Gå til innhold

interessant observasjon; kunder på nettforum vs hos frisøren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt bakover i "Ris, ros og spørsmål..." forumet, og kom over dette svaret fra @nordpedant.

Spesielt legger jeg merke til siste avsnitt:

Sitat

Ytringsfriheten er ikke relevant for spørsmålet i denne saken, da forumet er privat og står fritt til å redigere og moderere det etter eget forgodtbefinnende.

Altså kan en privat aktør som driver et nettforum lage regler som medfører at gitte brukere med noen meninger (innenfor norsk lov) kan utestenges/redigeres bort (sensureres) mens en bedrift innen håndverksyrket ikke kan nekte noen som kunder?

Synes det er interessant forskjell, all den tid det for tiden finnes mye klaging på modereringen, spesielt på rampelyset, men også innenfor andre tråder der "avsporing" gjerne blir valgt som begrunnelse uten at brukerne skjønner sammenhengen.

Jeg fester meg altså ved at en privat aktør kan diskriminere brukere (i praksis) ved å henvise til ullne regler og fjerne meninger som ligger innenfor norsk lov. Hvorfor gjelder ikke samme regler i et nettforum som for håndtverkere?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg fester meg altså ved at en privat aktør kan diskriminere brukere (i praksis) ved å henvise til ullne regler og fjerne meninger som ligger innenfor norsk lov. Hvorfor gjelder ikke samme regler i et nettforum som for håndtverkere?

Nettforum har heller ikke lov til å si at f.eks. muslimer eller afrikanere ikke har adgang, eller moderere innleggene spesielt for dem. Det er muligens et unntak hvis det er et religiøst forum. Religiøse kan diskriminere hvem som helst, i hvert fall så lenge religionen deres har gjort det veldig lenge.

Anonymkode: 0ae18...608

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettforum har heller ikke lov til å si at f.eks. muslimer eller afrikanere ikke har adgang, eller moderere innleggene spesielt for dem. Det er muligens et unntak hvis det er et religiøst forum. Religiøse kan diskriminere hvem som helst, i hvert fall så lenge religionen deres har gjort det veldig lenge.

Anonymkode: 0ae18...608

Det er det uthevede som er problematisk. Når moderering gjøres mot "sekkeparagrafer" (eks avsporing), og dersom innlegg med bestemte meninger (eller forsvar mot motsatt mening) blir gjenstand for gjentagende fjerning, er det ikke da diskriminering mot meningsbærere?

Hva om en resturant/frisør/snekker bare tillot kunder som som var imot homofilt samliv (uavhengig av kundens legning, kjønn, religion og rase)? Er ikke det også problematisk?

Nettforum kan legge til grunn regler som medfører nettopp slik forskjellsbehandling.

NB! Jeg sier ikke at dette skjer her på KG, men det er altså en prinsipiell forskjell på kundebehandling mellom brukere av et nettforum og håndtverkertjenester som jeg setter lys på.

Forøvrig burde det ikke være unntak for diskriminering i religionens/troens navn.

Skrevet

Hvor kom frisøren inn i bildet her? - var det kun i overskriften for å kamuflere at denne tråden egentlig handler om KGs regler og modereringer?

Anonymkode: 79a06...5f6

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kom frisøren inn i bildet her? - var det kun i overskriften for å kamuflere at denne tråden egentlig handler om KGs regler og modereringer?

Anonymkode: 79a06...5f6

Du vet nok godt hvilken referanse som ligger i frisøren. Det har nylig vært avsagt dom i en sak der en frisør ble domfelt for å diskriminere en kunde. Men dommen gjelder som premiss for alle bedrifter, og da også for private aktører.

Da jeg leste innlegget til Nordpedant, la jeg spesielt merke til presiseringen om privat aktør. Forøvrig presiserer denne brukeren noe om hva som er lov og ikke lov med tanke på bruk av å beskrive andre sine uttalelser som hets eller injurierende. Det er tema i den tråden, og det slo meg at det er en ulik lovpraksis mellom det å være noe, og det å mene noe.

Om du har lest litt på "Ris og ros..." forumet, ser du at det etthvert er mye spørsmål rundt moderering, da serlig på rampelyset og bloggertrådene, der brukere føler seg moderert (sensurert?) basert på tynt grunnlag.

Men trådens tema er altså hvorfor en privat aktør som driver innenfor media/nettforum (gjelder jo også aviser), på generelt grunnlag, kan lage sine egne regler som basis for moderering som kan praktiseres diskriminerende (på meninger), mens en håndtverker ikke kan være diskriminerende overfor kunder(s meninger).

KG som forum er mer som et eksempel på hvordan dette er forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...