Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2004 #1 Skrevet 21. november 2004 Hvordan lager dere gløgg? Eller eventuelt mulled wine? Bruker dere vin? Eller saft? Eller den Tomtegløgg-saken man får kjøpt? Jeg har aldri laget før, men skal ha juleverksted for vennegjengen om et par ukers tid og har lovt dem gløgg.
Arkana Skrevet 21. november 2004 #2 Skrevet 21. november 2004 Jeg foretrekker helt vanlig tomtegløgg. Mulled wine har jeg en oppskrift på. Og ellers en barnegløgg jeg synes er veldig god, du kan evt bruke den som basis og ha alkohol i til de voksne om du vil det. Mulled Wine (12 pers.) 6 dl appelsinjuice 3 dl vann 3 kanelstenger 6 nellikspikre 60 g brunt sukker 1 appelsin 1 sitron 1 liter rødvin 3 dl brandy Bland appelsinjuice, vann og krydder i en jjele og varm til rett under kokepunktet. Rør inn sukker og la det smeltet. Bruk en potetskreller og skrell av skallet på appelsinen og sitronen. Ha det i kjelen. Hell i rødvin og brandy og varm forsiktig opp til det er varmt, men skal ikke koke.Ta av varmen og sil av. Kast nellikspiker og sitrusskall, men behold kanelstenger. Hell i glass og pynt med appelsin- og sitronskiver. Barnegløgg (4 glass) 1 appelsin 1 kanelstang 2 ss brunt sukker 2 dl vann 5 dl eplejuice 50 g hakkede mandler 2 ss rosiner Skrell appelsinen med potetskreller og ha skallet i en gryte sammen med kanel, sukker og vann. La småkoke i 5 minutter før blandingen siles i en annen kjele. Press appelsinsaften i kjelen og ha i eplejuice, mandler og rosiner. Gi et raskt oppkok.
Philosophia Skrevet 21. november 2004 #4 Skrevet 21. november 2004 Tomtegløgg, gjerne med vin eller vodka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå