Gå til innhold

Far prioriterer kjæresten over barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 år siden ble det slutt mellom meg og mannen. Vi har tre barn på 5, 8 og 10, som er hos faren sin annen hver helg fra torsdag til søndag. Bruddet og tiden etterpå var det litt så som så med, men vi fant ut av samvær og samarbeid og lagde en avtale vi og barna var fornøyde med. Har lest og sett mye negativt om mødre etter samlivsbrudd, og en sånn mamma skulle jeg ikke bli! En som styrer, bestemmer og legger meg opp i hva eksen gjør, hvordan ting gjøres osv. Men nå kjenner jeg at jeg  må legge meg opp i prioriteringene til barnas far likevel.

Far fikk seg ny kjæreste i vår. I juli flyttet hun inn med far og barn. Har så vidt hilst på henne og hun virker som en hyggelig dame. Problemet er far. Helt siden kjæresten flyttet inn har far prioritert henne over barna. Jeg er der at barna ikke skal være midtpunkter hele tiden og at verden ikke dreier seg kun om dem. Men sånn som det er nå så bli barna sendt på rommene sine for at pappa og kjæreste skal se film. Pappa og kjæresten skal sitte sammen i sofaen, ingen av barna får sitte i mellom dem. Dette er bare småtteri sånn sett, men de blir jo lei seg. De ser ikke pappaen sin så ofte. Før kunne han komme hjem til oss og ta med seg barna på tur uten at han hadde samvær. Det har han helt sluttet med. Han har ikke møtt opp på eldstes fotballkamper, der var han en ivrig tilskuer tidligere. For ikke å snakke om at samværet har minsket. Ofte han har spurt om barna ikke kan komme på fredag i stedet for torsdag. Om ikke jeg kan ta barna lørdag i stedet for søndag, for da skal han og kjæresten ut å spise bare de to for eksempel. 

Mine barn skal i alle fall ikke føle seg uvelkomne hos meg! Så jeg har sagt ja til far litt for mange ganger. Hvis jeg har lagt planer selv siden jeg i utgangspunktet har "barnefri", og sier nei, har far begynt å svare frekt. Jeg sier da at jeg gjerne blir hjemme for barna sin skyld, og får da tilbake at jeg prøver å være den perfekte mor og prøver å få barna over på "min side". Jeg kjenner ikke igjen mannen jeg elsket og valgte å få barn med.

Barna har begynt å reagere også. Han skuffer dem gang på gang. Nå i høstferien skulle far og barn på hytta. Kjæresten skulle jobbe. Eller, hun fikk fri to dager tidligere. Samme dag som far og barn skulle dra, avlyste han turen. Kjæresten hadde bestilt hotell til dem, de hadde behov for en kjærestetur. Egentlig var dette fars helg, men barna er hos meg. Ikke et ord om bytte av helg, eller neste gang barna får treffe faren sin. Jeg er så utrolig skuffet på barnas vegne. 5-åringen gråt før hun la seg i kveld, hun savner faren sin. 

Ble langt dette! Noen gode råd? 

Anonymkode: 31535...2e8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en klassiker, og jeg tenker at far her innerst inne vet at han gjør ting feil, og hans dårlige samvittighet gir seg utslag i at han kaller deg "perfekt mor" og at dette er noe du gjør for å sette han i dårlig lys. Altså, han ønsker at du skal stille opp slik at han får gjøre det han har lyst til, men det er også galt - fullstendig irrasjonelt. 

Jeg har ikke annet forslag enn at du snakker med far om dette. Han vil trolig kritisere deg, og tilogmed kalle deg sjalu på deres forhold. Men er de normalt oppegående bør både far og hans nye kjæreste at de legger grunnlag for dårlig forhold mellom alle involverte parter på sikt ved å gjøre det de gjør nå.

• Liker 17
Skrevet

Familievernkontoret?

Han har ikke mer samvær enn at de bør klare å ha kjærestetiden når han har fri. 

• Liker 6
Skrevet

Har det på samme måte, kan du sende meg pm? Savner å snakke med noen i samme situasjon😑

• Liker 2
Gjest UhuruPeak
Skrevet

Har du forklart/snakket med far om at ungene er ikke bare ditt ansvar? Si nei når han vil du skal hente tidlig eller levere senere. Du legger til rette for det han driver med. Hverken du eller barna tjener på det! Hvis han ikke hører hva med å snakke med moren hans? Kanskje hun har noen råd

Skrevet
2 timer siden, Biloba skrev:

Familievernkontoret?

Han har ikke mer samvær enn at de bør klare å ha kjærestetiden når han har fri. 

Enig.

Skrevet

Man kan ikke styre et annet menneske. Det eneste du kan gjøre er å ta enda mer ansvar selv. Foreslå for far at han kun har annenhver helg fra fredag til søndag og at han heller kan si ifra til deg hvis han skulle få lyst til å komme på fotballkamp eller liknende. Alle passer ikke til å ha ansvar for barn over tid, og jeg tenker at det er bedre med korte samvær enn at barna skal oppleve at de er uønsket der. Tenk heller på det som positivt at de er mye hos deg.Da slipper du også selv å bli skuffet og forbannet. 

Anonymkode: 35726...7ac

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke styre et annet menneske. Det eneste du kan gjøre er å ta enda mer ansvar selv. Foreslå for far at han kun har annenhver helg fra fredag til søndag og at han heller kan si ifra til deg hvis han skulle få lyst til å komme på fotballkamp eller liknende. Alle passer ikke til å ha ansvar for barn over tid, og jeg tenker at det er bedre med korte samvær enn at barna skal oppleve at de er uønsket der. Tenk heller på det som positivt at de er mye hos deg.Da slipper du også selv å bli skuffet og forbannet. 

Anonymkode: 35726...7ac

Mor forvalter barnas interesser i denne saken. De har mange års oppvekst foran seg, og bør ikke bli gitt opp uten at mor forsøker å kjempe deres sak.

Selvfølgelig skal små barn få lov til å sitte sammen med faren sin i sofaen av og til.

Selvfølgelig skal de få være der når de har samvær.

Jeg har selv vært "den nye", og selvfølgelig bestilte jeg ikke hotell og restaurantmiddager til meg og far i barnas samværstid! Hvis vi trengte å bruke samværstid fordi vi skulle bort, har far alltid byttet likt tilbake. Alle oppegående folk skjønner det, den dama er ikke så hyggelig som hun virker ved første inntrykk. Hun er i ferd med å presse barna ut, og far bryr seg bare om at han selv får sett barna ofte nok for sin egen del. Hva barna har behov for, bryr han seg ikke om. Det er vel artigere å være med helt fersk kjæreste enn å være trebarnsfar.

Ts, før inn i almanakken alle endringer han har gjort og gjør som går ut over barna. Kanskje en nøytral tredjepart klarer å få ham til å innse hva han holder på med når han ser det svart på hvitt.

• Liker 15
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nydama er sjefen her. Kan du skrive ut dette startinnlegget og ta det med henne. Det kan tenkes at hun har makt til å endre ting, og det er jo i hennes interesse å bli likt av barna.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror nydama er sjefen her. Kan du skrive ut dette startinnlegget og ta det med henne. Det kan tenkes at hun har makt til å endre ting, og det er jo i hennes interesse å bli likt av barna.

Nyedama er sjefen, men hennes regime har ført til at far slutter å følge opp ting utenom sitt samvær, samværsmengde reduseres, og kvaliteten på det samværet som foregår reduseres (de sendes på rommet for at far og kjæresten skal se film, får ikke sitte med far i sofaen).

Nyedama prioriterer nok ikke å være et gode for barna. Det hadde ikke vært et stort problem om ikke far også nedorioriterte dem.

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Biloba skrev:

Nyedama er sjefen, men hennes regime har ført til at far slutter å følge opp ting utenom sitt samvær, samværsmengde reduseres, og kvaliteten på det samværet som foregår reduseres (de sendes på rommet for at far og kjæresten skal se film, får ikke sitte med far i sofaen).

Nyedama prioriterer nok ikke å være et gode for barna. Det hadde ikke vært et stort problem om ikke far også nedorioriterte dem.

Tror du hun kan endre rutiner dersom du forteller henne hva de egentlig driver med, eller er hun helt enkelt en ond stemor som er sjalu på barna? Dersom hun er ond stemor, så bør barnas samvær med far begrenses.

• Liker 1
Skrevet (endret)
35 minutter siden, I Grosny skrev:

Tror du hun kan endre rutiner dersom du forteller henne hva de egentlig driver med, eller er hun helt enkelt en ond stemor som er sjalu på barna? Dersom hun er ond stemor, så bør barnas samvær med far begrenses.

Jeg er ikke ts, jeg er en såkalt "nyedame".

Jeg tror at far må bevisstgjøres sitt ansvar for at han er i ferd med å bli en dårlig far og gi barna sine en dårlig oppvekst.

Nyedama må få klare signaler fra far om hva slags oppvekst han vil gi barna sine, og hva som aksepteres av holdninger og handlinger fra henne. Hun trenger ikke å være direkte ond for å ikke gjøre barna viktigere enn far gjør dem. 

Endret av Biloba
.
  • Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg er ikke ts, jeg er en såkalt "nyedame".

Jeg tror at far må bevisstgjøres sitt ansvar for at han er i ferd med å bli en dårlig far og gi barna sine en dårlig oppvekst.

Nyedama må få klare signaler fra far om hva slags oppvekst han vil gi barna sine, og hva som aksepteres av holdninger og handlinger fra henne. Hun trenger ikke å være direkte ond for å ikke gjøre barna viktigere enn far gjør dem. 

Det klassiske problemet med ny partner og barn er sjalusi, den ene , den andre eller begge veier. Det er ødeleggende for stemningen/miljøet. Jeg tror at "onde " stemødre egentlig sliter med sjalusi.

Det er helt klart uheldig at stemor kommer i mellom far og barn, at hun frarøver dem muligheten til å sitte på fanget osv.

Stemors miljø kan være såpass forgiftet av sjalusi at det er ett sted man i mindre grad bør utsette barna for.

Biloba. Dette er neppe ditt problem. Allikevel er det fint at du leser denne tråden og blir enda mer oppmerksom på  at barna trenger kontakt med sin far. Når far er med deilig dame som deg så kan han rett og slett glemme barna, og en ansvarlig god stemor bør passe på far litt, og hjelpe til med å få fokus også på barna.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn skal i alle fall ikke føle seg uvelkomne hos meg! Så jeg har sagt ja til far litt for mange ganger. Hvis jeg har lagt planer selv siden jeg i utgangspunktet har "barnefri", og sier nei, har far begynt å svare frekt. Jeg sier da at jeg gjerne blir hjemme for barna sin skyld, og får da tilbake at jeg prøver å være den perfekte mor og prøver å få barna over på "min side". Jeg kjenner ikke igjen mannen jeg elsket og valgte å få barn med.

Vært i din situasjon og jeg begynte bare å være frekk tilbake, det funket faktisk her. Bare begynne å svare ting som at du ikke er perfekt, men hvis han ikke vil være sammen med dem så har du selvfølgelig lyst til det. 

Skrevet

Om du ikke tar tak i dette, men lar stemor fortsette å bestemme går det nok ikke lange tiden før hun bestemmer at det er bedre om far ikke har samvær barna i det hele tatt. De får egne barn som trenger kjærlighet og omsorg, og da er det jo ikke plass til disse andre vedhengene. Ta med far på familievernkontoret, og få ham til å innse hvordan han behandler barna sine. 

Anonymkode: bfcaf...874

• Liker 5
Skrevet

Ts her. Takk for svar. Har foreslått FVK pga en del krangler mellom meg og far i det siste, men han nekter. Tidligere har jeg spurt om de ikke kan se film sammen med barna, og heller se en voksenfilm etter barna har lagt seg. Det går ikke for kjæresten hans skal legge seg tidlig osv. Men hva med alle de andre dagene barna ikke er hos dem, kan de ikke se film da? Kan de ikke dra på ferier og kjæresteturer når far ikke har samvær? Det irriterer meg så grenseløst at han prioriterer kjæresten foran barna! Han som alltid har vært så flink til å prioritere dem. Så lite som skal til!! Om noen uker har minste bursdag, jeg var tidlig ute med å invitere far og kjæreste i bursdag. Far har alltid vært i barnas bursdag etter det ble slutt, men den helgen skal far og kjæreste på hytta. Han kommer altså ikke i minstes bursdag. Har ennå ikke fortalt det til minste, for jeg håper at far tar til vettet og kommer likevel. Er så lei av at barna blir skuffet gang på gang.  Beklager om jeg høres sutrete ut, men jeg får så vondt av barna.

• Liker 6
Skrevet

Føler meg tafatt, men hva kan jeg gjøre da,?! Fikk nettopp beskjed om at jeg ikke kan bestemme over far lengre og det er jeg enig i, men når det går utover barna så er jeg fast bestemt på at jeg har et ord med i laget. Svarte med at han fikk si ifra når han ville se barna hvis de er viktige for ham. Barnslig og tafatt.....

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Har foreslått FVK pga en del krangler mellom meg og far i det siste, men han nekter. Tidligere har jeg spurt om de ikke kan se film sammen med barna, og heller se en voksenfilm etter barna har lagt seg. Det går ikke for kjæresten hans skal legge seg tidlig osv. Men hva med alle de andre dagene barna ikke er hos dem, kan de ikke se film da? Kan de ikke dra på ferier og kjæresteturer når far ikke har samvær? Det irriterer meg så grenseløst at han prioriterer kjæresten foran barna! Han som alltid har vært så flink til å prioritere dem. Så lite som skal til!! Om noen uker har minste bursdag, jeg var tidlig ute med å invitere far og kjæreste i bursdag. Far har alltid vært i barnas bursdag etter det ble slutt, men den helgen skal far og kjæreste på hytta. Han kommer altså ikke i minstes bursdag. Har ennå ikke fortalt det til minste, for jeg håper at far tar til vettet og kommer likevel. Er så lei av at barna blir skuffet gang på gang.  Beklager om jeg høres sutrete ut, men jeg får så vondt av barna.

Herlighet, her har far bare samvær annenhver helg også velger han helgen minstebarnet har bursdag til å reise på hyttetur?!??!! Jeg hadde nok ringt far og gitt han huden full hvis jeg var deg! Det er slett ikke sikkert det hjelper siden han tydeligvis er "forhekset" av nydama, men jeg hadde bannet han huden full og fortalt hvordan en forkastelig dårlig far han er, og at det er JEG som må trøste et lite barn som gråter fordi h*n er skuffet over å bli tilsidesatt av far. 

Jeg hadde også gjort det HELT klart at dersom han ikke dukker opp i bursdagen vil jeg ALDRI gå med på å hente barna tidligere eller levere de senere igjen, samt lagt til at jeg er skuffet fordi jeg trodde han var en MANN, men det viser seg at han kun er en GUTT som ikke har BALLER nok til å sette ned foten for nydama og ta ansvar for sine egne barn slik en far skal. 

Anonymkode: e0633...08b

• Liker 7
Skrevet

Jepp - han har fått nok en mye yngre versjon av deg dessverre- mannfolk er veldig opptatt med å ha mest mulig puling med nye damer og da går dette over barna.  Ring FVK og få en ny møte siden han klarer ikke hans side av samværsordningen.  Dickhead.   

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender klem til deg - la han nå være hennes problem. At det går utover barna skjønner jeg er veldig trist. Men du kan ikke kontrollere eller forandre hva han gjøre -det best du kan gjøre er til å være der for barna spesielt hvis de trenger å prate om det.  Godt du er kvitt han synes jeg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...