AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #1 Skrevet 14. oktober 2016 Har brukt opp den nyeste pakken med egg ved en feiltagelse, og nå har jeg sånn 15 egg som står gikk ut på dato 10.oktober. Er helt sikker på at de kan brukes, men hva kan jeg lage? Er begrenset for hvor mye omelett jeg gidder å spise.. Har tenkt på eggemuffins og å koke noen som kan ligge i kjøleskapet. Kan forresten nevne at jeg prøver å spise lavkarboAnonymkode: a77b4...5db
ulykkeligsomliten Skrevet 14. oktober 2016 #2 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) De eggene kan du bruke i et halvt år til, så hvorfor gidder du å stresse? Er du veldig redd sjekker du bare om de er ferske. Ha dem i et glass vann, flyter de helt til toppen er de dårlige. Men selv da ville jeg kakket dem og luktet. Uansett, egg som går ut 10. oktober kan du fint spise i flere måneder uten å teste dem engang. Vi har en kunstig satt holdbarhetsdato på egg fordi vi følger EØS-regler. Akkurat dette med egg og holdbarhetsdato bør du lære deg, mtp på lavkarbodietten. Også mye av kjøttprodukter kan fint spises noen dager over dato. Biff blir for eksempel mørere. Endret 14. oktober 2016 av ulykkeligsomliten 10
fruBeist Skrevet 14. oktober 2016 #3 Skrevet 14. oktober 2016 Du gjør dumt i å koke de for å ha de i kjøleskapet. De holder seg best ukokt. 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #4 Skrevet 14. oktober 2016 Pavlova og eggekrem/vaniljekrem. Karamellpudding Neppe lavkarbo da men du kan gi det bort. Anonymkode: 28b37...5cd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #5 Skrevet 14. oktober 2016 Osttsufflé <3 Anonymkode: 528e9...aed
Bringebæra Skrevet 14. oktober 2016 #6 Skrevet 14. oktober 2016 Vaffler, pannekaker, kaker, eggrøre..
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 8 timer siden, ulykkeligsomliten skrev: De eggene kan du bruke i et halvt år til, så hvorfor gidder du å stresse? Er du veldig redd sjekker du bare om de er ferske. Ha dem i et glass vann, flyter de helt til toppen er de dårlige. Men selv da ville jeg kakket dem og luktet. Uansett, egg som går ut 10. oktober kan du fint spise i flere måneder uten å teste dem engang. Vi har en kunstig satt holdbarhetsdato på egg fordi vi følger EØS-regler. Akkurat dette med egg og holdbarhetsdato bør du lære deg, mtp på lavkarbodietten. Også mye av kjøttprodukter kan fint spises noen dager over dato. Biff blir for eksempel mørere. Dette ! Jeg kjøper et helt brett hver gang jeg kjøper egg. Så bruker jeg dem inntil det er tomt, - og kjøper et nytt helt brett. Egg holder seg veldig mye lenger enn den kunstig påstemplede "best før" datoen. Det er f-i-r-e dager siden den kunstige datoen stemplet viser. Bruk eggene akkurat som vanlig, ikke stress. Anonymkode: c21f6...3af 5
jukkapalme Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 Vaffelkak. Jo flere egg, jo bedre vafler.
Fru Uperfekt Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har brukt opp den nyeste pakken med egg ved en feiltagelse, og nå har jeg sånn 15 egg som står gikk ut på dato 10.oktober. Er helt sikker på at de kan brukes, men hva kan jeg lage? Er begrenset for hvor mye omelett jeg gidder å spise.. Har tenkt på eggemuffins og å koke noen som kan ligge i kjøleskapet. Kan forresten nevne at jeg prøver å spise lavkarbo Anonymkode: a77b4...5db Egg kan brukes lenge etter utløpsdato om en oppbevarer de rett. Kjøper egg rett fra gård og da regner jeg med at de holder seg i 6 mnd. Selv om egg aldri overlever så lenge her i huset...
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 Prøvd å lage sånn derre cloud bread da? Mener jeg leste at det var populært blandt lavkarbofolk for en stund siden. Lagde det en gang, var egentlig som en veldig fluffy omelett, men ganske artig å lage. Anonymkode: 6eb1d...478
skruf Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 Dette er ei veldig god lavkarbooppskrift til middag (og til lunsj dagen etter) : Sett ovnen på 200g Kutt 50g smør i terninger og legg i ei ildfast form eller ei lita langpanne. 1 pakke bacon kuttes opp i biter og legges oppi formen. Stek midt i ovnen til baconet er sprøstekt. Kutt opp 150g hvitost (jeg liker best jarlsberg) i terninger Pisk sammen 8 egg, 200g cottage cheese, 1,5dl fløte, 1ts pepper og litt salt. Strø osteterninger over baconet og tøm eggerøren over. Sett formen i ovnen igjen og stek videre til eggerøren har hevet seg og det er gjennomstekt. Ca 15min vil jeg tro. Spises som det er, gjerne med litt rørt tyttebær til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå