grunn at det er mer naturlig for mennesker å sove om natta, og vi trigges biologisk av dagslys for å våkne. Mennesker er ganske enkelt egentlig ikke en nattaktiv art, selv om vi kanskje burde vært det i dagens samfunn ;)

Men det finnes noe man kan gjøre. Sørg for å trene med jevne mellomrom og spis sundt, det er en solid vitamininnsprøytning for immunforsvaret. Og forsøk å ta "powernaps" uten at man lar det gli over i mange timers søvn når man egentlig ikke skal legge seg - det blir man bare mer sliten av. 

Anonymkode: 77ad0...a4e

• Liker 1
Gjest sparkly
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske godt kjent at nattevakter (og generelt turnusordninger som innebærer nattarbeide) er mer belastende enn dag og kveldsvakter (at man ikke arbeider natten men kun i tidsrommet 07-23). Det har den enkle grunn at det er mer naturlig for mennesker å sove om natta, og vi trigges biologisk av dagslys for å våkne. Mennesker er ganske enkelt egentlig ikke en nattaktiv art, selv om vi kanskje burde vært det i dagens samfunn ;)

Men det finnes noe man kan gjøre. Sørg for å trene med jevne mellomrom og spis sundt, det er en solid vitamininnsprøytning for immunforsvaret. Og forsøk å ta "powernaps" uten at man lar det gli over i mange timers søvn når man egentlig ikke skal legge seg - det blir man bare mer sliten av. 

Anonymkode: 77ad0...a4e

Takk for tips. Jeg gjør allerede disse tingene. Det sklir til tider ut da jeg sliter med rutiner osv men i det store og det hele spiser jeg sunt og trener nokså regelmessig. 😃 

Skrevet

Jeg har også jobbet nattevakter i perioder, og etter 2 år så sier kroppen stopp. Sover dårligere og dårligere og blir slapp, sliten og generelt vondt i kroppen.

Nå må jeg ta imovane for å sovne etter vakt, så våkner jeg etter 3 timer og må ta en imovane til for å få tilsammen 5 timers søvn før jeg skal på vakt igjen. Nå er jeg på jakt etter ny jobb. Orker ikke mer.

Anonymkode: e723e...882

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet nattevakter i perioder, og etter 2 år så sier kroppen stopp. Sover dårligere og dårligere og blir slapp, sliten og generelt vondt i kroppen.

Nå må jeg ta imovane for å sovne etter vakt, så våkner jeg etter 3 timer og må ta en imovane til for å få tilsammen 5 timers søvn før jeg skal på vakt igjen. Nå er jeg på jakt etter ny jobb. Orker ikke mer.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i grunn på jakt selv, men bor på lite sted så dessverre så dukker det ikke så mye opp for tiden. Merker hvor sliten jeg er. Av og til får jeg panikk av at jeg aldri sover skikkelig eller klarer å få sunne rutiner.

Anonymkode: b7c38...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...