Gå til innhold

Fordeler og ULEMPER med fingertelling blandt barn. Er det noen lærerer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en oppgave på skolen og har dette spm. Går barnehagelærer utdanningen og skal legges frem foran klassen....

Står veldig fast på spesielt det med ulemper med fingertelling, er det noen som kan hjelpe meg???

Anonymkode: 428e0...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å telle uten å bruke fingre lærer barna å tenke abstrakt.

Anonymkode: bf227...6cf

Skrevet

Men det lærer de jo uansett???

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å telle uten å bruke fingre lærer barna å tenke abstrakt.

Anonymkode: bf227...6cf

Men de teller vel abstrakt uansett??

Skrevet

Hvis ikke de lærer å telle uten, hvordan skal de da telle og regne større enn ti?

Skrevet
2 minutter siden, Lou Salome skrev:

Hvis ikke de lærer å telle uten, hvordan skal de da telle og regne større enn ti?

Ja, det jeg tenkte,at de må kunne telle opp til 20 for å kunne andre tall..

Skrevet

Fingertelling er mer tidkrevende. For alle tall over 10 er det viktig å jobbe med forståelsen. Fingertelling fungerer svært dårlig som strategi på store tall. Det er mer fruktbart å trene på ulike former for telling. Telle videre fra et vilkårlig tall osv. Allerede på 1. trinn faller elevene som kun fingerteller gjennom.

Skrevet

2-åringen min teller til 20, både objekter (knapper etx) og egne + mine fingre. eller bare teller til et tall jeg sier før hun får lov til å gjøre X. 

er dette virkelig noe de skal lære på barneskolen?

jeg som prøver å lære henne å legge sammen tall...

Anonymkode: 2e01b...64b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2-åringen min teller til 20, både objekter (knapper etx) og egne + mine fingre. eller bare teller til et tall jeg sier før hun får lov til å gjøre X. 

Dette kan jeg ikke svare på, jeg går på barnehagelærer..

Skrevet

Å telle på fingrene er vel ikke så dårlig? Spesielt ikke i barnehagen. 

Tallsystemet vi følger er jo titallsystemett, som er basert på antall fingre vi har, nettopp 10. 

Etterhvert som man må regne med høyere tall, så vil de måtte lære seg til å kunne klare det i hodet. Dette fordi det vil være mer tungvindt å måtte bruke fingrene. Likevel så kan fingertelling være et hjelpemiddel.  

Det finnes også enkle måter å bruke fingre og matte på. Eks. 9-gangen. Ta opp alle dine 10 fingre. Hvis du skal gange 5x9, så tar du ned din femte finger. Antall fingre oppe på venstre side av fingeren som er ned, er det første tallet i svaret ditt, antall fingre som er opp på høyre side er det siste. Så da får vi 45. Det var noe jeg brukt mye på barneskolen. 

Skrevet

Det blir kanskje litt avansert, men telling på fingrene + vårt titallssystem gjør at telling blir ganske fysisk. Derfor sliter mange med å feks telle i 5-tallssystemet etc, fordi abstrakt tenking ikke er så veldig utviklet.

Skrevet

Fingertelling er greit til noe, men etterhvert er det en fordel om barna lærer å forholde seg til til tall mer abstrakt. 

Automatisering, eller pugging, hjelper på å gi ungene et verktøysett for å håndtere og bearbeide tall. 

Hvis du har pugget gangetabellen og litt til, har du redskaper for å håndtere alt av matematikk. 

Abstrakt tenking er nyttig for mye mer enn matematikk. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 2-åring lærte å regne helt av seg selv, etter litt øvelser sammen med meg

Anonymkode: 07c1b...bbd

Gjest skjære
Skrevet

Telle på fingrene er vel som et mentalt støttehjul vil jeg tro. Kan være ok en stund, men bedre hjernetrim og utvikling av kognitive ferdigheter om man klarer seg uten

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 2-åring lærte å regne helt av seg selv, etter litt øvelser sammen med meg

Ps

Vi telte konkrete ting først (men ikke fingre), slik at hun skulle få forståelsen. Deretter gikk vi rett på abstrakte regnestykker, og hun regnet ut i hodet hva svaret ble (både addisjon og subtraksjon).

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ps

Vi telte konkrete ting først (men ikke fingre), slik at hun skulle få forståelsen. Deretter gikk vi rett på abstrakte regnestykker, og hun regnet ut i hodet hva svaret ble (både addisjon og subtraksjon).

Det var flott, men jeg er student jeg (har barn selv og), så jeg må liksom skrive dette litt faglig :), men fint barnet ditt er flink...

Skrevet

Tenker øyeblikkelig på dem som ikke har ti fingre.. Tenker det finnes bedre måter, de må jo lære seg å telle på andre måter når tallene kommer over ti.

Anonymkode: 7f7ce...1ad

Skrevet

Jeg er lektorstudent på siste året (1-7 trinn). Mitt hovedfag er matte. 

Når barnet teller på fingrene bruker de en form for konkretisering. Konkretisering hjelper barnet med å se tallet og mengden i sammenheng. Altså at hvert tall også har en mengde som tilhører/representerer tallet. Dette er veldig praktisk da de har fingrene med seg overalt. I tillegg er det nyttig da vi har 10 fingre og vårt tallsystem er bygd opp på ti-tallsystemet. Å kjenne til de ulike måtene å sette sammen tallet 10 på er viktig også for den senere tallforståelsen. Det er ikke uten grunn det jobbes mye med blant annet tier-venner i 1 klasse. Senere kan barnet bruke denne kunnskapen på større tall.

Utfordringen kommer når man jobber med tall over 10. Plutselig har ikke barnet nok fingre til å f.eks. legge sammen 5+6. Da er det plutselig lurt å ha noen andre strategier enn å telle med fingrene. F.eks. kan bruk av "benkmarks" være nyttig - "jeg vet at 5 + 5 er 10, da må 5 +6 være 11 siden 6 er 1 mer enn 5". 

Dette er veldig kort og meget mangelfullt forklart. Anbefaler deg å lese deg opp på akkurat dette.

Om du får tak i boka "elementary and middle school mathematics" av Wan de Walle står det veldig mye om akkurat dette. Finnes også en del litteratur på svensk som kan hjelpe deg her. Baskunskaper i matematik av Löwing og Kilborn har også noe relevant teori på dette området. Vi har fått beskjed fra universitetet at det er svært lite litteratur på norsk i matematikk som er "bra nok" med det resultat at nesten alt vårt pensum er på engelsk og svensk. Står forresten veldig mye interessant om emnet i denne artikkelen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3225925/ 

For øvrig kan kanskje Piagets utviklingsteori være relevant å ta med i fremføringen siden du går barnehagelærer? Lykke til :) 

Anonymkode: 8190c...ca7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...