stan Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Har Ayaan Hirsi Ali rett eller tar hun feil?
Gremlin Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Interessant video. Måten hun la det fram på får meg til å tenke at hun har rett, men jeg kjenner at jeg ikke kan nok om islam til å argumentere mer utover dette. Jeg synes imidlertid hun hadde et godt poeng da hun snakket om at et kritisk blikk mot islam fort blir sett på som rasisme. Jeg er enig i at man skal kunne kritisere handlinger gjort i troens navn -uten å bli sett på som rasist av den grunn. Jeg mener naturligvis at man også burde ha kunnskap om det man kritiserer, og argumentere deretter. 1
Mannebjørn Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 9 timer siden, stan skrev: Har Ayaan Hirsi Ali rett eller tar hun feil? Ho har rett. Sammenligner man Muhammed med Jesus, så kan vi konstatere at kun en av dem dro i krigstokt og drap ikke-troende. 1
stan Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2016 4 timer siden, Mannebjørn skrev: Ho har rett. Sammenligner man Muhammed med Jesus, så kan vi konstatere at kun en av dem dro i krigstokt og drap ikke-troende. Men er kristendommen bestandig så fredelig?
Mannebjørn Skrevet 14. oktober 2016 #5 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) 16 minutter siden, stan skrev: Men er kristendommen bestandig så fredelig? En ting er å se på de som følger en religion, en annen er å se på handlingene til de sentrale religiøse profetene/frelserene. Folk tar opp korstogene som et eksempel på vold fra kristne, men det står ingenting om å gå i korstog eller ta opp sverdet for Jesus i Bibelen. Korstogene var også en reaksjon på islams voldelige ekspansjon oppover tyrkia og det byzantinske imperiet. Men dette er bare politisk. Gikk Jesus i korstog? Nei. Dro Muhammed på tokt? Ja. Endret 14. oktober 2016 av Mannebjørn 2
stan Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2016 43 minutter siden, Mannebjørn skrev: En ting er å se på de som følger en religion, en annen er å se på handlingene til de sentrale religiøse profetene/frelserene. Folk tar opp korstogene som et eksempel på vold fra kristne, men det står ingenting om å gå i korstog eller ta opp sverdet for Jesus i Bibelen. Korstogene var også en reaksjon på islams voldelige ekspansjon oppover tyrkia og det byzantinske imperiet. Men dette er bare politisk. Gikk Jesus i korstog? Nei. Dro Muhammed på tokt? Ja. Det er mitt poeng. Når en i utgangspunktet fredelig religion som kristendommen kan føre til kriger, vold og undertrykkelse. Hva kan vi da forvente av en religion som har vold og undertrykkelse som en del av utgangspunktet? Neppe en fredens religion?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #7 Skrevet 14. oktober 2016 Kristendommen er selvsagt langt mer fredelig enn islam. Det er bare tull å påstå noe annet. Det er ingen som noen gang har drept noen, og kan begrunne det i Jesu navn. Og hvorfor ikke? Hva finner vi i Jesu' liv og forkynnelse som oppfordrer til forfølgelse og drap? Jesus sier vi skal tilgi, elske vår neste og vende det andre kinnet til. Og at den som lever ved sverdet, dør ved sverdet. Såkalte "kristne" som dreper i religionens navn er altså ikke kristne. Drap strider så hardt mot Kristus som det går an å komme. Det står at vi skal ha Jesus som forbilde. Og Jesus er altså det eneste mennesket som er nevnt i både kristendommen, islam og jødedommen som er uten synd, og uten skyld. Anonymkode: a6d3c...dec 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå