AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg er ei jente på 22 år, har tidligere vært litt overvektig, men greid å slanke meg ca. 8 kg. For å komme på normal BMI må jeg ned 3 kg til, noe jeg ser for meg å greie i løpet av 2016. Har blitt opptatt av å spise sunn, ren og mager mat, og trene regelmessig. Som alle vet kommer desember fort, og jeg kjenner jeg nesten gruer meg til å skulle unngå vektoppgang i løpet av julemåneden. Jeg vet at det "bare er å unngå å spise usunn mat selv om det er desember". Det skal jeg også prøve å gjøre, men likevel skal jeg i en del sammenkomster hvor jeg får servert typisk julemat og kaker, som jeg føler jeg må gjennom siden jeg er gjest i selskap og helst vil være så høflig og "normal" som mulig. Jeg skal i tre julebord i løpet av desember, hvor det vil bli servert ribbe, pinnekjøtt og medisterkaker/pølser, samt kaker. Her skal jeg forsyne meg moderat, og tenke på hva jeg putter i meg (det er enklere når det er en slags buffet hvor det ikke vises så godt at jeg forsyner meg nesten bare av grønnsakene). "Problemet" er når jeg skal hjem til familien på juleferie. Hos besteforeldrene mine på julaften blir det servert kun ribbe, medisterkaker, poteter, saus, surkål og sukkerholdig brus. De pleier feks. ikke å ha kokte grønnsaker ved siden av (= jeg kan ikke spise meg mett på det). I tillegg er det en rekke julelunsjer hvor det serveres ribbe, medisterkaker, fete oster osv., og ikke noen sunne alternativer på bordet. Vi har også to-tre middager i løpet av jula som er som julemiddagen, altså pinnekjøtt, ribbe +++. Det er her utfordringen kommer, fordi det serveres faktisk ikke noe sunt som jeg kan passe på å forsyne meg ekstra av, og mindre av det usunne. Jeg må jo ha noe på tallerkenen, og da er det ikke så mye valg. Jeg skal jo kose meg i jula, men til sammen blir dette mange middager og lunsjer som er mye fetere enn det jeg er vant til + noen selskap med kaker (ja, jeg kan ta ett kakestykke, men tilsammen blir det jo ganske mange flere kakestykker enn jeg er vant til). Noen tips til hvordan jeg skal gjøre dette, slik at jeg faktisk kan glede meg til jul? Anonymkode: 42f61...dca
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 For å slippe å drikke sukkerholdig brus, kan du be om å få vann til maten, eller selv ha med sukkerfri brus eller farris el.l. Anonymkode: 3d6cf...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For å slippe å drikke sukkerholdig brus, kan du be om å få vann til maten, eller selv ha med sukkerfri brus eller farris el.l. Anonymkode: 3d6cf...b4c Selvfølgelig kan jeg ha med meg egen mat/drikke, men jeg føler det blir feil når jeg er hjemme i jula og skal delta i vanlige julemiddager og selskaper med familien. Hvem har vel med seg egen mat/drikke på besøk hos besteforeldre og gammeltanter? Ja, jeg kan be om vann til middagen, men jeg vet at alle i familien tenker at jeg overdriver slankingen min hvis jeg "ikke kan kose meg normalt i jula". Greia er jo at det blir mange middager og selskaper til sammen i løpet av måneden, og dermed har det litt å si, sammenlignet om det bare var to-tre slike middager/selskaper. Anonymkode: 42f61...dca
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan jeg ha med meg egen mat/drikke, men jeg føler det blir feil når jeg er hjemme i jula og skal delta i vanlige julemiddager og selskaper med familien. Hvem har vel med seg egen mat/drikke på besøk hos besteforeldre og gammeltanter? Ja, jeg kan be om vann til middagen, men jeg vet at alle i familien tenker at jeg overdriver slankingen min hvis jeg "ikke kan kose meg normalt i jula". Greia er jo at det blir mange middager og selskaper til sammen i løpet av måneden, og dermed har det litt å si, sammenlignet om det bare var to-tre slike middager/selskaper. Anonymkode: 42f61...dca Jeg forstår. Kan du ikke snakke med dem om det, slik at de sørger for å ha sukkerfri drikke og evt grønnsaker til maten? (Det uthevede: Er dette noe som de har sagt, eller bare noe som du tror at de mener/ tenker?) Anonymkode: 3d6cf...b4c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 Det er forresten vanlig å ha både sukkerholdig og sukkerfri brus og vann/ lettøl/ øl tilgjengelig som man byr på til middagen. Anonymkode: 3d6cf...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår. Kan du ikke snakke med dem om det, slik at de sørger for å ha sukkerfri drikke og evt grønnsaker til maten? (Det uthevede: Er dette noe som de har sagt, eller bare noe som du tror at de mener/ tenker?) Anonymkode: 3d6cf...b4c Det er ikke noe som er sagt direkte, men familien min er typisk "tradisjons-familie" på bygda, hvor jula verdsettes høyt, og da skal man kose seg og ikke spare på kaloriene. Generelt er ikke familien min så nøye med sunn og mager mat, og i jula er det ekstra "ille". Jeg kvier meg for å snakke med bestemoren min om at hun skal lage sunne alternativer til meg. Det føler jeg blir feil, og jeg vet at hun da oppfatter det som at jeg ikke setter pris på det vi får servert hver gang vi er der. Moren min er generelt skeptisk til vektnedgangen min (hun synes ikke det gjør noe med noen kilo for mye), så jeg vet hun blir fornærmet/sur hvis jeg ber om sunnere mat bare fordi jeg er mer opptatt av slike ting enn resten av familien. Men takk for gode tips, uansett Anonymkode: 42f61...dca 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er forresten vanlig å ha både sukkerholdig og sukkerfri brus og vann/ lettøl/ øl tilgjengelig som man byr på til middagen. Anonymkode: 3d6cf...b4c Ikke i familieselskapene våre, der er det som regel kun vanlig øl, julebrus og cola som serveres. I større arrangementer er det vel vanlig ja, men ikke i familien vår. Anonymkode: 42f61...dca
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 Man går faktisk ikke opp i vekt av å drikke en brus på julaften og spise litt ekstra til middag, heller ikke om du spiser en god porsjon med dessert. Det handler om hva man gjør til vanlig. Jeg har aldri noen sinne gått opp i vekt i desember, og skjønner nesten ikke at det er mulig. Da må man i alle fall spise mye godteri i løpet av hele jula og ikke bevege på seg. Man trenger ikke spise en haug med julekaker hver dag i 14 dager, og man kan også ta seg noen joggeturer. Anonymkode: 3a3b1...b0e 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe som er sagt direkte, men familien min er typisk "tradisjons-familie" på bygda, hvor jula verdsettes høyt, og da skal man kose seg og ikke spare på kaloriene. Generelt er ikke familien min så nøye med sunn og mager mat, og i jula er det ekstra "ille". Jeg kvier meg for å snakke med bestemoren min om at hun skal lage sunne alternativer til meg. Det føler jeg blir feil, og jeg vet at hun da oppfatter det som at jeg ikke setter pris på det vi får servert hver gang vi er der. Moren min er generelt skeptisk til vektnedgangen min (hun synes ikke det gjør noe med noen kilo for mye), så jeg vet hun blir fornærmet/sur hvis jeg ber om sunnere mat bare fordi jeg er mer opptatt av slike ting enn resten av familien. Men takk for gode tips, uansett Anonymkode: 42f61...dca Jeg forstår at det ikke er lett å ta det opp med de. Hva om du spiser noe grønnsaker (salat, minigulrøtter eller noe annet som kan spises rått, som du har kjøpt selv) før middagen, for å bli mett av middagen uten å spise så mange kalorier? Anonymkode: 3d6cf...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man går faktisk ikke opp i vekt av å drikke en brus på julaften og spise litt ekstra til middag, heller ikke om du spiser en god porsjon med dessert. Det handler om hva man gjør til vanlig. Jeg har aldri noen sinne gått opp i vekt i desember, og skjønner nesten ikke at det er mulig. Da må man i alle fall spise mye godteri i løpet av hele jula og ikke bevege på seg. Man trenger ikke spise en haug med julekaker hver dag i 14 dager, og man kan også ta seg noen joggeturer. Anonymkode: 3a3b1...b0e Men det er ikke bare på julaften vi har tradisjoner med slike middager og selskaper. Det er julaften, 1. juledag, 2. juledag og 6. juledag fast med selskaper. Andre dager er det restemat = samme type mat. I tillegg har vi kaffeselskaper lille julaften, julaften, 1. og 2. juledag + sikkert noen flere dager her og der. Det blir mye til sammen. Anonymkode: 42f61...dca 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei jente på 22 år, har tidligere vært litt overvektig, men greid å slanke meg ca. 8 kg. For å komme på normal BMI må jeg ned 3 kg til, noe jeg ser for meg å greie i løpet av 2016. Har blitt opptatt av å spise sunn, ren og mager mat, og trene regelmessig. Anonymkode: 42f61...dca Dette burde din familie ta hensyn til Hva om det var legen din som hadde sagt at du må unngå sukkerholdig brus og for mye fett av helsemessige grunner ? Hadde din familie tatt hensyn da? Hva om du hadde sukkersyke og/ eller forhøyet kolesterol? Ville ikke din familie tatt hensyn da heller? Anonymkode: 3d6cf...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke bare på julaften vi har tradisjoner med slike middager og selskaper. Det er julaften, 1. juledag, 2. juledag og 6. juledag fast med selskaper. Andre dager er det restemat = samme type mat. I tillegg har vi kaffeselskaper lille julaften, julaften, 1. og 2. juledag + sikkert noen flere dager her og der. Det blir mye til sammen. Anonymkode: 42f61...dca Da sier man at man ikke tåler så mye fet mat i løpet av julen, men man går ikke opp i vekt av å skeie ut en eller to ganger i løpet av desember. Det er helheten som teller. Jeg har forresten vært i selskaper med flere forskjellige familier i jula, og har aldri opplevd at det blir servert julemat 4 dager eller mer. Maks 2 dager (julaften + en dag med rester) og så har man forskjellig annet som f.eks and andre dager. Det er vel ingen som spiser ribbe på lille julaften heller. Jeg tror du overdriver. Anonymkode: 3a3b1...b0e
minister-mio Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 Dersom din familie ikke ser på det som viktig at du vil komme innenfor normal bmi kan de ryke og reise. Det er snakk om din helse og velvære. Jeg syntes du skal forsøke å legge vekk tanker om at det er kjipt å ta med egen mat etc. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei jente på 22 år, har tidligere vært litt overvektig, men greid å slanke meg ca. 8 kg. For å komme på normal BMI må jeg ned 3 kg til, noe jeg ser for meg å greie i løpet av 2016. Har blitt opptatt av å spise sunn, ren og mager mat, og trene regelmessig. Som alle vet kommer desember fort, og jeg kjenner jeg nesten gruer meg til å skulle unngå vektoppgang i løpet av julemåneden. Jeg vet at det "bare er å unngå å spise usunn mat selv om det er desember". Det skal jeg også prøve å gjøre, men likevel skal jeg i en del sammenkomster hvor jeg får servert typisk julemat og kaker, som jeg føler jeg må gjennom siden jeg er gjest i selskap og helst vil være så høflig og "normal" som mulig. Jeg skal i tre julebord i løpet av desember, hvor det vil bli servert ribbe, pinnekjøtt og medisterkaker/pølser, samt kaker. Her skal jeg forsyne meg moderat, og tenke på hva jeg putter i meg (det er enklere når det er en slags buffet hvor det ikke vises så godt at jeg forsyner meg nesten bare av grønnsakene). "Problemet" er når jeg skal hjem til familien på juleferie. Hos besteforeldrene mine på julaften blir det servert kun ribbe, medisterkaker, poteter, saus, surkål og sukkerholdig brus. De pleier feks. ikke å ha kokte grønnsaker ved siden av (= jeg kan ikke spise meg mett på det). I tillegg er det en rekke julelunsjer hvor det serveres ribbe, medisterkaker, fete oster osv., og ikke noen sunne alternativer på bordet. Vi har også to-tre middager i løpet av jula som er som julemiddagen, altså pinnekjøtt, ribbe +++. Det er her utfordringen kommer, fordi det serveres faktisk ikke noe sunt som jeg kan passe på å forsyne meg ekstra av, og mindre av det usunne. Jeg må jo ha noe på tallerkenen, og da er det ikke så mye valg. Jeg skal jo kose meg i jula, men til sammen blir dette mange middager og lunsjer som er mye fetere enn det jeg er vant til + noen selskap med kaker (ja, jeg kan ta ett kakestykke, men tilsammen blir det jo ganske mange flere kakestykker enn jeg er vant til). Noen tips til hvordan jeg skal gjøre dette, slik at jeg faktisk kan glede meg til jul? Anonymkode: 42f61...dca Spis mindre porsjoner, bruk lengre tid på å tygge maten. Spis frukt som ikke inneholder så mye kalorier etter middagen for å bli mett om du ikke ble mett av middagen. Fett er jo svært mettende, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er problem med å bli mett av en mindre porsjon...) (de serverer vel frukt som de aller fleste andre?) Anonymkode: 3d6cf...b4c 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 Unngå sukkerholdige ting til middagen og andre måltider, da sukker "utvider" magesekken slik at du får plass til mer mat (dvs du kjenner ikke at du er mett) Anonymkode: 3d6cf...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 Foreslå å selv lage råkost (revet grønnsaker o.l.) som tilbehør til middagene. Stå på for deg og din egen helse. Måltidene skal jo være positive for alle inkludert deg! Anonymkode: 3d6cf...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg ville sagt til min familie at av helsemessige årsaker (uten å utdype), så kan jeg ikke drikke sukkerholdig drikke til maten, og i tillegg må jeg ha tilpasset meny med grønnsaker, og at jeg godt kan ordne med dette selv dersom det blir problematisk og/ eller mye merarbeid for dem å ordne med dette. Anonymkode: 3d6cf...b4c 1
exictence Skrevet 15. oktober 2016 #18 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg ber alltid om vann til maten om det ikke tilbys. Jeg synes godt du kan si at det er blitt en vane med å drikke vann til maten og ellers, så nå er det blitt sånn at du foretrekker det. Det er det du helst liker og vil ha. Ellers er jeg i hvert fall sånn som forsyner meg av det som blir servert, men tar gjerne en liten porsjon. De er nok ikke opptatt av hva og hvor mye du forsyner deg. De fleste er opptatt av å prate og ha det hyggelig. En god idè er å spise langsomt. Hold gjerne gode pauser innimellom under middagen, så du ikke blir først ferdig fordi du har spist din porsjon opp. Det samme under kaffen og julekaker. Spis langsomt og kos deg 4
Marie90 Skrevet 15. oktober 2016 #19 Skrevet 15. oktober 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan jeg ha med meg egen mat/drikke, men jeg føler det blir feil når jeg er hjemme i jula og skal delta i vanlige julemiddager og selskaper med familien. Hvem har vel med seg egen mat/drikke på besøk hos besteforeldre og gammeltanter? Anonymkode: 42f61...dca Jeg ville sett litt annerledes på det. Du er 22 år, altså ikke et "barn" som kommer på besøk. Det er vanlig å ha med noe til vertinnen, eller tilby seg å hjelpe. Sist tanten min arrangerte julaften sa jeg at jeg gjerne ville lage noe å ha med, og spurte hva som passet. Hun sa jeg kunne ta med noe dessert - da fant jeg oppskrift på en god en som heller ikke var så usunn. Så du tar ikke med "egen mat", du tar med noe som passer til resten av middagen, som et bidrag. Og du kan da forsøke å gjøre det sunt. Det finnes f.eks. massevis av salater og bakte grønnsaker som passer til julemiddag. Se etter noen oppskrifter på nett. Ellers synes jeg familien bør respektere ditt behov for å spise sunnere dersom du faktisk er overvektig (og vi ikke snakker om et par "forfengelighetskilo"). Jeg har selv ett familiemedlem som har slitt med vekten og han har ofte med seg noen sunnere alternativer, uten at noen rynker på nesen av det. Men han lager selvsagt nok til alle. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #20 Skrevet 15. oktober 2016 Hei TS, jeg tror du har kjørt deg litt fast i, og svartmalt situasjonen litt Dersom det nå er 3 kg igjen til du er på normal BMI (altså 25?), så ser du nok veldig bra ut, og kanskje det er derfor familien din synes du overreagerer litt? Dersom det er snakk om et så lite vektproblem, synes jeg du skal passe godt på hva du spiser de andre 51 ukene i året, og prøve å ikke tenke så mye på det akkurat i jula. Du skal faktisk spise ganske mye for å legge på deg, og så lenge du ikke går å småspiser julegodt og medisterkaker og alt mulig som gjerne blir tilbudt hele tiden i jula, tror jeg allerede du er på god vei. Være også i aktivitet, gå lange turer, få med familien i akebakken, gå på ski og skøyter og kos deg. Også når det gjelder selve maten da så får du jo bare gjøre det beste ut av det. Det vil jo være helt unatulig for deg nå å sitte og proppe i deg, og det skjønner jeg. Det trenger du heller ikke gjøre. Surkål er jo sunt. Kålrabistabbe også (forhåpentligvis uten et tonn av smør). Poteter er ikke så ille, og heller ikke pinnekjøtt. Skjær av det verste fettet på ribba (det er det vel mange som uansett gjør?) Og ikke ta så veldig mye saus. Kanskje det er noe juleskinke, roastbiff el. på bordet de dagene det er julelunsj? Og kanskje noe flatbrød eller lefse eller lignende. Det er slettes ikke så verst. Dette er jo ikke førstevalget av slankemat, men det går fint an å holde vekten på denne maten. Forsyn deg litt, og i verste fall ha med deg litt knekkebrød eller noe på lur som du kan spise dersom du ikke blir mett (noe jeg tror du blir fort, av alt fettet i julematen). Og kos deg med frukt, det er sunt og godt. Hvertfall ikke bli så opptatt av slanking at du begynner å tenke på sukkerinnhold osv. der. Og fruktfat er vel helt normalt hos de fleste i jula? Anonymkode: d7cb3...7fd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå