Gå til innhold

Jeg drikker hver dag - et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding. Barnet mitt ser meg ikke drikke, og jeg har aldri vært synlig beruset rundt henne o.l. Det er viktig for meg. Jeg blir kanskje full 1-3 ganger i året. Dette er da på fest med venner, jeg kommer aldri hjem full. Da sover jeg over hos en venninne. 

Anonymkode: 1435e...021

At du ikke blir full kan dreie seg om at du har utviklet toleranse. Men det spiller egentlig ingen rolle, for 3 enheter hver dag kan være skadelig uansett. Det er som skrevet 21 AE (alkoholenheter) i uka. 

Anonymkode: b66e3...dc8

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, Jessica skrev:

Hva skjer hvis du ikke drikker på 30 dager? Er det noe  ting du føler du mestrer best når du har drukket ? Skjuler du noen gang alkohol? Drikker du også skjul ? 

Det har jeg ikke prøvd på sikker 10 år.. Jeg blir jo i bedre humør,  og roer ned. Kan bli ganske stressa uten alkohol. Det er en kveldskos for meg,  på en måte. 

Det har hendt at jeg har helt over vodka og juice på en drikkeglass,  og tatt med meg på t banen før jeg skal på kino f.eks. Da har jeg tenkt at dette.. er nok ikke bra. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er som skrevet 21 AE (alkoholenheter) i uka. 

Det kan være mye mer enn dette, faktisk opp i mot det dobbelte, fordi det er veldig sjeldent at noen måler opp 4 cl i en drink når de blander den hjemme.

(4 cl er en alkoholenhet vodka )

Anonymkode: a259c...437

Skrevet

Jeg er ikke overvektig,selvom jeg drikker to-tre enheter hver dag uten å bli full.. jeg bruker ikke mye vodka, det skal sies. Trodde ikke det var vanlig å bli full på to-tre glass.. 

TS.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mye mer enn dette, faktisk opp i mot det dobbelte, fordi det er veldig sjeldent at noen måler opp 4 cl i en drink når de blander den hjemme.

(4 cl er en alkoholenhet vodka )

Jeg bruker lite vodka i drinken min. 4 cl eller mindre. Jeg er ikke ute etter å bli brisen/full. Bare den roen og kosen jeg føler med noe vodka i.

Skrevet

Jeg bruker lite vodka i drinken min. 4 cl eller mindre. Jeg er ikke ute etter å bli brisen/full. Bare den roen og kosen jeg føler med noe vodka i.

Men tenker du ikke på at det er en grunn til at mannen din sier at du drikker for mye?

Du vil ha en promille på minst 0.5 hver eneste kveld du legger deg, synes du ikke det er bekymringsverdig?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det har ikke så mye å si om det blir litt mindre, vi snakker jo fortsatt godt over 15-16 AE i uka over tid. Det er ikke så bra og det kan være et faresignal at man blir avhengig av roen det gir en.

Vil anbefale deg å forsøke å bytte ut denne roen du får med roen fra trening for eksempel. Det er langt sunnere i lengden. Så kan du heller ta deg et par drinker i helgen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært der du er selv, men valgte å kutte ut den daglige drikkingen for å se hvordan jeg taklet det, og teste ut om det var ekte avhengighet eller bare en unødvendig vane. Ja, i starten jeg ble litt mer irritabel de dagene, jeg ikke drakk, men så ble det å være helt edru i ukedagene en vane også. Nå begrenser jeg drikkingen til helgen. 

Det er bra at du har et bevisst forhold til drikkingen din, men jeg vil absolutt anbefale at du kutter ned/ut. Jo lengre du holder på med dette mønsteret, jo mer integrert blir den helt til du opplever at du faktisk ikke kan slutte.

Anonymkode: ef027...f9b

• Liker 1
Gjest Jessica
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke prøvd på sikker 10 år.. Jeg blir jo i bedre humør,  og roer ned. Kan bli ganske stressa uten alkohol. Det er en kveldskos for meg,  på en måte. 

Det har hendt at jeg har helt over vodka og juice på en drikkeglass,  og tatt med meg på t banen før jeg skal på kino f.eks. Da har jeg tenkt at dette.. er nok ikke bra. 

Da vil jeg påstå at du har alkoholproblemer. Du drikker ikke da for å kose deg, men for å takle livet og ellers situasjoner du syns er vanskelig  . Jeg sier dette fordi jeg måtte kutte ut en venn etter mange år med alkoholproblemer. Hun også tok med vin på kino , vanlige møter og drakk alltid. Noen ganger kl 12 på dagen i ferier. 

Hun sleit med å huske avtaler og ting vi hadde pratet om. Hennes unnskyldning? Alkohol var kos for henne. Hun trengte det for å slappe av. Det kostet henne dessverre flere venner og mann. Jeg vet idag at hun er ekstremt overvektig og drikker mye . 

Vær så snill å stoppe mens du ennå kan 💙

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tenker du ikke på at det er en grunn til at mannen din sier at du drikker for mye?

Du vil ha en promille på minst 0.5 hver eneste kveld du legger deg, synes du ikke det er bekymringsverdig?

Promillen synes jeg ikke er bekymringsverdig. Jeg har full kontroll og mannen min sier også at han ikke merker endringer i oppførselen min o.l. av alkoholen jeg drikker. Men han er redd for at jeg skal bli avhengig.. drikke mer enn nå. Og det skjønner jeg! 

Skrevet

Jeg må jo ærlig si at jeg syntes dette var ekstremt mye, og hver dag? Hadde du kost deg en  dag i hælja et par ganger i mnd eller noe så, okei. Men du har mann og barn og holder på sånn så og si hver dag? Syntes jeg var litt drøyt.

Anonymkode: fedc5...b51

• Liker 3
Skrevet

Promillen synes jeg ikke er bekymringsverdig. Jeg har full kontroll og mannen min sier også at han ikke merker endringer i oppførselen min o.l. av alkoholen jeg drikker. Men han er redd for at jeg skal bli avhengig.. drikke mer enn nå. Og det skjønner jeg! 

Er ikke alle mennesker som er like god på å merke endringer i oppførsel, så kan være at mannen din er en av de. Man ser veldig raskt i øynene osv at noen har drukket litt. Man trenger ikke sjangle og snakke sløvt, man kan se det mye tidligere om man vet hva man skal "se etter"

Anonymkode: 0b10e...8de

Skrevet
1 time siden, Jessica skrev:

Da vil jeg påstå at du har alkoholproblemer. Du drikker ikke da for å kose deg, men for å takle livet og ellers situasjoner du syns er vanskelig  . Jeg sier dette fordi jeg måtte kutte ut en venn etter mange år med alkoholproblemer. Hun også tok med vin på kino , vanlige møter og drakk alltid. Noen ganger kl 12 på dagen i ferier. 

Hun sleit med å huske avtaler og ting vi hadde pratet om. Hennes unnskyldning? Alkohol var kos for henne. Hun trengte det for å slappe av. Det kostet henne dessverre flere venner og mann. Jeg vet idag at hun er ekstremt overvektig og drikker mye . 

Vær så snill å stoppe mens du ennå kan 💙

Takk for svar. Heldigvis husker jeg alt av avtaler og andre ting. Det går ennå ikke utover noe eller noen. Jeg har et par venninner som sier de synes jeg drikker litt mye, ennå de ikke vet hvor mye. Og det ville jo vært pinlig å innrømme ovenfor venninnen min at jeg tok med meg en fanta zero på t banen som Jeg helte litt vodka i før jeg satt meg på t banen for å møte henne.. 

I går hadde jeg faktisk en dag uten alkohol. Det var litt rart,  men gikk helt greit. Kjenner definitivt på lysten i dag. Også sier jeg litt sånn til meg selv at "I dag er det jo faktisk fredag også!" 

Jeg skal virkelig gå inn for å trappe ned til annenhver dag først og ta det derfra! 

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske mye å innta hver eneste dag. Du bruker alkohol jevnlig for å slappe av, ikke bra. Og at du hadde blitt flau om andre visste hvor mye du drikker er ikke et godt tegn. Vil si du er på god vei til å utvikle et problem ja. 

Anonymkode: 71213...d3d

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er slik at du "skjems" over at du drikker hver dag, og ikke vil at familien din skal vite om det. Da begynner du å få et problem... Selv om du ikke drikker mye, men at du mååå drikke hver dag, og vil helst at ikke folk skal vite om det. Så begynner du å få et alkohol problem. 

• Liker 4
Annonse
Gjest Jessica
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Heldigvis husker jeg alt av avtaler og andre ting. Det går ennå ikke utover noe eller noen. Jeg har et par venninner som sier de synes jeg drikker litt mye, ennå de ikke vet hvor mye. Og det ville jo vært pinlig å innrømme ovenfor venninnen min at jeg tok med meg en fanta zero på t banen som Jeg helte litt vodka i før jeg satt meg på t banen for å møte henne.. 

I går hadde jeg faktisk en dag uten alkohol. Det var litt rart,  men gikk helt greit. Kjenner definitivt på lysten i dag. Også sier jeg litt sånn til meg selv at "I dag er det jo faktisk fredag også!" 

Jeg skal virkelig gå inn for å trappe ned til annenhver dag først og ta det derfra! 

Bra du vil trappe ned 👏 Du klarer dette 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må være noe overvektig om du ikke blir bra brisen av 2-3 glass? 4 glass så er jeg godt dritings. Så jeg syns 2-3 glass hver eneste dag er mye. Jeg drikker kanskje 3-4 glass en gang i uka for å bli full. (Ikke at det er bra heller)

Interessant. Er du frivillig alkoholiker?

Selv drikker jeg meg full en gang i uken om jeg har alkohol i huset. Er ikke alkoholiker, men tror jeg har potensiale til å bli det for å si det sånn. Altså, ikke sånn plutselig, men om jeg hadde latt meg selv kjøpe og drikke hver gang jeg hadde lyst, så tror jeg det raskt kunne utviklet seg...

Samtidig tenker jeg iblant at et liv med litt for mye alkohol er potensielt bedre enn et liv uten, selv med helsefarene det kommer med. I mitt tilfelle er jeg som regel noe emosjonelt fjern i hverdagen, men når jeg drikker blir ting faktisk morsomme og jeg blir glad og har det gøy.

Anonymkode: 0b10e...8de

Jeg har en bmi på 21 og er langt fra dritings etter 4 glass vin. Kan drikke dobbelt så mye og vel så det.

Men  i mitt hode er det alarmerende at noen må drikke 2-3 enheter hver eneste kveld. 

Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker hver dag - med veldig få unntak. Det er ikke snakk om mye. Et par - tre vinglass vodka/juice f.eks. 

Jeg koset meg veldig med disse glassene. Roer helt ned og slapper av. Det smaker veldig godt, og gjør meg veldig avslappet. 

Jeg bor sammen med mannen min og vår datter på 3 år. 

Selv ser jeg ikke på dette som ett problem,  men mannen min har sagt at det kanskje kunne være lurt å kutte ned litt.. Ingen andre enn han vet at jeg drikker hver dag, og jeg ville nok blitt litt flau om familie/venner fikk vite det. Hvorfor det egentlig?  Det går jo ikke ut over noenting I livet mitt.. 

Hva tenker dere? 

Du definerer ikke hva du drikker?
For alt man vet kan det være sølevann du har fått i deg, eller om du rett og slett har fått i deg GHB (hva enn det er - jeg har hørt at det er farlig). Jeg skjønner at det kan være litt flaut - er du over 5 så burde du som forelder ha lært opp ungen din til å slutte å drikke sølevann for lenge siden, men nå snakker du om deg selv ser jeg? :)

Endret av fuglekvitter__
Skrevet

Dersom du kan klare deg heilt utan alkohol ei veke eller 2/3, og du opplever at det er problemfritt, er du sikkert innanfor enno. Men dette er ting som fort eskalerer. 

Skrevet (endret)
På Friday, October 14, 2016 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker hver dag - med veldig få unntak. Det er ikke snakk om mye. Et par - tre vinglass vodka/juice f.eks. 

Jeg koset meg veldig med disse glassene. Roer helt ned og slapper av. Det smaker veldig godt, og gjør meg veldig avslappet. 

Jeg bor sammen med mannen min og vår datter på 3 år. 

Selv ser jeg ikke på dette som ett problem,  men mannen min har sagt at det kanskje kunne være lurt å kutte ned litt.. Ingen andre enn han vet at jeg drikker hver dag, og jeg ville nok blitt litt flau om familie/venner fikk vite det. Hvorfor det egentlig?  Det går jo ikke ut over noenting I livet mitt.. 

Hva tenker dere? 

Det er alt for mye! Det du beskriver er alkoholisme som betyr at du er alkoholiker.For familien din sin og din egen skyld anbefaler jeg deg å søke hjelp før det går for langt så du ikke risikerer å miste din mann og din datter. Prøv blåkors(eller et annet behandlings senter for folk med avhengighet) og/eller anonyme alkoholikere.

Endret av Miss-T

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...