AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #1 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg har fått sykmelding fra tiltaket mitt og går på aap. Men jeg får vel aap og ikke sykepenger når jeg er sykmeldt? Hvordan skal jeg krysse av på meldekortet isåfall? Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Legen min har sendt nav en erklæring og sykmelding men sto at del "D" av skjema skulle sendes videre til nav (?) noen som kan hjelpe meg her? Anonymkode: a49c8...7f4
applestories Skrevet 14. oktober 2016 #2 Skrevet 14. oktober 2016 I de sakene jeg har vært borti har NAV alltid forklart at du har AAP fordi du er syk, og du skal dermed ikke krysse av for "syk" på meldekortet. De som leverer D-del til NAV vil da gjerne få beskjed om at NAV ikke trenger denne, den vil uansett ikke bli gjort noe med. Sykmeldingen din vil bli registrert, men har ingen praktisk funksjon, og du vil ikke bli fulgt opp som sykmeldt, men som AAP-mottaker. Det står at D-delen skal til NAV (eller den som skal utbetale sykepenger) fordi sykmeldingene er like, og vanligvis skal de leveres videre. Men dette kan variere fra kontor til kontor og fylke til fylke. Jeg ville ringt NAV på mandag og spurt hva du bør gjøre. Dersom du ikke har siste frist for å sende inn meldekort da (altså egentlig skulle sendt forrige helg) ville jeg brukt "skriv til NAV"-funksjonen på NAV.no slik at du har det skriftlig hva du blir bedt om å gjøre. Du har uansett helt rett i at du ikke får sykepenger når du går på AAP - for å få ny rett til sykepenger må du være i ordinært arbeid i 26 uker. Om du blir trukket i AAP dersom du krysser av for "syk" på meldekortet er jeg usikker på, men siden samme meldekort blir brukt for både AAP, dagpenger og tiltak med individstønad, er det jo en mulighet for det. Kontakt NAV, det er det tryggeste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå