Gå til innhold

Hjelp til HVIS formel i excel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to kolonner. Den ene står det beløp i, den andre står det et tall som identifiserer avdeling. 

Hvordan kan jeg bygge opp en hvis formel for å summere alle tall som står i avdeling 1, 2 osv? 

Går det an med en =summer foran en =hvis? 

Har nå =HVIS(A1=1;B1;"") og da får jeg ett av tallene, men hvordan får jeg summen av alle med avd 1 i steden? 

Tabelken endrer seg hele tiden og med mange avd og andre variabler, så sortering på kolonnen for å lage autosummering vil jeg unngå. 

Anonymkode: eca1a...87a

Skrevet

Jeg skjønner at det jeg har er feil. For det må jo være alle i a kolonnen som skal vurderes, ikke bare i a1... 

Gjest canacas
Skrevet (endret)

Da må du bruke en "summer.hvis" formel. Har du gjort det før? Glemt bokstavene i formelen, jeg fjernet kolonner omtrent samtidig som jeg tok screenshot. 

Formel i dette tilfellet er +summerhvis(B:C;E16;C:C)

test2.JPG

Endret av canacas
la ved bilde
Skrevet
1 time siden, canacas skrev:

Da må du bruke en "summer.hvis" formel. Har du gjort det før? 

test2.JPG

Nei, det har jeg ikke. Visste ikke at den fantes. Samme logiske oppbygning vil jeg tro. Eller. Hva er E og F her? 

Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke. Visste ikke at den fantes. Samme logiske oppbygning vil jeg tro. Eller. Hva er E og F her? 

Jeg tok screenshot etter at jeg tok bort plussen for å vise formelen. La det til i innlegget mitt over. 

E er B og F er C :) (H16 er E16)

Si fra om jeg skal lage en ny. 

Skrevet

Tusen takk. Det skal jeg teste i morgen :) 

du er en engel :) 

Skrevet

Kan jeg få lov til å anbefale en enkel pivot-tabell? :) Den kan summere beløpene for hver avdeling for deg, og selv tilføye nye avdelinger etter hvert som du fører dem på lista, uten at du trenger å oppdatere noen formler. 

• Plasser avdeling og beløp i hver sin kolonne, slik som i eksempelet til Canacas.
  • Kolonnene må ha overskrifter, f.eks. Avdeling i kolonne A og Beløp i kolonne B.
  • Overskriftene bør stå på rad 1, siden du i teorien skal kunne fylle på nedover med uendelig mange rader med avdelinger og beløp. 
  • Plasser markøren et sted i tabellen din, f.eks. celle A1. Klikk på fanen "Sett inn", og klikk på knappen "Pivottabell" ytterst til venstre. Dialogboksen "opprett pivottabell" kommer opp. 
  • Feltet "Tabell/område" vil automatisk velge bare det området du allerede har fylt inn data i. Dette blir feil, siden du ønsker å kunne fylle på med data nedover. For å rette opp plasserer du deg i feltet "Tabell/område". Deretter merker du kolonne A og B i regnearket.
  • Angi deretter hvor du vil plassere pivot-tabellen din, f.eks. i eksisterende regneark, celle D1 (klikk på celle D1 for å angi).
  • I "Feltliste for pivottabell" som dukker opp på høyre side krysser du av for både avdeling og beløp.
  • Nederst til høyre kan du klikke og dra feltene dit du vil mellom boksene Rapportfilter, Kolonneetiketter, Radetiketter og Verdier. Du vil ha Avdeling på Radetiketter og Beløp på Verdier.
  • Nå dukker det opp en pivot-tabell. Om du er heldig har den fått overskriften Summer av Beløp. Hvis du ikke er fullt så heldig har du i stedet fått overskriften "Antall av Beløp", men det kan vi fikse. I så fall:
  • Høyreklikk på cellen der det står Antall av beløp. Velg "Innstillinger for verdifelt".
  • På listen du får opp velger du Summer i stedet for Antall. Klikk OK. 
  • Nå skal tabellen regne sammen totalbeløpene for hver avdeling, og i tillegg en totalsum i bunnen.
  • Du skal heretter kunne fortsette å fylle inn mer data (avdelinger og beløp) nedover i kolonne A og B. For å oppdatere pivot-tabellen med de riktige summene høyreklikker du inne i pivot-tabellen, og velger "oppdater". Da skal den beregne nye summer og legge til evt. nye avdelinger. 
  • Og så finnes det sikkert mange lure triks og knep som kan brukes for å få alt dette til å gå lettere og bli mere proft, men jeg er relativt fersk på dette selv. :fnise:

Håper dette var til nytte, og at forklaringen min ikke var helt håpløs. Det ble mye tekst, men det er egentlig ikke så vanskelig som det ser ut til, spesielt ikke med bare to kolonner. Og om forklaringen min ble ubrukelig finnes det sikkert mange bedre forklaringer å finne på nettet. :) 

Anonymkode: 58b14...814

Gjest canacas
Skrevet

Jeg er relativt bevandret i excel og bruker mye pivot og formler, til stort sett alt. Men i litt mer avanserte former enn her. For utgangspunktet til TS er summerhvis enklest egentlig. 

Skrevet

takk for forslag. Det hørtes komplisert ut og jeg har aldri brukt pivot tabeller så vet ikke om jeg orker å sette meg inn i det :P 

det er mer enn 2 kolonner i regnearket altså, det er fra A til K med ymse data og formler. Summene for hver avd i en av kolonnene skal brukes videre i annet datasystem, så ser ut som summerhvis skal holde i massevis. Hvis jeg får det til. :) 

Gjest canacas
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for forslag. Det hørtes komplisert ut og jeg har aldri brukt pivot tabeller så vet ikke om jeg orker å sette meg inn i det :P 

det er mer enn 2 kolonner i regnearket altså, det er fra A til K med ymse data og formler. Summene for hver avd i en av kolonnene skal brukes videre i annet datasystem, så ser ut som summerhvis skal holde i massevis. Hvis jeg får det til. :) 

Send meg en pm om du får problemer, så kan jeg sikkert hjelpe deg. :) 

Lurt å bli godt vant med formler i starten, etterhvert blir du en racer i excel. 

Skrevet (endret)

Feil tråd! 

Endret av Mynona

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...