Gjest PseudonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #1 Skrevet 14. oktober 2016 Aftenposten abonnent har publisert en artikkel der samlivseksperten skriver om en attraktiv kvinne i midten av 30-årene som sliter med å finne kjæreste. Link Er hun for kresen? Er alle de gode mennene opptatt? Frode Thuen har et overraskende råd. Dere som abonnerer på Aftenposten, hva er dette overraskende rådet?
Zzyzx Skrevet 14. oktober 2016 #2 Skrevet 14. oktober 2016 Personlig matchmaking. Sitat Da kan det kanskje være bedre å prøve en såkalt personlig matchmaking-tjeneste eller personlig dating. Det kan på et vis sammenlignes med headhunting til lederjobber, bare at man får personlig hjelp til å søke etter en passende partner. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #3 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg syns ikke det var et særlig godt råd da det såvidt meg bekjent knapt finnes noen profesjonell matchmaking-business i Norge (hvor er Nettinett? :P) Jeg kan kjenne meg igjen i det hun skrev - mange av mennene er faktisk ikke single og vil kun ha en elsker, og de andre har ofte problemer med følelsesmessig nærhet. Hun er 31 år og jeg er 27, men jeg er redd jeg om 4 år er i hennes sko. Mange rundt meg er i seriøse samboerforhold, og de som er single er ofte veldig fornøyde med det. En del av mennene sent i 20-årene/begynnelsen av 30-årene kommer jo ut av lange forhold og vil kjenne på friheten en stund. Anonymkode: 20af3...45e 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #4 Skrevet 14. oktober 2016 Dersom man ikke finner kjærligheten, så kan jo et alternativ være fornuftekteskap. Dersom man vil ha familie, barn, så kan man ha et forhold med noen man trives med som venn. Det burde nok være gjensidig fra begge sider, slik at begge gjør en innsats på å få det til å fungere. Men det er altså et alternativ. Anonymkode: cf897...715 9
Gjest 123Sol Skrevet 14. oktober 2016 #5 Skrevet 14. oktober 2016 Eller kanskje hun har en personlighet ingen finner interessant eller liker?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #6 Skrevet 14. oktober 2016 Personlig matchmaking? Med andre ord en tinder/sukker-database der andre velger for deg? Får de nok mannlige medlem da? I England har de appen hitch.. Jeg har mer tro på at venner skal finne en god match til meg, enn folk jeg ikke kjenner. Anonymkode: 9e066...425 2
herzeleid Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Nå har jeg ikke lest hele artikkelen, men av det jeg kan lese er hun i midten av tredveårene, og hun opplever at menn enten er gift eller bare vil ha henne for lettvint sex. Utifra det lille som står der kan jeg kun spekulere, men jeg tror nok du som kvinne i midten av tredveårene sitter i en vanskelig situasjon, fordi menn på samme aller ofte har etablert seg, og de som ikke har det vil gjerne kunne etablere seg med yngre kvinner enn deg selv. "Kursen" hennes er med andre ord veldig dårlig på dette punktet i livet, og jeg er redd dette er noe mange unge kvinner ikke er klar over før det er "for sent". 17
applestories Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 Kan virke som at her som i dagligvarebutikken er det mange som forveksler "best før" og "siste forbruksdag". 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 På 10/15/2016 den 17.29, Arca skrev: Kan noen poste artikkelen? Takk! http://www.aftenposten.no/amagasinet/Frode-Thuen-Attraktiv-kvinne-sliter-med-a-finne-kjareste-Er-hun-for-kresen-605441b.html Anonymkode: 9e4c4...c54
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 40 minutter siden, herzeleid skrev: Nå har jeg ikke lest hele artikkelen, men av det jeg kan lese er hun i midten av tredveårene, og hun opplever at menn enten er gift eller bare vil ha henne for lettvint sex. Utifra det lille som står der kan jeg kun spekulere, men jeg tror nok du som kvinne i midten av tredveårene sitter i en vanskelig situasjon, fordi menn på samme aller ofte har etablert seg, og de som ikke har det vil gjerne kunne etablere seg med yngre kvinner enn deg selv. "Kursen" hennes er med andre ord veldig dårlig på dette punktet i livet, og jeg er redd dette er noe mange unge kvinner ikke er klar over før det er "for sent". Svært godt poeng! I denne alderen vil jevnaldrende søke seg nedover fordi de ønsker seg barn (og selv om mange får barn sent i livet er sjansene ganske mye mindre når en kvinne passerer 35), de eldre er redd for at kvinnen vil ha barn og det fort (fordi de sannsynligvis er ferdig med det selv) og de yngre bare leter etter moro før de etablerer seg.
herzeleid Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 28 minutter siden, canacas skrev: Svært godt poeng! I denne alderen vil jevnaldrende søke seg nedover fordi de ønsker seg barn (og selv om mange får barn sent i livet er sjansene ganske mye mindre når en kvinne passerer 35), de eldre er redd for at kvinnen vil ha barn og det fort (fordi de sannsynligvis er ferdig med det selv) og de yngre bare leter etter moro før de etablerer seg. Støtter det du skriver her. Jeg tror det på en god måte illustrerer problemet for kvinner med å "peake" tidligere når det gjelder attraktivitet, og å ha et smalere tidsrom der barn er realistisk. Så finnes det selvfølgelig kvinner i denne alderen som klarer å etablere seg, men jeg synes det er trist å tenke på en del kanskje "tar til takke" med noen og slår seg til ro, fordi de er i en fase av livet som fort kan være "siste sjanse". Det var for en stund siden en artikkel (husker ikke hvor) der kvinner i denne alderen fortalte om nettopp det å plutselig befinne seg i en alder der det er vanskelig å etablere seg, og innse at de kanskje ikke ville få barn, og hvor overraskende det kom på dem. Etter å ha vokst opp med "ung og fri" som ideal var det et slag i tryne å oppleve at mulighetene hadde gått til spille, uten at de var klar over det. Jeg tenker nok at dette er noe man burde vært mer bevisst på. 11
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 8 minutter siden, herzeleid skrev: Støtter det du skriver her. Jeg tror det på en god måte illustrerer problemet for kvinner med å "peake" tidligere når det gjelder attraktivitet, og å ha et smalere tidsrom der barn er realistisk. Så finnes det selvfølgelig kvinner i denne alderen som klarer å etablere seg, men jeg synes det er trist å tenke på en del kanskje "tar til takke" med noen og slår seg til ro, fordi de er i en fase av livet som fort kan være "siste sjanse". Det var for en stund siden en artikkel (husker ikke hvor) der kvinner i denne alderen fortalte om nettopp det å plutselig befinne seg i en alder der det er vanskelig å etablere seg, og innse at de kanskje ikke ville få barn, og hvor overraskende det kom på dem. Etter å ha vokst opp med "ung og fri" som ideal var det et slag i tryne å oppleve at mulighetene hadde gått til spille, uten at de var klar over det. Jeg tenker nok at dette er noe man burde vært mer bevisst på. Jeg syns jo ofte at kvinner lett går i forsvar på disse tingene, og anklager menn for å være "griser" fordi de søker nedover på alder, og at den ene historien etter den andre om kvinner over 40 som får barn dukker opp. Det er jo ikke det som er poenget egentlig, og det er jo ikke for å være slem. Det er kjipt, men realiteten. Og klarer man å se det litt objektivt på det, så er det egentlig ganske naturlig også. Det som dog er synd er at mange menn ser ut til å ha en oppfatning av at alle kvinner er verpesyke, spesielt de som biologisk sett begynner å få dårlig tid. Så de styrer unna konsekvent.
herzeleid Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, canacas skrev: Jeg syns jo ofte at kvinner lett går i forsvar på disse tingene, og anklager menn for å være "griser" fordi de søker nedover på alder, og at den ene historien etter den andre om kvinner over 40 som får barn dukker opp. Det er jo ikke det som er poenget egentlig, og det er jo ikke for å være slem. Det er kjipt, men realiteten. Og klarer man å se det litt objektivt på det, så er det egentlig ganske naturlig også. Ja det er igrunn synd at en del blir veldig defensive og går til motangrep, kanskje for å slippe å ta innover seg realitetene. Det er som du sier klart at det alltid finnes unntak, men for den jevne kvinne er det antagelig mer fornuftig å innse at det kan være lurt å finne "den rette" mens man er på topp, heller enn å leve på en anekdote om kvinnen på 40 som fikk mann og barn og levde lykkelig alle sine dager. Det er tross alt disse unge kvinnene som taper på dette, og kanskje lever siste halvdel av livet med et stort savn og anger over hva som kunne vært men ikke ble. Sitat Det som dog er synd er at mange menn ser ut til å ha en oppfatning av at alle kvinner er verpesyke, spesielt de som biologisk sett begynner å få dårlig tid. Så de styrer unna konsekvent. Helt klart mange som er redd for dette ja, selv om "faren" statistisk sett antagelig er veldig liten. Er kanskje litt sånn at man frykter å gå på en smell fordi konsekvensene er så store, heller enn at sjansen er så stor? 5
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, herzeleid skrev: Ja det er igrunn synd at en del blir veldig defensive og går til motangrep, kanskje for å slippe å ta innover seg realitetene. Det er som du sier klart at det alltid finnes unntak, men for den jevne kvinne er det antagelig mer fornuftig å innse at det kan være lurt å finne "den rette" mens man er på topp, heller enn å leve på en anekdote om kvinnen på 40 som fikk mann og barn og levde lykkelig alle sine dager. Det er tross alt disse unge kvinnene som taper på dette, og kanskje lever siste halvdel av livet med et stort savn og anger over hva som kunne vært men ikke ble. Helt klart mange som er redd for dette ja, selv om "faren" statistisk sett antagelig er veldig liten. Er kanskje litt sånn at man frykter å gå på en smell fordi konsekvensene er så store, heller enn at sjansen er så stor? Det er lite som sliter mer på et forhold enn intens jobbing for å få barn. Det blir jo rimelig overveldende, og så får man tidspresset på nakken i tillegg. Så jeg forstår at man kvier seg for dette. Det som er mest synd, er at dette blir stempelet man får - om man er kvinne i slutten av 30-årene eller begynnelsen av 40-årene og barnløs. Alle tror man er desperat etter å få barn, og desperasjon er jo ikke akkurat kjent for å være tiltrekkende. Så man blir avvist basert på forventninger, og disse forventningene er jo skapt av samfunnet vi har vokst opp i og lever i. "Alle" kvinner vil vel ha barn! "Alle" kvinner ønsker å være mor" osv. Det er jo slett ikke sannheten for alle, men stigmaet vedvarer og gjør at mange kvinner 35+ da er utelukket som partner. At menn er fruktbare livet ut er jo også en myte, men det snakkes det svært lite om. Det er kvinnen som er taperen i dette spillet. Det er trist.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #16 Skrevet 18. oktober 2016 15 minutter siden, canacas skrev: Det er lite som sliter mer på et forhold enn intens jobbing for å få barn. Det blir jo rimelig overveldende, og så får man tidspresset på nakken i tillegg. Så jeg forstår at man kvier seg for dette. Det som er mest synd, er at dette blir stempelet man får - om man er kvinne i slutten av 30-årene eller begynnelsen av 40-årene og barnløs. Alle tror man er desperat etter å få barn, og desperasjon er jo ikke akkurat kjent for å være tiltrekkende. Så man blir avvist basert på forventninger, og disse forventningene er jo skapt av samfunnet vi har vokst opp i og lever i. "Alle" kvinner vil vel ha barn! "Alle" kvinner ønsker å være mor" osv. Det er jo slett ikke sannheten for alle, men stigmaet vedvarer og gjør at mange kvinner 35+ da er utelukket som partner. At menn er fruktbare livet ut er jo også en myte, men det snakkes det svært lite om. Det er kvinnen som er taperen i dette spillet. Det er trist. Men det er ikke bare en myte. Det ER mange kvinner i 30-40-års alder som ser på menn mer som, "er han en god blivende far", enn som, "han hadde vært en så fantastisk kjæreste". Jeg merker forskjell på kvinners fokus og interesser nå (jeg er i slutten av 30-årene) fra hvordan kvinner er i slutten av 20-årene. Det er ikke bare en myte at (mange) kvinner er barne-desperate i slutten av 30-årene. Anonymkode: be7cd...237 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #17 Skrevet 18. oktober 2016 30 minutter siden, canacas skrev: Det er lite som sliter mer på et forhold enn intens jobbing for å få barn. Det blir jo rimelig overveldende, og så får man tidspresset på nakken i tillegg. Så jeg forstår at man kvier seg for dette. Det som er mest synd, er at dette blir stempelet man får - om man er kvinne i slutten av 30-årene eller begynnelsen av 40-årene og barnløs. Alle tror man er desperat etter å få barn, og desperasjon er jo ikke akkurat kjent for å være tiltrekkende. Så man blir avvist basert på forventninger, og disse forventningene er jo skapt av samfunnet vi har vokst opp i og lever i. "Alle" kvinner vil vel ha barn! "Alle" kvinner ønsker å være mor" osv. Det er jo slett ikke sannheten for alle, men stigmaet vedvarer og gjør at mange kvinner 35+ da er utelukket som partner. At menn er fruktbare livet ut er jo også en myte, men det snakkes det svært lite om. Det er kvinnen som er taperen i dette spillet. Det er trist. Det er ikke alle miljøer som er like opptatt av at alle skal ha barn da. Joda, jeg kan forstå at det er vanskelig å møte fordommer, men man må faktisk bare stå i det og stå opp for seg selv. Man kan ikke endre alle andre, men man kan forholde seg til hvordan man forholder seg til det. Skjønner godt at det kan være ekstra sårt dersom det også faktisk er et ønske om å få barn for en kvinne, men det er konkurranse om de beste godene i verden. Det får kvinner venne seg til på lik linje med oss menn. Er man ikke attraktiv nok til å bli ansett som partnermateriale med hensikt i å stifte familie, så er man ikke det og da må man gjøre det beste ut av livet ellers. man må ikke ha barn for å leve et fullgodt liv heller. Anonymkode: b779e...cfc 1
herzeleid Skrevet 18. oktober 2016 #18 Skrevet 18. oktober 2016 32 minutter siden, canacas skrev: Det er lite som sliter mer på et forhold enn intens jobbing for å få barn. Det blir jo rimelig overveldende, og så får man tidspresset på nakken i tillegg. Så jeg forstår at man kvier seg for dette. Det som er mest synd, er at dette blir stempelet man får - om man er kvinne i slutten av 30-årene eller begynnelsen av 40-årene og barnløs. Alle tror man er desperat etter å få barn, og desperasjon er jo ikke akkurat kjent for å være tiltrekkende. Så man blir avvist basert på forventninger, og disse forventningene er jo skapt av samfunnet vi har vokst opp i og lever i. "Alle" kvinner vil vel ha barn! "Alle" kvinner ønsker å være mor" osv. Det er jo slett ikke sannheten for alle, men stigmaet vedvarer og gjør at mange kvinner 35+ da er utelukket som partner. At menn er fruktbare livet ut er jo også en myte, men det snakkes det svært lite om. Det er kvinnen som er taperen i dette spillet. Det er trist. Jeg er enig i at en del av disse forventningene rammer mange kvinner urettferdig, men er det ikke samtidig en viss sannhet i det og? De fleste av oss ønsker vell å få barn og etablere en familie, og jeg vil tro dette er et ønske de fleste single kvinner i slutten av tredveårene i det minste føler på, og som kanskje gjør at man senker kravene eller jobber hardt for å oppnå. Dette er nok som du sier noe som skremmer mange menn, men frykten/forsiktigheten er nok kanskje ikke helt ubegrunnet heller, selv om det helt klart rammer kvinner som ikke ønsker barn eller er desperate. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #19 Skrevet 18. oktober 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke bare en myte. Det ER mange kvinner i 30-40-års alder som ser på menn mer som, "er han en god blivende far", enn som, "han hadde vært en så fantastisk kjæreste". Jeg merker forskjell på kvinners fokus og interesser nå (jeg er i slutten av 30-årene) fra hvordan kvinner er i slutten av 20-årene. Det er ikke bare en myte at (mange) kvinner er barne-desperate i slutten av 30-årene. Anonymkode: be7cd...237 Samme erfaring her. Dessverre... Anonymkode: ee787...97f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #20 Skrevet 18. oktober 2016 1 time siden, canacas skrev: Det som dog er synd er at mange menn ser ut til å ha en oppfatning av at alle kvinner er verpesyke, spesielt de som biologisk sett begynner å få dårlig tid. Så de styrer unna konsekvent. Men det er ikke så rart da å tro at en barnløs kvinne i midten 30 årene er verpesjuk. De er svært få kvinner som ikke får barn. Anonymkode: 6b56f...e6d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå