AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Hei er det noe her som har havnet i førstegangstjenesten etter og ha klaget på avslag? fikk medisinsk avslag etter sesjon 1 som jeg kan klage på og har utrolig sterk sak til å gå videre. Har veldig lyst å havne i førstegangstjenesten men vet ikke om det poeng å bruke krefter og tid på og sloss mot forsvaret for å komme inn Anonymkode: 0d6bc...6e1
Try2 Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Selvsagt kan du klage. Ring og spør hvordan du går frem, hvor du skal sende det etc. Du må antagelig skaffe en ny legeerklæring, altså en attest fra en lege som forteller at din helse har endret seg.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 Er en diagnose de mener gjør meg uegnet. Kan få lege erklæring på at det ikke gjør mer uegnet. Likestillings og diskrimineringsforbundet mener også jeg har en god sak Anonymkode: 0d6bc...6e1
kaffebønne Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Hei Jeg fikk først avlsag grunnet kneskade og at jeg hadde lite motivasjon for å tjenestegjøre. Dette skjedde i 2011, men i 2012 så angret jeg og hadde lyst til å tjenestegjøre likevel. Sendte mail til Forsvaret og la ved en legeattest som sa at kneet mitt var blitt bra. Etter dette fikk jeg innkalling til sesjon del 2, ble tjenestedyktig og fikk tjenestegjøre ved GSV(grensejeger, nå blitt grensevakt ettersom de ikke utdannes til jegere lenger). GSV var førstevalget mitt, så jeg ble kjempeglad. Så det er absolutt mulig å tjenestegjøre selv om man har fått avslag tidligere, så lenge man kan dokumentere at skaden/diagnosen man hadde ikke gjelder lenger. Når det gjelder saken din så må vi ha mer informasjon. Du skriver at du har en diagnose, men du må være mer spesifik. Hvis Forsvaret mener den diagnosen diskvalifiserer, så er det lite likestillings- og diskrimineringsforbundet kan gjøre i denne saken. Å tjenestegjøre i Forsvaret er ikke en rett, og Forsvaret har veldig spesifike krav man må kunne oppfylle dersom man skal tjenestegjøre. Forsvaret har bare plass til rundt 5-6000 personer til førstegangstjeneste hvert år. Rundt 60 000 svarer på sesjon del 1 hvert år, samtidig som at Forsvaret har blitt veldig populært. Forsvaret i dag har råd til å bare ta inn de absolutt beste, siden det er mange søkere på få plasser. Selv om du evt får godkjent diagnosen din slik at du blir tjenestedyktig, er det fortsatt ikke sikkert du får tjenestegjøre i Forsvaret da det er mange som stiller foran deg i køen med "perfekt" helse. Du trenger en viss robusthet, både fysisk og psykisk, for å tjenestegjøre i Forsvaret. For å bli vurdert som tjenestedyktig kan man grovt sett si at man vurderer tre forhold: Sikre din og dine medsoldaters helse og sikkerhet Hindre forverring av sykdom Sikre Forsvarets stridsevne Hvis Forsvaret mener at diagnosen din faller inn under noen av disse punktene vil det være diskvalifiserende. Uansett om du føler deg diskriminert eller ikke. Det er Forsvarets behov som trumfer høyest her. Endret 15. oktober 2016 av kaffebønne 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 8 minutter siden, kaffebønne skrev: Hei Jeg fikk først avlsag grunnet kneskade og at jeg hadde lite motivasjon for å tjenestegjøre. Dette skjedde i 2011, men i 2012 så angret jeg og hadde lyst til å tjenestegjøre likevel. Sendte mail til Forsvaret og la ved en legeattest som sa at kneet mitt var blitt bra. Etter dette fikk jeg innkalling til sesjon del 2, ble tjenestedyktig og fikk tjenestegjøre ved GSV(grensejeger, nå blitt grensevakt ettersom de ikke utdannes til jegere lenger). GSV var førstevalget mitt, så jeg ble kjempeglad. Så det er absolutt mulig å tjenestegjøre selv om man har fått avslag tidligere, så lenge man kan dokumentere at skaden/diagnosen man hadde ikke gjelder lenger. Når det gjelder saken din så må vi ha mer informasjon. Du skriver at du har en diagnose, men du må være mer spesifik. Hvis Forsvaret mener den diagnosen diskvalifiserer, så er det lite likestillings- og diskrimineringsforbundet kan gjøre i denne saken. Å tjenestegjøre i Forsvaret er ikke en rett, og Forsvaret har veldig spesifike krav man må kunne oppfylle dersom man skal tjenestegjøre. Forsvaret har bare plass til rundt 5-6000 personer til førstegangstjeneste hvert år. Rundt 60 000 svarer på sesjon del 1 hvert år, samtidig som at Forsvaret har blitt veldig populært. Forsvaret i dag har råd til å bare ta inn de absolutt beste, siden det er mange søkere på få plasser. Selv om du evt får godkjent diagnosen din slik at du blir tjenestedyktig, er det fortsatt ikke sikkert du får tjenestegjøre i Forsvaret da det er mange som stiller foran deg i køen med "perfekt" helse. Du trenger en viss robusthet, både fysisk og psykisk, for å tjenestegjøre i Forsvaret. For å bli vurdert som tjenestedyktig kan man grovt sett si at man vurderer tre forhold: Sikre din og dine medsoldaters helse og sikkerhet Hindre forverring av sykdom Sikre Forsvarets stridsevne Hvis Forsvaret mener at diagnosen din faller inn under noen av disse punktene vil det være diskvalifiserende. Uansett om du føler deg diskriminert eller ikke. Det er Forsvarets behov som trumfer høyest her. Vil ikke si diagnosen her. Det jeg kan si jeg lever helt normalt og man kan ikke se det. Bruker ikke medesiner heller Forsvaret har ikke lov å gi avslag basert på kun en diagnose, det står i loven de skal ha personlig vurdering av hver person. Jeg mener min diagnosen ikke gjør meg uegnet og oppfyller de nevnte kravene over. Likestilingsombuded har sagt hvis forsvaret ikke tar en personlig vurdering av meg, og gir avslag bare pågrunn av diagnose, så vil de ta saken videre. Anonymkode: 0d6bc...6e1
kaffebønne Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke si diagnosen her. Det jeg kan si jeg lever helt normalt og man kan ikke se det. Bruker ikke medesiner heller Forsvaret har ikke lov å gi avslag basert på kun en diagnose, det står i loven de skal ha personlig vurdering av hver person. Jeg mener min diagnosen ikke gjør meg uegnet og oppfyller de nevnte kravene over. Likestilingsombuded har sagt hvis forsvaret ikke tar en personlig vurdering av meg, og gir avslag bare pågrunn av diagnose, så vil de ta saken videre. Anonymkode: 0d6bc...6e1 Du vil ikke si diagnosen her? Da tyder det på at det er noe ganske ille, sorry. Er det noe ala aspergers, så er det diskvalifiserende, selv i mild form. https://forsvaret.no/helsekrav Her skriver Forsvaret at diagnosen din vurderes i helhet sammen med din medisinske profil. Ergo faller punktet til likestillingsombudet bort. Hvis du sier hva diagnosen din er, er det mye lettere å hjelpe deg. Du svarer jo med anonymbruker uansett. Endret 15. oktober 2016 av kaffebønne 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 25 minutter siden, kaffebønne skrev: Hei Jeg fikk først avlsag grunnet kneskade og at jeg hadde lite motivasjon for å tjenestegjøre. Dette skjedde i 2011, men i 2012 så angret jeg og hadde lyst til å tjenestegjøre likevel. Sendte mail til Forsvaret og la ved en legeattest som sa at kneet mitt var blitt bra. Etter dette fikk jeg innkalling til sesjon del 2, ble tjenestedyktig og fikk tjenestegjøre ved GSV(grensejeger, nå blitt grensevakt ettersom de ikke utdannes til jegere lenger). GSV var førstevalget mitt, så jeg ble kjempeglad. Så det er absolutt mulig å tjenestegjøre selv om man har fått avslag tidligere, så lenge man kan dokumentere at skaden/diagnosen man hadde ikke gjelder lenger. Når det gjelder saken din så må vi ha mer informasjon. Du skriver at du har en diagnose, men du må være mer spesifik. Hvis Forsvaret mener den diagnosen diskvalifiserer, så er det lite likestillings- og diskrimineringsforbundet kan gjøre i denne saken. Å tjenestegjøre i Forsvaret er ikke en rett, og Forsvaret har veldig spesifike krav man må kunne oppfylle dersom man skal tjenestegjøre. Forsvaret har bare plass til rundt 5-6000 personer til førstegangstjeneste hvert år. Rundt 60 000 svarer på sesjon del 1 hvert år, samtidig som at Forsvaret har blitt veldig populært. Forsvaret i dag har råd til å bare ta inn de absolutt beste, siden det er mange søkere på få plasser. Selv om du evt får godkjent diagnosen din slik at du blir tjenestedyktig, er det fortsatt ikke sikkert du får tjenestegjøre i Forsvaret da det er mange som stiller foran deg i køen med "perfekt" helse. Du trenger en viss robusthet, både fysisk og psykisk, for å tjenestegjøre i Forsvaret. For å bli vurdert som tjenestedyktig kan man grovt sett si at man vurderer tre forhold: Sikre din og dine medsoldaters helse og sikkerhet Hindre forverring av sykdom Sikre Forsvarets stridsevne Hvis Forsvaret mener at diagnosen din faller inn under noen av disse punktene vil det være diskvalifiserende. Uansett om du føler deg diskriminert eller ikke. Det er Forsvarets behov som trumfer høyest her. Man trenger så absolutt ikke være blant de alle beste for å gjennomføre ordinær førstegangstjeneste! Det holder lenge med normalt god helse, pluss kanskje litt bedre kondis og styrke enn gjennomsnittet, men dette er noe de fleste kan oppnå om man gidder. Ja, noen av stillingene som f. eks. grensejegertroppen osv. krever litt mer enn andre typer tjenester, men det er en rekke stillinger man kan ha som i noe mindre grad er operative. Det er først når du skal inn bå BS, telemarksbataljonen, FSK, HJK eller lignende profesjonelle program at man bør være blant de beste og mer motiverte for å være sikret plass. For vanlig førstegangstjeneste kreves det normalt god helse og at man ikke har skader. Og blir man feilvurdert, så går man til legen og får en mer nøyaktig diagnose (de sjekker svært mange på kort tid i forsvaret hvert og jeg kan love deg at litt for raske sjekker og slurv forekommer). Har TS likevel normalt god helse på grunn av at tilstanden har bedret seg eller det ble gjort feil eller venstrehåndsarbeid under sesjon så har man en god sak. Skader uansett ikke å forsøke hvis man virkelig har lyst. Når det er sagt så skjønner jeg egentlig ikke vitsen når man har fått det perfekte frikortet for å slippe. Nei, jeg mener ikke at man skal sluntre unna koste hva det koste vil, men når man allerede har fått en så "enkel" grunn (selv om vurderingen kanskje ikke er helt riktig) så kan man jo heller bruke året på noe annet, på f. eks. frivillig arbeid eller lignende. Skal man ikke ta BS eller andre mer krevende programmer så får man ikke så mye ut av en førstegangstjeneste. Selv hadde jeg det fint i førstegangstjeneste (som mann) og lærte da litt, men sånn i etterkant ser jeg jo at det er veldig mye jeg kunne gjort som hadde gitt et mye større utbytte. Anonymkode: 99519...14f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger så absolutt ikke være blant de alle beste for å gjennomføre ordinær førstegangstjeneste! Det holder lenge med normalt god helse, pluss kanskje litt bedre kondis og styrke enn gjennomsnittet, men dette er noe de fleste kan oppnå om man gidder. Ja, noen av stillingene som f. eks. grensejegertroppen osv. krever litt mer enn andre typer tjenester, men det er en rekke stillinger man kan ha som i noe mindre grad er operative. Det er først når du skal inn bå BS, telemarksbataljonen, FSK, HJK eller lignende profesjonelle program at man bør være blant de beste og mer motiverte for å være sikret plass. For vanlig førstegangstjeneste kreves det normalt god helse og at man ikke har skader. Og blir man feilvurdert, så går man til legen og får en mer nøyaktig diagnose (de sjekker svært mange på kort tid i forsvaret hvert og jeg kan love deg at litt for raske sjekker og slurv forekommer). Har TS likevel normalt god helse på grunn av at tilstanden har bedret seg eller det ble gjort feil eller venstrehåndsarbeid under sesjon så har man en god sak. Skader uansett ikke å forsøke hvis man virkelig har lyst. Når det er sagt så skjønner jeg egentlig ikke vitsen når man har fått det perfekte frikortet for å slippe. Nei, jeg mener ikke at man skal sluntre unna koste hva det koste vil, men når man allerede har fått en så "enkel" grunn (selv om vurderingen kanskje ikke er helt riktig) så kan man jo heller bruke året på noe annet, på f. eks. frivillig arbeid eller lignende. Skal man ikke ta BS eller andre mer krevende programmer så får man ikke så mye ut av en førstegangstjeneste. Selv hadde jeg det fint i førstegangstjeneste (som mann) og lærte da litt, men sånn i etterkant ser jeg jo at det er veldig mye jeg kunne gjort som hadde gitt et mye større utbytte. Anonymkode: 99519...14f Greit da Det er mild form for autisme. punktet til dem faller ikke bort nei, tror dem vet bedre om det en deg? Har vært saker dem har hatt om adhd hvor forsvaret har gjort feil. Skader ikke å prøve kommer ikke noen vei uten Anonymkode: 0d6bc...6e1
kaffebønne Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger så absolutt ikke være blant de alle beste for å gjennomføre ordinær førstegangstjeneste! Det holder lenge med normalt god helse, pluss kanskje litt bedre kondis og styrke enn gjennomsnittet, men dette er noe de fleste kan oppnå om man gidder. Ja, noen av stillingene som f. eks. grensejegertroppen osv. krever litt mer enn andre typer tjenester, men det er en rekke stillinger man kan ha som i noe mindre grad er operative. Det er først når du skal inn bå BS, telemarksbataljonen, FSK, HJK eller lignende profesjonelle program at man bør være blant de beste og mer motiverte for å være sikret plass. For vanlig førstegangstjeneste kreves det normalt god helse og at man ikke har skader. Og blir man feilvurdert, så går man til legen og får en mer nøyaktig diagnose (de sjekker svært mange på kort tid i forsvaret hvert og jeg kan love deg at litt for raske sjekker og slurv forekommer). Har TS likevel normalt god helse på grunn av at tilstanden har bedret seg eller det ble gjort feil eller venstrehåndsarbeid under sesjon så har man en god sak. Skader uansett ikke å forsøke hvis man virkelig har lyst. Når det er sagt så skjønner jeg egentlig ikke vitsen når man har fått det perfekte frikortet for å slippe. Nei, jeg mener ikke at man skal sluntre unna koste hva det koste vil, men når man allerede har fått en så "enkel" grunn (selv om vurderingen kanskje ikke er helt riktig) så kan man jo heller bruke året på noe annet, på f. eks. frivillig arbeid eller lignende. Skal man ikke ta BS eller andre mer krevende programmer så får man ikke så mye ut av en førstegangstjeneste. Selv hadde jeg det fint i førstegangstjeneste (som mann) og lærte da litt, men sånn i etterkant ser jeg jo at det er veldig mye jeg kunne gjort som hadde gitt et mye større utbytte. Anonymkode: 99519...14f Når jeg mente de beste, så mente jeg ikke "spesialjeger-beste" nivå, men at å være tjenestedyktig ikke er en garanti for at du kan få tjenestegjøre. Jeg har flere kompiser som ble tjenestedyktig, men som fikk beksjed om at de ikke ville bli innkalt til militærtjeneste i fredstid. Poenget mitt er at selv om man tilfredstiller minimumskravene, er det så få plasser i dag at det ikke er sikkert det er godt nok for å tjenestegjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Greit da Det er mild form for autisme. punktet til dem faller ikke bort nei, tror dem vet bedre om det en deg? Har vært saker dem har hatt om adhd hvor forsvaret har gjort feil. Skader ikke å prøve kommer ikke noen vei uten Anonymkode: 0d6bc...6e1 Men dette skriver du jo først nå, vi andre måtte jo nødvendigvis svare på åpningsinnlegget der du også opplyser om at du har en sterk sak videre. Når du skriver det må vi jo tro deg på det Nei, sett i lys av denne nye informasjonen er det på ingen måte sikkert at du vil komme inn hvis du har en klar diagnose på autisme, men det skader selvsagt ikke å etterprøve denne diagnosen heller hvis det er slik at du kun har fått den under sesjon. Anonymkode: 99519...14f 2
kaffebønne Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit da Det er mild form for autisme. punktet til dem faller ikke bort nei, tror dem vet bedre om det en deg? Har vært saker dem har hatt om adhd hvor forsvaret har gjort feil. Skader ikke å prøve kommer ikke noen vei uten Anonymkode: 0d6bc...6e1 Asberger/autisme, til og med i mild form diskvalifiserer etter det jeg finner av informasjon. Beklager. AD/HD kan ikke sammenlignes med autisme, noe som også Forsvaret belyser om på forsvaret.no/helsekrav. " Du blir ikke kalt inn til sesjon eller militærtjeneste dersom du har diagnosen ADHD eller ADD. For å håndtere våpen og store kjøretøyer uten fare for medsoldater, trengs god konsentrasjon og god impulskontroll. Noen vokser av seg ADHD. Dersom du mener at du ikke lenger har ADHD og ønsker deg inn i Forsvaret, må du for egen regning ta kontakt med en psykiater eller psykolog som har erfaring i å utrede og diagnostisere ADHD (gjerne nevropsykolog eller nevropsykiater, da disse er spesielt utdannet innen dette). Psykiateren/psykologen vil gjennom intervju og tester finne ut som kriteriene for ADHD-diagnosen fortsatt er oppfylt, dvs. om du fortsatt har diagnosen. Dersom det ikke lenger er holdepunkter for diagnosen, og du ikke bruker medisiner for ADHD, kan du kalles inn på lik linje med de som aldri har hatt diagnosen ADHD. " Så klart, det skader ikke å prøve, men jeg tviler sterkt på at du kommer inn, og nei, du har ikke en god sak som likestillingsombudet sier. Det kan hende jeg tar feil, og for din del håper jeg det, men jeg er ærlig når jeg sier at jeg tror du ikke har store sjanser her. Endret 15. oktober 2016 av kaffebønne 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, kaffebønne skrev: Når jeg mente de beste, så mente jeg ikke "spesialjeger-beste" nivå, men at å være tjenestedyktig ikke er en garanti for at du kan få tjenestegjøre. Jeg har flere kompiser som ble tjenestedyktig, men som fikk beksjed om at de ikke ville bli innkalt til militærtjeneste i fredstid. Poenget mitt er at selv om man tilfredstiller minimumskravene, er det så få plasser i dag at det ikke er sikkert det er godt nok for å tjenestegjøre. Ja, men slik var det jo i "min" tid også, selv om det er ca 10 år siden. Det var mange som var tjenestedyktige, blant dem var likevel mange som slapp, så dette er jo egentlig ikke noe nytt selv om mediene forsøker å fremstille det som det. Det hele kommer litt an på hva man sier under "intervjuet" samt rene tilfeldigheter. Uansett, om man ikke kom i betraktning i første runde så er det egentlig ikke verre enn å ta en telefon til VPV og si at man ønsker det, og spørre om hvor de har behov. Da jeg ble innkalt første gangen så fikk jeg det automatisk (men var da på et studie så jeg slapp). Etter studiet hadde de "glemt" meg, så da ringte jeg, og gled rett inn etter 5-10 minutter samtale. Jeg kan garantere deg at det også er mange tilfeldigheter som avgjør dette, forsvaret skal prosessere så mange under sesjon at de rett og slett må plukke ut en del blant de som er kjent tjenestedyktige. Og nei, det er ingen som skal få meg til å tro at det gjøres noen veldig stor kvalitetskontroll på sesjon, etter å ha opplevd både det og resten av militæret selv - så mye har faktisk ikke forsvaret hevet seg på 10 år, og jeg hører den samme type historier fra de som nylig har tjenestegjort Vi kan jo ta fargesynstesten min for eksempel - egentlig skulle vi fylle ut et ark der vi skrev hvilke farger som ble vist på et papir med farger i mange og stadig mindre nyanser for å sjekke terskelen for når vi ikke lenger kunne skille den ene fargen fra den andre. Men det var det ikke tid og ressurser til, så da fikk vi heller et spørsmål: "Ser du forskjell på rødt og grønt når du står med bilen i et lyskryss?" "Ja"->godkjent (Og nei, det er faktisk ikke kødd - det var fargesynstesten!) Men det er klart at en klar autismediagnose raskere vil gjøre deg tjenesteudyktig - men igjen, denne informasjonen forelå ikke da jeg skrev det første innlegget. Uansett bør TS etterprøve hvis hun bare har fått diagnosen på sesjon, for den legens vurderinger skal man faktisk ta med en klype salt. Ikke fordi de ikke kan være gode leger, men fordi de skal kjøre gjennom jævlig mange på veldig begrenset tid, i høyere tempo enn det normalt gjøres på legekontor. Anonymkode: 99519...14f 1
