AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 For tiden er det en "kampanje" i fylket mitt der man kan søke om erstatning fra barnevernet hvis man ble utsatt for vold og omsorgssvikt. Jeg er usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Vil det være verdt det? Og var det jeg opplevde alvorlig nok? Jammen jeg har det jo bra i dag, så er dette da myntet på meg? Sånne tanker får jeg. Jeg ble utsatt for psykisk vold (og en sjelden gang fysisk vold som lugging, dratt i øret, bitt eller riset). Det verste var den psykiske volden. Hver dag jeg kom hjem fra skolen var jeg livredd for å se hvilket humør fosterforeldre var i, og om de kunne finne på å straffe meg. Da måtte jeg skrive 100 ganger at jeg ikke skulle gjøre ditt og datt, løpe 50 ganger rundt huset osv. Ble også veldig kontrollert, som at jeg ikke fikk ha mobiltelefon, bli med på ting, at de sa at de hadde øyne overalt som fulgte med på hva jeg gjorde og om jeg gjorde noe galt. Ja, dette var sånn det var i korte trekk. Jeg brøt med dem for mange år siden. Klarte ikke fullføre vgs, var innlagt på psykiatrisk i en periode og forsøkte å ta livet mitt. Først mange år etter at jeg brøt med dem greide jeg å ta opp fag og fullføre utdanning. I dag har jeg hus, bil, et godt nettverk og en god jobb. Alt er på stell, men jeg er likevel bitter for en tapt barndom. Den ene gangen jeg forsøkte å si fra hvordan det var der (da var jeg kanskje 8), og da fortalte barnevernskonsulenten hva jeg hadde sagt til fosterforeldrene mine. Jeg turte aldri å si noe igjen... Hva tenker dere andre? Er det verdt å rippe opp i nå som det er så lenge siden? Jeg sitter og skjelver bare av å ha skrevet dette. Jeg har jo et godt liv i dag, og det er mange som har hatt det mye verre enn meg. Anonymkode: 60a7a...28d 1
fruenge Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Ja det synes jeg absolutt. Et barn skal ikke gå gjennom sluke ting som du beskriver. Og i mine øyne bør forhold i barnevernets regi være så mye bedre enn det. Om du kanskje tenker på at det har en todelt side. Gi deg et ørlite plaster på sårer for det du gikk gjennom. Men like tilfredstillende rror jeg det kan være å vise at barnevernet ikke gjorde jobben sin. Og det er viktig å få frem, de har olikt til å følge opp barn som bir i fosterhjem på en adekvat måte. Og det har de ikke gjort. Jeg blir lei meg på dine vegene når jeg leste innlegget og ønsker deg hell og lykke på din veg 7
litle_my Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 Det at barnevernkonsulenten ikke hjalp deg den gangen, er grunn til at du kan kreve erstatning tenker jeg. Ikke at du "trenger" det, men som en bekreftelse på at det ikke var greit å behandle deg slik. 8
Ruccula Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Helt ærlig så tror jeg ikke du har en sak. Det du har opplevd er selvfølgelig kjipt, men ikke ille nok til st du vil få erstatning. Det vil være vanskelig å bevise også. Jeg hadde ikke ville rippe opp i det igjen 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 Du burde prøve. Det er synd at man skal måle etter alvorlighetsgrad, for noe som føles som ingenting for en annen kan være virkelig ille for deg. Alvorlighet burde måles individuelt, og ikke sammenlignes med andre. Anonymkode: 893ef...38f 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: For tiden er det en "kampanje" i fylket mitt der man kan søke om erstatning fra barnevernet hvis man ble utsatt for vold og omsorgssvikt. Jeg er usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Vil det være verdt det? Og var det jeg opplevde alvorlig nok? Jammen jeg har det jo bra i dag, så er dette da myntet på meg? Sånne tanker får jeg. Jeg ble utsatt for psykisk vold (og en sjelden gang fysisk vold som lugging, dratt i øret, bitt eller riset). Det verste var den psykiske volden. Hver dag jeg kom hjem fra skolen var jeg livredd for å se hvilket humør fosterforeldre var i, og om de kunne finne på å straffe meg. Da måtte jeg skrive 100 ganger at jeg ikke skulle gjøre ditt og datt, løpe 50 ganger rundt huset osv. Ble også veldig kontrollert, som at jeg ikke fikk ha mobiltelefon, bli med på ting, at de sa at de hadde øyne overalt som fulgte med på hva jeg gjorde og om jeg gjorde noe galt. Ja, dette var sånn det var i korte trekk. Jeg brøt med dem for mange år siden. Klarte ikke fullføre vgs, var innlagt på psykiatrisk i en periode og forsøkte å ta livet mitt. Først mange år etter at jeg brøt med dem greide jeg å ta opp fag og fullføre utdanning. I dag har jeg hus, bil, et godt nettverk og en god jobb. Alt er på stell, men jeg er likevel bitter for en tapt barndom. Den ene gangen jeg forsøkte å si fra hvordan det var der (da var jeg kanskje 8), og da fortalte barnevernskonsulenten hva jeg hadde sagt til fosterforeldrene mine. Jeg turte aldri å si noe igjen... Hva tenker dere andre? Er det verdt å rippe opp i nå som det er så lenge siden? Jeg sitter og skjelver bare av å ha skrevet dette. Jeg har jo et godt liv i dag, og det er mange som har hatt det mye verre enn meg. Anonymkode: 60a7a...28d Huff, det høres grusomt ut! Har du noen du kan snakke om det med som kan gi deg råd? Saksbehandleren din i barnevernet fra den tiden f.eks? Anonymkode: 58fde...0c1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 Om det er verdt det kan bare du avgjøre. Samtidig er det også viktig at det blir fortalt videre for barnevernet har sviktet deg totalt. Du er blitt utsatt for omsorgssvikt av de som skulle gi deg en perfekt barndom. Det du forteller kan også hjelpe andre sin ble utsatt for det samme. Det er bra at du har klart å få et godt liv og klart det tross all motgang. Anonymkode: 2bc6d...460 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, det høres grusomt ut! Har du noen du kan snakke om det med som kan gi deg råd? Saksbehandleren din i barnevernet fra den tiden f.eks? Anonymkode: 58fde...0c1 Nå er det vel barnevernkonsulenten som var med på å utsette henne for omsorgssvikt. Barnevernet hjalp henne ikke bort fra fosterfamilien så hvorfor skal de hjelpe nå? Anonymkode: 2bc6d...460
Gjest Supersol Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 Dette bør ikke bv slippe unna med. Søk erstatning og gå til politistasjonen og lever en anmeldelse på de involverte i tillegg.
Gjest Supersol Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 Tenk om disse svina fortsatt jobber med barn og er fosterforeldre fortsatt......
Gjest Supersol Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 Dette burde resultere i ubetinget fengselsstraff for både bv konsulenten og fosterforeldrene.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 24 minutter siden, Supersol skrev: Tenk om disse svina fortsatt jobber med barn og er fosterforeldre fortsatt...... Jeg tror barnevernskonsulenten er pensjonert i dag, og fosterforeldrene.. jeg føler at de har et dårligere liv enn meg. Jeg hadde småsøsken (jeg tenker å ta det opp med de litt utifra hvilke svar jeg får her), og allerede før den yngste flyttet ut hadde fostermor blitt psykisk syk, drakk mye osv. Jeg har sett henne en gang i ettertid fordi vi skulle hente søsken sin bunad, og da veide hun kanskje 40 kilo. Det kan godt være at hun ikke var slem, bare gal.. Takk for innspill og råd alle sammen! Jeg vet ikke om de måler etter alvorlighetsgrad. Jeg har heller ikke spesielt behov for pengene (vi har ikke god råd, men vi har vanlige jobber begge to). Det jeg tenker på er at jeg ønsker at jeg blir en av de som faktisk ikke lar det offentlige komme unna med hvordan de behandler barn i barnevernet og at de skal lære av saken min. Jeg har vitne i småsøsken da de har blitt utsatt for en del av det samme selv, selv om jeg var den det gikk hardest utover, de har også sett bitemerker osv. Vi fikk også en ny barnevernskonsulent på slutten, og jeg tror kanskje hun hadde en mistanke selv om hun ikke gjorde noe. Hun var ikke venn med fosterforeldrene mine i alle fall, slik den andre konsulenten var. Anonymkode: 60a7a...28d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg må også legge til at traumene jeg i dag har (som jeg har lært meg å leve med), er etter fosterfamilie, og ikke fra foreldrene mine som også utsatte meg for omsorgssvikt. De har tross alt gitt meg kjærlighet selv om de har vært dårlige omsorgspersoner. TS Anonymkode: 60a7a...28d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 Du skal kunne bevise at alt dette har skjedd og at du som følge av behandlingrn du fikk fikk problemer i ettertid. Du skal og kunne bevise at du har hatt ett økonomisk tap som følge av behandlingen fosterfamiene din gav deg og ville klart deg bedre dersom du hadde kommet til andre fosterforeldre. Dette er ikke lett. Vil du takle å sitte i retten og høre fosterforeldrene dine vitne om hvordan de opplevde deg? Takler du å lese alt som ligger skrevet på deg hos barnevernet og hos lege og sykehus? Dette er første runde før du begynner å få en advokat til å jobbe med å finne ut om du kan ha en sak. Å kreve erstatning for noe og fra noen er en lang og tung prosess. Det tar og mye tid, i verste fall kan du ende opp med å sitte med advokatutgiftene dine og i tillegg motparten sine har du økonomi til det? Her kan jeg verken si ja eller nei, men tenk deg om. Anonymkode: b19a5...f5e 2
Gjest Supersol Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må også legge til at traumene jeg i dag har (som jeg har lært meg å leve med), er etter fosterfamilie, og ikke fra foreldrene mine som også utsatte meg for omsorgssvikt. De har tross alt gitt meg kjærlighet selv om de har vært dårlige omsorgspersoner. TS Anonymkode: 60a7a...28d Nettopp...foreldre kan slite noen ganger og kanskje er det cola og potetgull til frokost, men det er gjerne personer utenfor den nærmeste familien som tyr til mishandling og overgrep....
Gjest Supersol Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 Bedre å bo hos såkalte ressurssvake foreldre enn hos fosterforeldre som begår overgrep og mishandling.
Kontormus Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg syns du skal gjøre det. Det er ikke sikkert at du faktisk får erstatning, men du får kastet lys over saken. Og godkjenne fosterforeldre på grunnlag av at de kjenner noen i barneverntjenesten er fullstendig på trynet når de viser seg å være så uegnet!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #18 Skrevet 15. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal kunne bevise at alt dette har skjedd og at du som følge av behandlingrn du fikk fikk problemer i ettertid. Du skal og kunne bevise at du har hatt ett økonomisk tap som følge av behandlingen fosterfamiene din gav deg og ville klart deg bedre dersom du hadde kommet til andre fosterforeldre. Dette er ikke lett. Vil du takle å sitte i retten og høre fosterforeldrene dine vitne om hvordan de opplevde deg? Takler du å lese alt som ligger skrevet på deg hos barnevernet og hos lege og sykehus? Dette er første runde før du begynner å få en advokat til å jobbe med å finne ut om du kan ha en sak. Å kreve erstatning for noe og fra noen er en lang og tung prosess. Det tar og mye tid, i verste fall kan du ende opp med å sitte med advokatutgiftene dine og i tillegg motparten sine har du økonomi til det? Her kan jeg verken si ja eller nei, men tenk deg om. Anonymkode: b19a5...f5e Er du sikker på at det fungerer sånn? Jeg tror det er en form for billighetserstatning og ikke en rettsprosess. TS http://www.akershus.no/om-fylkeskommunen/pressesenter/pressemeldinger/?article_id=201872 Anonymkode: 60a7a...28d 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #19 Skrevet 15. oktober 2016 Her står det mer om dette. http://www.akershus.no/Om-fylkeskommunen/Fylkeskommunen/Oppreisningsordning/Et-verdig-liv/ Anonymkode: 60a7a...28d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #20 Skrevet 15. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her står det mer om dette. http://www.akershus.no/Om-fylkeskommunen/Fylkeskommunen/Oppreisningsordning/Et-verdig-liv/ Anonymkode: 60a7a...28d Jeg synes du skal søke. Ingen barn skal oppleve psykisk vold, biting, risting eller lugging. Hallo liksom! Og det er jo sannsynlig at det du opplevde faktisk fikk alvorlige konsekvenser for din psykiske helse med tanke på innleggelsen osv. Det handler jo om å få anerkjent at det du opplevde som dårlig behandling og oppfølging FAKTISK var det. Anonymkode: a7132...81c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå