PaperFlower Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg har en sånn "vanlig" helårsdyne men merker nå som jeg har flyttet inn på et mye kaldere soverom at jeg trenger en VELDIG varm dyne. Jeg ligger alltid å fryser en halvtime/time før jeg sovner, selv med varmeflaske, superundertøy på og hele 5 pledd over dyna. Tenkte jeg skulle gå på dyneshopping og lete meg frem til de aller varmeste dynene, men jeg lurer på om noen her inne har noe tips? Jeg skulle gjerne hatt noe fra Jysk, Kid eller Princess, da det er disse butikkene vi har i området, men på nettsiden sorteres det ikke etter aller varmest, bare "her er de varmeste dynene vi selger". Hvis jeg først skal kjøpe en varm dyne trenger jeg en som er skikkelig varm, gjerne den aller varmeste jeg kan finne. Jeg tipper temperaturen ligger rundt 10 på soverommet vårt, og det blir garantert mye, mye kaldere når vinteren kommer. Noen som har en veldig varm dyne å anbefale? Eller noen som vet om noen merker som er gode på skikkelige varme dyner? Er det termodyne jeg skal lete etter kanskje? Eller finnes det andre typer som er varmere?
Arabella Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Ederdunsdyner (ærfugldun) er det beste du kan få, dernest moskusanddyner. Du finner mye om disse på nettet. 1 1
PaperFlower Skrevet 15. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2016 1 time siden, Arabella skrev: Ederdunsdyner (ærfugldun) er det beste du kan få, dernest moskusanddyner. Du finner mye om disse på nettet. Takk for tipset, det har jeg aldri hørt om! 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg kjøpte nettopp nye dyner på KID. Der var alle dynene merket med en skala som viste hvor varme de var. Anonymkode: a0116...511
PaperFlower Skrevet 15. oktober 2016 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte nettopp nye dyner på KID. Der var alle dynene merket med en skala som viste hvor varme de var. Anonymkode: a0116...511 Åh, så bra. Da skal jeg ihvertfall titte innom der snarest. Takk for tipset til deg og! 1
kanelsnurr Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Det beste tipset mitt er å kjøpe 220 dyne (selv om du ikke er så høy at du "egentlig" trenger det). Da kan du få den ordentelig rundt beina nede, og samtidig helt opp til nesa. Det hjelper utrolig mye. Jeg er veldig fornøyd med Høye sine fiberdyner. Tror den jeg har nå heter Høye Prestige (men ta det med en klype salt). De selger Høye på Jysk. Samboeren har den varmeste av Princess sine eget merke, men den er kanskje halvparten så tjukk som min. Jeg har bare erfaring med fiberdyner da, det er godt mulig at dun er enda bedre.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 Hei @PaperFlower Jeg sover også året rundt med åpent vindu. Jeg sover i ullundertøy (med lange ben + lange armer) + ullsokker, når det er på det kaldeste. Jeg har en smart dyne fra Ikea som var billig: Den er 2 dyner i en og det er trykknapper på dynene, slik at man kan montere de sammen eller fra hverandre. (Da har man vinterdyne når man bruker begge, og sommerdyne når man bruker den ene) Med begge to slipper jeg å bruke ullundertøy. Men jeg har av latskap kun brukt den ene dynen de siste årene, og bruker derfor ullundertøy. Superundertøy isolerer ikke mot kulda. Kan du bruke merinoullklær? Anonymkode: eb195...278
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg tror nesten jeg hadde gått for den tykkeste, varmeste dundyna du har råd til. Dundyner er lette, myke, behagelige og varme, og puster mye bedre enn syntetiske dyner. Selv de varmeste føles fjærlette (!) i forhold til en syntetisk dyne. Anonymkode: 2872d...601 2
Aurelia Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 Liker de varme dundynene fra Jysk, de som er litt dyrere. Tror den ene heter Tor. Kjøp definitivt 220, så får du litt på beina også
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 Ederdun er varmt ja, men det er ikke for normalt utstyrte økonomier ettersom de koster sånn rundt 25 tusen for en dyne i normal størrelse. Har du penger til det så kjør på. 220 lengde er smart, da har du alltid dyne 'til overs' som kan pakkes rundt føttene. Princess har bra vinterdundyner, men de er ikke aldeles gratis. Innimellom er det tilbud, og da blir du ikke helt ribbet. Anonymkode: 233b4...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 Når det gjelder dyne ville jeg kjøpt en varm dundyne som er 200x220 (jepp, dobbel størrelse). Men aller viktigst : jeg ville kjøpt et elektrisk varmelaken med timer til å legge under det vanlige lakenet ditt. Det er det beste kjøpet jeg noen sinne har gjort! Det er sååå deilig å legge seg og blil varm med en gang. Da slipper du sokker og ullundertøy og alt det der. Anonymkode: bf09d...b04
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 Kid har en dyne som heter Svalbard. Den er en 10/10 på varmeskalaen deres. Tror den koster 8-900 kr. Anonymkode: 6b00c...e60
Gjest Sitronmelisse Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Det er ikke tykkelsen på dyna det kommer an på. Klart, en fiberdyne må være mye tykkere for å klare å være like varm som en tynn dundyne. Men gode dundyner kan fint være tynne. Mitt tips er altså dundyne. Og velg rutesydd dyne. Kanalsydd dyne havner alle duna i bånn og må jevnlig ristes. Endret 15. oktober 2016 av Sitronmelisse
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 Du må ha ullundertøy ikke superundertøy! Jeg har en thermodyne fra Høye som jeg kjøpte på Jysk, omtrent den dyreste dyna de hadde, som jeg er veldig fornøyd med. Ellers så har jeg pledd over på de aller kaldeste nettene i og med at dundyner er så lette, og jeg vil tynge dyne mer ned, så den omslutter kroppen mer. Det har vel hendt en gang at jeg har pledd under dyna også, men da alltid ullpledd, ingenting syntetisk kommer i min seng! Anonymkode: bb185...049
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha ullundertøy ikke superundertøy! Jeg har en thermodyne fra Høye som jeg kjøpte på Jysk, omtrent den dyreste dyna de hadde, som jeg er veldig fornøyd med. Ellers så har jeg pledd over på de aller kaldeste nettene i og med at dundyner er så lette, og jeg vil tynge dyne mer ned, så den omslutter kroppen mer. Det har vel hendt en gang at jeg har pledd under dyna også, men da alltid ullpledd, ingenting syntetisk kommer i min seng! Anonymkode: bb185...049 Signerer! Thermodyne fra Høie for the win! Her er det mye å velge mellom da. Jeg valgte en veldig tung en med mye fyll, og høyest opp på "varmhetsskalaen". Valgte ikke dun (som muligens er varmere?) fordi jeg er vegetarianer og det bare strider mot mitt "livssyn" om jeg kan si det slik. Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe noe der det er en sjanse for at fuglen har blitt ribbet levende for å lage fyll til dyna mi. Anonymkode: d0eda...424
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 Dyner til halvpris på KID! LØP OG KJØP! https://www.kid.no/soverom/dyner/#filters=.av-466962657264796E65 Anonymkode: 641b7...864
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg har en thermodyne fra Høie som er fantastisk god og varm! Den er noen år gammel, men synes å huske den er en av de varmeste de har. Den kostet rundt 1000 kr, men det er som sagt noen år siden. Jeg reagerer på dun og liker heller ikke å sove med dundyne, synes det føles klumpete og rart og ubehagelig (men hver sin smak). Anonymkode: 82fda...7df
PaperFlower Skrevet 15. oktober 2016 Forfatter #18 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Tusen takk for så mange svar! Jeg dro ut på shopping idag og kom over det halv-pris-tilbudet Kid har. Kjøpte en meget billig dyne, men som var den nest varmeste på skalaen. Tror det var denne, "Svalbard"? Det var så billig at jeg tenkte at jeg egentlig ikke hadde noe å tape. Har ikke prøvd den enda men skal forhåpentligvis prøves ut ikveld/natt. Hvis det viser seg at den ikke er noe særlig varmere kjøper jeg jo bare en annen, da prisen var såpass lav, også har jeg en ekstra dyne liggende som kan brukes i et eventuelt gjesterom, gis til familie/venner eller brukes når jeg en dag har tenåringer i hus som forlanger egen dobbeltseng. Takker også for råd om lengre dyne og ullundertøy. Dessverre har jeg allerede den største dyna jeg kan få, og skulle ønske den var enda større. Både jeg og sambo liker å pakke oss ordentlig inn så av og til skulle den ha vært breiere, men pytt sann, spesialsydde dyner har jeg ikke pengene eller interessen for. Ullundertøy har jeg lenge tenkt å kjøpe meg, men aldri hatt råd. Men kanskje det ikke er så dyrt som jeg tror? Eneste grunnen til at jeg har superundertøy er fordi jeg kjøpte det på salg på Europris noen år tilbake for meg og sambo, og superundertøy er kanskje ikke like bra som ullundertøy, men det er iallefall mye bedre enn ingenting på kroppen. Nå som vi har et nytt og iskaldt soverom så kanskje ullundertøy er en lur investering likevel, for helsens skyld. Hvis denne dyna ikke er god nok kjøper jeg som sagt en dyrere en, kanskje den fra Jysk, Høie, som alle dere skryter sånn av. Kan prøve å huske å oppdatere etter vi har fått brukt dyna litt, i tilfelle noen Googler seg frem til dette og er interessert. Redigert: Vil også minne om at det er 50% på sengesett på Kid også, hvis noen trenger det! Endret 15. oktober 2016 av PaperFlower
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #19 Skrevet 16. oktober 2016 Thermodyne fra Høie og likevel må man bruke ulltøy og ullteppe i senga? Høres ikke ut som en god dyne spør dere meg. Herlighet , kjøp dundyne og ikke tenk mer på det. Dyrere javel, men er fort inntjent ved at man blir fornøyd! Anonymkode: 7b55a...d77 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #20 Skrevet 16. oktober 2016 Varmen på dynen hengerr litt sammen med hvor mye penger du vil putte inn i dynen. Rørosdyna er blant de beste med naturfyll. Skal du ha en syntetisk dyne så er Høie best på kvalitet. Downfeel, en av Høies toppdyner, har jeg nettopp kjøpt til kr. 700 på Jysk. Jysk er best i utvalg på dyner, så dra dit og be om hjelp til å finne frem i landskapet. Ellers er ovn og varme å anbefale på et så kaldt soverom for å unngå muggvekst både på rommets flater og innventar. Anonymkode: 88e96...55d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå