AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg satt på bussen for noen dager siden, og så kom det en person med down syndrom inn. Det var ikke flere sitteplasser så hun måtte stå. Jeg spurte om hun ville sitte og det ville hun, så hun fikk plassen min. I ettertid har jeg tenkt at det kanskje var feil av meg. Jeg gjorde det jo fordi jeg så at hun var annerledes, ikke fordi jeg bare ville være grei med en tilfeldig og gi vedkommende plassen min. Det er sjelden jeg ser gravide reise med buss her jeg bor, så jeg har aldri fått sjansen til å tilby dem min plass, men jeg spør ofte eldre. Grensen for eldre for meg er at de ser ut som om de kanskje er 60-70 år+. Eller hvis jeg ser at folk har en skade eller lignende. Jeg merker at når folk som kanskje burde få sitte kommer inn på bussen går flere inn i et slags modus om at de ser konstant ned i fanget eller ut vinduet for å ignorere vedkommende. Det ender alltid med at jeg må reise meg.. Ikke kom og si at folk kan ha skjulte lidelser som gjør at de ikke reiser seg, for hele bussen har ikke det. Jeg vil jo helst sitte jeg og. Uansett. Poenget var. Hvem reiser du deg for, og ville du reist deg for en med down syndrom? Merker jeg er usikker på om jeg ville gjort det igjen. Anonymkode: 509ac...2cb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Ikke noe galt å være grei. Men mennesker med Downs trenger vel ikke sitte ? Eller er det noe ved syndromet jeg ikke har fått med meg ? Jeg reiser meg for gamle, gravide og barn som er små. Anonymkode: 0d557...9ce
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 Downs syndrom varierer jo i stor grad. Ville ikke reist meg for en med Downs sånn automatisk, men hvis jeg så at vedkommende hadde en vesentlig funksjonsnedsettelse eller kom sammen med verge/foreldre tror jeg at jeg hadde gjort det. Dersom vedkommende var såpass "med" at han/hun reiste alene kan nok vedkommende stå som alle andre. Ellers reiser jeg meg for synlig gravide (altså jeg reiser meg ikke for alle kvinner i fruktbar alder.. leste en tråd her med en som var 8 uker gravid og sur for å måtte stå. HALLO!!) og eldre som ser ut som de sliter. Altså hvis de går vondt, er veldig bøyd i ryggen eller ser slitne/stressa ut. Og mødre med små barn (type 0-5 år, ikke i barnevogn). Det er vel grovt regnet de jeg reiser meg for og selvsagt folk med synlige skader, som krykker f.eks. Anonymkode: 83277...e93 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 ja og de med en skade som gjør det vanskelig å stå selvsagt. Anonymkode: 0d557...9ce
Gjest The damned Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg vet ikke om jeg ville reist meg for en med downs syndrom. Tenker jo at de klarer å stå egentlig om det ikke ser ut som de kan ha problemer med det. Jeg reiser meg for eldre, gravide og folk som synlig har vanskeligheter med å gå og stå. Ser at mange ikke reiser seg. På de bussene jeg pleier å ta så er det seter som er reservert for eldre, gravide og andre som har vanskeligheter med å stå. Men der sitter gjerne to stykk og breier seg sånn at ingen andre kommer seg inn. Ikke er de oppmerksomme og de som trenger å sitte tør gjerne ikke å spørre. Synes det er så irriterende når folk ikke lager plass når bussen er stappfull. Sitter der med store bagger, vesker og poser på setet ved siden av seg, og gir ikke plass til andre.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Likte ikke å bli tilbudt plass da jeg var gravid, er jo ikke syk selv om man er det. Klarer fint å stå på en buss. Anonymkode: 61408...c85
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 Irriterende å tilby plass til noen, og så nekter de. Jeg har sluttet å sitte, uansett hvor mange som er på bussen. Mange har også usynlige skavanker. Hvordan i alle dager skal man vite det? Reglene om hvem man skal gi plass til er umulig å forholde seg til. Anonymkode: 39b25...eb0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likte ikke å bli tilbudt plass da jeg var gravid, er jo ikke syk selv om man er det. Klarer fint å stå på en buss. Anonymkode: 61408...c85 Jeg likte godt å få tilbudet. Sa "ja, tusen takk". om jeg hadde behov eller "nei takk, i dag går det bra, men jeg setter pris på at du spurte" om jeg hadde en god dag ☺ Anonymkode: 1a569...cc6 2
Frostrose Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg reiser meg for alle som jeg ser har vansker med å stå. Det kan være de sjangler/mister balansen eller at de ser veldig sliten ut. Vanligvis gjelder dette barn under 7 år (men noen ganger eldre barn også), eldre, gravide og funksjonshemmede. Jeg er enig med deg at mange reiser seg for seint. Dersom jeg står selv og småbarn som mister balansen kommer inn kan jeg fort være den "sure kjerringa" som ber noen reise seg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likte ikke å bli tilbudt plass da jeg var gravid, er jo ikke syk selv om man er det. Klarer fint å stå på en buss. Anonymkode: 61408...c85 Andre kan da ikke vite om du som gravid har plager eller ei Anonymkode: 5df50...a90 4
MissCroft Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg reiser meg for gravide, eldre og sårbeinte, men jeg ser dem an og spør dem først om de vil sitte. Har opplevd å reise meg for så å bli belønnet med en sur kommentar. "E'kke krøpling fordi jeg er gammal ditt nek". Kjempekoselig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 Det kan være et sjansespill det der Noen kan bli sur om man tilbyr. For meg tenker jeg man reiser seg for eldre, folk med krykker og slikt, høygravide, folk som blir veldig bilsyke (men disse må jo informere om det). Også folk man ser har problemer med å holde balansen når bussen er i bevegelse. Også foreldre med små barn som kan sitte på fanget. Anonymkode: d71c8...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 Reiser meg for eldre som ser skrøpelige ut, høygravide som ser ut som de sliter og folk på krykker. Ville ikke tenkt på å reise meg for en med downs, det feiler dem jo ikke noe kroppslig. Anonymkode: edb72...929
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 Reiser meg for de jeg ser har mer behov for å sitte enn meg. Hvis jeg har feilvurdert, så har jeg hvertfall gjort noe hyggelig mot en annen person den dagen. Å gi de sitteplassen min på bussen :D Anonymkode: 0270c...838 2
-lykke- Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likte ikke å bli tilbudt plass da jeg var gravid, er jo ikke syk selv om man er det. Klarer fint å stå på en buss. Anonymkode: 61408...c85 Jeg hadde bekkenløsning, og ble fryktelig lei meg (sikkert pga alle hormonene) da folk stort sett aldri tilbød seg plassen min. Jeg reiser meg for eldre, barn, folk som har skadet seg og gravide. Jeg hadde nok ikke reist meg for en med Downs syndrom, og det er fordi jeg tenker at det kanskje kan oppfattes som litt nedlatende? Ikke vet jeg.. Jeg har også opplevd at noen få eldre mennesker har blitt fornærma fordi jeg har tilbudt de plassen min. Derfor synes jeg det er litt tricky med de som er i "grenseland", spesielt de i tidlig eller midten av 60-årene som man ser er i god fysisk form. Jeg kan forstå at noen av de har blitt fornærma, men for meg handler det ikke om at man må være gammel og "skrøpelig" for at jeg skal reise meg, men heller om respekt for de eldre.
Kara W Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 Enig i de over her. Jeg opplever stadig at folk reiser seg for barna mine, og det setter jeg veldig pris på. Noen reiser seg til og med slik at jeg kan sitte sammen med barna mine også, og det er selvfølgelig ekstra hyggelig, selv om det ikke er noe jeg forventer. Husker svært godt en gang jeg var høygravid med bekkenløsning og sto på bussen. En eldre herre (over 70) reiste seg og gav meg plassen sin. Jeg var både litt flau for å ta den, men også svært takknemlig. Heldigvis ble ungdommene som satt i nærheten også flaue, og en av dem gav plassen sin til den gamle mannen.
Frostrose Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg ser at mange synes det er vanskelig å reise seg for eldre i 60-årene. Da er man fortsatt i jobb og vanligvis i god form.Foreldrene mine har rundet 60, og jeg hadde ledd om noen gav dem plassen sin på bussen. For meg er "eldre iallefall over 70(pensjonister). Selv da ser jeg det litt an. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #18 Skrevet 15. oktober 2016 Noen som ikke reiser seg har ikke lyst å gi plassen, mens noen har faktisk en usynlig sykdom som gjør at de må sitte. Noen ganger kunne jeg ønske at det hadde vist fysisk på meg, slik at jeg også kunne få tilby plass i stedet for å stå i 20 min i en overfull buss med sterke smerter... Jeg reiser meg for eldre. Anonymkode: baed5...e84
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #19 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen som ikke reiser seg har ikke lyst å gi plassen, mens noen har faktisk en usynlig sykdom som gjør at de må sitte. Noen ganger kunne jeg ønske at det hadde vist fysisk på meg, slik at jeg også kunne få tilby plass i stedet for å stå i 20 min i en overfull buss med sterke smerter... Jeg reiser meg for eldre. Anonymkode: baed5...e84 Samme her. Jeg får fysisk vondt i korsryggen av å stå stille i mer enn 15 minutter. Smertene kjennes etter et par minutter, men det er ikke ille nok til at jeg ikke klarer å få i 5 minutter før jeg skal av bussen. Heldigvis har bussen jeg tar aldri vært full når jeg skal noen plass så jeg har aldri trent å reise meg Anonymkode: 5df50...a90
Mari Y Skrevet 15. oktober 2016 #20 Skrevet 15. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt på bussen for noen dager siden, og så kom det en person med down syndrom inn. Det var ikke flere sitteplasser så hun måtte stå. Jeg spurte om hun ville sitte og det ville hun, så hun fikk plassen min. I ettertid har jeg tenkt at det kanskje var feil av meg. Jeg gjorde det jo fordi jeg så at hun var annerledes, ikke fordi jeg bare ville være grei med en tilfeldig og gi vedkommende plassen min. Det er sjelden jeg ser gravide reise med buss her jeg bor, så jeg har aldri fått sjansen til å tilby dem min plass, men jeg spør ofte eldre. Grensen for eldre for meg er at de ser ut som om de kanskje er 60-70 år+. Eller hvis jeg ser at folk har en skade eller lignende. Jeg merker at når folk som kanskje burde få sitte kommer inn på bussen går flere inn i et slags modus om at de ser konstant ned i fanget eller ut vinduet for å ignorere vedkommende. Det ender alltid med at jeg må reise meg.. Ikke kom og si at folk kan ha skjulte lidelser som gjør at de ikke reiser seg, for hele bussen har ikke det. Jeg vil jo helst sitte jeg og. Uansett. Poenget var. Hvem reiser du deg for, og ville du reist deg for en med down syndrom? Merker jeg er usikker på om jeg ville gjort det igjen. Anonymkode: 509ac...2cb Nei, jeg synes det høflig at folk reiser seg for andre, men medmindre noen som sitter ved siden av, skal av, så gjør jeg som regel ikke det. Gamle ser jeg stort sett aldri på bussen, så for meg har det ikke vært noe jeg har hatt for vane. Man gjør jo en feil, nå og da. Hun tenkte nok ikke noe over det, uansett. Kanskje greit å være oppmerksom på det, men overhodet ikke noe å skamme seg over☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå