Gå til innhold

Vitaminer for å få energi?? Som faktisk funker..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dame på 28 år, jeg har jernmangel og sliter mye med at jeg alltid er sliten og trøtt og slapp. Jeg har lite overskudd. Sover mye når jeg har mulighet.

Kostholdet mitt består av kylling og fisk, men er ikke hver dag jeg får i meg noen av delene. Spiser ikke annet kjøtt, men prøver å ha ett generelt sunt kosthold.

Fikk noe jerntabletter av legen min for en stund siden, men fikk bare vondt i magen av de, så kuttet de ut. Tenkte å oppsøke en helsekost å se hva de har, men utvalget er stort. Jeg trenger vel magnesium?

Er det noen her med erfaring? Som vet om noe som funker, for å få opp energien?

Anonymkode: a7d4a...c91

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Et variert kosthold funker best. Spiser du litt av hvert, trenger du ikke ta tilskudd. Uten noen informasjon utover "spiser ikke kjøtt", tolker jeg det som at du ikke "liker" kjøtt. Siden rødt kjøtt og innmat er den beste kilden til jern og du nå har jernmangel, må du nesten ta en avgjørelse på hva som er viktigst, helse, slippe magevondt, eller være kresen.

Blåskjell, sesamfrø og cashewnøtter kommer også opp i Matvaretabellen som rike på jern. Men det betyr ikke at du hovedsaklig skal spise dette. Et variert kosthold er fremdeles best.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dame på 28 år, jeg har jernmangel og sliter mye med at jeg alltid er sliten og trøtt og slapp. Jeg har lite overskudd. Sover mye når jeg har mulighet.

Kostholdet mitt består av kylling og fisk, men er ikke hver dag jeg får i meg noen av delene. Spiser ikke annet kjøtt, men prøver å ha ett generelt sunt kosthold.

Fikk noe jerntabletter av legen min for en stund siden, men fikk bare vondt i magen av de, så kuttet de ut. Tenkte å oppsøke en helsekost å se hva de har, men utvalget er stort. Jeg trenger vel magnesium?

Nei, du oppsøker ikke helsekostbutikk, du går tilbake til fastlegen din og diskuterer dette med h*n.

Anonymkode: 1e74d...66e

• Liker 23
Skrevet

Hvilke jerntilskudd har du forsøkt? Det finnes flere typer. Nå vet du jo årsaken til at du er sliten, trøtt og slapp, så da synes jeg du skal fortsette å teste ut jerntilskudd til du finner et som du faktisk tåler/skaper minst plager. Dette kan lege og apotek hjelpe deg med.

I tillegg er det viktig å være bevisst på inntak av melk og kaffe/sort te (visstnok også egg, men dette må du høre med legen din), som kan påvirke jernopptaket. 

Hemojern sies å være mildere mot magen. Noen har bedre nytte av flytende tilskudd. Som sagt, prøv deg frem. Men ikke kast bort penger på helsekost når du vet hva som er problemet.

Anonymkode: 5a9dc...15d

• Liker 3
Skrevet

fitLine sitt optimalsett har jeg brukt i 6 år og kommer aldri til å slutte. 98% opptak ut til alle cellene ila 3-7 minutter, og det merkes. 

Anonymkode: bc1a2...06d

Skrevet

Høres med legen din om andre alternativ. 

Ellers har magnesium funket for å få opp mitt energinivå noe.  

Anonymkode: 8790a...c19

Skrevet

Macadamaia nøtter er også rike på jern, samt omega-3 og omega-6. Anbefaler dem på det sterkeste. Snaddergode rett og slett

Ellers er det mange  typer jerntilskudd. Husk at vitamin-c øker jernopptaket, mens koffein reduserer opptaket (kaffe, te, sjokolade). En annen ting du kan gjøre ang jerntabeletter, er så ta annen hver dag. Det har hjulpet for min del. Er blodgiver, så trenger de.

Og helsekosten, ikke spør dem om råd. De vet lite om hvordan kroppen fungerer...

Anonymkode: 4e641...819

• Liker 2
Skrevet

Når du har jernmangel er det jernmangel du trenger for å bli kvitt slappheten. Hjelper ikke ta magnesiumtilskudd da, når du sannsynligvis ikke mangler magnesium en gang

Anonymkode: 4f960...d75

• Liker 8
Skrevet

På helsekostbutikker og kanskje også apoteket, har de aminojern. Dette er et av de beste og lettest opptakelige jernpreparatet på markedet.

Anonymkode: bb094...b56

Skrevet

D-vitamin.

Anonymkode: 21b65...d02

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ulike jernpreparater, jeg ville forsøkt noen andre typer. Snakk med legen din. Du vet jo at du har jernmangel, og da er det sannsynligvis det som gjør deg slapp. 

Jeg har ingen mangler, men får energi av å lage juice med sitrus, ingefær og fersk gurkemeie... Men kan ikke garantere at det ikke bare er placebo-effekt... 

Anonymkode: b61d8...ffb

Gjest Runforit
Skrevet

Som en annen nevner så er det ikke noe poeng å stappe i seg masse vitaminer og tilskudd for energi når det er påvist at det er jern du trenger....

Skrevet
På 14.10.2016 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut Medical Medium, sellerijuice er en bra begynnelse. Snakker av erfaring.

http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice

Anonymkode: fc02a...d42

NEI NEI NEI

• Liker 4
Skrevet
På 14.10.2016 den 19.55, AnonymBruker skrev:

fitLine sitt optimalsett har jeg brukt i 6 år og kommer aldri til å slutte. 98% opptak ut til alle cellene ila 3-7 minutter, og det merkes. 

Anonymkode: bc1a2...06d

Og dette betyr nøyaktig hva?

• Liker 4
Skrevet
På 13.10.2016 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Floradix mikstur med jern er bra, den er mild for magen og gir ingen bivirkninger og er laget av naturlige plantestoffer.

Anbefaler å spise variert o gofte.

Anonymkode: 1fbba...f39

Skrevet

Selgerene i kostholdsbutikker er der for å selge, de har ikke nødvendig kompetanse slik som legen, så for all del hør på legen og ikke de på kostholdsbutikker. Mangel på jern gjør at du blir slapp og sliten, og det sier jo seg selv at alt annet ikke kommer til å hjelpe i like stor grad om du bevisst velger å droppe det som kosttilskudd. Det finnes flere forskjellige typer jern, du må nesten prøve deg litt frem. Og som andre har nevnt her; C-vitamin hjelper for opptak av jern. 

Ellers, hvis alt annet av verdier er normalt, er det bortkastet å tilføye ekstra vitaminer og mineraler dersom ikke kroppen har behov for det (med unntak av D-vitamin). Du har behov for vitaminer og mineraler til et visst punkt, og de fleste får jo nok av kosten. Det er ikke nødvendigvis slik at dersom du går 300% over daglig anbefalt dose at du får mer energi. Unødvendig mye vitaminer er unødvendig, det har ikke ekstra effekt. 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har jernmangel er det jernmangel du trenger for å bli kvitt slappheten. Hjelper ikke ta magnesiumtilskudd da, når du sannsynligvis ikke mangler magnesium en gang

Anonymkode: 4f960...d75

Mine prøver tatt hos legen har vært fine til tross for at jeg var slapp og ikke hadde energi. Kan selvsagt være tilfeldigheter,  men etter jeg begynte å ta magnesium har jeg blitt bedre. 

Anonymkode: 8790a...c19

Skrevet

Dette er tåpelig. Du har fått jerntilskudd etter påvist jernmangel som gjør deg trøtt, sliten og slapp. Du må få i deg jern for å få energien tilbake. Opptaket er best om du tar tilskudd med c-vitaminer som å ta dem med ett glass just. Melk og kaffi ødelegger jernet så det kan være lurt å ta dem utenom måltid. 

Hvilket jernpreparat er du satt på? (de har ulike doser, så greit å vite om det er høy-dose eller lav-dose jern du bør ta)

Ellers bør du legge om kosten din, til mer jernholdig mat enn fisk og kylling så du ikke får jernmangel på ny.

Rødt kjøtt, innmat, grove kornprodukter og egg er gode jernkilder. 

Anonymkode: 004ab...e70

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tåpelig. Du har fått jerntilskudd etter påvist jernmangel som gjør deg trøtt, sliten og slapp. Du må få i deg jern for å få energien tilbake. Opptaket er best om du tar tilskudd med c-vitaminer som å ta dem med ett glass just. Melk og kaffi ødelegger jernet så det kan være lurt å ta dem utenom måltid. 

Hvilket jernpreparat er du satt på? (de har ulike doser, så greit å vite om det er høy-dose eller lav-dose jern du bør ta)

Ellers bør du legge om kosten din, til mer jernholdig mat enn fisk og kylling så du ikke får jernmangel på ny.

Rødt kjøtt, innmat, grove kornprodukter og egg er gode jernkilder. 

Anonymkode: 004ab...e70

Nå er det sånn at jeg ikke spiser kjøtt, og drikker heller ikke kaffe. Jeg gikk på Ferrero Retard 100mg, men ble hard i magen av det. Har ikke brukt det på kanskje 1 år.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...