AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Hei! Jeg startet grunnskolelærerutdanningen 1-7 nå denne høsten. Vi er i gang med praksis (snart ferdig med andre uka) og er også cirka 2 måneder til eksamen. Jeg følger med på forelesningene, noterer, er forberedt og alt det der. Det faglige går med andre ord ganske bra! I tillegg til at jeg trives svært godt med både i klassen min (på høgskolen) og veilederen min i praksis. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på at jeg er flink med ungene og undervisningen har også gått bra. Selvfølgelig, noe kan jo alltids bli bedre altså! Men alt i alt er jeg fornøyd med prestasjonen min. Jeg elsker å jobbe med mennesker og ikke minst barna i praksisklassen (1. klasse) og har ikke problemer med det sosiale eller det faglige. Problemet ligger heller her at jeg ikke kjenner noe motivasjon for å jobbe med dette og jeg gleder meg heller til å bli ferdig med praksis.. Noe de fleste synes er det morsomste med hele studiet. Det er stort press på å bli vurdert og observert hele tiden, og jeg merker nå at jeg skulle ønske at jeg kunne jobbe med de yngre barna (altså barnehage). Jeg trives å jobbe med barn, men skulle heller ønske å fokusere på det pedagogiske og omsorgsrollen og ikke fullt like mye på fag og rutiner slik som i skolen. Jeg tenker jo selvfølgelig å ta kontakt med høgskolen og eventuelt en rådgiver av noe slag om jeg blir enda mer usikker. Men jeg kjenner at det her sliter på psyken min og i dag sa det fullstendig stopp for meg (uten at noe spesielt skjedde). Jeg trenger rett og slett råd og veiledning for fremtiden. Hvilke muligheter har jeg nå? Er det mulighet for å bytte over til barnehagelærer så sent, og eventuelt gunstig å gjøre det? Har man mulighet for å få jobb i barnehage senere med en 1-7 lærerutdanning? Jeg synes lærer er et fint yrke, med mange goder og muligheter videre. Og også et stort pluss for at det er et fire/fem års studie.. Jeg bare trives ikke slik jeg hadde håpet :/ Hilsen en veldig frustrert jente som håper på noen råd og tanker rundt dette Anonymkode: f0fd6...aa4
johanan Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg gikk på 1-7 i fjor. Jeg hadde det litt som deg, men jeg ville andre veien. Altså fra 1-7 til 5-10. Jeg gikk mange runder med meg selv og bestemte meg for å bytte. Jeg fikk noe av året godkjent inn i graden, men det var ikke det viktigste. Jeg er super glad for at jeg byttet og har ikke angret. Om du begynner på Barnehagelærer til neste år så bør du vite at du kan ta et fjerde år på utdanningen og vil da kunne undervise på 1-4 klasse. Jeg vet ikke noe om din fagkombinasjon osv.. men hør med studieleder om råd i forhold til studiepoeng osv.. Jeg ville kanskje tatt en tur til skolepsykolog/studentrådgiver for å snakket om følelsene mine/rundt valget da får du noen som hører og kan stille spørsmål. Jeg tror det er for sent å bytte nå pga. pensum og obligatorisk oppmøte. Eventuelt kan du ta noen emner til våret og ta høstsemsteret til neste høst.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Tusen takk for svar! Veldig godt å høre at jeg ikke er den eneste som har opplevd noe lignende! Føler de fleste forventer at man skal treffe på første forsøk og sånn er det. Da skal jeg i hvertfall få snakket med noen profesjonelle på skolen, slik at jeg kan få vite alle mulighetene mine fremover. Anonymkode: f0fd6...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå