Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god kompis jeg er veldig glad i. Er selv jente. Vi snakker bra sammen, og det er alltid veldig hyggelig å være med han. 

Men, jeg føler det er noe som plager han, og jeg vet ikke hvordan jeg kan spørre om det. På tross av at jeg ser på oss som nære venner så er han ganske ukomfortabel med å snakke om følelser. F. eks hadde han en kjip episode i våres, men han snakket da bare bort da jeg prøvde å spørre litt. Jeg føler ikke at jeg er for direkte eller maser når jeg prøver å få han til å åpne seg for meg, noen ganger letter han nemlig litt, men så stenger han seg inne igjen. 

Det er ikke det at jeg må vite alt om han og jeg respekterer at alle har rett til sine private ting. Men jeg vet han ikke snakker med sine mannlige venner som han gjør med meg, og hvis det faktisk har skjedd noe, så tror jeg det er mest sannsynlig at det er meg han vil åpne seg for. 

Men hvordan kan jeg klare å spørre uten å spørre?

Anonymkode: d7249...3f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å gi et godt svar på det. Og det er nok derfor ingen har svart på innlegget ditt.
Er det noen du ser ofte, sjelden. Skal det være ansikt til ansikt, melding etc?

Jeg har selv kontaktet venner der jeg følte noe var galt. Og jeg har og vært på andre siden av bordet der noe plaget meg og venner har spurt. 

Balansegangen fra om du skal kontakte eller ikke, kan være vanskelig.

Beste måten etter min mening er å ikke gå rundt grøten.
Å ta setningen "Går det bra med deg" vil som regel aldri fungere.
Mye fordi dette er en standard overfladisk frase en bruker når en treffer på folk. Og en uskreven regel er å svare " ja det går fint". Folk vil egentlig ikke vite om det er noe som plager deg. Og den som er plaget av noe, har som regel heller ingen behov for å lette hjertet til hvem som helst.

Så min erfaring er å gjøre det klart at jeg liker personen,ikke gir inntrykk av at jeg studerer til masters i Psykologi  eller er ute etter litt gossip.
Personen i andre enden vil som regel ikke svare hvis han/hun er usikker på motivet for en evt samtale / chat

For meg blir det,alt ettersom det er på melding eller du sitter med personen , noe i denne retningen:
Om det går bra med personen, ser på deg som en god venn etc, føler noe plager deg. og evt. at  om personen vil prate litt om det. ha noen å snakke med etc

Alt ettersom hvor troverdig eller hvor nær han/hun selv føler du er, så vil du få svar deretter.
1.Ingen svar(melding)
2.Det går fint
3.Og nølende svar der personen gradvis åpner seg bittelitt for å se an responsen din. 

Så er det til å ta det fra der.Alt ettersom.
Folk er forskjellige, problemstillingene er forskjellige og responsen er forskjellig
Noen vil trøstes ihel, andre ikke. Av og til er forslag bra, av og til er det nok bare å lytte og forstå.

Om du ikke får svar, så har du iallefall prøvd. Og var intensjonene gode trenger du ikke å ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: fbfda...d32

Skrevet

Takk for svar! :) Du har nok helt rett i at dette er vanskelig for andre å svare på. Men jeg tar gjerne i mot flere tips. 

For å svare på dine spm: Vi ses i perioder ofte (5-8 ganger i måneden), men noen ganger går det kanskje noen uker uten at vi ses. Akkurat nå har det gått ca 2 uker fordi vi har vært opptatt og bortreist.

Jeg hadde tenkt å ta det ansikt til ansikt. Jeg ser også for meg at han vil stivne litt og kanskje syns det er ukomfortabelt, så jeg vil prøve å gå forsiktig frem. Syns du hadde gode poenger med at jeg ikke skal spørre om det går bra. Det er som du sier et så standard spørsmål, som muligens gir et falskt svar.

Anonymkode: d7249...3f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...