AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Da vi venter vårt første barn i begynnelsen av 2017 har dette vært et spørsmål som har kommet opp. Jeg har et stort ønske om at familien skal ha samme etternavn, men det er ikke aktuelt med giftemål. Er det uvanlig å bytte etternavn slik at mitt etternavn blir felles mellomnavn og hans etternavn blir felles etternavn? Eksempel Mor - Marie Amundsen Far - Martin Ås Resultat - mor og far + barn bytter til Amundsen Ås. Anonymkode: 9f6d3...dcd
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Ikke kjempe uvanlig. Det er noen som gjør det. Har også merket at noen ektepar ser stygt på det og mener det "ødelegger ekteskapet for resten av oss". Bruker mer eller mindre samme argumenter som ble brukt om hvorfor homofile ikke skulle få gifte seg. Om dere ønsker å bytte, så kjør på Anonymkode: 72b3b...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Det går bra, så lenge ingen av navnene er beskyttet. Høres ut som er fin ting å gjøre Anonymkode: 9b2fd...5f9
stan Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: sDa vi venter vårt første barn i begynnelsen av 2017 har dette vært et spørsmål som har kommet opp. Jeg har et stort ønske om at familien skal ha samme etternavn, men det er ikke aktuelt med giftemål. Er det uvanlig å bytte etternavn slik at mitt etternavn blir felles mellomnavn og hans etternavn blir felles etternavn? Eksempel Mor - Marie Amundsen Far - Martin Ås Resultat - mor og far + barn bytter til Amundsen Ås. Anonymkode: 9f6d3...dcd Eksempelet ditt vil bli mellomnavn og etternavn. Altså Ås som etternavn. Hvis dere vil ha dobbelt etternavn må det skrives med bindestrek. Altså Amundsen-Ås. Se mer: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Endre-navn/Skal-du-ha-to-etternavn/
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går bra, så lenge ingen av navnene er beskyttet. Høres ut som er fin ting å gjøre Anonymkode: 9b2fd...5f9 Man kan ta beskyttede navn så lenge man er gift, samboer i minst to år eller har felles barn. Eller nedstammer i direkte linje fra noen som har det. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19#KAPITTEL_2 Anonymkode: e11e2...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg synes det er tullete. Navnebytte gjør man ved ekteskap. Det vil signalisere til andre at dere er gift, og hva er poenget med det dersom man er mot ekteskap? Anonymkode: 2f3c0...c16
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg synes også at det blir helt tullete. Det blir sånn som de som forlover seg, så er de forlovet i "hundre år" og bor sammen, men gidder de å få ut fingeren? Nei. Ikke bytt navn om dere ikke har tenkt å gifte dere! Det er to "ting" som virkelig henger sammen. Og hvorfor i all verden er det totalt uaktuelt å gifte dere når dere skal få en livslang forpliktelse sammen (greit 18 år, men man sees jo gjerne etter det også), og dere bor vel under samme tak nå? Anonymkode: b42bc...be8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå