Gå til innhold

Slette renter og påkostninger. Pluss noe av kostandene til kreditorer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har gått uten arbeid i ett år og uten ytelser fra nav. Har ikke hatt mulighet til å betale noen ting. Grunnen til det er pga jeg har ruset meg og har ikke hatt kontroll i det hele tatt. Pengene har gått til rus selvsagt. Vært redd for regninger og systemet derfor har jeg ikke gått på nav, men nå ser jeg det litt annerledes og har sluttet med å ruse meg. Har nettopp om sosial-stønad også skal jeg få arbeidsavklaringspenger straks. Og skal ut i jobb etter jeg har kommet meg. Skal også få bolig av nav der lege, sosionom, kommunal psykisk Helse og nav skal ha ett møte med.

Har noen tips til hva jeg kan si (skrive brev til dem)? for å få det slettet.

pluss faren min har vært voldelig han har store personlighetsforstyrrelser drevet med psykisk terror, veldig aggressiv  og mamma har vært syk hele mitt liv (sengeliggende). Ingen kan hjelpe meg å betale en dritt så jeg er ganske stukk. det er bla. lindorf. bisnode. Intrum Justisia, Gothia. Experian, Sergel.

Har fått fryst det meste men det er utrolig mye renter. Hva kan jeg gjøre for å slette mest mulig? i en slik situasjon.

Har hørt at andre får det slettet og da skal det vel ikke være en annen sak for meg!?

Setter veldig pris på alle mulige svar, All mulig hjelp er bedre en ingenting :)

Takk for at du tok deg tid til å lese igjennom :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du har klart å snu livet og komme deg ut av rushelvete! Du må være så stolt av deg selv!

Ang renter, gjeld osv; ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen du bor i. Be om et hastemøte, men litt ventetid må du beregne uansett. De hjelper deg gratis, og vet nøyaktig hvordan du bør formidle deg, de hjelper med oppsett/brev/krav osv. Kanskje du også kan høre om et lite startlån for å refinansiere? Eller at du får gjeldssanering? Mange muligheter  -så vil anbefale deg å gå til noen som kan det!

Masse lykke til - ikke la fortiden prege din fremtid - først da ser man mulighetene! :)

• Liker 1
Skrevet

Heisann!! Tusen hjertlig takk for hjelpen!!!
Utrolig fint at det er mulig å få hjelp av andre på denne måten!! smile.gif Og få hjelp på DAGEN er jo helt fantastisk!
Å hjelpe en som tror en selv er i krise er UTROLIG GODT Å SE OG EN FANTASTISK GOD LIVSTIL!!!
Dere er alle gode mennesker som gjør dette for andre!!
"To be helpful for one person can change the world and make it a better place"
Merk mine ord godt! For det trenger vi virkelig i en slik tidsepoke vi befinner oss i nå!! wink.gif
En bedre verden starter med en person og idag tydligvis gjorde du min verden lettere å leve i! Tenk på det når du hjelper! Hva som faktisk skjer med den personens realitet!
Ingenting annet enn, en GOD følelse kan skapes ut av det!  <3

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min møtte veggen psykisk og måtte på nav. Tok noen år før han kom til seg selv og ennå et år før han kom i jobb. På denne tiden hadde gjelda vokst til rett i underkant av 500 000. De vet jo ikke grunnen til at ting gikk som det gikk. Og vi har prøvd å senke kostnadene hos kreditorer, men jeg syns ikke de er så enkle å ha med å gjøre så her må han betale renter og full pakke. 

Det står igjen 263 000 nå. Og innen et år så er det over pga at han fikk godt betalt jobb. Lønna oktober 2017 er første lønn uten gjeld. Det vi har måttet gjøre for å få det til er at 20 av 25k fra hans lænn går til gjeld, mens jeg betaler alt annet. Man må jo bo så billig man kan og egentlig ikke kunne unne seg noe (føler jeg) for å få orden på sånt. Nå har vi tatt det over veldig kort tid da. 

Det første du må gjøre er vel å ordne jobb. Så ringe rundt så fort du vet lønna di. 

Anonymkode: 9903d...7c6

Skrevet

Det skal veldig mye godsnakking til for å få slettet noe særlig, og det er ikke noe man har krav på bortsett fra i helt spesielle tilfeller. Husk at når de sletter gjeld så gir de deg i praksis pengene sine uten å få noe igjen, og det er det mange som ikke har så veldig lyst til. De vil imidlertid heller ha noe enn ingenting. Hvis du klarer å sette opp forslag til betalingsavtaler som viser at du ofrer ganske mye over flere år, og at de får noen av pengene sine, så vil de noen ganger foretrekke det framfor å bruke mer penger på å sende regninger som aldri blir betalt.

Anonymkode: 7c5c8...315

Skrevet

Signerer det over mht. å snakke med NAV. 

I de tilfellene der man får kuttet ned på total gjeld, så handler det oftest om at man får rabatt mot å innfri totalen umiddelbart. Jeg hadde nedbetalingsplaner på inkassobeløp og refinansierte med sikkerhet i bolig. Kontakten dem da og sa jeg vurderte refinansiering og lurte på hvorvidt de hadde mulighet til å sette ned beløpet. Fikk noe reduksjon på de store beløpene, og en veldig liten på de minste. Dealen her da er "vi skrur ned beløpet så vi får pengene våre med en gang". 

Det du ber om her er rett og slett å måtte betale mindre totalt sett, selv om du bruker like lang tid. Jeg vet ikke om det finnes noen regler her som kan gjøre det lettere i slike situasjoner. Har du betalingsanmerkninger? Hvis ikke kan du muligens samle det i et totalt lån med noe bedre rente / betingelser.

Masse lykke til. 

Anonymkode: c736f...8e3

Skrevet

Liten hensikt å forhandle med kreditorer før du har et reelt forslag ihvertfall, du bør ha en fast inntekt slik at du vet hva du kan betale, det er få kreditorer som godtar å slette noe nå hvis du ikke kan betale noe før om tre år. 

Anonymkode: d59e3...d37

Skrevet

Det høres ut som du, trådstarter, har planer om at du bare skal kontakte skyldnerne dine og be om reduksjon av gjelda uten å gi noe tilbake? Du skriver ingenting om planer om å betale? Du må jo ha en betalingsplan klar når du henvender deg til dem. Du kan ikke bare komme og be om reduksjon og si "forresten, jeg vet ikke helt når dere får pengene deres. Hvis jeg får en jobb en gang så kanskje".

Skaff deg jobb først, og sett opp budsjett, så ser du hvor mye du har i måneden til å nedbetale gjeld med. Da har du noe å tilby skyldnerne dine når du henvender deg til dem.

Anonymkode: 42b9c...65d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...