kaffebønne Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men slik var det jo i "min" tid også, selv om det er ca 10 år siden. Det var mange som var tjenestedyktige, blant dem var likevel mange som slapp, så dette er jo egentlig ikke noe nytt selv om mediene forsøker å fremstille det som det. Det hele kommer litt an på hva man sier under "intervjuet" samt rene tilfeldigheter. Uansett, om man ikke kom i betraktning i første runde så er det egentlig ikke verre enn å ta en telefon til VPV og si at man ønsker det, og spørre om hvor de har behov. Da jeg ble innkalt første gangen så fikk jeg det automatisk (men var da på et studie så jeg slapp). Etter studiet hadde de "glemt" meg, så da ringte jeg, og gled rett inn etter 5-10 minutter samtale. Jeg kan garantere deg at det også er mange tilfeldigheter som avgjør dette, forsvaret skal prosessere så mange under sesjon at de rett og slett må plukke ut en del blant de som er kjent tjenestedyktige. Og nei, det er ingen som skal få meg til å tro at det gjøres noen veldig stor kvalitetskontroll på sesjon, etter å ha opplevd både det og resten av militæret selv - så mye har faktisk ikke forsvaret hevet seg på 10 år, og jeg hører den samme type historier fra de som nylig har tjenestegjort Vi kan jo ta fargesynstesten min for eksempel - egentlig skulle vi fylle ut et ark der vi skrev hvilke farger som ble vist på et papir med farger i mange og stadig mindre nyanser for å sjekke terskelen for når vi ikke lenger kunne skille den ene fargen fra den andre. Men det var det ikke tid og ressurser til, så da fikk vi heller et spørsmål: "Ser du forskjell på rødt og grønt når du står med bilen i et lyskryss?" "Ja"->godkjent (Og nei, det er faktisk ikke kødd - det var fargesynstesten!) Men det er klart at en klar autismediagnose raskere vil gjøre deg tjenesteudyktig - men igjen, denne informasjonen forelå ikke da jeg skrev det første innlegget. Uansett bør TS etterprøve hvis hun bare har fått diagnosen på sesjon, for den legens vurderinger skal man faktisk ta med en klype salt. Ikke fordi de ikke kan være gode leger, men fordi de skal kjøre gjennom jævlig mange på veldig begrenset tid, i høyere tempo enn det normalt gjøres på legekontor. Anonymkode: 99519...14f Jeg har vært i Forsvaret i 4 år nå(ett år førstegangstjeneste, 3 år på kontrakt. Vil presisere at jeg ikke representerer Forsvaret på dette forumet. Mine meninger er kun mine egne.) Konkurransen for å komme inn i Forsvaret i 2006 vs 2016 kan ikke sammenlignes, og testene er ikke de samme. Bare fra 2012 til 2016 er det store forandringer. Fargesvakhetstest, fysiske minstekrav osv har forandret seg mye på bare 4 år. Nå sier jeg ikke at det bare er supermenesker som slipper igjennom, Forsvaret sin seleksjon er ikke perfekt, og jeg opplever selv soldater som ikke egner seg som soldater, men som likevel kom inn. For å ta det mer spesifikt: i 2006 var det nesten dobbelt så mange plasser i førstegangstjenesten kontra i dag. Samtidig ble det bare rekrutert fra halvparten så mange personer(her var det nesten bare menn). I dag har man bare halvparten av plassene, men dobbelt så mange personer å ta av. 2006: 30 000 personer og 10-12 000 plasser 2016: 60 000 personer og 6-7 000 plasser Legg til at Forsvaret har blitt betydelig mer populært blant unge de siste 10 årene, så sier det seg selv at konkurransen for å komme inn ikke kan sammenlignes med 2006. 1
kaffebønne Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 https://www.nrk.no/rogaland/foler-seg-diskriminert-av-forsvaret-1.12920174
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 12 minutter siden, kaffebønne skrev: Jeg har vært i Forsvaret i 4 år nå(ett år førstegangstjeneste, 3 år på kontrakt. Vil presisere at jeg ikke representerer Forsvaret på dette forumet. Mine meninger er kun mine egne.) Konkurransen for å komme inn i Forsvaret i 2006 vs 2016 kan ikke sammenlignes, og testene er ikke de samme. Bare fra 2012 til 2016 er det store forandringer. Fargesvakhetstest, fysiske minstekrav osv har forandret seg mye på bare 4 år. Nå sier jeg ikke at det bare er supermenesker som slipper igjennom, Forsvaret sin seleksjon er ikke perfekt, og jeg opplever selv soldater som ikke egner seg som soldater, men som likevel kom inn. For å ta det mer spesifikt: i 2006 var det nesten dobbelt så mange plasser i førstegangstjenesten kontra i dag. Samtidig ble det bare rekrutert fra halvparten så mange personer(her var det nesten bare menn). I dag har man bare halvparten av plassene, men dobbelt så mange personer å ta av. 2006: 30 000 personer og 10-12 000 plasser 2016: 60 000 personer og 6-7 000 plasser Legg til at Forsvaret har blitt betydelig mer populært blant unge de siste 10 årene, så sier det seg selv at konkurransen for å komme inn ikke kan sammenlignes med 2006. Ser den og påstår heller ikke at det ikke er vanskeligere å komme inn nå, noe det sikkert er. Men tviler som sagt på at sesjonene er så ekstremt seriøse nå heller selv om det er større konkurranse om plassene. Og kommer man ikke med i første sesjonsrunde, så tar man en telefon til VPV og selger seg inn der, så det er mulig for mange å komme inn hvis man virkelig vil. Du innrømmer jo også selv at du ser flere som ikke egner seg. At du er på kontrakt reflekterer nok synspunktene dine vil jeg tro, det er noe helt annet å ta førstegangstjeneste og så BS, enn TS som "bare" ønsker å ta førstegangstjeneste, slik jeg forstår startinnlegget. Anonymkode: 99519...14f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den og påstår heller ikke at det ikke er vanskeligere å komme inn nå, noe det sikkert er. Men tviler som sagt på at sesjonene er så ekstremt seriøse nå heller selv om det er større konkurranse om plassene. Og kommer man ikke med i første sesjonsrunde, så tar man en telefon til VPV og selger seg inn der, så det er mulig for mange å komme inn hvis man virkelig vil. Du innrømmer jo også selv at du ser flere som ikke egner seg. At du er på kontrakt reflekterer nok synspunktene dine vil jeg tro, det er noe helt annet å ta førstegangstjeneste og så BS, enn TS som "bare" ønsker å ta førstegangstjeneste, slik jeg forstår startinnlegget. Anonymkode: 99519...14f Fikk ikke diagnose på sesjon nei kom ikke videre til sesjon 2 engang. Fikk avslag etter sesjon 1 på helseårsak. Skader ikke å prøve og kan være det viser sterk motiviasjon og vilje. Ønsker bare førstegangstjeneste ja. linken fra den artikkelen kan ikke sammenlignes. Er rart at USA som har et av det beste forsvarene også tar imot folk med autisme. Legen i artikkelen sier også mye som er basert på gammel forskning og ikke ny. Anonymkode: 0d6bc...6e1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke diagnose på sesjon nei kom ikke videre til sesjon 2 engang. Fikk avslag etter sesjon 1 på helseårsak. Skader ikke å prøve og kan være det viser sterk motiviasjon og vilje. Ønsker bare førstegangstjeneste ja. linken fra den artikkelen kan ikke sammenlignes. Er rart at USA som har et av det beste forsvarene også tar imot folk med autisme. Legen i artikkelen sier også mye som er basert på gammel forskning og ikke ny. Anonymkode: 0d6bc...6e1 Ser faktisk nå at det som legen svarte er fjernet leste artikkelen når den ført kom for lenge siden Anonymkode: 0d6bc...6e1
kaffebønne Skrevet 16. oktober 2016 #18 Skrevet 16. oktober 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke diagnose på sesjon nei kom ikke videre til sesjon 2 engang. Fikk avslag etter sesjon 1 på helseårsak. Skader ikke å prøve og kan være det viser sterk motiviasjon og vilje. Ønsker bare førstegangstjeneste ja. linken fra den artikkelen kan ikke sammenlignes. Er rart at USA som har et av det beste forsvarene også tar imot folk med autisme. Legen i artikkelen sier også mye som er basert på gammel forskning og ikke ny. Anonymkode: 0d6bc...6e1 Nå er nok USA det værste eksempelet du kunne trukket frem. USA har ingen IQ-grense for å bli med i militæret. Det går faktisk ikke an å stryke på ASVAB-testen dems. USA er også det landet i verden som sliter mest med selvmord blant soldater i tjeneste, samt "militærbase-skyting" av ustabile, og uegnete soldater. Seleksjonen til USA vil jeg påstå er en av de dårligste i vesten. USA er det beste militæret i verden pga pengene de bruker på militæret, enkelt og greit. USA sitt forsvarsbudsjett tilsvarer det norske oljefondet. USA bruker mer penger på militæret enn de 10 neste landene til sammen(Kina, Russland, India, UK, Frankrike, Tyskland etc) - derfor er de best. 1
Gjest skjære Skrevet 16. oktober 2016 #19 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg har møtt noen personer med mild autisme/ asperger og jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor det skulle være diskvalifiserende? De med mild autisme klarer som regel å håndtere mer spontane avgjørelser og fysiske anstrengende oppgaver. Jeg lurer på om vi i noen tilfeller sykeliggjør befolkningen mer enn hva som er bra. Det blir antatt at alle som har sånn diagnose kan ikke gjøre slik. Jeg lurer rett og slett på om den type holdning gjør at flere havner på uføretrygd. "Nei, du har autisme så du kan ikke studere fulltid eller være i militæret. Du må akseptere at du må ha 50% ufør, minst". "Nei, du er bipolar så du burde ikke studere x fag eller søke på y jobb". Greit at der kan være tendenser, men man må se an individet litt også. Man ser jo at det er mange unge på trygd og man kan jo begynne å lure på om disse negative, endelige holdningene kan være noe av grunnen. Personen vil jo miste tro på seg selv og det kan i verste fall ende opp som selvoppfyllende profeti. Man skal selvsagt ikke være alt for optimistiske heller, men kanskje det kan være verdt å la en person prøve noe og heller forberede den på at den kan mislyktes i noen tilfeller? Sånn generelt mener jeg, nå skal ikke jeg gi noe mening om militærtjeneste spesifikt da min kunnskap om hvordan det fungerer er begrenset.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #20 Skrevet 16. oktober 2016 2 timer siden, kaffebønne skrev: Nå er nok USA det værste eksempelet du kunne trukket frem. USA har ingen IQ-grense for å bli med i militæret. Det går faktisk ikke an å stryke på ASVAB-testen dems. USA er også det landet i verden som sliter mest med selvmord blant soldater i tjeneste, samt "militærbase-skyting" av ustabile, og uegnete soldater. Seleksjonen til USA vil jeg påstå er en av de dårligste i vesten. USA er det beste militæret i verden pga pengene de bruker på militæret, enkelt og greit. USA sitt forsvarsbudsjett tilsvarer det norske oljefondet. USA bruker mer penger på militæret enn de 10 neste landene til sammen(Kina, Russland, India, UK, Frankrike, Tyskland etc) - derfor er de best. Du har virkelig blitt påvirket av forsvaret sine holdninger om ting. Har lest mye postiv og om mange med autisme som gjør det bra i forsvaret i USA. Man må skille på personer med autisme, vi kan være like forrskjellig som vanlige mennesker er forrskjelige fra hverandre. Akkurat som det er folk uten diagnose som ikke passer i forsvaret også. Trakk frem USA mest fordi de er det landet i verden som har forsket mest på autisme osv. De er dårlige på mye og liker ikke USA men på dette området er de veldig gode. Anonymkode: 0d6bc...6e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå