Gjest Tjorven1 Skrevet 14. oktober 2016 #1 Skrevet 14. oktober 2016 Hei! Jeg spør sikkert skikkelig dumt nå, men jeg er ung og ny i arbeidslivet. I sommer fikk jeg meg en sommerjobb, som jeg har fått lov å fortsette i nå utover høsten. På skattekortet mitt så skrev jeg at forventet inntekt var 75 000 kr. Jeg har til nå tjent 53 000 kr, og siden jeg bare jobber kanskje en/to helger i måneden så kommer jeg ikke til å tjene 75 000 kr. Burde jeg endre skattekortet mitt og sette forventet inntekt litt lavere? Hva skjer i så fall da?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #2 Skrevet 14. oktober 2016 Da betaler du litt mindre skatt. Det skjønner du vel? Anonymkode: a702b...907
Gjest Tjorven1 Skrevet 14. oktober 2016 #3 Skrevet 14. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da betaler du litt mindre skatt. Det skjønner du vel? Anonymkode: a702b...907 Hvorfor må du være så spydig? Jeg er redd for å gjøre noe feil med skattekortet, og spør derfor om råd. Har fått høre at om jeg endrer skattekortet, så trekker de meg mer i skatt ved neste lønning. Det er ikke så lett å sette seg inn i alt med en gang.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #4 Skrevet 14. oktober 2016 Akkurat nå, Tjorven1 skrev: Hvorfor må du være så spydig? Jeg er redd for å gjøre noe feil med skattekortet, og spør derfor om råd. Har fått høre at om jeg endrer skattekortet, så trekker de meg mer i skatt ved neste lønning. Det er ikke så lett å sette seg inn i alt med en gang. Hva slags feil mener du du skal kunne gjøre? Hvorfor skulle de trekke deg mer når du setter ned inntekten din for hele året? Du må slutte å høre på stemmene i hodet ditt og begynne å tenke. Eventuelt kan du bruke denne: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/skatteberegning-for-skattekort-for-inntektsaret-2016/ Anonymkode: a702b...907
Gjest Tjorven1 Skrevet 14. oktober 2016 #5 Skrevet 14. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags feil mener du du skal kunne gjøre? Hvorfor skulle de trekke deg mer når du setter ned inntekten din for hele året? Du må slutte å høre på stemmene i hodet ditt og begynne å tenke. Eventuelt kan du bruke denne: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/skatteberegning-for-skattekort-for-inntektsaret-2016/ Anonymkode: a702b...907 Beklager at jeg spurte. Du visste sikkert alt om skatt når du var 16 år selv. Trodde de som var her inne var voksne og kunne svare oss unge skikkelig. Tok feil.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Akkurat nå, Tjorven1 skrev: Beklager at jeg spurte. Du visste sikkert alt om skatt når du var 16 år selv. Trodde de som var her inne var voksne og kunne svare oss unge skikkelig. Tok feil. Kan du ikke bruke kalkulatoren jeg linket til? 16 år? Du er jo 20 år. Anonymkode: a702b...907
Kamomille Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 1 time siden, Tjorven1 skrev: Hei! Jeg spør sikkert skikkelig dumt nå, men jeg er ung og ny i arbeidslivet. I sommer fikk jeg meg en sommerjobb, som jeg har fått lov å fortsette i nå utover høsten. På skattekortet mitt så skrev jeg at forventet inntekt var 75 000 kr. Jeg har til nå tjent 53 000 kr, og siden jeg bare jobber kanskje en/to helger i måneden så kommer jeg ikke til å tjene 75 000 kr. Burde jeg endre skattekortet mitt og sette forventet inntekt litt lavere? Hva skjer i så fall da? Nei, du trenger ikke endre skattekortet, medmindre du har fått frikort.
annebanane Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 Så sant du ikke er avhengig av å få utbetalt alt du må, så er det faktisk litt smart å skatte en del mer enn du behøver. Jeg har satt en inntekt en god del høyrere enn den faktiske og skatter 10-15% mer enn nødvendig. Da er jeg sikret å få igjen et større beløp i juni neste år, noe som dekker mye av sommeren - spesielt i studenttider. Det er en ganske grei sparemåte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå