Gå til innhold

Sykemelding for å slutte på et kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om det er noen her inne som har måttet ha sykemelding for å slutte på et dansekurs som varer i underkant av fire måneder? Jeg må nettopp det. Jeg (og flere andre jeg har snakket med) synes det virker veldig rart. Hva synes dere? Har dere opplevd det? 

Anonymkode: 1a5ed...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger bare sykemelding hvis du er ansatt med skriftlig kontrakt et sted. Hvis det er frivillige greier har ingen med å kreve noe som helst, det holder at du ikke har lyst.

• Liker 1
Skrevet

Var det muligens en greie om at hun fikk pengene igjen hvis hun kunne vise sykemelding?

Anonymkode: b5a86...135

Skrevet

De vil vel være sikker på at du sluttet av en gyldig grunn før de gir deg pengene tilbake. Du kunne sikkert nektet, men da får du ikke pengene dine heller. Om det i det hele tatt er lovlig

Anonymkode: c6a89...e99

Skrevet

Ja, jeg får bare refundert pengene jeg betalte ved kursstart dersom jeg har sykemelding, visst nok. 

Greia er at jeg har nettopp flyttet til denne byen hvor jeg tar kurset. Jeg er student på førsteåret av bachelor, og ble litt for ivrig i å melde meg på alle mulige ting, fordi jeg ikke har hatt de mulighetene hjemme. Jeg er med i skoleorganisasjoner, i noen skoleaktiviteter og jeg jobber frivillig på studenthuset. I tillegg har jeg en annen fritidsaktivitet som tar opp en del tid, og nå får jeg kanskje en deltidsjobb. Det har vært litt vanskelig å balansere alt sammen, men jeg har det gøy med å være med på alle de andre fritidsaktivitetene. Jeg får møte nye folk, være sosial og skape et nettverk, samtidig som jeg jobber med noe som jeg interesserer meg for. I det siste har jeg slitt med søvnproblemer (er helt utslått i opp til 15 timer eller sover ingen timer i det hele tatt), hodeverk, mangel på apetitt og har generelt vært ganske utslitt. Jeg har vært utbrent før, og det er ikke noe jeg vil oppleve igjen. Da det gikk så langt at jeg ikke fikk med meg en oppgave som var viktig for å gå opp til eksamen, så bestemte jeg meg for at jeg hadde meldt meg på alt for mye. Jeg ville ikke melde meg av aktivitetene mine siden jeg stortrives i de, men jeg har kuttet ned der det går an. Jeg bestemte meg for å melde meg av dansekurset, da jeg føler at det har gitt meg minst. Jeg er alltid sliten når jeg drar dit og føler jeg ikke klarer å prestere. Jeg føler det bare er enda en stressfaktor. 

Jeg fikk beskjed med instruktøren at jeg fikk kun pengene tilbake dersom jeg hadde en sykemelding. Legen min synes dette hørtes veldig rart ut, men hun skrev en sykemelding. Den inneholdt dessverre ikke lengden på sykemeldingen som var avgjørende for at jeg skulle få tilbake pengene (4 uker), så nå venter jeg på at legen skal ringe tilbake så jeg får snakket med henne om det. Jeg synes bare det virker veldig rart å bruke en sykemelding for å melde seg av et kurs som varer på så kort tid. Dersom det hadde vært et kurs på et år, hvor prisen hadde vært på flere tusen kroner og instruktøren satte all sin tid på bare meg, så hadde det vært mer logisk. 

Skrevet

Forstår egentlig veldig godt at de må ha dokumentasjon før de kan refundere pengene,. De som arrangerer kurset har også utgifter og må ha en plan for penger inn - penger ut. Det hadde ikke vært god business om de som deltar bare kan slutte og å penger igjen når de vil. Det blir alt for ustabilt. De fleste kurs har en frist for avmelding.

Anonymkode: b5a86...135

• Liker 9
Skrevet

^

Ja, den ser jeg, og jeg har full forståelse for at de gjør det dersom det går utover bedriften. Men jeg har i hvert fall opplevd at oppsigelsestid er ganske normalt ved alle aktiviteter, og det var ikke her. Var derfor jeg synes det var så rart med sykemelding. 

Skrevet

Jeg synes det synes het greit ut, jeg at de krever sykemelding, jeg. Det er flott at folk som er syke slipper å betale for noe de ikke er i stand til å benytte seg av.

Anonymkode: fc2f7...668

Skrevet

^

TS 

Ja, det er jeg enig i. Litt stress å få tak i sykemelding nå om dagen, men det er et annet kapittel. Har bare opplevd oppsigelsetid, så lurte på om det var «normalt», og om det var noen andre som hadde opplevd det :-) Takk for svar til alle sammen! 

Gjest Magnifiq
Skrevet

Helt vanlig ikke få refundert det man har betalt når man har begynt på noe.

Om datteren min ikke ville fortsatt på rideskolen halvveis, så kan jeg jo ikke forlange pengene refundert..

Skrevet (endret)

Sier det samme som andre at det er helt vanlig å ikke få refundert det man har betalt når man skal begynne på noe. Det er jo logisk. Det er sikkert antall med plasser. Tenk hvis andre på kurset og skulle få pengene tilbake fordi de ombestemte seg. Hvilken forretning hadde vel det blitt. 

Så er det muligens andre på ventelisten tidligere som har fptt nei pga du søkte først. Og de taper på det.

Synes det er fantastisk at de i det hele tatt går med på å refundere pengene etter at kurset har startet og det bare er over 4 mnd.

Endret av exictence
  • Liker 2
Skrevet

sykemelding er da for å få utbetalt sykepenger?

Skrevet

Det er ikke vanlig å få refundert pengene når man har begynt på noe nei, så ikke urimelig at de forlanger sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...