Gå til innhold

Andre med tenåringsønner som gamer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke grenser har dere?

Har en på 15 som gamer, han ønsker å spille langt ut over natten når han kan. ( Han gjør det aldri når det er skole dagen etter ) jeg setter foten ned,da det snur døgnet-likevel kommer han med argumenter om at han har fri, han liker det og at jeg må respektere han også. 

Noe som er sant, lurer derfor hvordan andre har det, aksepterer dere gaming om natten når ungdommen gar fri/ ferie?

Anonymkode: 149ea...468

Videoannonse
Annonse
Gjest skjære
Skrevet (endret)

Kommer veldig an på. Selv var jeg litt loner og outsider på ungdomsskole og kunne spille etter foreldrene mine gikk til sengs. For meg var det en fin tid å chatte og spille på. For meg er det noe jeg husker av tenårene som faktisk er positivt, stunder der jeg fikk fred fra alt og alle. Når jeg flyttet og begynte på VGS klarte jeg fint å møte til skoletimer og gjorde det bra i skolen. Skal sies at jeg hadde 1 venn når jeg var 15 og jeg var aldri ute med venner. Syns ikke det var savn at jeg satt mye på PC den gang, men det betyr ikke at alle 15-åringer er som meg selv.

Om sønnen din er i ferd med å stryke og falle av skolen, så er det problematisk. Men det høres ut som om han ikke gjør det på skoledager, så han er ikke helt urimelig?

Du må se det an. Om gutten din er destruktiv må du nesten gjøre noe. Om han er smart og virker som om han har kontroll på eget liv, så syns jeg den type frihet er viktig. Siden han ikke gjør dette når han har skole, så virker det for meg som om han burde få lov å styre seg selv.

Red: Kan forresten legge til at for noen skjer det meste sosiale på nett, man er medlem av spill og forum der man blir kjent med andre mennesker. Så for dem som er litt annerledes eller sære, så er det lettere å finne mennesker som seg selv på nett

Endret av skjære
Skrevet

Han har faktisk asberger, så tror det er sosialt for han.

Han er ikke destruktiv og tar skolen seriøst-bare synes sosiale medier styrer litt for mye til tider.

Tusen takk for at du svarte! :)

Anonymkode: 149ea...468

Gjest skjære
Skrevet

Om han er litt annerledes er det mulig han får mer selvtillit og positive følelser av å være sosial på nett, ja. Det er lettere å møte mennesker som er mer lik en selv der. For noen med asperger så kan det sikkert være frustrerende at de fleste menneskene i klassen er annerledes enn han selv. Så lenge han klarer hverdagen sin og hører på fornuft så tror jeg ikke du trenger bekymre deg så mye. Noen kan falle utenfor, men om han klarer skolen bra nok til å studere videre så tenker jeg det ordner seg. Aspergere som tar høyere utdanning møter som regel noen med like interesser og hobbyer som en selv. Det viktigste du kan gjøre er å akseptere at han er den han er, uansett om du forstår han hele tiden eller ikke 

Skrevet

Lar han styre litt selv om alt går bra på skolen, og at han får seg litt fysisk aktivitet.

Anonymkode: ba3d3...a5f

• Liker 3
Gjest MissEhrmann
Skrevet (endret)

Min er snart 16 og han styrer det selv. Han legger seg alltid i rimelig tid når han skal på skolen, har ingen fravær og får veldig gode karakterer så jeg føler ikke at gamingen påvirker han noe negativt.

Han sitter jo med headset og prater med venner samtidig, så han er jo sosial samtidig. 

Endret av MissEhrmann
Skrevet

Beklager, men NEI. Man er ikke sosial via nett! Folk som tror de er det, et såpass anti-sosiale allerede at det et vanskelig å komme seg utav det. 

Tror du, som er på KG at du er sosial? Føler du at noen av brukerne er vennene dine? Det er Internett, du sitter inne, hjemme, bak en skjerm. Kom dere ut og se mennesker, snakk med mennesker. 

Greit med gaming, fin måte å koble av på. Ungen er 15 år, la han sitte oppe så langt det ikke går utover skole eller annet sosialt liv. 

Men  ikke rettferdiggjør Internett med at det er sosialt, det er tidsfordriv. 

Anonymkode: 3d83b...493

• Liker 2
Gjest MissEhrmann
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men NEI. Man er ikke sosial via nett! Folk som tror de er det, et såpass anti-sosiale allerede at det et vanskelig å komme seg utav det. 

Tror du, som er på KG at du er sosial? Føler du at noen av brukerne er vennene dine? Det er Internett, du sitter inne, hjemme, bak en skjerm. Kom dere ut og se mennesker, snakk med mennesker. 

Greit med gaming, fin måte å koble av på. Ungen er 15 år, la han sitte oppe så langt det ikke går utover skole eller annet sosialt liv. 

Han er da sosial når han snakker med kompiser hele kvelden! Er du ikke sosial når du snakker i telefonen?

Jeg er introvert så jeg hater å være sosial, og nei, jeg føler meg ikke noe mer sosial av å sitte på KG. Hvem er du til å fortelle meg at jeg skal komme meg ut å snakke med mennesker?

Litt forskjell på å skrive i et forum og å snakke med klassekamerater eller? 

Skrevet

Har en på 18 som er gamer. Han har styrt skjermtiden selv i mange år nå, men det tok litt tid før jeg slo meg til ro med at han faktisk trives med å ha det slik, og ikke bruker så mye tid foran skjermen fordi han er ensom. Det er faktisk omvendt, han har plenty venner, de bare sitter i hvert sitt hus! Skjønte det først da de alle møttes her med pc, stoler og alskens ledninger på slep:fnise: Han passer skolen og er en real kar, tror absolutt ikke det har skadet han å bestemme skjermtiden selv. 

Anonymkode: 3a53e...658

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har faktisk asberger, så tror det er sosialt for han.

Han er ikke destruktiv og tar skolen seriøst-bare synes sosiale medier styrer litt for mye til tider.

Spesielt for en med asPerger vil det nok være en måte å være sosial på. De har jo ofte en litt annen definisjon på hvem som er venner/bekjente også, og det må være lov. Sannsynligvis spiller han vel også med folk over hele verden (som for ham er venner), og de er jo våkne på andre tider enn oss.

Så lenge han bare gjør dette i helger/ferier/fridager, er det jo ikke noe problem, men vær litt obs da personer med ASD oftere har søvnvansker enn andre.

Skrevet

Er det forskjell om det er en sønn eller en datter?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på samme måte, noe skurrer når man ser på det som å være sosial å være på nettet. Ja, jeg vet de sitter med heat set og prater med de andre de spiller med, men at de er sosial blir å overdrive det. 

Anonymkode: b3932...471

Skrevet

Dersom man er våken hele natta i helgene så vil søvn på dagtid dermed være nødvendig, med andre ord så vil helgeaktiviteter utebli på grunn av at søvn vil bli prioritert. Tenåringsgutter prioriterer derfor gaming og nettvenner mer enn aktiviteter i helgene med virkelige virkelige venner og familie. 
Det er greit nok at karakterene er gode, men på sikt ville ikke dette hverdagsmønstret fungere når det komme til eventuelle studier der det kreves studieteknikker. Broren min er en 16 år gammel tenåringsgutt med aspergers og bup frarådet foreldrene mine sterkt fra å la gaming (flere med AS er veldig oppslukt av gaming) ta overhånd siden det har lett for å danne vanedannede mønstre som er vanskelige å bryte når det kommer til å gjøre barnet selvstendig for voksenlivet eller for å legge til nye rutiner. 
Gaming i seg selv 1-2 timer daglig burde ikke være noe å nekte gutten, men når det faktisk blir nødvendig å sitte oppe halve eller hele natta i helgene så kan dette fort bli et problem, spesielt dersom man har AS. 

Anonymkode: 8d630...78c

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på samme måte, noe skurrer når man ser på det som å være sosial å være på nettet. Ja, jeg vet de sitter med heat set og prater med de andre de spiller med, men at de er sosial blir å overdrive det. 

Men for en med Asperger (vet ikke om det gjelder sønnen til ts, da) så kan det være mye mer positivt med "sosial omgang" på nett, for da er det mye annet som skaper angst, usikkerhet, forvirring og negative tanker og følelser som ikke følger like mye med som utenfor nett. Og alt det kan ta bort det som for andre uten f.eks AS hadde blitt en god sosial opplevelse, men for den med Asperger ikke hadde blitt noe særlig positiv (nødvendigvis), så sånn sett kan det gi mye mer og være mer positivt for en med Asperger å kunne være sosial på sin måte, på nett. Jeg mener ikke at det beste for alle er å kutte all omgang med mennesker i det virkelige liv, men det er ikke alltid at mye tid foran PC-en betyr mindre sosial omgang (alle definisjoner) eller at noe skurrer.

