Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heii jeg har hatt lenge lyst til å ta piercing i nesa.(sånn ring). Og da lurte jeg bare på om d er vondt? Fremgangsmåten når de gjør det og hva man burde rense med? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kommer det kanskje litt an på hvilken generell smerteterskel du har, men piercing i neseboret er ikke spesielt vondt. Navlen var vondere. Nå vet jeg ikke om du har tenkt å ta i neseboret eller i septum (midtdeleren mellom neseborene) men jeg har da altså i nesebor og ikke i septum.

Det er vesentlig tykkere der enn i feks øreflipp og ørebrusk, så det kan føles noe jævligere, direkte vondt gjør det likevel ikke. Klemma de setter på for å sikte med piercingnålen gjør mer vondt.
Piercer setter en lilla tusjflekk på nesa di hvor h*n indikerer hvor h*n synes det ser penest ut, men du har lov å komme med innspill til hvor du vil ha den.
Så får du beskjed om å legge deg ned på piercingbenken, og blir grundig vasket både inni og utenpå nesa med et rensemiddel på en bomullsdott. Piercer finner frem smykket du har valgt, nåler og alt annet som trengs og spør så om du er klar.
H*n setter klemma på nesa di og sikter litt en stund før du får beskjed om å puste godt inn og på utpust presser piercer nålen gjennom. Så blir smykket satt på plass og du er ferdig piercet.
Fra du legger deg ned til du er ferdig piercet tar det som regel bare noen få minutter.
Adrenalinkicket og euforien som oppstår varer et par timer etterpå. Da kjenner du at nesa har fått seg litt "juling". Ikke direkte vondt, mer ømt.

Du får beskjed om å rense et par uker med saltvannspray eller dråper og q-tips. Du får også streng beskjed om å ikke røre. Ikke ta på piercingen annet enn når du renser, og ikke gjør generaltabben med å ta ut smykket når du renser. Det er helt unødvendig og kan ødelegge piercingen fullstendig.
Ikke bruk pyrisept om du går tom for saltvann. Kjøp nytt saltvann på apoteket, enten som spray eller i små ampuller. Skulle det gå betennelse og verk i piercingen (gusjegul gugge som tyter ut og veldig rød hud rundt) kan du benytte deg av litt bacimycin sårsalve fra apoteket. Så lenge du klarer å la være å tafse på den, gror piercingen fort og pent.

Du kan risikere å smelle til smykket med hender eller hekte deg fast i gensere og sånt noe. Dette gjør jævlig vondt, selv flere år senere, men som regel går det helt fint med piercingen. I starten er det en idé å legge en løs plasterlapp over nesa når du sover hvis du er veldig aktiv i søvne.

Skrevet

Jeg har piercet både navle og ørebrusk. Begge gjorde dritvondt, noe av det vondeste jeg har opplevd.    Nesa er enda mer følsom enn både navle og ører, må gjøre helt for jæli vondt å kjøre en nål gjennom nesebrusk. 

Skrevet

Nesevingene er ikke noe problem (merk dog muligheten for at hullet kan synes selv om det er åresvis siden du tok ut ringen). Septum synes jeg var aldeles forskrekkelig vondt. Renhold med saltvannsspray og forsiktig vask med vattpinne. Navle og tunge synes jeg også gikk helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...