Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere sagt i fra til Lånekassen om dere kjenner noen som bor hjemme, men mottar stipend fra Lånekassen?

Kjenner en som har bodd hjemme i flere år, og fått fult stipend fra Lånekassen, fordi hun sier hun bor hos familiemedlemmer. Hun har fått rundt 100 000 godskrives som stipend hun egentlig ikke har rett på.. Det irriterer meg bare så utrolig mye!! Har selv bodd hjemme 1 år, og fikk ikke selv stipend siden jeg var ærlig om min bosituasjon. 

Hun er forresten ikke en venninne, men mer en bekjent.

Ville dere sladret? Og hvordan kan man være anonym?

Anonymkode: db9ac...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare send mail til Lånekassen, du.

Anonymkode: a11bf...cec

• Liker 5
Skrevet

Det hadde jeg faktisk gjort. Sier også ifra til nav im noen snylter der, selv om det måtte være venner. Det blir om å stjele i mine øyne 

Anonymkode: 8c2f2...6cb

• Liker 5
Skrevet

jaa... det går jo utover andre når noen snylter

Anonymkode: 5c3d3...25a

Skrevet

Når du , som bekjent, vet om det, tenker jeg iallefall at det er greit at du melder fra. Da er det jo åpenbart at hun ikke bare mottar penger hun ikke har krav på, men til og med skryter av det!

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at det kan være fristende å si fra for å unngå at noen snylter, men du bør da være helt sikker på vedkommendes bosituasjon. Hun har for så vidt lov til å være mye hjemme så lenge hun er bostedsregistrert hos slektningene hun bor oss, og oppholder seg mye der også. Hva som er "mye" kan jo bli et skjønnsspørsmål, men poenget er at det kan være flere nyanser her man ikke ser. 

Anonymkode: 10fc4...e27

• Liker 3
Skrevet

TS her!

ja, jeg er helt sikker på at vedkommende bor hjemme. Men jeg føler det er et litt etisk dilemma, vil jo sikkert bli en ganske stor belastning for henne om hun blir tatt..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

ja, jeg er helt sikker på at vedkommende bor hjemme. Men jeg føler det er et litt etisk dilemma, vil jo sikkert bli en ganske stor belastning for henne om hun blir tatt..

Jukser man er det en risiko man tar.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det kan være fristende å si fra for å unngå at noen snylter, men du bør da være helt sikker på vedkommendes bosituasjon. Hun har for så vidt lov til å være mye hjemme så lenge hun er bostedsregistrert hos slektningene hun bor oss, og oppholder seg mye der også. Hva som er "mye" kan jo bli et skjønnsspørsmål, men poenget er at det kan være flere nyanser her man ikke ser. 

Anonymkode: 10fc4...e27

Da er det jo bare for henne å dokumentere bosituasjonen til Lånekassen, slik så mange andre har måttet gjøre de siste årene. Man kan laste opp dokumentene på sidene til Lånekassen. Man blir jo ikke straffet hvis man har sitt på det tørre.

Anonymkode: a11bf...cec

• Liker 3
Skrevet

Hun vil jo ha sitt på det tørre i følge papirer, for familien går jo selvfølgelig god for henne. Hadde en venninne som gjorde det samme. Hun var registrert hos en eldre søster,men bodde hos foreldrene. Hun fikk alt av mat og husoldningsartikler gratis, og så hadde hun stipend i lommepenger til å bare bruke på seg selv. Hun trengte ikke å jobbe ved siden av studiene. Husker jeg syns det var veldig sleipt. Jeg bodde selv hjemme ett av årene jeg studerte, og da mottok jeg ikke noe stipend. 

Anonymkode: 241de...4a7

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er dumt nok å snylte på lånekassen og risikere den smellen om man blir tatt, men det som er enda mer idiotisk er å nevne det for folk. Kan umulig være den skarpeste kniven i skuffen dette mennesket... Om de som jukser blir tatt så er det som et eksempel for andre mennesker som vurderer det samme, om hun nevner det for andre med et smil om munnen så kan det sette ideer i hodet på folk. Dette ser jeg faktisk på som stjeling, hun får rett og slett penger rett i nevene som hun ikke har krav på. Om du melder i fra så kommer de ikke automatisk til å sende henne en regning eller ta fra henne støtten, først sjekker de om historien hennes har sannhet i seg. Og om det viser seg at hun har svindlet til seg penger, da kommer hun i trøbbel. 

Gjest WeirdAlien
Skrevet

Man er jo en loddrett idiot hvis man snylter på det. Man drar på seg gjeld man lett kunne unngått. Helt ærlig vet jeg ikke om jeg selv ville sagt ifra, men hun fortjener jo å bli tatt hvis hun snylter sånn.

Mange faktorer kan spille inn som du ikke er klar over, men hvis hun ikke snylter, bør hun jo klare å bevise at hun ikke gjør det.

Skrevet
6 timer siden, Frostrose skrev:

Når du , som bekjent, vet om det, tenker jeg iallefall at det er greit at du melder fra. Da er det jo åpenbart at hun ikke bare mottar penger hun ikke har krav på, men til og med skryter av det!

Nemlig, skulle tro at folk som holder på sånn var slue nok til å holde kejft i tillegg.

Skrevet

Si ifra!

3 timer siden, WeirdAlien skrev:

Man er jo en loddrett idiot hvis man snylter på det. Man drar på seg gjeld man lett kunne unngått. Helt ærlig vet jeg ikke om jeg selv ville sagt ifra, men hun fortjener jo å bli tatt hvis hun snylter sånn.

Mange faktorer kan spille inn som du ikke er klar over, men hvis hun ikke snylter, bør hun jo klare å bevise at hun ikke gjør det.

Drar på seg gjeld? Man kan faktisk spare penger på å ha gjeld hos lånekassen.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, BabyBlue skrev:

Det er dumt nok å snylte på lånekassen og risikere den smellen om man blir tatt, men det som er enda mer idiotisk er å nevne det for folk. Kan umulig være den skarpeste kniven i skuffen dette mennesket... Om de som jukser blir tatt så er det som et eksempel for andre mennesker som vurderer det samme, om hun nevner det for andre med et smil om munnen så kan det sette ideer i hodet på folk. Dette ser jeg faktisk på som stjeling, hun får rett og slett penger rett i nevene som hun ikke har krav på. Om du melder i fra så kommer de ikke automatisk til å sende henne en regning eller ta fra henne støtten, først sjekker de om historien hennes har sannhet i seg. Og om det viser seg at hun har svindlet til seg penger, da kommer hun i trøbbel. 

Hvilken trøbbel kan man havne i? 

Anonymkode: 9b576...22c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken trøbbel kan man havne i? 

Anonymkode: 9b576...22c

Blir man tatt så blir det politianmeldt, og kan det bevises så får man en dom på seg. Ville kalt det deep shit mer enn trøbbel, hvis det var meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...