Gå til innhold

Jeg drikker hver dag - et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker hver dag - med veldig få unntak. Det er ikke snakk om mye. Et par - tre vinglass vodka/juice f.eks. 

Jeg koset meg veldig med disse glassene. Roer helt ned og slapper av. Det smaker veldig godt, og gjør meg veldig avslappet. 

Jeg bor sammen med mannen min og vår datter på 3 år. 

Selv ser jeg ikke på dette som ett problem,  men mannen min har sagt at det kanskje kunne være lurt å kutte ned litt.. Ingen andre enn han vet at jeg drikker hver dag, og jeg ville nok blitt litt flau om familie/venner fikk vite det. Hvorfor det egentlig?  Det går jo ikke ut over noenting I livet mitt.. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 1435e...021

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dette er mye, men som alltid. Det er forholdet ditt til alkohol, ikke nødvendigvis mengdene, som avgjør om du har et rusproblem.

Jeg er selv alkoholiker og drikker som regel bare 6-8 øl hver dag. Men jeg drikker dem hver dag, uten unntak. Tre vinglass med vodkadrinker eller annet kan utgjøre mange enheter. Har du regnet på hvor mye du får i deg eller går alt bare på slump?

Jeg vil si det sånn at når omgivelsene reagerer på drikkingen din er dette er stort faresignal. Kvinner rammes oftere av alkoholisme enn før, på grunn av mer selvstendighet, egen økonomi, sosiale sammenhenger.

Anonymkode: 3aaa8...56b

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at du bør kutte ned på dette. Ikke for at det du gjør nå er så ille, men fordi det kan bli et problem senere ved motgang i livet.

Anonymkode: 06079...5f1

• Liker 3
Gjest Jessica
Skrevet

Hva skjer hvis du ikke drikker på 30 dager? Er det noe  ting du føler du mestrer best når du har drukket ? Skjuler du noen gang alkohol? Drikker du også skjul ? 

Skrevet

Hvis du føler deg rastløs/stresset uten alkoholen, så er det fare på ferde.. 

Ta en god pause, så får du svaret på spørsmålet ditt.. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har et ganske avslappet forhold til alkohol selv, men dette forstår jeg faktisk at mannen din er bekymret over. Tror jeg ville tatt bekymringen hans til meg og trappet ned - hvis det føles vanskelig og du har problemer med det, bør du søke hjelp.

• Liker 2
Skrevet

Du må være noe overvektig om du ikke blir bra brisen av 2-3 glass? 4 glass så er jeg godt dritings. Så jeg syns 2-3 glass hver eneste dag er mye. Jeg drikker kanskje 3-4 glass en gang i uka for å bli full. (Ikke at det er bra heller)

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er mye, men som alltid. Det er forholdet ditt til alkohol, ikke nødvendigvis mengdene, som avgjør om du har et rusproblem.

Jeg er selv alkoholiker og drikker som regel bare 6-8 øl hver dag. Men jeg drikker dem hver dag, uten unntak. Tre vinglass med vodkadrinker eller annet kan utgjøre mange enheter. Har du regnet på hvor mye du får i deg eller går alt bare på slump?

Interessant. Er du frivillig alkoholiker?

Selv drikker jeg meg full en gang i uken om jeg har alkohol i huset. Er ikke alkoholiker, men tror jeg har potensiale til å bli det for å si det sånn. Altså, ikke sånn plutselig, men om jeg hadde latt meg selv kjøpe og drikke hver gang jeg hadde lyst, så tror jeg det raskt kunne utviklet seg...

Samtidig tenker jeg iblant at et liv med litt for mye alkohol er potensielt bedre enn et liv uten, selv med helsefarene det kommer med. I mitt tilfelle er jeg som regel noe emosjonelt fjern i hverdagen, men når jeg drikker blir ting faktisk morsomme og jeg blir glad og har det gøy.

Anonymkode: 0b10e...8de

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Er du frivillig alkoholiker?

Hæ?

Vet du hva en alkoholiker er, egentlig?

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig tenker jeg iblant at et liv med litt for mye alkohol er potensielt bedre enn et liv uten, selv med helsefarene det kommer med.

Det kan jeg love deg at det ikke er. :)

• Liker 1
Skrevet

Ganske ironisk siden jeg sitter her med vinglass nr 3 i kveld. Drikker riktignok aldri i arbeidsuka, men gleder meg og tenker på helga gjennom hele uka. Nå er det. høstferie og jeg slapper av alene (mannen jobber) med sikkert altfor mye vin...trenger ikke stå

opp tidlig og kan kose meg utover kvelden, nyte stillheten, svarte kvelden..tror kanskje ikke det er helt sunt...

Anonymkode: 94ab9...523

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Vet du hva en alkoholiker er, egentlig?

Noen som velger å leve et liv som alkoholiker. At de faktisk vil være alkoholikere, for å si det sånn.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være noe overvektig om du ikke blir bra brisen av 2-3 glass? 4 glass så er jeg godt dritings. Så jeg syns 2-3 glass hver eneste dag er mye. Jeg drikker kanskje 3-4 glass en gang i uka for å bli full. (Ikke at det er bra heller)

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toleransen for alkohol øker når man drikker ofte. Å sammenligne på den måten du gjør nå er håpløst.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Toleransen for alkohol øker når man drikker ofte. Å sammenligne på den måten du gjør nå er håpløst.

Du blir sur når du drikker eller?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som velger å leve et liv som alkoholiker. At de faktisk vil være alkoholikere, for å si det sånn.

Nei, jeg har jo bare vært i behandling i noen år da. For tiden har jeg lav rusmestring.

Skrevet

Tre vinglass med "screwdrivers" (vodka/juice) er ikke så mye i seg selv, men drikker du absolutt hver dag fra mandag til og med søndag? Hvis man gjør det, så er det jo faktisk mye. Da snakker vi 21 alkoholenheter i uka, som kan medføre stor risiko for helseskader.

https://www.drink-less.com/no/drikker-jeg-for-mye/hva-er-akseptabel-alkoholbruk

I lenken over så er det høyeste risikosegmentet avgrenset med 15 enheter eller mer per uke i snitt - der havner jo du om du tar tre enheter hver dag (3*7=21).

Selv om du ikke opplever noen spesielle problemer nå, så burde jeg absolutt kuttet ned kraftig. Alkoholavhengighet kan komme snikende og et høyt forbruk av alkohol vil påvirke deg både psykisk og fysisk over tid. Jeg ser dette tydelig blant enkelte i min egen omgangskrets. Der enkelte som drikker mye mener at det egentlig ikke er noe problem, så ser vi som kjenner dem at de ikke er helt som før. Vi ser hyppigere humørforandringer, at de sliter med å gjennomføre treninger (som de greide lett før de begynte å drikke), tendenser til depresjoner etc. 

Anbefaler deg å ta grep før du utvikler et alkoholproblem, spør gjerne mannen din. Husk at du har en datter også, barn bør ikke oppleve å vokse opp i et hjem med mye alkohol. 

Anonymkode: b66e3...dc8

• Liker 4
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir sur når du drikker eller?

Toleranse dreier seg om at det skal mer til før man føler seg påvirket.

Er du veldig ung? Det virker som om du tror at alkoholisme er et bevisst valg.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tre vinglass med "screwdrivers" (vodka/juice) er ikke så mye i seg selv, men drikker du absolutt hver dag fra mandag til og med søndag? Hvis man gjør det, så er det jo faktisk mye. Da snakker vi 21 alkoholenheter i uka, som kan medføre stor risiko for helseskader.

https://www.drink-less.com/no/drikker-jeg-for-mye/hva-er-akseptabel-alkoholbruk

I lenken over så er det høyeste risikosegmentet avgrenset med 15 enheter eller mer per uke i snitt - der havner jo du om du tar tre enheter hver dag (3*7=21).

Selv om du ikke opplever noen spesielle problemer nå, så burde jeg absolutt kuttet ned kraftig. Alkoholavhengighet kan komme snikende og et høyt forbruk av alkohol vil påvirke deg både psykisk og fysisk over tid. Jeg ser dette tydelig blant enkelte i min egen omgangskrets. Der enkelte som drikker mye mener at det egentlig ikke er noe problem, så ser vi som kjenner dem at de ikke er helt som før. Vi ser hyppigere humørforandringer, at de sliter med å gjennomføre treninger (som de greide lett før de begynte å drikke), tendenser til depresjoner etc. 

Anbefaler deg å ta grep før du utvikler et alkoholproblem, spør gjerne mannen din. Husk at du har en datter også, barn bør ikke oppleve å vokse opp i et hjem med mye alkohol. 

Anonymkode: b66e3...dc8

Takk for tilbakemelding. Barnet mitt ser meg ikke drikke, og jeg har aldri vært synlig beruset rundt henne o.l. Det er viktig for meg. Jeg blir kanskje full 1-3 ganger i året. Dette er da på fest med venner, jeg kommer aldri hjem full. Da sover jeg over hos en venninne. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding. Barnet mitt ser meg ikke drikke, og jeg har aldri vært synlig beruset rundt henne o.l. Det er viktig for meg. Jeg blir kanskje full 1-3 ganger i året. Dette er da på fest med venner, jeg kommer aldri hjem full. Da sover jeg over hos en venninne. 

Men at du har toleranse til å ikke bli full av tre drinker, bekymrer du deg ikke litt over det?

Jeg mener ikke å vifte med pekefingeren, men jeg er selv alkoholiker og jeg skulle gitt mye for å gå tilbake til det tidspunktet hvor jeg hadde kontrollen på alkohol en og ikke omvendt. Som regel vet man ikke at man er forbi det punktet før det er for sent.

• Liker 2
Skrevet

Det er avhengigheten som avgjør om du har et problem eller ikke. Prøv å kutt en mnd og se. Hvis du blir rastløs, stresset eller ikke greier det så har du fort svaret ditt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det er fare på ferde. Min mor var slik. Hun måtte ha et eller flere glass rødvin for å "slappe av" og etterhvert for å komme seg gjennom dagen. Hun kunne fint sitte med rødvin i en kaffekopp når jeg og ungene var på besøk. 

Heldigvis så hun til slutt hvilken vei det hadde gått, og klarte etterhvert å slutte helt.

Anonymkode: e96f8...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...