Gå til innhold

Et spørsmål om å få hunden stueren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 13 uker. For 2 uker siden ble hun kjempeflink å gå til døra når hun måtte på do. Gikk over en uke uten uhell inne. Så da slappet jeg litt mer av og det var ikke det hastverket med å hive henne ut i hagen etter mat osv. Men nå de siste 2 dagene har hun bare gjort fra seg inne?! Går til døren en skjelden gang bare.... hva er dette? Begynner å bli litt frustrert hehe...

Anonymkode: d69d4...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

13 uker er ingenting! Å få en hund husren kan ta alt fra et par uker inntil 1 år! Avhenig av hvor konsekvent man er å ta valpen ut så den får lært hvordan dette gjøres. I tillegg er noen raskere og tregere enn andre (personlighet OG hvor mye oppdretter har gjort på forhånd!).

Når hunden IKKE har hatt uhell inne på 6 md - da kan man først si at den er ordentlig husren. Dvs. uhell vil kunne forekomme i et par måneder til.

Svaret på spørsmålet ditt om "hva dette er", er enkelt og greit at det er helt normalt! Spesielt hvis dui tillegg forventer at en 13 uker gammel valp skal gå til døren å si ifra... i tillegg til at du kanskje ikke har vært like rask og konsekvent som de første dagene?

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Portvinpiken skrev:

13 uker er ingenting! Å få en hund husren kan ta alt fra et par uker inntil 1 år! Avhenig av hvor konsekvent man er å ta valpen ut så den får lært hvordan dette gjøres. I tillegg er noen raskere og tregere enn andre (personlighet OG hvor mye oppdretter har gjort på forhånd!).

Når hunden IKKE har hatt uhell inne på 6 md - da kan man først si at den er ordentlig husren. Dvs. uhell vil kunne forekomme i et par måneder til.

Svaret på spørsmålet ditt om "hva dette er", er enkelt og greit at det er helt normalt! Spesielt hvis dui tillegg forventer at en 13 uker gammel valp skal gå til døren å si ifra... i tillegg til at du kanskje ikke har vært like rask og konsekvent som de første dagene?

Har ikke forventet at hun skulle gå til døra å si i fra, men hun gjorde dette hver dag i 2 uker. I tillegg så klarer hun å holde seg lenger, så det er liksom ikke det samme hastverket med å få henne ut med en gang hun har spist osv :) men 1 år? Har aldri hørt om en hund som var 1 år før den ble stueren..? Men takk for svar, må bare fortsette å være konsekvent da

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke forventet at hun skulle gå til døra å si i fra, men hun gjorde dette hver dag i 2 uker. I tillegg så klarer hun å holde seg lenger, så det er liksom ikke det samme hastverket med å få henne ut med en gang hun har spist osv :) men 1 år? Har aldri hørt om en hund som var 1 år før den ble stueren..? Men takk for svar, må bare fortsette å være konsekvent da

Joda, inntil 1 år er ikke uvanlig. Ikke så vanlig heller, men hvis vi går ut i fra det at hunden ikke har noen uhell inne på  6 md  så regnes den som helt husren, så er det ikke så rart :-). Så det er helt normalt med noen tilbakefall :-).

Skrevet

Om det har kommet plutselig og hunden tisser mye både ute og inne, så sjekk for UVI. Det er ikke uvanlig at tispevalper får det.

• Liker 1
Skrevet

Seriøst, kan det ta et år å få en hund husren? Tror jeg holder meg til kattene jeg, mine begynner å gå i sandkasse når de er ca 4 uker, og fra da er de som regel husrene. Med andre ord, lenge før de er leveringsklare... 

Anonymkode: 18c14...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...