Anonymkode: f57cc...5d6

• Liker 2
Skrevet

Min 16-åring sitter med headset og microfon og spiller på pc. Han har byttet fra Playstation og Xbox til pc-gaming, og jeg hører han sitter og prater engelsk hver dag med andre gamere fra USA og lignende.

Dessverre er tenåringen min uten venner. Han mistet alle gradvis da han var 14, det var siste gang han hadde besøk av noen. Jeg føler derfor ikke at jeg kan ta fra han det eneste tidsfordrivet og "sosiale" han har og som han liker å drive med. Hva skulle han ellers gjort? Sittet og glodd i veggen eller på tv? Han har aldri vært interessert i sport eller drevet med noe sport, så hans eneste fritidsinteresse er gaming.

I ukedagene/skoledagene er det leggetid klokka 22:30 og han legger seg uten å mukke da. Men i ferier og helger styrer han leggetidene selv, og sitter oppe og gamer til sent. Men han blir trøtt utpå natten, og sitter ikke oppe hele natten og spiller heller, det har han aldri gjort. Han har fått lov å bestemme leggetidene i ferier og helger selv i lang tid, for han misbruker det ikke og sitter ikke oppe til morgenkvisten og snur ikke døgnet.

Anonymkode: aa1b7...167

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du vet alt om alle! Jøss.... 

Har tenåringer og han er veldig aktivt i idrett men også VELDIG opptatt med å spille med kompisene sine når han får slappe av litt.  Han er like sosialt med dem med headset og små chatte som han er når de sitte sammen med han på sofaen.  Tror sitert bruker er en idiot.  

Men, om du har et barn som sitter mye alene og ikke chatte med noen som helst, og spille mange timer, hver eneste dag, da ville jeg har sagt at dette er kanskje problematisk.  Men, alle er forksjellige og tåler forskjellige mengder av spilletider. 

Anonymkode: e19d8...fd7

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror sitert bruker er en idiot.

Hvorfor spør du om andres meninger? Du må nesten tåle at andre har andre meninger enn deg, og at du mener den du siterer er idiot sier mest om deg selv. Er du kun ute etter å f bekreftet dine egne meninger, så bør du kanskje lufte de for ei venninne som du vet at jatter med deg.

Gjest MissEhrmann
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt...... Sønnen min sitter og spiller halve natta i helgene, med kompiser som han går på skole og spiller fotball med, men da er han ikke sosial? Har det aldri falt dere inn at det dere kaller "nettvenner" også kan være venner de har kjent hele livet? 

Jeg ser ikke en eneste god grunn til å gi han begrensninger på spillingen. Han er 16 år, og jeg gidder ikke å være bitch bare for å være det.

Innebærer deres definisjon av å være sosial at man må sitte ansikt til ansikt? Og, om så er, hvorfor er det så viktig? Er det f.eks ikke sosialt å prate med venner i telefonen?

Skrevet
På 15.10.2016 den 6.30, Introvertaberta skrev:

Han er da sosial når han snakker med kompiser hele kvelden! Er du ikke sosial når du snakker i telefonen?

Jeg er introvert så jeg hater å være sosial, og nei, jeg føler meg ikke noe mer sosial av å sitte på KG. Hvem er du til å fortelle meg at jeg skal komme meg ut å snakke med mennesker?

Litt forskjell på å skrive i et forum og å snakke med klassekamerater eller? 

Veldig morsomt at du anser kommunikasjon som å være sosial. Lær deg forskjellen, så kan vi diskutere.

Skrevet

Jeg ville ikke latt barnet snu døgnet, selv om det er skolefri. Si at det  max får spille til midnatt, for eksempel, eller aller senest ett, hvis det ikke er skole neste dag. 

Det er IKKE urimelig at et barn(!) på 15 år har restriksjoner på spilling. De skjønner ikke alltid sitt eget beste!

Anonymkode: 633d3...d69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...