Gå til innhold

Åpen søknad - til kommunen eller direkte til skolen(e)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal søke jobb som lærer i grunnskolen, men lurer litt på fremgangsmåten. Jeg søker jo utenom den "årlige søkerrunden" og ønsker meg ut i jobb midt i skoleåret.. Det ligger ingen ledige stillinger ute på noen av skolene i området, og jeg blir derfor nødt til å legge inn en åpen søknad i håp om at Et vikariat eller lignende dukker opp etter hvert :) Tenker at en skole kan trenge meg til en liten stilling de må fylle, som fast vikar, plutselig dukker det opp en langtidssykemelding osv. Jeg vet jo at jeg er mye bedre kvalifisert enn mange av de ufaglærte vikarene som skolen bruker i dag, men er litt usikker på hvordan man går frem. Tar jeg kontakt med kommunen eller tar jeg kontakt direkte med de enkelte skolene? Jeg har ikke søkt lærerjobb før og er derfor ganske blank. Ta kontakt via tlf., mail eller møte opp uten avtale? 

Anonymkode: 1a918...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med rektor. Du vet, øverste leder på en skole.

Dette burde være ganske innlysende for de fleste.

Anonymkode: e15ef...be3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så muggen.

Anonymkode: 89912...ccf

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal søke jobb som lærer i grunnskolen, men lurer litt på fremgangsmåten. Jeg søker jo utenom den "årlige søkerrunden" og ønsker meg ut i jobb midt i skoleåret.. Det ligger ingen ledige stillinger ute på noen av skolene i området, og jeg blir derfor nødt til å legge inn en åpen søknad i håp om at Et vikariat eller lignende dukker opp etter hvert :) Tenker at en skole kan trenge meg til en liten stilling de må fylle, som fast vikar, plutselig dukker det opp en langtidssykemelding osv. Jeg vet jo at jeg er mye bedre kvalifisert enn mange av de ufaglærte vikarene som skolen bruker i dag, men er litt usikker på hvordan man går frem. Tar jeg kontakt med kommunen eller tar jeg kontakt direkte med de enkelte skolene? Jeg har ikke søkt lærerjobb før og er derfor ganske blank. Ta kontakt via tlf., mail eller møte opp uten avtale? 

Som jeg har skrevet tidligere, i vår kommune går søknader rett i makuleringsmaskinen når vi ikke har utlyste stillinger. Å skulle ha haugevis av åpne søknader liggende, har vi verken lov til å ha, eller anledning til å administrere. Vi har mer enn nok med søknader når vi har lyst ut stillinger. Personopplysningsloven og oppbevaring av åpne søknader er en annen sak. 

Anonymkode: 35ecd...0a4

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så muggen.

Anonymkode: 89912...ccf

Litt paff over at voksne folk ikke bruker hodet til å tenke.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er paff over at voksne mennesker tror at den oppfatningen gir dem fripass til å oppføre seg så nedlatende. 

Anonymkode: 0cd1e...238

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er paff over at voksne mennesker tror at den oppfatningen gir dem fripass til å oppføre seg så nedlatende. 

Anonymkode: 0cd1e...238

For all del, men blir du ikke litt skremt av at dette mennesket skal være lærer for barn?

• Liker 1
Skrevet

Herlighet, det må være lov å spørre når man lurer og forvente høflige svar. I og med at alle de utlyste stillingene går gjennom kommunen, så kunne det jo hende at en åpen søknad også gjorde det. Som sagt, så har jeg aldri søkt jobb på denne måten før.. Vikarjobb har jeg f.eks. tidligere blitt spurt om av skolen, etter å ha vært der i praksis.. Og det med at en åpen søknad blir kastet rett i søpla tror jeg ikke stemmer alle steder. Vet feks at mennesker uten noen høyere utdanning er ringevikarer på flere av skolene som er aktuelle, og jeg vet at de blir ringt ofte. Det virker derfor som om de har et behov for kvalifiserte folk. Derfor tror jeg at jeg ville være en "attraktiv kandidat", i alle fall som vikar, dersom jeg meldte min interesse. Vet også om lærere som er gravide og som de blir nødt å erstatte i løpet av året, hvorfor ikke da være frempå og vise interesse i forkant? 

• Liker 1
Skrevet

Direkte til skolene, og ikke send i posten men gå innom og lever personlig til rektor/avdelingsleder. Hadde du kommet der jeg jobber hadde du nok nesten fått jobb på dagen, de er desperate etter ringevikarer, og ringevikarer med lærerutdanning er luksusvare! Tror nok ikke det hadde tatt mange ukene før du hadde fått en stillingsprosent. 

Vil tro min skole ikke er eneste som har det slik.

Anonymkode: 9f35b...a35

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, det må være lov å spørre når man lurer og forvente høflige svar. I og med at alle de utlyste stillingene går gjennom kommunen, så kunne det jo hende at en åpen søknad også gjorde det. Som sagt, så har jeg aldri søkt jobb på denne måten før.. Vikarjobb har jeg f.eks. tidligere blitt spurt om av skolen, etter å ha vært der i praksis.. Og det med at en åpen søknad blir kastet rett i søpla tror jeg ikke stemmer alle steder. Vet feks at mennesker uten noen høyere utdanning er ringevikarer på flere av skolene som er aktuelle, og jeg vet at de blir ringt ofte. Det virker derfor som om de har et behov for kvalifiserte folk. Derfor tror jeg at jeg ville være en "attraktiv kandidat", i alle fall som vikar, dersom jeg meldte min interesse. Vet også om lærere som er gravide og som de blir nødt å erstatte i løpet av året, hvorfor ikke da være frempå og vise interesse i forkant? 

Nå må jeg nesten si meg enig med en annen her oppe i tråden. Du skal ha med barn å gjøre, men vet ikke noe så sentralt som at der er regler i personopplysningsloven og i offentlighetsloven og sikkert andre lover og for hvordan søkeprosesser og søknader med personopplysninger skal oppbevares. Tror jammen du har litt mer å lære selv, før du skal lære andre, jeg. Arroganse og lærere er jo en velkjent sak. 

• Liker 1
Skrevet

Direkte til skolene, og ikke send i posten men gå innom og lever personlig til rektor/avdelingsleder. Hadde du kommet der jeg jobber hadde du nok nesten fått jobb på dagen, de er desperate etter ringevikarer, og ringevikarer med lærerutdanning er luksusvare! Tror nok ikke det hadde tatt mange ukene før du hadde fått en stillingsprosent. 

Vil tro min skole ikke er eneste som har det slik.

Anonymkode: 9f35b...a35

Tusen takk for et godt og konkret svar! Det setter jeg pris på. Jeg skal følge ditt råd og gå innom hver skole personlig :-) 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må jeg nesten si meg enig med en annen her oppe i tråden. Du skal ha med barn å gjøre, men vet ikke noe så sentralt som at der er regler i personopplysningsloven og i offentlighetsloven og sikkert andre lover og for hvordan søkeprosesser og søknader med personopplysninger skal oppbevares. Tror jammen du har litt mer å lære selv, før du skal lære andre, jeg. Arroganse og lærere er jo en velkjent sak. 

Jeg snakker jo ikke om at de skal oppbevare min søknad i alle æve. Jeg ønsker bare å informere skolen om at jeg er interresert, kvalifisert og tilgjengelig. Fordi jeg ønsker meg jobb, men igså fordi jeg tror jeg kan være ønsket av skolene. Det er ikke alle steder det flommer over av søknader, i noen grisgrendte strøk kan man jo omtrent få jobb uten å møte opp, bare fordi man kjenner kona til svogeren til rektorn.. Jeg ønsket rett å slett bare å spørre noen med bedre erfaring om råd, før keg satte i gang med søkeprosessen! Men i følge deg så må jeg vel gå uten jobb frem til neste høst? Jeg har fått et godt svar om hvordan jeg skal gå frem, jeg kommer til å levere en åpen søknad til rektor eller avdelingsleder :-) 

• Liker 1
Skrevet

Ønsker at tråden blir slettet.

Skrevet

Men før den vert sletta: Sure kommentarar over her, oversjå dei. Typisk KG. 

På min skule treng vi alltid lærarvikarar. Eg VEIT at ein lærarvikar hadde blitt tatt imot med opne armer. Ta kontakt med skulane direkte, send gjerne ein mail med CV, og så kan du møte opp nokre dagar etter, og vise kven du er. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Makan til elendig oppførsel. Det går an å svare skikkelig. 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk lov å sende søknadar utanom dei utlyste stillingane. Kan til og med vere at ein kan få eit vikariat på den måten. Det er også lov å svare folk på ein pen måte.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker at tråden blir slettet.

Tror ikke de sletter tråder her. Men den forsvinner fort om ingen svarer på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...