AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Samboer har flere smålån og kredittkortgjeld, samt at jeg har litt "dyr" gjeld. Vi ønsker nå å søke forbrukslån for å samle gjeld for å få en sum å betale og lavere rente. Min samboer har en betalingsanmerkning som gjør at vi bare får avslag. Gjelden han har betalingsanmerkning på har han en avdragsordning på, og det står igjen 88 000,-. Jeg har et ubrukt kredittkort med limit på 100 000,- så lurer nå på om jeg burde betale ned de 88 000,- for å få bort betalingsanmerkningen slik at vi kan få et forbrukslån og betale ned alt, også det kredittkortet jeg vil ta de 88 000,- av. (Har regnet på det og vi vil spare mange tusen i måneden). På gjenpartsbrevene han får når han har søkt forbrukslån står denne ene saken oppført 2 ganger, usikker på hvorfor. Det står også at Møller bilfinans har salgspant i bilen, men kan det telle negativt for et forbrukslån? Det er vel forskjell på det og en betalingsanmerkning? Han tjener vesentlig bedre enn meg og tilsammen tjener vi 1,3 mill, så jeg vil tro vi vil få et forbrukslån. Er dette lurt? (vi har vært sammen i 15 år så jeg stoler på han, og gjelden hans kommer av at firmaet han hadde for 10 år siden ikke gikk rundt, ikke sløsing....) Anonymkode: 72efb...ee8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Om du velger å gjøre det bør du i hvert fall få en skriftlig avtale på at han skylder deg pengene. Anonymkode: 5316a...017 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Må innrømme at jeg er skeptisk. Så bra som dere tjener bør dere vel kunne kvitte dere med all gjelden ila 6-12 mnd? Og hvorfor er ikke gjelden hans borte for lengst siden hvis den er 10 år gammel? Anonymkode: b9dd8...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg er skeptisk. Så bra som dere tjener bør dere vel kunne kvitte dere med all gjelden ila 6-12 mnd? Og hvorfor er ikke gjelden hans borte for lengst siden hvis den er 10 år gammel? Anonymkode: b9dd8...f0d Hvorfor skal gjelden være borte? Forsvinner jo ikke med mindre man betaler. Anonymkode: 53085...d86
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du velger å gjøre det bør du i hvert fall få en skriftlig avtale på at han skylder deg pengene. Anonymkode: 5316a...017 Det er ikke noe problem. Anonymkode: 72efb...ee8
Gjest lipgloss Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 For å være ærlig så syns jeg ikke du burde gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg er skeptisk. Så bra som dere tjener bør dere vel kunne kvitte dere med all gjelden ila 6-12 mnd? Og hvorfor er ikke gjelden hans borte for lengst siden hvis den er 10 år gammel? Anonymkode: b9dd8...f0d Fordi gjelden var enorm. Tror du det er enkelt å kvitte seg med 700 000 (hvorav mye av det gikk til inkasso, med alle de kostnader det ble) ila 6-12 måneder i tillegg til å betale huslån og levekostnader? Jeg spør om det er lurt å betale ned 88 tusen av hans resterende gjeld så betalingsanmerkningen hans blir borte, slik at vi kan få et lån å betale på istede for 8 forskjellige dyre lån. Blir betalingsanmerkningen borte straks vi evt. betaler? Anonymkode: 72efb...ee8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboer har flere smålån og kredittkortgjeld, samt at jeg har litt "dyr" gjeld. Vi ønsker nå å søke forbrukslån for å samle gjeld for å få en sum å betale og lavere rente. Min samboer har en betalingsanmerkning som gjør at vi bare får avslag. Gjelden han har betalingsanmerkning på har han en avdragsordning på, og det står igjen 88 000,-. Jeg har et ubrukt kredittkort med limit på 100 000,- så lurer nå på om jeg burde betale ned de 88 000,- for å få bort betalingsanmerkningen slik at vi kan få et forbrukslån og betale ned alt, også det kredittkortet jeg vil ta de 88 000,- av. (Har regnet på det og vi vil spare mange tusen i måneden). På gjenpartsbrevene han får når han har søkt forbrukslån står denne ene saken oppført 2 ganger, usikker på hvorfor. Det står også at Møller bilfinans har salgspant i bilen, men kan det telle negativt for et forbrukslån? Det er vel forskjell på det og en betalingsanmerkning? Han tjener vesentlig bedre enn meg og tilsammen tjener vi 1,3 mill, så jeg vil tro vi vil få et forbrukslån. Er dette lurt? (vi har vært sammen i 15 år så jeg stoler på han, og gjelden hans kommer av at firmaet han hadde for 10 år siden ikke gikk rundt, ikke sløsing....) Anonymkode: 72efb...ee8 Synes du skal melde deg på Luksusfellen, for det du her prøver og ønsker er å havne skikkelig i både luksusfella og i kvinnefella. Ditt kredittkort bruker du ikke til å betale din samboers gjeld med. Aksepter at dere har satt dere i en tåpelig økonomisk situasjon, og nedbetal det dere skylder. Med 1,3 mill i inntekt, så burde det være en bagatell å ordne opp. Anonymkode: 0f77c...c05 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du skal melde deg på Luksusfellen, for det du her prøver og ønsker er å havne skikkelig i både luksusfella og i kvinnefella. Ditt kredittkort bruker du ikke til å betale din samboers gjeld med. Aksepter at dere har satt dere i en tåpelig økonomisk situasjon, og nedbetal det dere skylder. Med 1,3 mill i inntekt, så burde det være en bagatell å ordne opp. Anonymkode: 0f77c...c05 Takk for et ubrukelig svar. Hva gjør du på et forum som handler om økonomi? Du vet da ikke nok om vår økonomi til å si noe slikt. Luksusfellen ville ikke hjulpet da vi allerede har kontaktet alle kreditorer og fått til betalingsordninger. Det gjorde vi for flere år siden. 1.3 mill er før skatt, når han betaler ca. 40% skatt sitter vi ikke igjen med 1,3. Hver jæ... måned betaler han neste 20 tusen på diverse nedbetalinger. Da er det ikke SÅ mye igjen til huslån og andre utgifter. Kredittkortløsningen var for å bli kvitt betalingsanmerkningen slik at vi kunne fått et BILLIGERE lån, og dermed klart å betale ned raskere. Anonymkode: 72efb...ee8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 Med en inntekt på 1,3 millioner burde det ikke være et problem å betale fullstendig ned på han skylder uten å ta det på kreditt. Jeg synes også det er merkelig at det har tatt over 10 år for å bli kvitt denne gjelden. Anonymkode: f31cf...9b7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #11 Skrevet 13. oktober 2016 Erstatte uansvarlighet med enda mer uansvarlighet er ikke særlig lurt. Forhandle med kreditorene og betal ned med inntekt, ikke kredittkort. Anonymkode: 1619c...d62
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #12 Skrevet 13. oktober 2016 Har du vurdert luksusfellen? Anonymkode: 380b2...fa1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 Har dere boliglån? Refinansiering? Jeg syns jo det er bekymringsfullt at det gjelder ti år gammel gjeld, hva har han gjort på disse ti årene? all fornuft i kroppen min skriker nei, nei, nei, ikke ta opp dyrt lån for å fikse opp for han, han må ta ansvar selv. Har han mulighet for et privatlån også søke om forbrukslån så kan dere betale til begge samtidig? Jeg skjønner at du stoler på han etter så mange år, men det er jo fortsatt mye penger og du kan ende opp med å sette deg i en vanskelig situasjon på grunn av han, er det en sjanse du er villig til å ta? Isåfall så er det jo bare å kjøre på.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 Du er sikker på at kravet med betalingsanmerkning er på 88.000? Dersom dette er summen som står på betalingsanmerkningen, så er dette kun hovedstolen på kravet, renter og omkostninger kommer i tillegg. Dersom han har betalt ned på kravet, så kan det også være mindre som står igjen. Ellers ville jeg hørt med bank ang refinansiering av boliglånet før jeg hadde vurdert forbrukslån hvis dere ikke har gjort det, men ser absolutt fordelen med ett større forbrukslån istedet for gjeld her og der. Er du sikker på at dere får et forbrukslån som er stort nok til å dekke all gjelden? Jeg ville hatt dette klart før jeg hadde kashet ut hans gjeld med min kreditt. Gjeldsbrev på de 88.000 er også en selvfølge, så du ikke blir sittende igjen med hans gjeld. Anonymkode: 53085...d86
Mousj Skrevet 14. oktober 2016 #15 Skrevet 14. oktober 2016 Ta kontakt med Bluestep og få en gjennomgang på hele økonomien. Så lenge de kan ha pant i bolig, så kan de refinansiere, og jeg ville absolutt fått et tilbud og vurdert det.Men pass i såfall på eierandelene i boligen spegler hva dere begge har gått inn med.
CutTheRope Skrevet 14. oktober 2016 #16 Skrevet 14. oktober 2016 Mange tåpelige svar her ja. Umulig å si noe om hvor lang tid det tar å nedbetale uten å vite gjelden. Løsniongen som er skissert vil være fornuftig om den fungerer. Men risikoen er jo at man fortsatt ikke får forbrukslånet og dermed bytter ut de 88 000 med et enda dyrere kredittkortlån. Dere vet ikke alle argumentene for at dere ikke fikk forbrukslånet, så jeg ville ikke tatt sjansen på dette uten å vite helt sikkert at dette lånet blir innvilget. Som nevnt av et par stykker over her. Hvordan er muligheten for å låne mer på evt hus. Har dere forsøkt andre tibydere av forbrukslån. Helst noen der dere kan møte opp personlig og legge frem en fullstendig plan for hva dere skal låne, hva pengene skal gå til og hvorfor dere vil ha null problem med å følge denne planen. Et annet råd er at med såpass høy inntekt vil dere kunne komme langt med et par måneders skippertak. Sett opp oversikt over alle lån og hvor høy rente det er. Deretter en oversikt over minimumsbetaling per måned for å unngå flere betalingsanmerkninger. Sett opp en oversikt over minimumsforbruk en måned på skikkelig sparebluss. Det som er igjen da bruker dere på å betale den dyreste gjelden. Ikke spre dette utover på mange lån, men bruk alt på et og et lån. Renta på den dyreste gjelden er trolig skyhøy, så allerede etter få måneder bør dere ha en mye romsligere økonomi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå